Selasa, 23 Ogos 2011

Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Ayer Hitam

Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Ayer Hitam


Muslimat PAS Jerlun bakal mengeluarkan produk kuih raya

Posted: 22 Aug 2011 09:04 PM PDT


Pagi ini saya berkesempatan melihat aktiviti Muslimat PAS Kawasan Jerlun mengadakan demontrasi masakan membuat kuih raya kepada ahlinya. Salah seorang daripada AJK Muslimat, Puan Jamilah Binti Mohamad merupakan pembuat kuih tradisional dan kuih raya turut serta memberi bimbingan kepada peserta. Mereka begitu berminat menghadiri demontrasi tersebut.   
Saya difahamkan bahawa program ini sebagai program perintis di bawah Muslimat PAS Kawasan Jerlun. Jika ia dapat dijayakan dengan baik, tidak mustahil Muslimat akan menjadi pengeluar pelbagai jenis kuih yang akan diusahakan oleh mereka. Insyaallah pihak saya akan mempertimbangkan bantuan alat-alat masakan untuk membolehkan hasrat murni mereka tercapai sebagai galakkan untuk meningkatkan ekonomi Muslimat.   

Menziarahi kematian masyarakat tionghua

Posted: 22 Aug 2011 08:45 PM PDT

Selepas solat tarawikh malam tadi, saya dijemput oleh salah seorang ahli keluarga mendiang untuk menziarahi ibunya, Keow Eng Hua di Kg Tok Kepak. Mendiang meninggaldunia dalam usia 78 tahun meninggalkan seorang suami dan 6 orang anak. Kehadiran saya bersama rombongan PKWR Ayer Hitam dan PKD Kota Siputeh serta Ketua Komuniti, Lim Keow Eng yang lebih dikenali dengan nama Eng Dollah. Ini disebabkan beliau banyak bergaul dengan orang Melayu dan tinggal dalam kampong orang Melayu di Lana Bulu serta fasih bercakap Melayu. 

Kehadiran kami disambut dengan penuh kegirangan dan diraikan oleh pelbagai lapisan masyarakat tionghua yang datang dari pelbagai tempat untuk menziarahi mendiang. Saya secara berseloroh menyatakan kehadiran ini hanya dengan baju melayu kain pelikat kerana baru sahaja selesai Solat Tarawikh di Surau Kg Baru Tepi Laut dalam kawasan saya. Mereka tiada masalah kerana faham tentang amalan Solat Tarawikh dan berpuasa di bulan Ramadhan. Inilah hakikat kebenaran Islam apabila orang bukan Islam menghormati dan memahami adat budaya dan amalan agama Islam itu sendiri.    

MB mempengerusikan Mesyuarat Exco selepas keluar IJN

Posted: 22 Aug 2011 08:29 PM PDT

Hampir 3 minggu mesyuarat exco tidak diadakan yang biasanya pada hari Rabu. Ini disebabkan YAB MB menerima rawatan di IJN, Kuala Lumpur sejak 29 Julai 2011 lalu. Sepanjang berada di IJN, YAB MB sentiasa memantau perjalanan pentadbiran kerajaan negeri dan beliau berpuashati dengan peranan exco dalam portfolio masing-masing sepanjang ketiadaan beliau.

Walaupun YAB MB dalam tempoh bercuti sehingga 29 Ogos 2011 tetapi beliau masih bersemangat dan berjiwa kental untuk mengadakan mesyuarat exco kerana ingin menyelesaikan masalah rakyat. Alhamdulillah, banyak keputusan yang dicapai dan mengembirakan antaranya keputusan memberi bonus setengah bulan gaji kepada kakitangan kerajaan negeri dan pemberian elaun Pengerusi dan Setiausaha MKK sehingga September 2011 sebagai persediaan untuk menghadapi sambutan Hari Raya Aidil Fitri nanti. 

Tiada ulasan:

Nuffnang