Isnin, 6 Ogos 2012

:: cina islam | 2011 ::

:: cina islam | 2011 ::


Ibadat puasa tercela jika tidak hirau solat fardu

Posted: 05 Aug 2012 08:32 AM PDT

16 Ramadhan 1433H. [MOD] -

Keghairahan menjalani ibadat Ramadan, banyak perkara sering kita abaikan sehingga menjejaskan amalan di bulan mulia ini. Antara kesilapan dilakukan ialah ibu bapa begitu bersungguh-sungguh menyuruh dan melatih anak kecil berpuasa tetapi tidak memberi penekanan terhadap latihan solat.

Pendakwah bebas, Syed Mohd Norhisyam Tuan Padang, berkata penekanan terhadap amalan solat lebih diutamakan dengan Rasulullah SAW sendiri memerintahkan ibu bapa supaya menyuruh anak mereka bersolat ketika berusia tujuh tahun.

Katanya, tiada nas khusus mengenai umur diperintahkan berpuasa bagi kanak-kanak, tetapi ulama menyamakannya seperti perintah solat berdasarkan kemampuan anak-anak.
Di sini, menunjukkan perintah melatih anak supaya bersolat ketika berusia tujuh tahun lebih utama. Kesimpulannya, tidak salah menyuruh anak berpuasa tetapi pada masa sama perlu bersungguh-sungguh melatih mereka solat, katanya.

Katanya, kesilapan lain yang sering dilakukan ketika Ramadan ialah bersungguh-sungguh melaksanakan solat tarawih secara berjemaah yang hukumnya sunat tetapi mengabaikan solat Subuh dan fardu lain secara berjemaah yang lebih dituntut.

Ke masjid ketika Ramadan

Malah, ada yang ke masjid ketika Ramadan saja, tetapi tidak ke masjid untuk berjemaah di bulan lain.
Lebih malang katanya, mereka yang berpuasa tetapi meninggalkan solat terutama solat Subuh dan Asar.

Ramai yang ambil mudah bab solat ini, solat Subuh tinggal kerana sepanjang malam habiskan masa menonton Olimpik, apabila masuk Subuh tidak terjaga.
Bagi yang bekerja, keluar pejabat tidak solat Asar dulu, kemudian terperangkap kesesakan lalu lintas dan setibanya di rumah, masuk waktu berbuka.

Ada juga yang berbuka di luar seperti restoran dan hotel, disebabkan leka makan dan lepak selepas makan hingga habis waktu Maghrib lalu terlepas waktu solat. Bukankah ini kerugian sangat besar? katanya.

Beliau turut menegur wanita yang mendedahkan aurat kerana tindakan itu bukan hanya mengurangkan pahala puasa tetapi juga mengeringkan pahala orang lain iaitu bukan muhrim yang melihatnya.

Syed Mohd Norhisyam berkata, umat Islam tidak sepatutnya menjadikan bazar Ramadan sebagai lokasi kunjungan wajib setiap hari kerana membeli makanan ketika lapar selalunya mendorong kepada pembaziran.

Begitu juga niat murni bertadarus al-Quran yang menjadi amalan pada Ramadan tetapi biarlah ia dilakukan mengikut tertib, bukan semata-mata kerana hendak khatam segera.

Tadarus bermaksud seorang membaca dan ahli kumpulan mendengar serta menegur jika ada kesilapan bacaan bukannya membaca beramai-ramai atau membahagi bahagian yang perlu dibaca supaya khatam segera.

Bacaan perlu betul tajwid

Bacaan perlu dihayati dan betul tajwidnya seperti yang Rasulullah SAW mengulang kaji al-Quran bersama Jibril di bulan Ramadan, katanya.

Katanya, banyak perkara sunat menjadi rebutan umat Islam pada bulan puasa untuk mendapat ganjaran berlipat ganda tetapi disebabkan kurangnya kefahaman, maka ibadat sunnah itu gagal dihayati.

Contohnya, sunnah Rasulullah SAW yang menggalakkan orang berpuasa supaya melewatkan bersahur tetapi apa yang berlaku, ramai mempercepatkan waktu sahur dengan menikmati hidangan pada waktu tengah malam sebelum tidur.

Amalan itu bukan saja tidak mendatangkan pahala tetapi boleh menjejaskan kesihatan terutama sistem penghadaman kerana mengambil makanan berat sebelum tidur.

Selain amalan sepanjang Ramadan, sambutan hari raya juga banyak yang tidak selari dengan ajaran sebenar Islam.

Allah menganugerahkan hari raya untuk hamba-Nya bergembira tetapi ada antara kita menjadikan hari raya hari kesedihan.

Amalan menziarahi kubur untuk mengingati kematian dan ia tidak seharusnya dilakukan hanya ketika hari raya untuk mengundang kesedihan.

Amalan ini boleh dilakukan pada bila-bila masa. Hari raya untuk bergembira dan dalilnya kita diharamkan berpuasa pada hari raya pertama, katanya.

Selain itu, ibu bapa tidak seharusnya mudah mengalah dengan tindakan anak yang enggan mengikut mereka menziarahi sanak saudara pada hari raya semata-mata hendak menonton televisyen. Akibatnya nanti, anak tidak kenal saudara mara.

berita harian/-

Perlu waspada ketika berhenti di R&R

Posted: 05 Aug 2012 08:26 AM PDT

16 Ramadhan 1433H. [MOD] -

RAWANG - Kes kecurian yang berlaku di hentian Rehat dan Rawat (R&R) masih terkawal bagaimanapun masyarakat dinasihati terus berwaspada agar tidak menjadi mangsa.

Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Suprintendan Rosly Hassan berkata, peranan masyarakat dalam menyalurkan maklumat kepada pihak polis juga amat digalakkan bagi bersama mengekang kejadian seumpama itu.

"Kes curi terutamanya membabitkan wanita di mana beg tangan mereka dicuri ketika berehat atau solat di surau.

"Selain itu, membabitkan kes pecah kereta kerana kebanyakan tempat letak kereta jauh dari tumpuan menyebabkan pengguna yang berhenti rehat menjadi mangsa. Namun, semua kes ini terkawal," katanya ketika ditemui pada program High Profile Policing (HPP) di R&R Rawang dekat sini.

Program itu turut dihadiri pegawai kanan polis Ibu Pejabat Daerah (IPD) Gombak, anggota dari pelbagai bahagian dan cawangan.

Hadir sama, pegawai-pegawai daripada Plus Seksyen C3 Rawang.

Pada program tersebut, Rosly turut mengedarkan risalah keselamatan dan pencegahan jenayah kepada pengguna yang berhenti di R&R berkenaan sehingga waktu berbuka puasa.

"Program HPP ini kita laksanakan setiap minggu dan pada musim perayaan ini tumpuan diberikan di kawasan begini termasuk pusat membeli belah dan baru-baru ini kita buat di bazar Ramadan.

"Dalam risalah yang kita edarkan terdapat maklumat-maklumat keselamatan, kaedah pencegahan jenayah dan pihak yang boleh dihubungi jika berlaku atau terlihat sebarang kejadian jenayah," katanya.

Dalam pada itu, ketika melakukan tinjauan pengguna Rosli berkata, terdapat pengguna yang mencadangkan supaya R&R menyediakan pengawal keselamatan sebagai langkah pencegahan jenayah.

Menurutnya, cadangan itu diterima positif sebelum disampaikan terus ke pengetahuan pegawai Plus untuk dipertimbangkan.

Katanya, cadangan tersebut wajar dipertimbangkan sebaiknya kerana akan membantu pihak polis memandangkan jadual rondaan polis tidak hanya tertumpu di kawasan tersebut.

sinar harian/-

Maut ketika hendak pulang

Posted: 05 Aug 2012 08:23 AM PDT

16 Ramadhan 1433H. [MOD] -

SABAK BERNAM- Hasrat seorang warga emas untuk pulang berehat di rumahnya dekat Tebuk Rukun selepas mengutip hasil timun aceh tidak kesampaian apabila dia terlibat dalam kemalangan di persimpangan Jalan Sembilan, Sungai Air Tawar, pagi semalam.

Ketua Polis Daerah Sabak Bernam, Superintendan Noor Mushar Mohamad berkata, dalam kejadian jam 11.15 pagi itu, motosikal EX-5 yang ditunggang mangsa sendirian tanpa memakai topi keledar bertembung dengan sebuah motosikal jenis sama dinaiki dua lelaki.

"Kejadian di persimpangan persimpangan itu dipercayai berlaku apabila warga emas, Aminah Rahmah Hamzah, 64, tidak menyedari kehadiran sebuah lagi motosikal dan terus bertindak keluar simpang.

"Kedua-dua motosikal bertembung dan menyebabkan Aminah tercampak serta mengalami pendarahan teruk manakala dua lagi mangsa mengalami luka ringan serta menerima rawatan di Klinik Kesihatan Parit Baru,"katanya.

Tidak sampai dua jam bertarung nyawa, warga emas itu akhirnya disahkan menghembuskan nafas terakhirnya kira-kira jam 12.50 tengahari kerana kecederaan parah di kepala ketika mendapatkan rawatan di Hospital Tengku Ampuan Jemaah (HTAJ) Sabak dan jenazah sudah dituntut keluarga untuk dikebumikan.

Sementara itu, menurut Noor Mushar, pihaknya akan menguatkuasakan tindakan undang-undang terhadap individu yang tidak memakai topi keledar keselamatan sewaktu menunggang dan membonceng motosikal.

" Kita akan meningkatkan operasi sekitar daerah ini termasuk di kawasan kampung dan mengambil tindakan undang-undang terhadap individu yang masih berdegil serta tidak teragak-agak menyaman mereka jika didapati tidak memenuhi kriteria keselamatan ketika jalan raya," katanya.

Noor Mushar berkata, aspek keselamatan lalu lintas didedahkan kepada ahli jawatankuasa kampung, penduduk dan orang awam dalam program Kepolisan Masyarakat yang diadakan awal bulan lalu, di kawasan berkenaan.

"Kita juga mendedahkan tindakan bakal diambil terhadap individu yang lepas tangan dalam aspek keselamatan dan mengharapkan maklumat itu dapat dimanafaatkan untuk kebaikan semua pengguna.

"Kemungkinan penduduk di kawasan kampung mengambil mudah mengenai keselamatan lalu lintas berikutan tindakan undang-undang yang tidak terlalu ketat. Bagaimanapun, kita tidak akan teragak-agak untuk menyaman individu terbabit kerana ia melibatkan keselamatan orang lain," katanya.

sinar harian/-

Pekarangan al-Aqsa taman awam: Israel

Posted: 05 Aug 2012 08:15 AM PDT

16 Ramadhan 1433H. [MOD] -

Baitulmaqdis: Majlis Perbandaran Israel memutuskan pekarangan Masjid al-Aqsa sebagai kawasan taman awam sekali gus membolehkan pendatang Yahudi berkampung di kawasan berkenaan pada bila-bila masa.

Pemimpin kedua Pergerakan Islam Bagi Wilayah Palestin Dijajah 1948, Sheikh Kamal Al-Khatib, mendedahkan keputusan itu diluluskan majlis berkenaan berkuat kuasa Ramadan tahun ini.

Yahudikan tanah suci

Khatib memberi amaran, langkah pihak berkuasa Israel itu adalah satu langkah mengYahudikan tanah suci umat Islam di sini.

Buat kali pertama, mereka membenarkan pendatang dan pelampau Yahudi masuk pekarangan al-Aqsa tanpa mengira perasaan orang Islam dalam masjid, katanya.

Beliau juga mendedahkan tindakan askar Yahudi pada Jumaat lalu menyerbu al-Aqsa dan menahan imam masjid yang sedang sujud memimpin solat subuh menyebabkan ibadat itu tidak dapat disempurnakan.

Kementerian Hal Ehwal Agama Palestin mengutuk keputusan Israel itu dan menyifatkannya pencabulan terang-terangan kesucian tanah suci umat Islam ketiga itu.
Gesa lindungi al-Aqsa

Sehubungan itu, kementerian itu menggesa pemimpin Islam seluruh dunia mengadakan sidang bagi membincangkan langkah untuk melindungi al-Aqsa.

Di London, Pertubuhan Arab bagi Hak Asasi Manusia (AOHR) menyifatkan langkah yang dibuat Israel itu menyalahi undang-undang antarabangsa.

Israel cabul Konvensyen Geneva

Dalam kenyataannya, AOHR menekankan, keputusan Majlis Perbandaran Israel itu bercanggah dengan Konvensyen Geneva.

Ia juga mengecam penasihat politik kerajaan Israel, Yehuda Vinstein yang mencadangkan kepada majlis dan pihak berkuasa antikuiti supaya mengkaji langkah menetapkan masjid itu sebagai sebahagian Israel.

AOHR menegaskan, al-Aqsa bukan hanya meliputi struktur masjid tetapi juga kawasan pekarangannya termasuk Masjid Kubah Batu.

Kawasan masjid al-Aqsa seluas 144,000 meter persegi, temboknya sepanjang 491 meter ke sebelah barat, 462 meter ke sebelah timur, 310 meter ke utara dan 281 meter ke selatan, kata AOHR.
Agensi

Chong Wei minta maaf, peminat tabik

Posted: 05 Aug 2012 08:09 AM PDT

16 Ramadhan 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM - "Saya minta maaf". Itulah kata-kata daripada Datuk Lee Chong Wei selepas gagal memperoleh emas dalam acara badminton perseorangan lelaki pada Sukan Olimpik di London, malam ini.

Beliau berkata demikian selepas sekali lagi gagal di tangan Lin Dan yang memperoleh emas pada 2008 di Beijing.

Susulan mesej itu, yang ditulis menerusi akaun twitternya kira-kira jam 9.55 malam tadi (waktu Malaysia), Chong Wei ‏pilihan pertama Sukan Olimpik 2012, menghantar mesej susulan 15 minit kemudian dengan antara lain berkata:

"Terima kasih kepada semua. Saya minta maaf. Saya tidak dapat kutip emas (kali ini)."

Bagaimanapun penyokong dan peminatnya menolak mesej itu sambil ada yang menjawab Chong Wei, yang turut menitiskan air mata selepas perlawanan, tidak wajar meminta maaf.

Sebahagian mereka menegaskan, beliau telah mempamerkan permainan yang cemerlang dan wajar dianggap sebagai 'pemain memperoleh emas.'

Seorang pengikut Chong Wei bernama Lim Yee Wai berkata, "anda sentiasa menjadi hero saya, anda telah menyatukan sebuah negara, tidak kira kaum, agama, warna atau gender. Setiap orang di belakang anda."

Seorang lagi peminatnya, Lina Shabbir berkata, "‏@limbo88 @Lee_C_Wei Wai Lim, saya bersetuju dengan anda, 100 peratus! Setiap orang di belakang anda, Chong Wei, anda emas yang berharga bagi Malaysia. Tahniah, permainan yang baik!"

Penyanyi tersohor Siti Nurhaliza juga melahirkan reaksi beliau.

Katanya, "Terharu dan bangga dgn semangat Datuk! Datuk kebanggaan Kami Rakyat Malayaisa."

Peminat bernama Yann Herng menasihatkan Chong Wei tidak wajar memohon maaf.

"Datuk hentikan itu!!!!!! Henti daripada memohon maaf!!! Anda sudah pun menjadi satu emas dalam hati 28 juta orang (rakyat Malaysia)," katanya.

Afnan Syuwari pula berkata, "tidak kira apa, anda hero saya dan kami sangat bangga dengan anda."

sinar harian/-

Tiada ulasan:

Nuffnang