Isnin, 6 Ogos 2012

Mohamad Taufek Abd Ghani

Mohamad Taufek Abd Ghani


Jengka 12 di mana?

Posted: 06 Aug 2012 01:11 AM PDT


Krisis air semakin teruk
6 Ogos 2012

JENGKA 12 - Pemilik lapan rumah di Blok M dan N Felda Jengka 12 meminta pihak berwajib menyelesaikan krisis air dihadapi mereka berikutan keadaan semakin teruk setiap kali tiba bulan Ramadan.

Penduduk, Syarifah Fatimah Syed Abu Bakar, 66, berkata, kedudukan rumah mereka di kawasan tanah tinggi dijadikan alasan punca air paip sukar sampai ke kediaman mereka.

"Bukan tahun ini sahaja, malah keadaan itu berlaku sejak awal kemasukan ke tanah rancangan dahulu. Namun sehingga kini masih belum ada penyelesaian.

"Kami menghadapi masalah ini sejak sekian lama. Namun setiap kali Ramadan tiba, masalah air didapati semakin teruk hingga menyukarkan penduduk menjalankan urusan harian," katanya.

Dia berkata, air hanya dapat ditadah sekitar jam 12 tengah malam dan berhenti sekitar dua jam kemudian.

Menurutnya, lebih menyakitkan hati apabila bil air diterimanya lebih mahal berbanding penduduk kawasan lain.

"Bil air sekitar RM20 ke RM30 sebulan, sedangkan rumah yang menerima air 24 jam tanpa henti cuma membayar RM4 hingga RM6 sebulan. Ia tidak sepatutnya berlaku kerana saya duduk bersendirian," katanya.

Abdul Molok Abdul Gani, 65, berkata, dia mengambil pelbagai inisiatif untuk mengatasi masalah itu termasuk membina tiga tangki dengan setiap satunya berharga RM320 dan memasang pam penggalak.

"Namun, itu semua tidak dapat menyelesaikan masalah air ini khususnya apabila tiba musim perayaan atau cuti panjang," katanya.

Malah katanya, penduduk sudah beberapa kali membuat aduan kepada pihak atasan berhubung masalah tersebut, malahan perkata itu pernah disiarkan di sebuah rancangan televisyen.

"Kesudahannya, mereka datang menjalankan kerja baik pulih. Namun hanya bertahan untuk seketika kerana masalah ini berulang semula tidak lama selepas itu.

"Malah, mereka juga ada membina tangki dan pam penggalak. Namun saya dapati tangki dan pam itu seperti tidak berfungsi. Pembinaannya merupakan satu bentuk pembaziran," katanya.

Mohd Farid Mohd Marzuki, 26, pula berkata, setiap kali dia dan adik-beradik lain pulang ke kampung, mereka akan menghadapi kesukaran untuk mendapatkan bekalan air.

"Kami pernah mandi dan menggunakan air di surau kerana air di rumah tidak mencukupi walaupun ditadah semalaman," katanya.

Janji fasa kedua Hospital Rembau belum ditepati

Posted: 06 Aug 2012 12:33 AM PDT

Menteri Kesihatan mengatakan (Janji) bahawa tender fasa kedua Hospital Rembau untuk kerja-kerja bangunan akan dibuka pada hujung Mei 2012. Akan tetapi laman web JKR setakat 6 Ogos 2012 belum pun ada kenyataan tender tersebut untuk fasa kedua kerja-kerja bangunan.

*************
Hospital Daerah Rembau dibina dalam 2 fasa

KUALA LUMPUR 29 Mac 2012 - Pembinaan Hospital Daerah Rembau di Negeri Sembilan akan dilaksanakan dalam dua fasa iaitu melibatkan kerja-kerja tanah dan pembinaan bangunan dengan kos dianggarkan berjumlah RM122.6 juta.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, bagi fasa pertama, Jabatan Kerja Raya (JKR) sedang menyediakan pelan reka bentuk dan tender bagi kerja-kerja tanah dibuka pada 27 Februari lalu dan ditutup pada bulan ini.

"Bagi kerja-kerja bangunan pada fasa kedua, tender dijangka dibuka pada hujung Mei ini," katanya menjawab pertanyaan Datuk Kamarul Baharin Abbas (PKR-Telok Kemang) pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Sumber :

Atlet dari negara miskin di dunia menang 2 emas olimpik

Posted: 05 Aug 2012 05:33 PM PDT

Atlet dari negara miskin di dunia iaitu dari Ethiopia setakat ini telah memenangi 2 pingat emas di Olimpik London 2012. Salah seorang darinya ialah Tiki Gelana, atlet marathon yang bukan sahaja menang emas, malah memecahkan rekod dunia. Jurulatih Tiki Gelana hanyalah seorang bekas guru sekolah. Dan diet mereka hanyalah makan barli. Apakah atlet, pegawai sukan, persatuan sukan kita terlalu dimanjakan atau terlalu banyak politikking?

London 2012: Tiki Gelana's Olympic marathon win a hometown triumph
Sunday 5 August 2012 19.17 BST

Ethiopia's Tiki Gelana breaks the ribbon on the Mall to win the London 2012 women's marathon in 2hr 23min 07sec.

Meanwhile, Ethiopia's Tiki Gelana fell to the ground, picked herself up, brushed herself down and won the gold medal. Gelana is yet another runner from the tiny 17,000-strong town of Bekoji, which has produced six world champions and five Olympic gold medallists, all trained by the former schoolteacher Sentayehu Eshetu. Kenya's Priscah Jeptoo won silver and Russia's Tatyana Petrova Arkhipova bronze.

Earlier this year I visited Bekoji, 9,220ft above sea level, and asked the coach if he had the magic touch. He looked confused, hurt even, and said there was no question of magic – the success of his athletes was down to a diet of barley, hard work and running at altitude.

After the victory ceremony, when Bekoji and Eshetu were mentioned in the press conference, her face lit up. "Bekoji produces athletes on a daily basis," she said. "Running is a lifestyle in Bekoji and I am part of that."

Tiada ulasan:

Nuffnang