:: cina islam | 2011 :: |
- Rakyat Kelantan perlu serius laksana Islam – ulama Syria
- Kajian KPRU: AES berfungsi untuk kaut keuntungan
- Buku baru Zunar 'Lawak & Lawan' tekan isu rakyat
- Afghanistan gagal lindungi wanita
- Rentung hidup-hidup
- Isu MyKad: 1000 demo di JPN, arak ‘IC merah’ Najib
- Mishal berkemungkinan kekal pemimpin Hamas
- Felda saman, Mazlan sedia ke mahkamah
- PRU13: Fauzi Shaari yakin tawan Larut
- Bom dari Deepak: SD 2 Bala sekat hal lebih besar
- Keldai akaun terjerat
- Lagi serangan maut selatan Thailand
- TM tawar RM1,000 lapor kes curi kabel
- Apa Sudah Jadi Kpd Akaun Tabung Palestin Yang Di Kutip Di Melaka
- Isu Khalwat: The Star Jatuh Martabat Macam Utusan Malaysia
- Lelaki larikan RM1.46 juta dicari
- Kereta bertembung: 2 maut
- Minyak pelincir tiruan dibongkar
- Ibu jumpa anak mati atas katil
- Jalanraya, Parit dan Padang Permainan Kampung Rancah-Rancah Perlu Dinaiktaraf
- Guru 'dirompak' melalui telefon
- Perantau ucap takziah buat keluarga Engku Ibrahim
- Bekas KPN Sendiri Ragu Statistik Sebenar Jenayah
- Isu kerakyatan: Peserta himpunan berarak ke JPN
- Tarik, jual, tarik
Rakyat Kelantan perlu serius laksana Islam – ulama Syria Posted: 12 Dec 2012 06:45 AM PST KOTA BHARU: Ulama terkenal Syria, Syeikh Muhammad Ali as-Sobuuni melahirkan rasa bimbang akan diturun bala oleh Allah Taala apabila ada orang Islam yang membisu terhadap perkara-perkara batil. "Kalau kita diam di atas perkara batil yang berlaku di hadapan mata kita dibimbangi Allah akan menurunkan bala ke atas kita. "Oleh itu rakyat Kelantan hendaklah bekerja bersungguh-sungguh untuk melaksanakan hukum Islam. Apabila hukum tersebut dilaksanakan Allah Taala akan menurunkan rahmat," katanya pada program solat hajat dan ceramah perdana di Putik malam tadi. Program berkenaan dianjur Dewan Pemuda PAS Kelantan. Hadir sama Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa, Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail dan Ketua Pemuda PAS Kelantan, Ustaz Abdul Latiff Abdul Rahman. Program bermula solat Isyak berjemaah kemudian diikuti solat hajat. Syeikh Muhammad Ali yang juga pengarang tafsir Sofwah At-Tafasir turut meluahkan rasa sedih apabila ada negara umat Islam yang membisu terhadap kekejaman yang berlaku di Syria sekarang. Katanya, seluruh dunia membisu biar pun lebih 200,000 rakyat Syria menjadi mangsa korban kerangkusan Bashar Hafez al-Assad bagi mempertahankan kuasanya. "Maka tidak hairanlah umat Islam di Syria sekarang hanya mengharap pertolongan Allah Taala. Namun kita yakin orang yang melakukan kezaliman akan ditimpa bala," ujarnya. Oleh itu beliau mengajak umat Islam di seluruh dunia membantu rakyat Syria dengan apa sahaja yang termampu dilakukan. Sebaik selesai program berkenaan orang ramai bersesak-sesak meluru ke pentas utama bagi menghulur sumbangan kepada ulama terbabit Ucapannya dalam bahasa Arab sambil duduk di kerusi disebabkan keuzuran diterjemahkan Ustaz Nasri Karim dari Selangor. Beliau berada dua hari di Kelantan dalam siri jelajah bagi mendedahkan isu mengenai Syria. Semalam beliau mengadakan pertemuan dengan Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakub dan anggota-anggota Exco kerajaan negeri. Dan hari ini beliau diundang ke Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS) di Nilam Puri. harakah/- | ||||
Kajian KPRU: AES berfungsi untuk kaut keuntungan Posted: 12 Dec 2012 06:20 AM PST KUALA LUMPUR: Secara amnya, kajian Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) mendapati Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) berfungsi sebagai suatu dasar untuk mengaut keuntungan. Justeru, KPRU berpandangan jika kerajaan adalah serius bagi memperbaiki keselamatan jalan raya para pengguna di Malaysia, maka suatu sistem pengangkutan yang komprehensif harus dilakukan. Ini termasuklah sistem pengangkutan awam yang cekap dan efektif, kempen kesedaran di semua lapisan masyarakat mengenai kepentingan keselamatan jalan raya, dan rangkaian jalan raya yang selamat dan berkesan. Berikut ialah hasil kajian berkenaan. Kajian KPRU: AES berfungsi untuk kaut keuntungan KUALA LUMPUR: Secara amnya, kajian Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) mendapati Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) berfungsi sebagai suatu dasar untuk mengaut keuntungan. Justeru, KPRU berpandangan jika kerajaan adalah serius bagi memperbaiki keselamatan jalan raya para pengguna di Malaysia, maka suatu sistem pengangkutan yang komprehensif harus dilakukan. Ini termasuklah sistem pengangkutan awam yang cekap dan efektif, kempen kesedaran di semua lapisan masyarakat mengenai kepentingan keselamatan jalan raya, dan rangkaian jalan raya yang selamat dan berkesan. Berikut ialah hasil kajian berkenaan. Pengenalan Salah satu elemen utama tadbir urus negara moden yang membentuk legitimasi sebuah rejim pemerintah ialah keterbukaan dari segi proses konsultasi atau rundingan berkenaan dengan penggubalan sesuatu dasar. Apabila sebuah sistem yang melibatkan kesejahteraan/kepentingan rakyat terbanyak seperti Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dilaksanakan oleh kerajaan pusat dan dilakukan tanpa persetujuan kerajaan negeri/tempatan atau rundingan terbuka bersama rakyat, seperti yang dapat dilihat di negara-negara seperti Amerika Syarikat, pelaksanaan sistem tersebut akan dibantah secara terbuka. Hal ini kerana pelaksanaan yang dilakukan secara tertutup, sepertimana yang berlaku di Malaysia, memberi isyarat bahawa pelaksanaan dasar tersebut tidak dilakukan dengan meletakkan kepentingan rakyat mendahului kepentingan kapitalisme/kronisme. Seharusnya, dalam pelaksanaan mana-mana dasar penting, mengambil contoh negara Sweden, perancangan dan pelaksanaan sistem AES melibatkan proses konsultasi di mana rakyat diminta untuk mengambil bahagian untuk menjadikan pelaksanaan sistem AES tersebut lebih efektif. Sedangkan di Malaysia, hampir keseluruhan proses dilakukan secara tertutup, fakta-fakta berkaitan sistem AES hanya diketahui selepas kontrak pelaksanaan tersebut ditandatangani. Pelaksanaan AES telah membangkitkan bantahan daripada pelbagai pihak. Dalam usaha mengkaji bantahan-bantahan terhadap AES, Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) mendapati corak am yang agak sama dengan perkembangan unik masing-masing di beberapa buah negara yang juga melaksanakan sistem berkenaan. Justeru, KPRU merumuskan dua perkara utama untuk penelitian kita bersama apabila membicarakan isu pelaksanaan sistem AES seperti berikut: 1. Selain Malaysia, pelaksanaan sistem AES juga mendapat bantahan di negara-negara lain yang melaksanakannya. Hal ini kerana pelaksanaan sistem AES dilihat sebagai percubaan mengumpul hasil/meraih keuntungan oleh kerajaan dan syarikat swasta yang membekalkan/menguruskan kamera-kamera AES, pada masa yang sama membebankan rakyat dengan saman trafik. 2. Pelaksanaan sistem AES di negara lain bukanlah cara utama kerajaan meningkatkan keselamatan jalan raya. Sebaliknya, ianya bersifat komplimentari, pembangunan bersama sistem pengangkutan awam yang sistematik, cekap, berkesan dan menyeluruh. Penemuan Pertama Selain Malaysia, pelaksanaan sistem AES juga mendapat bantahan di negara-negara yang melaksanakannya. Hal ini kerana pelaksanaan sistem AES ini dilihat sebagai percubaan mengumpul hasil/meraih keuntungan oleh kerajaan dan syarikat swasta yang membekalkan/menguruskan kamera-kamera AES, pada masa yang sama membebankan rakyat dengan saman trafik. Amerika Syarikat Kumpulan anti kamera kelajuan Camerafraud telah memperlihatkan peningkatan dalam sokongan daripada 100 orang ahli kepada 1500 orang ahli dalam tahun 2008. Pada Julai 2010, Kumpulan tersebut telah mengumpul tandatangan sebanyk 150,000 bagi menolak pelaksanaan kamera kelajuan.[1] Penolakan penggunaan kamera kelajuan ini memperlihatkan sebanyak 13 negeri[2] di Amerika Syarikat mempunyai undang-undang khas untuk menolak penggunaan kamera kelajuan di lebuh raya-lebuh raya. Bagi negeri-negeri yang memasang kamera kelajuan, warga negeri tersebut mengambil langkah untuk menyusahkan kamera-kamera kelajuan mengambil gambat plat kereta mereka. Contoh tindakan yang diambil boleh dilihat di Maryland di mana kamera lampu merah mula dipasang pada tahun 1997 dan kamera kelajuan pada tahun 2007[3]. Para pengguna jalan raya di negeri tersebut mula menggunakan teknik NoPhoto di mana plat kereta menggunakan dua benda yang kecil yang memantul cahaya di hujung plat kereta. Dua benda ini akan memutarbelitkan gambar yang diambil oleh kamera. Penggunaan kamera kelajuan untuk meraih keuntungan ini dapat dilihat di Washington DC apabila bandar tersebut membelanjakan sebanyak USD$52.7 juta kepada ACS State & Local Solutions untuk memasang, mengendali dan menyelenggara jaringan kamera trafik di bandar tersebut. Pelaksanaan kamera trafik di bandar tersebut pula menghasilkan sebanyak USD$85 juta dalam saman trafik pada tahun 2011. Nilai saman trafik bagi para pemandu yang membawa kenderaan mereka dengan kadar 25 mph (40.2 km/j) melebihi had kelajuan dinaikkan kepada USD$300 daripada USD$250. Had kelajuan bagi jalan raya di kawasan luar bandar ialah 50 mph dan 60 mph di lebuh raya.[4] [5] Ini adalah berikutan sebuah laporan akhbar pada bulan Mac 2012 melaporkan bahawa bandar tersebut menghadapi USD$172 juta dalam defisit dan sebuah rancangan untuk menambah hasil (revenue) bandar tersebut adalah dengan menambah pungutan hasil ekoran program kamera trafik sebanyak USD$31 juta pada tahun 2012 dan USD$40 juta pada tahun 2013.[6] Negeri California pula menaikkan kadar saman trafiknya kepada USD$271 di mana Lockhead Martin (syarikat pembekal kamera trafik di negeri California) akan meraih keuntungan sebanyak USD$70 bagi setiap USD$271 saman yang dikeluarkan.[7] Bandar lain di Amerika Syarikat tidak terkecuali dengan projek meraih keuntungan melalui kamera AES. Di bandar Chicago, Datuk Bandar Rahm Emanual bergantung kepada keuntungan daripada sisem AES yang bernilai USD$30 juta dalam saman trafik untuk membiayai projek keselamatan kanak-kanak bandar tersebut. Kadar saman trafik di bandar Chicago adalah seperti yang berikut: USD$35 bagi kesalahan memandu antara 6 mph – 10mph (9.6 km/j – 16 km/j) melebihi had kelajuan di kawasan persekolahan, dan USD$100 bagi kesalahan memandu dengan kadar 11 mph (17 km/j) melebihi had kelajuan .[8] Had kelajuan bagi jalan raya adalah masing-masing 65 mph (104 km/j) bagi lebuh raya di kawasan bandar, 55 mph (88 km/j) bagi lebuh raya di kawasan luar bandar, 30 mph (48 km/j) di kawasan perumahan dan 20 mph (32 km/j) di kawasan persekolahan.[9] Kanada Kamera kelajuan di negara Kanada mula dipasang pada tahun 1988 di British Columbia. Pada ketika itu, 75 peratus warga Kanada menunjukkan maklum balas positif terhadap pemasangan kamera kelajuan. Namun, maklum balas itu berbeza pada tahun 2001 apabila 32 peratus daripada 2,114 respondan yang mengambil bahagian dalam satu kajian menolak pemasangan kamera kelajuan di lebuh raya. Corak am penolakan pemasangan kamera kelajuan di Kanada berbeza-berbeza.[10] Sepertimana di Amerika Syarikat, pemasangan kamera trafik di Kanada, contohnya di bandar Calgary, di mana nilai saman trafik bagi mereka yang ditangkap oleh kamera lampu merah adalah sebanyak CAD$287 dan nilai saman trafik bagi mereka yang membawa kenderaan melebihi had kelajuan adalah sebanyak CAD$136. Selain itu, jumlah saman trafik yang dikeluarkan oleh lima simpang utama bandar tersebut adalah sebanyak 73,839 bagi tahun 2011.[11] Di bandar Calgary, Kanada, pihak berkaitan meraih keuntungan sebanyak CAD$10,042,104 pada tahun 2011 bagi kesalahan kelajuan semata-mata. Malah majlis perbandaran Winnipeg telah mengakui bahawa program AES adalah bertujuan untuk meraih keuntungan dan bukannya untuk meningkatkan keselamatan jalan raya. Ini adalah berikutan laporan dalaman[12] yang dikeluarkan oleh majlis perbandaran tersebut yang menyatakan bahawa "the report going to the protection committee confirmed for the first time publicly that city bureaucrats are recommending the continuation of photo enforcement largely for revenue reasons and not for traffic safety purposes." Persoalannya adalah sama ada Kerajaan Malaysia, terutamanya Kementerian Pengangkutan juga mempunyai pemikiran yang sama seperti majlis perbandaran Winnipeg, Kanada dalam pelaksanaan kamera AES? United Kingdom Sudah 20 tahun kamera kelajuan dipasang di United Kingdom di mana kamera pertama yang dipasang ialah di Jambatan Twickenham di daerah Surrey. Kegagalan penggunaan kamera kelajuan bermula apabila pihak berkaitan mula diberikan kebenaran untuk menerima peratusan tertentu daripada hasil yang dijana oleh kamera kelajuan. Ini membawa kepada bilangan kamera kelajuan meningkat daripada 1,600 buah kamera pada tahun 2000 kepada 4,737 buah kamera pada tahun 2007 tetapi keberkesanannya dipertikaikan. Contohnya kamera kelajuan yang dipasang di Jalan Stoney, di daerah West Midlands, di barat tengah England[13]. Kamera tersebut diberi gelaran "kamera trafik paling licik". Ini berikutan kamera tersebut dipasang hitam dan ianya tersorok dalam sebuah pokok. Ianya berjaya menangkap 1,500 pelanggar undang-undang jalan raya dalam seminggu ianya mula dipasang dan membawa keuntungan kepada kerajaan tempatan sebanyak £45,000 hingga £90,000 seminggu (RM218,970-RM437,966), lantas menjadikannya ia contoh kamera trafik yang tidak digunakan untuk mengurangkan kadar kemalangan dan menaikkan keselamatan jalan, sebaliknya sebagai mesin keuntungan pihak berkaitan. Keberkesanan kamera kelajuan terus dinafikan setelah pihak polis di daerah Avon dan Somerset menyatakan kamera kelajuan gagal untuk membawa sebarang perbezaan atau pengurangan dalam kemalangan jalan raya. Ini berikutan selepas penggunaan kamera kelajuan mula diakhirkan pada Mac 2011, kadar kemalangan jalan raya sebenarnya menunjukkan pengurangan di mana pada tahun 2010, kemalangan jalan raya di Avon adalah sebanyak 312 kemalangan dan angka ini mengurang kepada 258 kemalangan pada tahun 2011. Jalan raya di Somerset juga memperlihatkan pengurangan pasca penutupan penggunaan kamera kelajuan di mana kemalangan jalan raya pada tahun 2010 adalah sebanyak 238, angka ini menurun kepada 224 pada tahun 2011.[14] Dalam sebuah kajian yang dilakukan di UK, papan tanda yang menyatakan kelajuan seorang pemandu dikatakan 50 kali lagi efektif berbanding kamera kelajuan dalam usaha mengurangkan kelajuan di jalan raya.[15] Semakin banyak daerah di UK yang menutup program kamera kelajuan mereka. pada tahun 2010, 5 daerah di UK, Swindon, Oxfordshire, Wiltshire, Buckingham dan Lanashire menutup program kamera kelajuan mereka.[16] Malah sehingga Jun 2012, 1522 kamera kelajuan di UK tidak lagi berfungsi atau digunakan. Ini merupakan peningkatan sebanyak 37 peratus pada tahun 2010 dan 32 peratus pada tahun 2009. Kamera-kamera yang tidak lagi digunakan untuk menangkap para pengguna jalan raya dibiarkan di tempat seadanya sebagai kaedah pencegahan.[17] Perancis Akibat kekecewaan terhadap kuota penguatkuasaan kelajuan, sekumpulan pegawai polis telah mengambil tindakan untuk menutup kamera-kamera kelajuan di laluan mereka. Ini adalah kerana, menurut kumpulan pegawai polis tersebut, mereka dipaksa mengisi kuota pengeluaran saman untuk menerima bonus dan menurut kumpulan ini, polisi keselamatan jalan raya di Perancis telah fokus kepada keuntungan dan bukannya memperbaiki keselamatan jalan raya pengguna di negara tersebut.[18] Pada tahun 2011[19], ribuan pemandu kereta dan motosikal telah melancarkan beberapa siri demonstrasi untuk menentang langkah-langkah keselamatan jalan raya yang baru dan penggunaan meningkat kamera-kamera kelajuan. Pada tahun 2008[20], pihak polis telah menahan dua orang warga Perancis atas dakwaan meletup dan memusnahkan beberapa puluhan kamera kelajuan di sekitar bandar Paris menggunakan dinamit. Kedua-dua warga tersebut mendakwa mereka merupakan ahli kumpulan Nationalist Revolutionary Army Faction (Finar), iaitu kumpulan yang bertanggungjawab untuk kemusnahan berpuluh-puluh kamera kelajuan. Dan sehingga tahun 2003, sebanyak 1,860 kamera kelajuan di seluruh negara Perancis telah dimusnahkan oleh golongan anti kamera kelajuan. Penentangan ke atas kamera kelajuan melihat penyambungan di tahun 2012 di mana dua kamera kelajuan telah disembur cat dan dibakar, lantas, merosakkan kedua-dua kamera kelajuan tersebut.[21] Pelaksanaan sistem AES di Perancis telah memperlihatkan pihak kerajaan Perancis meraih keuntungan sebanyak €639 juta dalam pengeluaran saman trafik bagi kesalahan trafik pada tahun 2011. Manakala dari 1 Januari 2012 hingga 30 Jun 2012, kamera kelajuan telah mengutip sebanyak €324 juta dalam saman[22] dan nilai sebuah saman trafik bagi memandu melebihi had kelajuan di Perancis adalah sebanyak €135.[23] Manakala semenjak program AES dilancarkan pada tahun 2003 sehingga tahun 2012, kerajaan Perancis telah meraih keuntungan kira-kira €700 juta daripada saman trafik.[24] Australia Bagi negara Australia, pelaksanaan sistem AES adalah mengikut peruntukan negeri dan bukannya kerajaan persekutuan. Dan keadaan ini dapat dilihat dengan kerajaan negeri mengaut keuntungan bernilai berjuta-juta akibat pelaksanaan sistem AES ini. Negeri Victoria misalnya, pada tahun 2008 sehingga 2009, kerajaan negeri mengaut keuntungan sebanyak AUD$397 juta dalam pengeluaran seman bagi kesalahan trafik. Angka ini melonjak kepada AUD$437 juta pada tahun 2009/2010.[25] Kerajaan negeri Queensland juga menjangka untuk meningkatkan hasil kutipan daripada saman trafik kepada AUD$81 juta pada tahun 2013 berbanding AUD$53 juta pada tahun 2012. Jangkaan bagi peningkatan hasil ini adalah berikutan kerajaan negeri terpaksa membelanjakan sebanyak AUD$50 juta untuk mengendalikan kamera-kamera kelajuan.[26] Manakala di New South Wales (NSW) pula, kerajaan negeri tersebut meraih keuntungan sebanyak AUD$23,100,291 di sepuluh jalan raya yang mempunyai kamera kelajuan yang paling banyak merakam kesalahan memandu melebihi had kelajuan yang paling tinggi. Malah jalan Clevelenad St Surry Hills, sebuah jalan yang hanya mempunyai 3 kamera kelajuan berjaya mengutip keuntungan pada purata AUD$1,199,146 bagi setiap kamera.[27] Penolakan penggunaan kamera kelajuan bagi meraih keuntungan akhirnya ditolak oleh kerajaan negeri tersebut. Ini berikutan kerajaan negeri NSW menutup 38 buah kamera daripada 141 kamera kelajuan selepas ianya didapati kamera-kamera tersebut gagal untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya. Sebanyak AUD$10 juta telah diraih oleh 38 kamera tersebu sewaktu digunakan. Lantas, di sebalik menyelamatkan nyawa para pengguna jalan raya di NSW, kerajaan negeri tersebut telah mengakui kegagalan dan mengakui bebanan kewangan 38 buah kamera tersebut ke atas warga NSW dengan menutupi 38 buah kamera kelajuan di negeri tersebut.[28] Penemuan Kedua Pelaksanaan sistem AES di negara lain bukanlah cara utama kerajaan meningkatkan keselamatan jalan raya. Sebaliknya, ianya bersifat komplementari, pembangunan bersama sistem pengangkutan awam yang sistematik, cekap, berkesan dan menyeluruh. Amerika Syarikat Pada tahun 2011[29], Presiden Amerika Syarikat Barack Obama telah memperuntukkan sebanyak USD$8 bilion bagi pembinaan rel berkelajuan. Projek ini bukan sahaja dijangka membuka peluang pekerjaan di negera tersebut, ianya juga dijangka meningkatkan keberkesanan pengangkutan awam di Amerika Syarikat. Pada tahun 2009, terdapat sebanyak 7,700 jenis sistem pengangkutan awam di negara tersebut. Pada tahun 2011[30], warga Amerika Syarikat mengambil 10.2 bilion perjalanan menggunakan pengangkutan awam. Bagi Belanjawan tahun 2013 negara tersebut pula[31], Presiden Barack Obama memperuntukkan sebanyak USD$476 bilion selama enam tahun kepada Kementerian Pengangkutan yang melibatkan peningkatan lebuhraya-lebuhraya, jaringan transit dan perkembangan perkhidmatan kereta api. Keberkesanan sistem pengangkutan awam Amerika Syarikat terbukti dengan jelas apabila individu-individu yang menggunakan sistem pengangkutan dikatakan dapat menjimatkan sebanyak USD$10,116 (RM30,550.32) setahun dan penjimatan sebanyak USD$843 (RM2,545.86) sebulan.[32] Kepentingan pengangkutan awam di Amerika Syarikat lebih jelas apabila di bandar New York, sebanyak 56.7 peratus warga New York membawa kereta, 31.1 peratus menggunakan pengangkutan awam, 1.5 peratus menggunakan teksi, 3.9 peratus menggunakan motosikal, 6.3 peratus jalan kaki dan 0.5 peratus menggunakan basikal untuk bergerak.[33] Namun, bagi negeri seperti negeri California, penggunaan kenderaan persendirian masih diutamakan apabila sebanyak 71.4 peratus kenderaan yang dicatat adalah kereta/lori dan van. Ini berbanding dengan hanya 14.6 peratus warga negeri California menggunakan pengangkutan awam, 4.3 peratus warga California jalan kaki, 1.9 peratus menggunakan basikal dan 1.5 peratus lagi menggunakan teksi, motosikal dan sebagainya.[34] Bagi laluan kereta api di Amerika Syarikat pula, ianya merupakan suatu jaringan yang menyentuh setiap 50 negeri dengan rancangan kerajaan Amerika Syarikat di bawah Presiden Barack Obama untuk membina 17,703 kilometer rangkaian jaringan kereta api berkelajuan tinggi yang akan disiap pada tahun 2030[35]. Kereta api berkelajuan tinggi ini akan menghubungkait bersama kereta api kelajuan biasa lantas menjadikan jaringan kereta api di Amerika Syarikat antara paling menyeluruh di dunia. Kanada Sejak tahun 2006, kerajaan Kanada memperuntukkan sebanyak $5 bilion kepada kerajaan tempatan untuk memajukan jaringan pengangkutan awam mereka. Malah dari tahun 2009 hingga tahun 2011, di bawah Pelan Tindakan Ekonomi Kanada, kerajaan Kanada melaburkan sebanyak $240 juta untuk pembangunan 70 jenis projek transit pengangkutan awam. Seterusnya, di bawah Tabung Pembinaan Kanada (BCF), sebanyak $8.8 bilion telah disalurkan bagi pembangunan jaringan pengangkutan awam di seluruh negara Kanada. Dan di bawah kerjasama BCF dan Major Infrastruktur Component (MIC), sebanyak $2.3 bilion daripada peruntukan kerajaan pusat telah disalurkan kepada 22 jenis projek pembinaan infrastruktur di seluruh negara Kanada.[36] United Kingdom Penggunaan jaringan kereta api UK memperlihatkan penggunaan meningkat saban tahun. Tahun 2010/2011 memperlihatkan kadar penggunaan yang paling tinggi dengan lebih daripada 50 bilion perjalanan oleh para pengguna telah direkod. Fakta ini menunjukkan kebergantungan warga UK yang tinggi ke atas pengangkutan awam yang efektif. Jarak Perjalanan kilometer (bilion) Para Pengguna di Pengangkutan Awam Kereta Api UK tahun 2000-2011[37] Belanda Di Belanda, warga negara tersebut digalakkan oleh kerajaannya untuk menggunakan baskal untuk perjalanan mereka. Meskipun warga Belanda terdiri daripada 17 juta orang, tetapi 18 juta penggunaan basikal sehari telah direkod oleh kerajaan Belanda.[38] Di samping itu, di bandar Amsterdam, terdapat 30 buah laluan bas, 16 buah laluan trem, 5 buah laluan feri dan 4 buah laluan bas metro. Malah, bas waktu malam di bandar Amsterdam adalah daripada pukul 12.30 malam sehingga 7.30 pagi[39]. Meletakkan kereta di bandar-bandar dalam negara Belanda pula terdiri daripada tiga jenis; Zon Biru (tiket masa yang bercop), P-Zon (tempat letak bermeter) dan P+R lokaliti (tempat letak kereta di luar bandar dengan pengangkutan awam kerap).[40] Kesemua perkhidmatan pengangkutan awam di negara Belanda menggunakan kad OV-Chip. Ianya menggunakan pengisian kredit untuk digunakan di seluruh negara. Cara penggunaan kad ini adalah apabila ianya digunakan sejumlah kredit akan ditolak. Apabila seseorang itu keluar, sejumlah itu dimasukkan semula ke dalam kad tersebut. Pembantu golongan kurang upaya pula mempunyai hak untuk menaiki pengangkutan awam secara percuma jika mereka mempunyai Pas Khas Bantuan Pengangkutan Awam (OV Begeleiderskaart). Bagi golongan kurang upaya yang tiada pembantu khas,, Pejabat Bantuan Kurang Upaya (NS) boleh dihubungi untuk membantu golongan kurang upaya ini. Terdapat 100 stesen di seluruh Belanda yang mempunyai Pembantu Perjalanan untuk golongan kurang upaya. Sesetengah stesen kereta api mempunyai jambatan mudah alih mereka yang menggunakan kerusi kurang upaya, panduan untuk mereka yang buta dan soket khas untuk alat pendengaran mereka yang pekak di kaunter menjual tiket. Bagi golongan kurang upaya yang hendak menaiki teksi, terdapat teksi khas yang mempunyai perjalanan jauh. Perkhidmatan teksi tersebut dinamakan Valys.[41] Secara dasarnya, Belanda bukan sahaja mempunyai jaringan pengangkutan awam yang menyeluruh, ianya juga mesra golongan kurang upaya dan mengutamakan penggunaan basikal bagi setiap rakyatnya untuk bergerak. Sweden Di Sweden, terdapat tiga jenis pengangkutan awam yang disediakan oleh kerajaan negara Sweden. Pertama ialah pengangkutan awam am yang berasaskan jadual dan laluan kepada semua pihak; pengangkutan awam khas yang disediakan kepada kumpulan khas seperti orang kurang upaya dan para pelajar; ketiga ialah pengangkutan awam yang disewa khas dan pengangkutan awam untuk para pelancong.[42] Di negara Sweden, pengangkutan awam ditadbir oleh kerajaan-kerajaan tempatan. Ini memberi kebebasan kepada kerajaan tempatan untuk memilih laluan dan jumlah keuntungan yang disasarkan. Akan tetapi. Kerajaan pusat mempunyai tanggungjawab untuk memastikan perkhidmatan di bawah kerajaan tempatan adalah berkualiti dan terdapat kerjasama di antara kerajaan pusat dan kerajaan tempatan untuk memastikan perkhidmatan seluruh negara adalah selari. Kerajaan pusat juga menyediakan geran untuk penyelidikan dan pembangunan di sektor perkhidmatan awam. Akan tetapi, tiada geran disediakan bagi perkhidmatan tempatan dan rantau Eropah. Seperti di Belanda, pengangkutan awam negara Sweden adalah mesra kurang upaya di mana terdapat dua jenis perkhidmatan yang disediakan untuk membantu perjalanan golongan kurang upaya. Dua perkhidmatan tersebut adalah perkhidmatan Pengangkutan Kurang Upaya dan Perkhidmatan Mobiliti Negara. Perkhidmatan Mobiliti Negara[43] berfungsi untuk membantu perjalanan golongan kurang upaya dengan menyediakan kereta atau minibus mesra kurang upaya untuk pengangkutan golongan kurang upaya. Perkhidmatan ini bergantung kepada jarak yang disasarkan. Perkhidmatan Pengangkutan Kurang Upaya pula adalah perkhidmatan yang menyediakan kenderaan mesra kurang upaya yang yang tidak kira tempat dan jarak tempat yang disasarkan.[44] Bagi warga Sweden yang lain, perkhidmatan pengangkutan awam secara amnya terdiri daripada, teksi, basikal, feri dan kereta api yang disediakan oleh Swedish State Railways dan Pas Satu Negara InterRail menyediakan perjalanan untuk tiga, empat, enam atau 8 hari satu bulan dalam negara Sweden.[45] Bagi perjalanan dalam bandar, perkhidmatan trem disediakan seperti di Gothenburg yang menyediakan perkhidmatan seluruh bandar Gothenburg.[46] Akibat kebergantungan yang tinggi terhadap pengangkutan awam di Sweden, sebanyak 1.2 bilion perjalanan dilakukan secara rantau dan tempatan di negara Sweden menggunakan pengangkutan awam.[47] Bagi perkhidmatan basikal di bandar Stockholm, sesiapa yang tidak mempunyai basikal persendirian boleh menyewa basikal yang disediakan. Penyewaan basikal ini dilaksanakan melalui sewaan automatik di stesen-stesen sewa basikal yang menggunakan komputer dan kad sewaan.[48] Terakhir sekali, lanskap pengangkutan awam Sweden bakal berubah dengan pelaksanaan projek Swedish Doubling yang merupakan kerjasama antara para operator, kerajaan tempatan, badan pemikir rantau Eropah, penguatkuasa pengangkutan awam dan pembuat keputusan. Projek ini bertujuan untuk menambahkan lagi kualiti pengangkutan awam dan membangunkan lagi pengangkutan awam di negara Sweden. Antara kejayaan projek tersebut adalah persetujuan daripada 50,000 para pemandu seluruh negara Sweden untuk meninggalkan kenderaan persendirian mereka yang menaiki pengangkutan awam secara percuma selama dua minggu. Meskipun ianya masih dalam tempoh percubaan, program ini telah memperlihatkan peningkatan dalam penggunaan pengangkuran awam sebanyak 20 peratus. Program berjaya di bawah Swedish Doubling ini memperlihatkan lebih daripada separuh daripada pemilik kenderaan persendirian meninggalkan kenderaan mereka dan menggunakan pengangkutan awam di bawah program "Park and Ride". Begitu juga kejayaan program "Bike and Ride" yang memperlihatkan pemilik kenderaan persendirian meninggkalkan kenderaan persendirian mereka dan menggunakan pengangkutan awam.[49] Perancis Pemantauan ke atas pengangkutan awam di negara Perancis dilakukan di peringkat negara dengan Suruhanjaya Antarabandar di Perancis akan menilai kemudahan pengangkutan awam. Manakala ianya merupakan tanggungjawab operator pengangkutan awam untuk menyediakan kadar tambang bagi golongan kurang upaya. Pengangkutan awam di Perancis dikendalikan oleh 7 operator pengangkutan awam[50]. 7 operator ini terdiri daripada: 1.Eurolines – memberi perkhidmatan bas kepada 1500 destinasi seluruh rantau Eropah 2.Eurostar – memberi perkhidmatan kereta api daripada Perancis kepada London. 3.Noctilien – perkhidmatan bas malam yang mempunyai 35 laluan seluruh negara Perancis. 4.RATP Paris Publis Transport Network – memberi perkhidmatan hampir semua perkhidmatan pengangkutan awam di seluruh negara Perancis. Antara perkhidmatan yang ditawarkan adalah, kereta api metro, bas, trem, kereta api laju, perkhidmatan khas bagi kawasan-kawasan yang tiada perkhidmatan awam dan perkhidmatan khas untuk golongan kurang upaya. 5.SNCF Transilien – merupakan perkhidmatan pengangkutan awam yang berkhidmat di kawasan-kawasan pinggir bandar. 6. Thalys – memberi perkhidmatan kereta api laju antara Perancis dan Bandar-bandar Utara rantau Eropah. 7.Cityrama – memberi perkhidmatan udara dan kereta api di seluruh negara Perancis. Bagi pengangkutan alternatif di Perancis, jaringan jalan raya sepanjang 880,000km di negara tersebut, terbuka untuk digunakan oleh para pengguna basikal. Di samping itu, di bandar-bandar seperti di bandar Paris pula, laluan Penutup Secara amnya, kajian KPRU mendapati sistem AES berfungsi sebagai suatu dasar untuk mengaut keuntungan. Jika kerajaan adalah serius bagi memperbaiki keselamatan jalan raya para pengguna di Malaysia, maka suatu sistem pengangkutan yang komprehensif harus dilakukan. Ini termasuklah sistem pengangkutan awam yang cekap dan efektif, kempen kesedaran di semua lapisan masyarakat mengenai kepentingan keselamatan jalan raya, dan rangkaian jalan raya yang selamat dan berkesan. Corak am yang melakarkan pelaksanaan program AES di Malaysia dan di negara lain adalah pelaksanaan program AES adalah berteraskan usaha kerajaan atau pihak berkaitan untuk meraih keuntungan sementara para pengguna jalan raya dibebani dengan kadar saman yang tinggi. Bagi program AES yang berjaya, contohnya di Belanda dan Sweden pula, program AES dikatakan berjaya berbanding negara lain kerana kerajaan di negara-negara tersebut berusaha untuk menyediakan sistem pengangkutan awam yang cekap dan komprehensif, lantas menjadikan usaha terhadap memperbaiki keselamatan jalan raya, suatu usaha menyeluruh dan tidak terpencil. Bagi kebanyakan program AES yang dilancarkan, program tersebut dalam kajian ini menemui penentangan daripada rakyat dan pengguna jalan raya negara tersebut. Bagi setiap program AES gagal yang dilaksanakan, ianya adalah kerana kerajaan berkenaan melaksanakan program AES tersebut dalam keadaan tersembunyi, tanpa rundingan bersama rakyat dan para pengguna jalan raya di kawasan tersebut khususnya pada peringkat perancangan. Penentangan yang diberikan oleh para pengguna jalan raya acapkali membawa kepada penutupan program AES akhirnya. Pada tahun 2006[51], sebuah siasatan samaran di UK telah menemui kamera trafik sememangnya dilakukan untuk meraih keuntungan bagi kerajaan dan syarikat pembekal kamera trafik dan bukannya untuk meningkatkan keselamatan di jalan raya. Malah menurut siasatan tersebut, kamera trafik sememangnya direka untuk mengaut keuntungan daripada pengguna jalan raya di mana saman-saman yang bernilai berjuta-juta akan disalurkan secara rahsia kepada kerajaan dan bukannya memberi semula wang tersebut untuk memperbaiki keselamatan jalan raya. Ianya harus diberikan perhatian di mana penentangan terhadap syarikat-syarikat pembekal kamera trafik mencapai tahap kritikal di mana terdapatnya laman sesawang yang menyenaraikan kegagalan syarikat-syarikat tersebut. tersebut dalam memperbaiki keselamatan jalan raya. Pada tahun 2011, syarikat berkaitan telah kehilangan sebanyak USD$2.4 juta dalam kontrak berikutan permintaan ke atas kamera trafik yang kian menurun dan penentangan terhadap kamera-kamera trafik yang kian meningkat[52]. Pada tahun 2012, nilai saham syarikat berkaitan di Amerika Syarikat pula menjunam daripada USD$2.10 kepada USD$1.76 (16 peratus) selepas ianya dilaporkan bahawa syarikat berkaitan terlibat dengan amalan rasuah dengan para pegawai majlis perbandaran untuk mendapatkan kontrak pemasangan kamera trafik.[53] Di Malaysia, di mana kecacatan sistem pengangkutan awam dan amalan rasuah sering dibangkitkan, apakah pelaksanaan sistem AES yang penuh dengan bantahan akan ditangguhkan oleh kerajaan hari ini? Pendek kata, kita nakkan kerajaan yang dahulukan kepentingan kroni atau kepentingan rakyat terbanyak? harakah/- | ||||
Buku baru Zunar 'Lawak & Lawan' tekan isu rakyat Posted: 12 Dec 2012 12:40 AM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - (Buku terbaru Zunar, Lawak & Lawan) KUALA LUMPUR: Berbeza dengan buku-buku sebelum ini, buku kartunis Zunar kali ini, 'Lawak & Lawan' mengolah isu dari perspektif rakyat. "Dari segi kandungan dan mesej ia tetap sama dengan karya-karya sebelum ini, iaitu rasuah, salahguna kuasa dan kezaliman kerajaan BN. "Cuma pendekatannya sedikit berbeza kerana saya lebih menekankan hati naruni rakyat," kata Zunar atau nama sebenarnya Zulkifly Anwar Ul Haq dalam satu kenyataannya. Menurut Zunar, secara ringkasnya banyak kartun-kartun yang menggambarkan bagaimana rakyat menanggung derita akibat rasuah oleh pemimpin Barisan Nasional dan kroni-kroni mereka. "Sebagai kartunis, saya punya tanggungjawab untuk berjuang bersama rakyat bagi menjatuhkan Barisan Nasional,"tambahnya. Majlis pelancaran buku ini akan diadakan pada 15 & 16 Dis (Sabtu & Ahad) di compound Amcorp Mall (menghadap tasik, Ground Floor belakang Mc Donald) dari jam 11 pagi hingga 9 malam, kedua-dua hari. "Saya berharap peminat, penyokong dan orang ramai dapat memberi sokongan untuk hadir dan membeli buku ini," kata Zunar lagi. 'Lawak & Lawan' diterbitkan dalam dua bahasa, iaiatu Bahasa Melayu dan Inggeris. Buku setebal 108 muka surat dan penuh warna ini dijual dengan harga RM25 senaskah. Pembelian online boleh dibuat melalui laman web www.zunarcartoonist.com. harakah/- | ||||
Afghanistan gagal lindungi wanita Posted: 12 Dec 2012 12:30 AM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - NEW YORK - Afghanistan di dakwa masih gagal melindungi golongan wanita dari kekerasan di negara itu, biar pun terdapat pelaksanaan undang-undang anti kekerasan 2009, namun implementasinya tetap rendah, menurut laporan terbaru Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). "Tekanan budaya dan polisi tidak konsisten menjadi penghalang implementasi undang-undang tersebut," menurut laporan itu. Laporan itu dikeluarkan setelah rangkaian kekerasan terhadap wanita Afghanistan menjadi sorotan media sepanjang tahun. Bulan lalu, dua lelaki ditahan di wilayah Kunduz selepas dituduh memenggal kepala seorang anak perempuannya kerana menolak lamaran untuk dikahwinkan. Pada bulan lalu juga, empat polis Afghanistan di penjara 16 tahun setelah memperkosa seorang wanita di wilayah yang sama. Laporan Misi Bantuan PBB di Afghanistan turut melaporkan, kekerasan terhadap wanita dianggap terpencil kerana kekangan budaya, norma sosial dan sering diancam bunuh jika ianya disebarkan. "Undang-undang penghapusan kekerasan terhadap wanita 2009 perlu dikaji semula atau dimansuhkan kerana tiada mana-mana pihak mengguna pakai undang-undang tersebut di Afghanistan," menurut seorang aktivis. Polisi juga didakwa enggan menangkap penjenayah seksual kerana akan menerima ancaman bunuh oleh pelaku tersebut. - Reuters | ||||
Posted: 11 Dec 2012 11:55 PM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - TRAGIS...mangsa kemalangan maut ketika balik berniaga. Gambar kecil, anggota bomba cuba mengeluarkan mangsa. JASIN: Seorang peniaga buah-buahan dipercayai terbakar hidup-hidup apabila tersepit di dalam van dipandunya yang terbabit dalam kemalangan di Kilometer 32, Jalan Ghaffar, Sungai Rambai di sini, awal pagi semalam. Dalam kejadian kira-kira jam 3.45 pagi itu, difahamkan, ada penduduk yang menetap di kawasan berdekatan terdengar jeritan mangsa, Kamal Abd Kadir, 43, meminta pertolongan, namun gagal menyelamatkannya selepas van Nissan Vanette dipandunya terbakar. Ketika kejadian, Kamal dikatakan baru berniaga di Klebang, dekat sini, dan dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Taman Muhibah, Muar, Johor. Bapa kepada empat anak itu memandu van Nissan Vanette bersendirian dan turut membawa muatan buah-buahan termasuk beberapa peralatan perniagaannya. Sejurus tiba di selekoh berhampiran tempat kejadian, kenderaan mangsa dipercayai hilang kawalan lalu terbabas ke dalam parit di kawasan berkenaan hingga menyebabkan kakinya tersepit. metro/- | ||||
Isu MyKad: 1000 demo di JPN, arak ‘IC merah’ Najib Posted: 11 Dec 2012 11:40 PM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - PUTRAJAYA: Hampir 1000 orang berhimpun di ibu pejabat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) hari ini bagi mendesak kerajaan menyelesaikan masalah 300,000 masyarakat India yang tidak mendapat hak kewarganegaraan. Kumpulan mereka yang rata-ratanya dari kaum India, sebelum itu berarak daripada kawasan berhampiran Istana Kehakiman dan turut disertai pemimpin Pakatan Rakyat. Mereka yang hadir dari beberapa negeri dari seluruh negara itu berarak sambil membawa replika kad pengenalan merah pemastautin tetap yang tertera wajah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan juga Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hisammuddin Hussein. Sementara itu, berlaku sedikit ketegangan apabila sekumpulan perserta marah dengan tindakan pihak yang menutup pintu utama ke jabatan. Bagaimanapun keadaan dapat dikawal oleh pemimpin yang hadir. Antara yang hadir termasuklah Naib presiden PKR N Surendran, Ahli Parlimen Kapar S Manikavasagam, R Sivarasa (Subang), Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin (Ampang), Charles Santiago (Klang), Adun Sri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad, M Manoharan (Kota Alam Shah) dan Latheefa Koya. Dari PAS pula termasuk Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad, Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr. Dzulkefly Ahmad serta Ahli Parlimen Kota Raja Dr Siti Mariah Mahmood. Bagaimanapun selepas perbincangan, hanya beberapa orang dari mereka dibenar masuk kebangunan untuk mengadakan pertemuan dengan wakil jabatan itu. harakah/- | ||||
Mishal berkemungkinan kekal pemimpin Hamas Posted: 11 Dec 2012 11:30 PM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - RAMALLAH: Ia hanya menunggu masa yang sesuai sebelum Khalid Mishal menarik balik keputusan beliau untuk berundur sebagai ketua biro politik Hamas, menurut sumber Palestin. Ramai yang membuat panggilan untuk penarikan balik Mishal dari kedua-dua pihak dalaman Hamas dan dari negara-negara Arab dan serantau. Negara-negara seperti Mesir, Turki dan Qatar mendesak Mishal untuk kekal sebagai ketua Hamas, dan tampaknya Ikhwanul Muslimin di Mesir juga condong kepada pilihan ini. Sumber-sumber menambah bahawa "tekanan yang dikenakan ke atas Mishal [untuk kekal tidak putus-putus", namun mereka menafikan bahawa perkara itu telah diselesaikan, menjelaskan bahawa "pilihan raya dalaman Hamas telah terhenti sejak awal keganasan Israel di Semenanjung Gaza, dan ia masih ditangguhkan". Mishal tiba di Gaza Jumaat lepas dalam lawatan yang digambarkan Hamas sebagai bersejarah. Mishal disambut sebagai wira dan menguasai program tanpa cabaran walaupun dari pesaing terdekat biro politik, petunjuk penting kedudukannya dalam Hamas. Kedudukan Mishal menjadi lebih kukuh selepas perang terbaru di Gaza, di mana beliau memainkan peranan utama dalam rundingan gencatan senjata dan merupakan tokoh penting pertemuan pegawai-pegawai kerajaan dari seluruh dunia. Sumber-sumber itu menjelaskan bahawa "perang baru-baru ini dan perubahan besar yang telah berlaku dalam Hamas mungkin menyebabkan Mishal untuk menarik balik keputusannya". (Asharq Al-Awsat) harakah/- | ||||
Felda saman, Mazlan sedia ke mahkamah Posted: 11 Dec 2012 11:20 PM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - KUALA LUMPUR: Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman mempertahankan dakwaan bahawa Felda menjual minyak sawit mentah kepada syarikat Israel. Ahli Jawatankuasa PAS Pusat itu juga tidak akan memohon maaf, menarik balik dan menawarkan pampasan setimpal kepada Felda seperti yang diminta Pengerusinya, Tan Sri Mohd Isa Samad. "Kalau Felda minta saya minta maaf dalam masa 14 hari, saya tak akan buat begitu. "Saya tak akan berganjak dari dakwaan saya dan saya bersedia dengan bukti lengkap untuk dibawa ke mahkamah," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini. Felda pada semalam dan kelmarin menghantar notis tuntutan kepada Mazlan, akhbar Harakah dan Suara Keadilan. Dalam notis tersebut, Felda memberi tempoh 14 hari kepada pihak terbabit untuk memohon maaf, menarik balik kenyataan itu dan menawarkan pampasan yang setimpal kepada Felda di atas tindakan mereka. Jika pihak terbabit gagal berbuat demikian, Felda akan mengarahkan pihak peguam meneruskan tindakan undang-undang terhadap mereka. Mengulas lanjut, Mazlan berkata, tindakan tersebut menunjukkan Felda berada dalam keadaan terdesak. "Ini hanya menampakkan Felda terdesak sehingga mengambil tindakan undnag-undang sedangkan kita ada bukti. "Saya juga berasa lucu dengan kenyataan Isa Samad bahawa invois yang saya dedahkan itu berkaitan getah, bukan kelapa sawit. "Bagaimana dia seorang pengerusi tidak tahu urusan jual beli yang dilakukan Felda," katanya. harakah/- | ||||
PRU13: Fauzi Shaari yakin tawan Larut Posted: 11 Dec 2012 11:00 PM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - TAIPING - Calon Pas Parlimen Larut, Datuk Fauzi Shaari sedia berdepan sesiapa sahaja calon Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13). Bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman yang sebelum ini disebut-sebut calon bertanding kerusi itu juga melahirkan keyakinan mampu menang berdasarkan sokongan padu pengundi di kawasan tersebut. Fauzi berkata, beliau akur dengan kehendak pimpinan Pakatan Rakyat (PR) yang memberi kepercayaan kepadanya bertanding di Parlimen Larut. "Saya istiqamah dengan perjuangan dan tidak kisah siapa calon Barisan Nasional (BN) yang akan bertanding (di Parlimen Larut). "Rakyat kini sudah sedar dan yakin perjuangan PR ke Putrajaya untuk menubuhkan kerajaan yang adil bagi membela semua kaum dan golongan tanpa pilih kasih," katanya pada ceramah anjuran Pas Cawangan Batu Enam, di sini, kelmarin. Menurutnya, beliau dan pucuk pimpinan kini juga yakin dengan sokongan padu rakyat juga pengundi Larut kepada Pas serta PR. "Kita memberi jaminan jika PR memerintah negara, bahasa Melayu akan kekal menjadi bahasa rasmi negara, di samping menghormati bahasa lain. "Manakala agama Islam akan kekal agama rasmi dengan pengisian lebih menyeluruh, selaras kehendak perundangan Islam," katanya. Bersemangat pada ceramah berkenaan, Fauzi juga menegaskan PR akan memastikan hak istimewa orang Melayu terjamin, malah akan dimartabatkan dalam pelbagai bidang tanpa meminggirkan bangsa lain. Beliau berkata, tuduhan bahawa Pas menggadaikan nasib orang Melayu adalah fitnah. "Yakinlah, orang Melayu dan seluruh rakyat negara ini jangan khuatir atau bimbang memilih Pas serta Pakatan pada PRU13 untuk memerintah negara dengan adil, berkebajikan, di samping memacu ke arah negara maju," katanya. Dalam pada itu, menurutnya, PR mempunyai perancangan teliti bagi membela nasib dan kesejahteraan rakyat dalam semua bidang di samping memajukan negara untuk memberi manfaat kepada semua golongan. "Hutang negara kini kian bertambah hingga mencecah lebih RM500 bilion, dengan setiap rakyat negara ini, kecil dan besar, lelaki dan perempuan dibelenggu hutang RM17,000 setiap seorang termasuk bayi yang baru lahir keranakeborosan pihak tertentu. "Kerajaan Pakatan akan membawa negara keluar dari jebakan hutang negara yang begitu besar," katanya. Fauzi berkata, perjuangan PR tidak mengutamakan kroni dan berusaha mengembalikan keunggulan undang-undang, termasuk undang-undang Islam yang didapati banyak dikelirukan pihak berkepentingan termasuk isu berhubung pelaksanaan hukum hudud. "Adalah menjadi tanggungjawab pemimpin terutamanya yang bergelar ulama untuk memberi kefahaman kepada rakyat bukan beragama Islam bahawa hudud adalah baik bagi mendisiplinkan masyarakat," katanya. sinar/- | ||||
Bom dari Deepak: SD 2 Bala sekat hal lebih besar Posted: 11 Dec 2012 10:55 PM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - KUALA LUMPUR: Ahli perniagaan, Deepak Jaikishan (gambar) mendedahkan, penglibatan beliau untuk membuat akuan bersumpah kedua (SD 2) P Balasubramaniam bukan untuk menyelesaikan isu SD itu saja tetapi menyekat pendedahan yang lebih besar. "Satu faction lagi dalam Umno yang tidak mahu Datuk Najib menjadi Perdana Menteri, mereka ada kepentingan mereka. "Mereka sudah bersedia, salah seorang ahli kumpulan ini akan keluar dan berikan SD dan menceritakan siapa yang arahkan dia melakukan perbuatan kejam ini (pembunuh Altantuya) dan siapa yang mengarah orang itu. Ini sangat high level. "Jadi objektif untuk tukar SD bukan kerana takut sangat dengan SD si Bala ni. Objektif utama besar dari itu. "Mereka kena hentikan langkah seterusnya. Malam itu jugak kena siap, kena U-turn, kena tutup. Itulah yang masalah utamanya," cerita Deepak dalam sidang media khas dengan Harakah. Deepak dalam sidang media kali ini menceritakan dengan jelas bagaimana beliau boleh terlibat dengan SD 2 yang dibuat oleh PI Bala ini. Berikut adalah cerita penuh Deepak kepada Harakahdaily. "Kalau boleh kita bincang secara terperinci bagaimana SD ini bermula. Saya mendapat panggilan pada hari SD itu dibuat pada jam 6-7 malam. Saya dipanggil oleh Datin Rosmah Mansor melalui telefon. Dia suruh saya cari jalan menyelesaikan masalah dia. Saya pernah jumpa dengan Bala satu dua kali sebelumm itu tetapi tidak kenal rapat dia. Saya call kawan saya untuk cuba berjumpa dengan dia tetapi dia keberatan dan tidak mahu berjumpa. Saya telefon Datin Seri dan berkata, ini susah dan tak nampak jalan penyelesaian benda ini. Sebelum inipun saya banyak bantu Datin mana-mana perkara yang dia perlukan. Saya cubalah kalau ada kawan. Saya kata kepada Datin, hal ini bukan senang untuk diselesaikan. Dia pun minta saya "datang rumah sekarang dan jumpa suami saya. Biar Datuk Seri buat keputuan bagaimana". Saya pergi ke rumah mereka. Datin dan Datuk tinggal di Sri Satria. Kadang-kadang dia orang duduk di Sri Duta dan kadang-kadang Sri Satria. Malam itu mereka duduk di Sri Satria. Saya masuk rumah lebih kurang lapan lebih malam dan saya bercakap dengan Datuk Seri mengenai keadaan ini dan orang ini tidak mahu jumpa dan kata dia sudah buat SD yang benar dan dia tidak mahu berjumpa pun dengan saya. Saya tidak tahu bagaimana nak menyelesaikan benda inilah. Pertama dia telefon satu lawyer. Lepas itu dia telefon adik dia, lawyer juga. Lepas bincang, dia minta saya agar mencari jalan untuk jumpa dia (Bala) dan cari jalan supaya dia setuju, untuk batalkan SD dia. Saya telefon Bala, kita bincang atas telefon. Dia kata, dia nak jumpa Datuk Seri atau Datin Seri kalau nak dia menarik balik dia punya SD. Dia pun jenis orang yang keras. Dia cakap dia tak tipu, apa yang dia letak dalam SD pertama semuanya benar. Saya pun susahlah macamana dia nak jumpa Datuk Seri dan Datin Seri. Saya beritahu Datuk Seri, kita berada dalam suasana yang susah. Masa itu Datin Seri pun ada dalam bilik belakang, tingkat pertama. Dia nak jumpa Datuk Seri atau Datin Seri. No way lah, nak keluar masuk pun susah, ada bodyguard semua. Datuk Seri propose (cadangkan) Datuk Nazim yang jumpa Bala. Saya bagi dia tahu, dia (Bala) cakap ok, boleh jumpa, tetapi dia nak bincang dengan saya sesuatu dulu. Saya pergi ke Rawang di satu restoran Cina, duduk dengan dia dekat sana. Saya, dia, sepupu saya yang kenal dia dan seorang pegawai polis bekas D9 yang nama dia Suresh. Bincang-bincang, dia kata kalau buat SD 2 dia takut, bagaimana dia nak protect dia dan famili. Saya kata, yang terbaik awak tinggalkan Malaysialah. Kita boleh uruskan kalau dia mahu. Kalau awak nak kekal di Malaysia, tak ada isulah sebab kerajaan bersama kamu. Lepas itu kita bincang hal duitlah. Dia minta satu jumlah yang sangat besar dan saya tidak fikir saya boleh urus untuk dapatkannya. Saya hanya peniaga karpet bukan ada perniagaan bilion untuk keluarkan jumlah itukan. Saya kata, lebih baik awak cakap dengan Datuk Nazimlah. Saya minta Datuk Nazim datang ke Rawang tetapi dia tidak mahu. Dia mahu kita pergi ke The Curve, dekat Mutiara Damansara. Jadi kami pergi The Curve, ketika itu hari dah malam dah dekat jam 12 ke 1 pagi. Datuk Nazim bawa isteri dia sekali, isteri dia ketika itu sedang mengandung. Susahlah, isteri tak mahu tinggalkan suaminya. Bala tak mahu bercakap dengan saya, dia mahu runding terus dengan mereka. Dia fikir kalau runding dengan saya, saya ada kuasa ke nak lindung dia, nak penuhkan permintaannya dari segi kewangan yang dia minta. Saya tak ada. Dia bincang dengan Datuk Nazim, dia kata dia nak sejumlah wang, mahu dia dilindungi dan mahu meninggalkan negara ini. So dia (Nazim) promise (janji) dengan dialah tetapi kamu kena tukar SD itu. Nazim kemudian telefon dan bincang dengan abang dia, siapa yang akan siapkan SD. Datuk Seri Najib pilih seorang peguam (nama disembunyikan sehingga pengesahan) dan anaknya untuk siapkan dokumen. Selepas itu kita pergi ke KL Hilton, saya ambil bilik untuk Bala sementara peguam siapkan SD. Mereka terus berkomunikasi antara adik dan dia serta peguam semua, apa yang nak dimasukkan ke dalam SD dan sebagainya. Selepas itu, peguam datang ke KL Hilton ke bilik dan duduk. Siapkan laptop dia dan bincang semua. Siapkan versi terakhir dan Bala tandatangan malam itu. Kemudian mereka nak buat sidang media. Bila nak buat PC, saya tak kenal siapa-siapa masa tu, saya low profile. Jadi saya hubungi Ketua Setiausaha Datuk Najib, you kena uruskan sebab saya tidak tahu siapa yang hendak di bawa, mainstrem ke, internet ke, saya tidak kenal siapa-siapa. Last minute, peguam tidak mahu bersama Bala dan tidak mahu nama dia ada di situ. Saya kena hubungi kawan saya, yang juga peguam, tetapi dia tidak terlibat dengan hal itu. Saya kata, awak hanya datang dan duduk dengan Bala. Bala pun masa itu sangat tertekan. Peguam saya pergi bersama dengan Bala, mereka pergi ke Prince Hotel kira jam 9 - 10 pagi. Pergi Prince Hotel dan umumkan SD yang telah disiapkan malam itu. Peguam saya bernama Arulapalam tetapi dia tidak terlibat dalam membuat SD itu, dia seorang peguam yang senior. Itu yang berlaku. Objektifnya mahu pusing (riverse) SD Bala. Banyak orang fikir, dia mahu menukar SD yang Bala bagi, tetapi sebenarnya ia lebih dari itu. Sebab utama SD itu, seorang yang terlibat dalam kes itu, kes Altantuya, telah bersetuju untuk memberitahu cerita sebenar. Opposition side mahu mempastikan cerita sebenarlah. Tetapi satu faction lagi dalam Umno yang tidak mahu Datuk Najib menjadi Perdana Menteri, mereka ada kepentingan mereka. Mereka sudah bersedia, salah seorang ahli kumpulan ini akan keluar dan berikan SD dan menceritakan siapa yang arahkan dia melakukan perbuatan kejam ini dan siapa yang mengarah orang itu. Ini sangat high level. Jadi objektif untuk tukar SD bukan kerana takut sangat dengan SD si Bala ni. Objektif utama besar dari itu. Mereka kena hentikan langkah seterusnya. Malam itu jugak kena siap, kena U-turn, kena tutup. Itulah yang masalah utamanya. Banyak orang melihat SD 1, SD 2. Sebenarnya tidak ada kena mengena SD 1 atau SD 2 atau 3. Yang utama adalah kebenaran yang akan keluar, seorang yang terlibat secara langsung, direct involve, dia nak datang nak buat SD menyatakan siapakah yang arahkan dia dan orang itu diarahkan oleh siapa. Ini yang utama dan sesuatu yang sangat serius. Selepas kes Bala, saya telah dipanggil oleh SPRM dan siasat tetapi SPRM lebih berminat untuk tutup hal itu. Mereka tahu kebenaran seluruhnya tetapi mereka mahu tutup. Jadi tidak ada tindakanlah. Sebab itu kes tutup. Saya minta, SPRM buka balik penyiasatan kes ini, dedahkan kebenaran, jelaskan apa sebenarnya berlaku. Mengapa perkara ini dibiarkan saja dengan cara ini dan asas kenapa kes ini ditutup. Saya yakin dalam SPRM mesti ada orang yang baik. Tidak mungkin semua orang nak dengar cakap sepasang suami isteri, kita ada 28 juta manusia kat Malaysia, kenapa tidak nak dengan pandangan sepasang suami isteri sahaja. Bertindak untuk kebenaran tak salah. Jadi saya minta SPRM dan polis siasat perkara sebenar-benarnya. IGP sekarang atau IGP sebelum ini, sesiapapun, biarlah kebenaran keluar. Sekurang-kurangnya kita menghormati pihak penguatkuasa kita menjalankan tugas bukan mengikut arahan sepasang suami isteri sahaja. Negara ini lebih dari itu. Itu saja." harakah/- | ||||
Posted: 11 Dec 2012 10:45 PM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - BUKTI...Izany (dua dari kiri) menunjukkan antara barang yang dirampas. KUALA LUMPUR: Seorang wanita tempatan yang mahu mengeluarkan wang tunai berjumlah RM30,000 dipercayai hasil kegiatan penipuan sindiket African Scam di sebuah bank di sini dicekup sebelum hasil soal siasat, polis menahan pula 17 lelaki warga Nigeria dan seorang wanita warga Thailand. Sindiket terbabit dipercayai mendalangi kes penipuan melalui laman sosial yang menyasarkan lelaki dan wanita dengan menggunakan gambar individu kacak dan cantik sebagai umpan. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Izany Abdul Ghani berkata, sindiket terbabit yang didalangi lelaki Nigeria dengan masuk ke negara ini menggunakan pas pelajar sudah mengaut keuntungan hampir RM400,000 melalui penipuan terbabit. "Dalam empat operasi berbeza pada 4 dan 5 Disember lalu, seramai 19 individu berusia 22 hingga 44 tahun masing-masing seorang wanita tempatan, wanita Thailand dan 17 lelaki Nigeria ditahan Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Cheras. "Kami menahan seorang wanita di sebuah bank di Taman Maluri ketika mahu mengeluarkan baki wang sebanyak RM30,000 daripada akaun syarikat miliknya," katanya ketika sidang media di IPD Cheras, semalam. metro/- | ||||
Lagi serangan maut selatan Thailand Posted: 11 Dec 2012 10:30 PM PST NARATHIWAT - Sekumpulan puak pemisah bertindak menembak ke dalam sebuah kedai teh menggunakan senapang AK47 dan M16, menyebabkan tiga terbunuh termasuk seorang bayi serta mencederakan lima yang lain, semalam. Pegawai bertugas, Kapten Boonsak Noomad berkata, kejadian di daerah Rangae itu berlaku kira-kira jam 7.13 pagi. Menurutnya, polis dan tentera yang bertugas menjumpai sekurang-kurangnya 40 kelongsong peluru yang bertaburan di hadapan kedai berkenaan dipercayai milik penyerang. "Pasukan penyelamat kini melancarkan operasi memburu suspek yang dipercayai menjadi ahli pemisah yang diketuai Amran Ming," katanya. Amran merupakan suspek yang bertanggungjawab terhadap beberapa serangan berdarah di Bor-ngor. Lebih 5,000 penduduk selatan Thailand terbunuh dan 9,000 cedera dalam 11,000 serangan sejak tercetusnya perbalahan di wilayah Songkhla pada Januari 2004 lalu. - BangkokPost | ||||
TM tawar RM1,000 lapor kes curi kabel Posted: 11 Dec 2012 10:27 PM PST KUALA LUMPUR - Telekom Malaysia (TM) menawarkan RM1,000 kepada orang ramai yang melaporkan sebarang kes kecurian kabel dalam usahanya mencegah kejadian tersebut sehingga mengakibatkan kerugian beribu ringgit kepada syarikat itu. Pengurus Besar TM Kuala Lumpur R. Manivannan berkata, tawaran tersebut juga terbuka kepada anggota polis, individu dan kumpulan yang dapat menahan suspek terbabit sehingga kes itu dibuktikan bersalah di mahkamah. "Sehingga Oktober tahun ini, di Kuala Lumpur sahaja, TM menanggung kerugian sehingga RM891,110 melibatkan 63 kes curi kabel. "Sebanyak RM471,927.79 pula terpaksa ditanggung syarikat kami yang melibatkan 30 kes pada tahun lepas," katanya pada sidang media selepas pelancaran Kempen Pencegahan Kecurian Kabel TMKL bersama Polis KL di sini hari ini yang turut dihadiri Ketua Pusat Media Polis Kuala Lumpur ACP Rasdi Ramli. Manivannan berkata, TM sebelum ini menggunakan sistem penggera I-Watch yang akan mengesan sebarang kes kecurian kabel, namun ia kurang berhasil. "I-Watch ini macam 'alarm' system. Bila ada orang potong kabel tu, kita tahulah di mana lokasi dia potong kabel tu... walaupun sistem ini beroperasi dengan baik, namun masih berlaku kes kecurian kabel," katanya sambil menambah satu meter kabel yang dicuri, dijual sehingga RM300 di pasaran gelap. Sementara itu, Rasdi berkata program hari ini akan memberi taklimat, ceramah dan penerangan terperinci kepada peserta termasuk anggota polis mengenai jenis kabel dan bagaimana kecurian dilakukan. "Pihak TM juga akan memberi penerangan bagaimana untuk mengenal pasti seseorang yang berada di sesebuah kawasan itu, sama ada dia adalah kontraktor TM atau sebaliknya. "Seseorang yang berada di sesebuah kawasan, yang melibatkan kerja-kerja melibatkan kabel ini, perlu menunjuk atau mempamerkan dokumen yang dibekalkan kepada mereka. Jika tidak, pihak polis boleh mengambil tindakan ke atas mereka," katanya. - Bernama | ||||
Apa Sudah Jadi Kpd Akaun Tabung Palestin Yang Di Kutip Di Melaka Posted: 11 Dec 2012 10:19 PM PST Kerajaan Negeri Melaka telah menubuhkan satu Akaun Amanah Tabung Kemanusiaan Palestine pada Januari 2009. Sehingga akhir tahun 2010 jumlah sumbangan adalah RM 680,747.00. Menurut laporan Ketua Audit Negara tiada urusniaga terimaan atau bayaran berlaku pada tahun 2010. Menurut Ketua Audit Negara juga, sehingga April 2011 wang terkumpul masih BELUM di salurkan kepada pihak yang sepatut menerimanya.(tiada maklumat terkini tentang akaun ini sehingga November 2012) Cuma aku tertanya tanya: Apa dah jadi? Sudahkah wang di salurkan ke Palestine? Jika sudah,Alhamdulillah dan syabas. selatan online/- | ||||
Isu Khalwat: The Star Jatuh Martabat Macam Utusan Malaysia Posted: 11 Dec 2012 10:00 PM PST Akhbar milik MCA, The Star sudah sama tarafnya dengan Utusan Malaysia apabila ia mensensasikan berita yang mengelirukan bertujuan untuk menakutkan pembaca khusus di kalangan masyarakat bukan Islam. Ia berikutan tajuk muka depan akhbar itu semalam 'Khalwat issue heats up' dengan liputan tiga muka surat bertujuan memberi persepsi negatif terhadap pentadbiran beramanah Kerajaan Negeri Kelantan yang diterajui Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Setiusaha Antarabangsa DAP, Liew Chin Tong berkata, perkara sebenar yang berlaku hanya berkaitan perlakuan tidak bermoral di kawasan awam di mana tindakan akan dikenakan melalui peraturan pihak berkuasa tempatan sedia ada dan langsung tidak ada kaitan dengan undang-undang Islam seperti yang didakwa akhbar berkenaan. Katanya, tindakan The Star itu adalah satu perbuatan yang memalukan, tidak bermoral dan penuh muslihat. "Mereka cuma mahu menggambarkan kepada orang bukan Islam bahawa PAS adalah parti politik yang ekstrim, begitu juga Utusan Malaysia yang menakutkan orang Melayu terhadap DAP," kata Ahli Parlimen Bukit Bendera itu lagi. Eksploitasi isu itu, tambah Chin Tong secara langsung menjatuhkan wibawa dan maruah The Star kerana membenarkan diri mereka dijadikan alat propaganda jahat politik menyebar api kebencian dan perkauman sama seperti Utusan Malaysia, "The Star mengeksploitasi kekeliruan pembaca di kalangan bukan Islam mengenai perbezaan ketara antara hudud, undang-undang kekeluargaan Islam, khalwat dan peraturan oleh pihak berkuasa tempatan. "Sepatutnya sudah tidak ada isu yang boleh dibangkitkan lagi kerana ia sudah dijawab dengan sangat jelas oleh Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali bahawa tidak ada sebarang kes khalwat berlaku." ujarnya. Menyifatkan ia sebagai taktik kotor BN untuk menang pilihan raya, Chin Tong berkata, media kawalan BN sudah bersedia mencipta dan mensensasikan berita dengan membelakangkan fakta dan kebenaran menjelang pilihan raya umum akan datang. Untuk itu, beliau berharap seluruh pendokong parti dalam Pakatan Rakyat berpegang teguh kepada Kerangka Dasar Bersama dan Buku Jingga agar tidak mudah dikelirukan atau terperangkap dengan jerat BN. -Roketkini | ||||
Lelaki larikan RM1.46 juta dicari Posted: 11 Dec 2012 09:43 PM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - KUCHING – Wajah lelaki yang memecah masuk rumah teres milik seorang ahli perniagaan dan kontraktor di Taman Malihah, Matang di sini sebelum wang tunai berjumlah RM1.46 juta lesap pada 1 Disember lalu sudah dikenal pasti menerusi rakaman televisyen litar tertutup (CCTV). Ketua Polis Daerah Kuching, Asisten Komisioner Roslan Bek Ahmad berkata, imej suspek yang memakai topi dan menggalas sebuah beg itu dirakam menerusi CCTV yang dipasang di belakang rumah dan ruang tamu rumah tersebut. Menurut beliau, imej yang dirakam pada pukul 10.08 malam melalui CCTV yang dipasang di belakang rumah menunjukkan suspek yang dipercayai berseorangan memanjat pagar sebelum mengumpil jeriji dan pintu belakang rumah tersebut menggunakan sebatang besi. Seterusnya, Roslan berkata, rakaman CCTV di ruang tamu menyaksikan suspek dilihat mundar-mandir sebelum memasuki sebuah bilik di rumah tersebut. | ||||
Posted: 11 Dec 2012 09:26 PM PST BESUT: Dua lelaki maut selepas kenderaan yang dipandu�masing-masing bertembung dalam kejadian di Jalan Penarik - Kampung Raja, berhampiran sempadan daerah Besut-Setiu, malam tadi. Tuan Amir Hamzah Tuan Marzuki, 19, yang memandu kereta jenis Proton Aeroback�maut di tempat kejadian manakala Md Shariff Abdul Manaf, 40, pemandu kenderaan�pacuan empat roda Toyota Hilux meninggal dunia dalam perjalanan ke Hospital�Daerah Besut. Pengawal Balai Bomba Besut, Rosmadi Jusoh yang mengesahkan kejadian, berkata�kemalangan berlaku pukul 8.30 malam dan pihaknya menerima panggilan kira-kira 20�minit selepas itu bagi mengeluarkan mangsa yang tersepit. Menurutnya Tuan Amir berasal dari Kampung Beting Lintang di sini, manakala�Md Shariff dari Taman Jaya, Semarak, Pasir Putih, Kelantan. Kemalangan dipercayai berlaku apabila kenderaan yang dipandu Md Shariff�memasuki laluan bertentangan dan bertembung dengan kereta Tuan Amir, ketika cuba�memotong sebuah lori. Akibat pertembungan itu, kereta yang dipandu Tuan Amir berpusing sebelum�terbalik dengan tayarnya ke atas. Kawasan kejadian merupakan jalan lurus, namun tiada lampu jalan. Bernama difahamkan Tuan Amir yang bekerja di syarikat perkapalan di Labuan�pulang bercuti sejak seminggu lepas dan dalam perjalanan bertemu rakan di Kuala�Terengganu, sementara Md Shariff pula peniaga kain. metro/- | ||||
Minyak pelincir tiruan dibongkar Posted: 11 Dec 2012 09:18 PM PST SHAH ALAM – Sebuah syarikat pengeluar minyak pelincir dipercayai mampu mengaut keuntungan besar dengan hanya menjual minyak pelincir motosikal tiruan menggunakan jenama terkenal di sekitar Lembah Klang sejak dua tahun lalu. Bagaimanapun, berdasarkan maklumat awam, taktik licik itu terbongkar malam kelmarin selepas sepasukan pegawai dan anggota daripada Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Selangor menyerbu sebuah stor di Kampung Bukit Lanchong di sini. Stor yang disewa pengusaha syarikat terbabit dijadikan tempat simpanan dan operasi pemindahan minyak pelincir motosikal tiruan ke dalam botol minyak jenama terkenal seperti Shell, Yamaha, Honda, Castrol dan Motul sebelum dijual pada harga pasaran. Penolong Pegawai Perihal Dagangan PPDNKK negeri, Mohd. Faruk Abdul Wahab berkata, dalam operasi selama 12 jam bermula pukul 5.30 petang, pihaknya merampas 3,120 botol dan 10,000 liter minyak tiruan bernilai lebih RM100,000. Menurutnya, lima lelaki berumur 30-an terdiri daripada tiga warga Myanmar dan dua Indonesia yang merupakan pekerja stor ditahan bersama seorang lelaki tempatan berumur 40-an disyaki pemilik syarikat terbabit. | ||||
Ibu jumpa anak mati atas katil Posted: 11 Dec 2012 09:13 PM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - TAMPIN – Seorang ibu terkejut apabila mendapati anaknya terlentang di atas katil dalam keadaan tidak bernyawa sewaktu memanggilnya makan petang, kelmarin. Menurut Lee Twe, 62, anaknya, You Cheah Siang, 34, beberapa hari sebelum itu memang tidak sihat kerana diserang demam panas. "Namun, saya dan suami ingat dia dah sihat kerana selepas itu pada hari Ahad Cheah Siang kelihatan sangat gembira sambil bermain gitar memainkan lagu ciptaannya. Dia juga berkeras tidak mahu dibawa ke hospital," katanya ketika ditemui di pekarangan Bilik Mayat Hospital Tampin (HT), di sini, semalam. Dalam kejadian kira-kira jam 6 petang kelmarin, Lee Twe yang baru sahaja pulang dari kerja memanggil Cheah Siang untuk menjamah mi setelah suaminya mengadu anak mereka tidak keluar dari bilik. Menurutnya, sebaik sahaja memasuki bilik berkenaan, dia melihat anaknya terlentang di atas katil dalam keadaan tidak sedarkan diri dan sebaik sahaja mendekati anaknya itu dipercayai sudah meninggal dunia. Lee Twe berkata, disebabkan anaknya memiliki berat badan mencecah 256 kilogram, mereka harus menunggu terlebih dahulu keranda yang ditempah khas di Sungai Petani, Kedah, sebelum menyempurnakan upacara kematian. Ketua Polis Daerah Rembau, Deputi Superintenden MizanMd Dom mengesahkan ada menerima laporan berhubung kes berkenaan dan mengklasifikasikan kes berkenaan sebagai mati mengejut. Sementara itu, dalam kes berlainan, seorang lelaki Indonesia, Supatno, 40, ditemui mati dalam bilik di sebuah kediaman di Felda Bukit Jalor, Gemencheh, pagi semalam. Dalam kejadian kira-kira jam 7 pagi itu, isteri mangsa menyedari suaminya meninggal dunia apabila mangsa tidak bangun seperti biasa pada waktu pagi. Polis menerima maklumat berhubung insiden berkenaan sekitar jam 8 pagi dan mayat di hantar ke HT untuk bedah siasat. Ketua Polis Daerah, Superintendan Wooi Kooi Cheang ketika dihubungi mengesahkan ada menerima laporan berhubung kejadian berkenaan dan mengklasifikasikan kes berkenaan sebagai mati mengejut. "Mangsa sememangnya sudah menderita kanser usus sebelum ini," katanya. metro/- | ||||
Jalanraya, Parit dan Padang Permainan Kampung Rancah-Rancah Perlu Dinaiktaraf Posted: 11 Dec 2012 09:10 PM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - BEKENU – Baru-baru ini PAS Miri telah melawat Kampung Rancah-Rancah dalam parlimen Sibuti. Kebanyakan penduduk di situ bekerja sebagai petani dan juga nelayan. Perjalanan dari bandaraya Miri mengambil masa lebih satu jam. Jalanraya utama Kampung Rancah-Rancah baru sahaja diturap tetapi apabila kita memasuki simpang kampung, jalannya agak sempit dan juga sistem peparitan tidak teratur dengan baik. Jalan semen sempit yang sudah retak hanya boleh dilalui oleh kenderaan satu hala saja pada satu-satu masa dan ianya agak berbahaya sekiranya tidak berhati-hati ketika memandu terutama sekali pada waktu malam kerana longkangnya juga agak dalam. Begitu juga jambatan kayu yang agak usang dan perlu dibaik pulih dengan segera agar ianya tidak mengancam keselamatan penduduk yang melalui jambatan itu. Selain masalah jalan, parit dan jambatan, menurut kata salah seorang penduduk di situ, Datuk Seri Mohd.Shafie Apdal Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Malaysia pernah datang ke kampung Rancah-Rancah berjanji untuk membina sebuah padang permainan untuk anak muda di kampung tersebut. Tapi malangnya, projek padang permainan tersebut sampai hari ini tidak kelihatan ujud yang tumbuh hanya lalang dan belukar di tapak itu. Mereka mahu kerajaan menaik taraf kampung serta menunaikan janji yang belum ditepati sebelum PRU13 nanti agar dapat dilaksanakan dengan segera. Kita mohon kerjasama pihak yang berkenaan agar dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh penduduk kampung Rancah-Rancah dengan segera tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik. Jofri Jaraiee PAS Miri, Sarawak | ||||
Guru 'dirompak' melalui telefon Posted: 11 Dec 2012 09:06 PM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - ALOR GAJAH - Pelik, tetapi benar. Hanya dengan satu panggilan telefon tanpa terputus talian selama lebih empat jam, wang tunai berjumlah RM16,457 milik seorang guru wanita lesap sekelip mata. Semuanya gara-gara terpedaya dengan helah tiga lelaki mendakwa mereka kakitangan Pos Malaysia, pegawai polis dari Bukit Aman dan pegawai Bank Negara, Menceritakan detik hitam itu, mangsa dikenali sebagai Ita Rahmat (bukan nama sebenar), 36, berkata, kejadian bermula jam 11.15 pagi kelmarin apabila dia menerima panggilan telefon daripada seorang individu yang mengatakan dirinya dari Pos Malaysia. "Dia beritahu saya ada surat dari Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Tetapi surat itu sudah dihantar semula ke Ibu Pejabat Polis Bukit Aman. Dia beri saya satu nombor siri dan mengatakan akan sambungkan talian saya kepada pihak polis," kata Ita sambil memberitahu dia menerima panggilan seterusnya setengah jam kemudian selepas sambungan terputus. Menurutnya, panggilan yang diterima pada jam 11.45 pagi itu datang daripada seorang lelaki yang kemudiannya meminta dia menyebut nombor siri tersebut. "Selepas menyatakan nombor siri itu, saya terkejut apabila dia memberitahu saya perlu ke mahkamah berhubung satu kes tangkapan seorang lelaki tidak dikenali. Tambahnya, sebanyak RM80,000 telah dikeluarkan atas nama saya di bawah sebuah bank tempatan, tetapi saya beritahu dia saya tidak ada buka akaun di bank tersebut," katanya. Panik akaun bank akan dibekukan Bagaimanapun, Ita berkata, pegawai polis itu memberitahu dia perlu 'memindahkan' semua wang yang dia ada di bank kepada akaun bukan miliknya kerana akaun di atas namanya akan dibekukan. Ita yang mula panik mendengar perkhabaran tersebut, kemudian disambungkan kepada seorang lelaki lain pula yang mendakwa dirinya Pegawai Kewangan Bank Negara. "Pegawai kewangan itu menyuruh saya mengisytiharkan akaun dan jumlah simpanan yang ada. Selepas itu, saya diarahkan agar tidak mematikan talian telefon dan diminta ke sebuah bank di Masjid Tanah dengan memindahkan sebanyak RM9,057 ke dalam satu akaun lain yang diberi," katanya. Menurut Ita, selesai urusan di bank, lelaki itu mintanya ke Pejabat Pos pula dan mengarahkan dia mengeluarkan sejumlah RM7,500 simpanan lain dan meminta ia dimasukkan ke dalam satu lagi akaun. "Bagaimanapun hanya RM5,000 dapat dimasukkan ke dalam akaun tersebut yang didaftarkan atas penama lain. Baki RM2,500 kemudian saya diminta masukkan ke dalam akaun lain lagi. Tetapi disebabkan masalah teknikal, hanya RM2,400 dapat dimasukkan," kata Ita yang telah memindahkan sejumlah RM16,457 ke dalam tiga akaun berbeza. Talian tidak dimatikan lebih empat jam Ita berkata, ketika kesemua transaksi itu dilakukan, talian telefon langsung tidak dimatikan. "Saya berhubung dengan mereka tanpa memutuskan talian sejak jam 11.45 pagi sehinggalah transaksi terakhir kira-kira jam 4 petang. "Selepas memasukkan kesemua duit, saya terpaksa menunggu selama tiga jam sebelum lelaki berkenaan memaklumkan pihak Bukit Aman akan menghubungi saya," katanya. Ita yang berasa tidak sedap hati dengan apa yang berlaku kemudian bertindak menghubungi talian Bukit Aman sebelum panggilannya disambut seorang wanita memaklumkan bahawa dia telah ditipu dan diminta supaya berhati-hati. "Saya beritahu masalah saya kepada wanita berkenaan namun wanita itu meminta saya berwaspada memandangkan banyak kes penipuan melalui talian," katanya yang terus membuat laporan di Balai Polis Masjid Tanah, kelmarin. Ita yang ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Alor Gajah Cawangan Jenayah Komersil mendakwa sangat terkilan dengan apa yang berlaku dan ia menjadi pengajaran kepada orang ramai supaya berhati-hati. Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin mengesahkan menerima laporan dan siasatan lanjut sedang dijalankan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan. "Polis menasihatkan orang ramai supaya berhati-hati dan tidak mudah terpedaya dengan sindiket penipuan melalui talian telefon," katanya. metro/- | ||||
Perantau ucap takziah buat keluarga Engku Ibrahim Posted: 11 Dec 2012 09:05 PM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - KUALA LUMPUR: Persatuan Anak Terengganu di Perantauan (Perantau) mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah, 80, bekas Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, yang meninggal dunia di Hospital Selayang, Selangor kira-kira jam 8.30 malam tadi. Setiausaha Perantau, Shuhaimi Embong berkata Engku Ibrahim adalah anak kelahiran Besut yang boleh menjadi contoh kepada rakyat negeri itu di perantauan yang berjasa kepada negara dan berjaya menaikkan nama anak Terengganu di perantauan. Jenazah allahyarham dikebumikan di Tanah Perkuburan Bukit Kiara hari ini. Allahyarham yang dilahirkan pada 15 April 1932 di Besut meninggalkan seorang balu Tengku Zahab dan enam orang anak, empat daripadanya lelaki. Beliau memegang jawatan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja selama 22 tahun dari 1989 hingga 2011 dan muncul menerusi RTM untuk mengumumkan tarikh penting kepada umat Islam di negara ini seperti berpuasa Ramadan, Idul Fitri dan Idul Adha. harakah/- | ||||
Bekas KPN Sendiri Ragu Statistik Sebenar Jenayah Posted: 11 Dec 2012 09:04 PM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - Musa minta SB tumpu jenayah bukan politik Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan meminta agar pegawai Cawangan Khas (SB) polis memberi lebih tumpuan kepada isu-isu jenayah dan tidak hanya tertumpu kepada isu politik sahaja. "Saya harap SB ini berikan tumpuan kepada isu-isu untuk banteras jenayah dan jangan terlalu lebih beri tumpuan kepada isu-isu politik. "Biarlah kerja-kerja siasatan politik ini dijalankan oleh mereka yang berada di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM), kerja polis untuk memastikan kadar jenayah terus berkurangan dan rakyat lebih terjamin keselamatan mereka," sambung beliau lagi. Beliau yang berkata demikian pada sidang media anjuran Pasukan Bertindak Pemantau Jenayah Malaysia (MyWatch) di sebuah hotel di Petaling Jaya petang tadi. Isu polis terlalu memberikan tumpuan kepada politik menjadi panas baru-baru ini sehingga menyebabkan anggota Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar berkata polis sudah cukup tetapi silap tumpuan. Ia dijawab oleh pihak polis dengan berkata bilangan anggota polis berkurangan dari yang sepatutnya. Namun dengan permintaan bekas orang nombor satu polis ini, isu kekurangan anggota boleh diselesaikan dengan cara polis memberikan tumpuan kepada jenayah bukannya kerja-kerja menjadi alat orang politik. Dedah statistik jenayah Musa juga meminta Kementerian Dalam Negeri (KDN) mendedahkan angka statistik yang sebenar jenayah negara ini bagi mengelakkan berlakunya kekeliruan. Musa menyatakan, angka statistik yang diumumkan sebelum ini hanya merujuk kepada jenayah jalanan sahaja tetapi tidak merangkumi jenayah-jenayah lain. "Kita melihat pada NKRA kerajaan hanya mengumumkan kadar statistik jenayah yang melibatkan jenayah jalanan sahaja iaitu seperti ragut dan sebagainya. "Tetapi apa yang berlaku pada jenayah-jenayah lain seperti pecah rumah mahupun bentuk-bentuk jenayah yang lain, apakah kadar statistik jenayah tersebut," jelasnya. Menurut beliau, rakyat sebenar keliru dengan kadar statistik yang diumumkan apabila kerajaan mengatakan kadar jenayah telah menurun sedangan rakyat terus mempersoalkan jenayah yang sering berlaku disekeliling mereka. "Kerajaan perlu mendedahkan yang sebenar tentang kadar statistik jenayah biar semua tahu dan rakyat akan mengetahui kedudukan mereka dalam situasi jenayah negara," kata beliau lagi. Beliau yang mengulangi masih menyayangi Polis Di Raja Malaysia (PDRM) dan berharap agensi tersebut dapat mengembalikan semula kepercayaan rakyat. | ||||
Isu kerakyatan: Peserta himpunan berarak ke JPN Posted: 11 Dec 2012 09:03 PM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - Sekumpulan kira-kira 300 orang berhimpun di Putrajaya pagi ini dan berarak ke ibu pejabat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) berhubung isu taraf kerakyatan ekoran dan dokumen pengenalan diri. Kumpulan berkenaan yang tiba sejak jam 10 pagi berarak daripada kawasan berhampiran Istana Kehakiman ke ibu pejabat JPN. Ramai di antara mereka membawa poster berbentuk MyKad merah dengan gambar perdana menteri dan menteri dalam negeri, bagi menyatakan dakwaan yang menyalahkan kerajaan dalam usaha mereka mendapatkan taraf kerakyatan. Naib presiden PKR N Surendran, MP Kapar S Manikavasagam dan MP Subang R Sivarasa menyampaikan ucapan sebelum perarakan dimulakan. | ||||
Posted: 11 Dec 2012 07:30 PM PST 28 Muharram 1433H. [MOD] - BUKTI...gambar orang yang dicederakan. KUALA LUMPUR: Tarik, jual dan rampas semula. Itu kaedah digunakan satu sindiket dianggotai kumpulan penarik kereta untuk menganiayai orang ramai dengan menjual kereta mewah seperti BMW, Mercedes, Nissan Skyline dan Toyota Harrier dengan harga serendah RM40,000 hingga RM150,000. Mangsa terlebih dulu dibawa melihat barisan kereta mewah berkenaan tanpa mengetahui ia kenderaan yang ditarik daripada pemilik asal selepas gagal menjelaskan bayaran ansuran dan nombor pendaftaran serta dokumennya sudah dipalsukan. Kebiasaannya, mangsa termasuk pembeli kereta terpakai membuat bayaran secara tunai, namun selang seminggu kemudian, muncul pula individu lain daripada sindiket sama yang memaksa mangsa memulangkan semula kenderaan berkenaan dengan alasan ada masalah dokumentasi. Sekiranya mangsa enggan bekerjasama anggota sindiket terbabit menggunakan kekerasan termasuk mengurung dan memukul mangsa sehingga ada yang parah. Kegiatan itu didedahkan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mengendalikan isu pengguna, Mukmin Reach Out Management (MROM) yang berpejabat di Langkawi. metro/- |
You are subscribed to email updates from :: cina islam | 2012 :: To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan