Rabu, 7 November 2012

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


[Budget 2013 Parliamentary Debate] Teks perbahasan MP Serdang utk bajet 2013

Posted: 07 Nov 2012 06:01 AM PST

Please find the following My debate in parliament regarding budget 2013 during policy stage:-

Tuan Yang di-Pertua: I got to call from DAP. Kalau saya tengok seniority memang Yang Berhormat Selayang. Akan tetapi nanti wanita bising. Silakan. Saya bagi sama Yang Berhormat Serdang.


Puan Teo Nie Ching [Serdang]:
Terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Saya inginlah membangkitkan beberapa perkara. Salah satu perkara saya ingin bangkitkan pada hari ini adalah tentang fungsi Parlimen yang dalam pandangan saya menjadi semakin merosot. Saya ingin merujuk kepada jawapan bertulis daripada Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani kepada soalan saya yang bernombor 28 pada 18 Jun tahun ini. Untuk makluman Tuan Yang di-Pertua, soalan saya pada hari itu adalah "...meminta Menteri Pertanian menyatakan senarai pemegang-pemegang permit import (AP) bagi daging babi". Walau bagaimana pun jawapan bertulis yang diberi oleh Menteri langsung tidak menjawab soalan tersebut. 

Menteri Pertanian hanya menjawab "...bahawa sehingga Mei tahun ini sejumlah 27 syarikat telah diberi kelulusan untuk import daging babi dan empat syarikat telah diberi untuk import karcas suckling piglet dengan izin daripada abatoir luar negeri yang telah diluluskan".

Menteri langsung tidak senaraikan pemegang-pemegang permit import daging babi tetapi hanya memberitahu jumlah syarikat yang telah diberi kelulusan. Perkara ini dalam pandangan saya amat mengecewakan kerana soalan saya pada hari itu sangat senang untuk difahami. Walau bagaimanapun dengan merujuk kepada jawapan yang diberi oleh Menteri tersebut, saya berpendapat bahawa Menteri tersebut langsung tidak faham soalan saya atau beliau cuba menyembunyikan sesuatu.

Sebagai seorang Ahli Parlimen, saya rasa jawapan yang jujur yang lengkap daripada Menteri-menteri adalah amat penting supaya saya boleh menjelaskan perkara ini kepada pengundi-pengundi saya. Sikap Menteri Pertanian yang sebegini telah mengganggu fungsi Parlimen untuk menyemak pelaksanaan kuasa eksekutif dalam negara ini. Oleh yang demikian, saya tiada pilihan tetapi menulis kepada Tuan Yang di-Pertua pada 26 Jun tahun ini dan melalui bantuan Tuan Yang di-Pertua, saya mendapat satu jawapan yang lengkap dengan senarai pengimport dengan permit import. Jadi di sini, saya juga ingin merakamkan ribuan terima kasih kepada Tuan Yang di-Pertua.

 Akan tetapi malangnya, perkara ini bukan berlaku sekali sahaja. Dalam sesi ini perkara yang sama berlaku lagi. Saya merujuk kepada jawapan lisan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan kepada Ahli Parlimen Tenggara yang bernombor 3 pada 24 September tahun ini. Semasa menjawab soalan tersebut, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan juga memohon kebenaran untuk menjawab pertanyaan itu bersekali dengan pertanyaan-pertanyaan yang lain termasuk soalan saya yang bertarikh 30 Oktober tahun ini kerana ia menyentuh perkara yang sama iaitu sambutan hari kemerdekaan.

Memang saya setuju bahawa soalan saya juga menyentuh sambutan hari kemerdekaan. Akan tetapi soalan saya adalah mengenai SMS yang telah dihantar untuk menggalakkan warganegara untuk memeriahkan acara perbarisan dan perarakan sempena sambutan ulang tahun kemerdekaan ke-55 pada 31 Ogos di Dataran Merdeka pada jam 8 pagi. Saya juga memohon Menteri untuk menyatakan kos kepada syarikat telco untuk penghantaran SMS tersebut. Walau bagaimanapun, dalam jawapan lisan dan juga jawapan tambahan yang diberi oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan pada hari itu langsung tidak menjawab soalan saya mengenai jumlah SMS yang telah dihantar dan juga kos yang terlibat.

(More......)

【光华日报】没兴建全津贴华小? 张念群质疑第9大选计划

Posted: 07 Nov 2012 05:56 AM PST

(吉隆坡6日讯)民主行动党沙登区国会议员张念群对第9大选计划下宣布增建的7所华小地位提出质疑,特别是沙登岭华小、双溪龙华小和加影先锋镇华小已被归纳为半津贴华小,这是否意味着在第9大马计划下没有建造任何的全津贴华小。

张念群今日在国会走廊针对教育部的回应召开记者会指出,政府曾在2008年宣布拨出校地和款项用来增建7所华小,而沙登岭华小、双溪龙华小和加影先锋镇华小便是其中3所新增建的华小。

因此,按照教育部的条文,有关在第9大马计划下宣布的华小,应该被视为全津贴华小。

她披露,沙登岭华小、双溪龙华小和加影先锋镇华小的土地并非私人或董事献地,而是由政府批出校地和款项增建,所以应把新增的华小列为全津贴学校,以享有政府所给予的援助。

新闻转载自《光华日报》 (More......)

Tiada ulasan:

Nuffnang