Jumaat, 1 April 2011

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


【星洲日报】勒令电讯公司暂停工程 ‧ 无拉港8住宅道路重铺

Posted: 01 Apr 2011 08:46 PM PDT

Dalam sidang media yang diadakan di Bandar Cheras Perdana pada hari Khamis yang lalu, Ahli Parlimen Serdang Saudari Teo Nie Ching ditemani Ahli MPKj Encik Chan Jeong Hon memberitahu media bahawa sebuah syarikat Telco yang menjalankan kerja menaiktaraf sistem komunikasi fiber optik di lapan kawasan perumahan di Cheras dan Balakong telah diarahkan oleh MPKj supaya memberhentikan kerja kerana mengakibatkan kerosakan permukaan jalan yang serius. Syarikat Telco ini turut diarahkan supaya memperbaiki dan menampal kesemua jalan yang telah rosak dikorek oleh syarikat tersebut. Dalam surat balasan daripada syarikat Telco kepada MPKj, pihak syarikat tersebut berjanji akan menampal kesemua jalan yang rosak dari 10 Mac hingga 28 Mac. Lapan kawasan perumahan yang mengalami kerosakan permukaan jalan termasuk Bandar Tun Hussein Onn, Bandar Cheras Perdana, Taman Angsana, Taman Cheras Utama, Taman Cheras Jaya dan sebagainya.

Ahli Parlimen Serdang berkata, beliau telah menerima banyak aduan daripada penduduk di kawasan tersebut semenjak kerja manaiktaraf sistem kmonukasi fiber optik syarikat Telco tersebut diadakan. Dalam pada itu, Ahli MPKj Encik Chan membawa berita baik untuk penduduk di Bandar Cheras Perdana Fasa Satu. Pihak pemaju Bandar Cheras Perdana Fasa Satu telah memasang lima lampu tiang di persekitaran padang permainan berdekatan Jalan 1/5E dan 1/7. Kos pemasangan setiap lampung tiang bernilai di antara RM3000 hingga RM5000. Setelah dua tahun memperjuangkan pemasangan lampu tiang ini dengan pihak MPKj, hasrat ini berjaya direalisasikan dengan kerjasama syarikat pihak pemaju.

(雪兰莪 ‧ 加影31日)蕉赖8个住宅区自去年9月起,因某电讯公司展开提升服务而导致路面严重损坏,在加影市议会发出停工令后,该公司已重铺所有道路,减低对居民带来的不便。

受影响地区包括慕墩花园、旺沙高原、翠岭镇、蕉赖再也、敦胡先翁镇、蕉赖乌达玛花园、安沙曼花园及首都镇。

沙登国会议员张念群表示,在电讯公司施工期间,她接到很多居民投诉,指路面严重损坏,令居民出入不便,她希望往后进行工程的公司能够更体恤附近居民的感受,避免影响居民生活。

与此同时,加影市议员陈倡翰指出,公司是为了提升宽频服务,在8个住宅区的主要道路进行挖掘工作,以置放光纤电缆。市议会在这期间接到许多投诉,并发出停工令给该公司,指示该公司重铺所有道路,而该公司在回函中,也表示会在3月10至28日重铺受影响路面。

“如今,所有路面已经完成重铺,但是,路面上原有的路墩却在重铺后变矮,所以我们将再次要求该公司重新筑路墩,并画上黄线来提醒道路使用者。”

首都镇游乐场装灯

另外,他表示,在发展商的合作下,蕉赖首都镇第一期花园的游乐场已经装上5盏灯,让清晨或入夜后有灯光照明,其中4盏位于1/5E路的游乐场,1盏则在1/7路的小游乐场。

他说,他自两年前应居民的要求,向市议会争取在有关游乐场装上灯,无奈市议会却面对经费问题,他唯有与花园发展商联络,并获得后者的合作。

“发展商在10年前已交出花园管理权给市议会,却肯负起尽社会责任,协助居民安装照明灯,而每盏灯的费用是3千至5千令吉。”

(More......)

【国会报道】副工程部长:沙登拉也高架天桥预计11月竣工

Posted: 01 Apr 2011 08:50 AM PDT

For blog post written in BM, please click here.

(国会下议院30日讯)在回答沙登国会议员张念群的提问时,工程部副部长杨昆贤表示,工程一再拖延的沙登拉也高架天桥将在今年11月竣工。

杨昆贤在张念群的追问下指出,据他所知,工程部所委任的新承包商已经在3月26日进驻沙登拉也高架天桥工地,因此工程会在今年11月完成。

张念群说,她曾致函工程部副部长杨昆贤投诉,而杨在志期2010年7月20日的工程部回函中指出,有关工程已经完成86%,只是由于承包公司的合约已经被终止,工程部需要再耗时4个月聘请新承包公司,而新承包商又需要再花另外6个月的时间来完成余下工程。张念群质问,从去年7月至今已经足足过了8个月的时间,到底工程部要等到何时才愿意拿出具体的方案来完成工程。

张念群认为,这项在2006年动工,最初预定在2008年竣工的工程得迟至 2011年以后才能完工,证明了工程部的办事效率非常糟糕。张念群进一步要求工程部给予高架天桥完工的具体时间表。

“高架工程会否在今年内复工?第十大马计划已经在今年(2011年)正式推行直到2015年为止,工程部应该就工程复工和竣工日期方面,给出明确的交代。”

自2008年开始,沙登国会议员张念群在每一年的下议院国会会议,都向工程部询问沙登拉也高架天桥工程的进度。

(More......)

[Sidang Parlimen] Tim Menteri:Persimpangan Jln Serdang Jaya dijangka siap pada Nov 2011

Posted: 01 Apr 2011 04:23 AM PDT

Updates on the contruction project of Persimbangan Jln Serdang Raya / Jln Puchong - Sg Besi Interchange which supposed to be completed by Dec '08. On Wednesday, Deputy Minister of Works said in Parliament that it would be completed by Nov '11. I hope this is the last extension of time given to this project. Can we still trust BN Government to complete the MRT project on time?


Petikan Hansard Dewan Rakyat Pada 30 Mac 2011 (Rabu) / Sumber: www.parlimen.gov.my

Tuan Pengerusi [Datuk Dr. Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar]: Yang Berhormat Serdang.

Puan Teo Nie Ching [Serdang]: Terima kasih Tuan Pengerusi. Saya hendak sentuh tentang butiran projek 21000. Dua projek yang saya hendak tanya di sini, pertamanya adalah projek menaik taraf Persimpangan Jalan Serdang Raya/Jalan Puchong-Sungai Besi.  Projek ini bermula pada 15 Disember 2006 dan sepatutnya siap pada 14 Disember 2008. Akan tetapi sehingga hari ini kemajuan di tapak sana adalah 86% sahaja dan kontraktor yang asal telah ditamatkan kontraknya pada 16 Julai 2010.

Dalam sepucuk surat balasan daripada Yang Berhormat Timbalan Menteri yang bertarikh 20 Julai 2010 kepada saya menyatakan bahawa urusan perolehan tender semula akan mengambil masa selama empat bulan tetapi sekarang sudah hampir lapan bulan. Namun tiada kontraktor baru yang menjalankan dan menyiapkan projek ini. Jadi saya hendak bertanya bilakah projek ini boleh dihabiskan kerana projek ini sudah bermula pada tahun 2006 dan sekarang adalah tahun 2011.

Projek kedua yang saya ingin tanyakan adalah tentang persimpangan bertingkat jenis trumpet yang menghubungkan Jalan Putra Permai dan Lebuhraya KL-Putrajaya di Seri Kembangan. Saya difahamkan bahawa Kerajaan Pusat telah meluluskan projek ini. Jadi saya hendak bertanya apakah kos untuk projek ini dan bila projek ini akan bermula dan disiapkan?

Sekian sahaja. Terima kasih Tuan Pengerusi.

Timbalan Menteri Kerja Raya [Dato’ Yong Khoon Seng]: [...] Yang Berhormat Serdang masih ada ya? Sebenarnya soalan yang ditanyakan oleh Yang Berhormat Serdang saya telah menjawabnya pada bulan Januari tahun ini, tetapi saya dengar Yang Berhormat tidak menerima jawapan saya, tetapi saya akan memberitahu bahawa projek persimpangan jalan Serdang Jaya itu, kita telah tamatkan kontraktor yang lama dan memilih kontraktor yang baru dan ia sudah masuk ke tapak pada 26 Mac yang lalu dan projek ini akan disiapkan pada bulan November tahun ini. Sudah masuk tapak dua hari yang lalu. Tengoklah ada tidak masuk.

Dato’ Yong Khoon Seng: Dan ada satu lagi projek yang diminta iaitu Putra Permai, Seri Kembangan. Projek ini telah pun diluluskan secara prinsip dan telah dipersetujui oleh kerajaan untuk dilaksanakan di dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh.

Puan Teo Nie Ching [Serdang]: Terima kasih Yang Berhormat Timbalan Menteri. Ada tidak satu tarikh yang lebih spesifik? Maksudnya, adakah akan bermula dalam tahun ini atau bagaimana? Ini kerana untuk Rancangan Malaysia Kesepuluh, tempoh masanya adalah lima tahun daripada tahun 2011 sehingga tahun 2015. Jadi adakah terdapat satu tarikh yang lebih spesifik? Ini kerana saya dimaklumkan bahawa RM10 juta akan diberikan pada tahun ini, iaitu untuk pembiayaan pertama. Adakah maklumat itu adalah betul atau tidak? Terima kasih.

(More......)

[April 1] Menyerah cek sumbangan RM 1500 kepada PIBG SMK Perimbun Cheras

Posted: 01 Apr 2011 04:05 AM PDT

Ahli Parlimen Serdang Saudari Teo Nie Ching hari ini telah melawat SMK Perimbun Cheras untuk menyerah cek sumbangan bernilai RM 1500 daripada kerajaan Pakatan Rakyat Selangor kepada PIBG SMK Perimbun Cheras.

Untuk makluman saudara dan saudari sekalian, Kerajaan Persekutuan pada tahun 2008 telah berjanji untuk memperuntukkan RM 0.5 juta kepada setiap kawasan parlimen di Malaysia setiap tahun bagi membangun infrastruktur tempatan di samping membolehkan ahli parlimen membantu individu-individu ataupun golongan yang memerlukan bantuan kewangan.

Walau bagaimanapun, setakat ini, hanya kawasan parlimen yang dimenangi oleh wakil rakyat Barisan Nasional yang menerima peruntukan tersebut manakala peruntukan tahunan untuk kawasan kerusi parlimen bukan milik BN akan terus disalurkan ke tangan Pegawai Penyelaras Kawasan Parlimen Barisan Nasional yang mengetuai jentera semua komponen parti BN di kawasan parlimen tersebut. (Pegawai Penyelaras Kawasan Parlimen Barisan Nasional diwujudkan oleh BN untuk setiap kerusi parlimen yang BN tewas dalam pilihanraya umum)

Untuk membolehkan wakil-wakil rakyat Pakatan Rakyat yang tidak mendapat peruntukan kerajaan persekutuan menunaikan tanggungjawab dalam membantu rakyat jelata yang memerlukan pertolongan, Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor telah memperuntukkan RM150 ribu untuk setiap ahli parlimen Pakatan Rakyat di Selangor. RM50 ribu adalah untuk kegunaan perbelanjaan pusat-pusat perkhidmatan di kawasan parlimen manakala RM100 ribu adalah untuk diperuntukkan untuk kerja-kerja perkhidmatan ahli parlimen di kawasan jagaannya.

Saya telah membahagikan peruntukan secara agak sekata untuk ketiga-tiga kawasan Dewan Undangan Negeri di bawah Serdang di mana Seri Kembangan mendapat peruntukan sebanyak RM32425, Balakong mendapat peruntukan sebanyak 33300 manakala Bangi mendapat peruntukan RM33714.

Untuk menunjukkan ketelusan saya dalam menguruskan kewangan yang diperuntukkan oleh kerajaan Selangor, saya telah menyiarkan akaun perbelanjaan peruntukan kawasan parlimen saya secara terperinci di pautan-pautan di bawah:

Update on the spending of my constituency allocation (Seri Kembangan)

Update on the spending of my constituency allocation (Bangi)

(More......)

[Malaysian Chronicle] Something's afoot in Sarawak

Posted: 01 Apr 2011 03:48 AM PDT

~ Written by  Selena Tay, Malaysia Chronicle

For the first time, George Chan Hong Nam is battling for his political life. His influence in Sarawak, which at one time was considered as near invincible just like close friend Chief Minister Taib Mahmud's, is now waning.

The current Deputy Chief Minister of Sarawak he assumed office on 9th September 1996 and the current president of Sarawak United People's Party (SUPP), assuming this post in 1997 besides being the State Assemblyman of Piasau, a seat located in Miri, which he has been holding since 1983.

Malaysia Chronicle spoke to DAP MP of Serdang Teo Nie Ching, who has been to Sarawak recently, to find out the Chinese voter sentiment there.

"The Chinese business community expressed to me they want change because they are fed-up of Taib and his cronyism. They are of the view George Chan of SUPP is in cahoots with Taib. Both of them have set up 1,001 companies as a front for their wealth amassing deeds," said Teo.

It is difficult to do business in Sarawak if you do not have connections with either Taib or George.  A lot of business is done if you know so-and-so, who knows Taib's or George's so-and-so.

He said  the Chinese are also sore with Taib for telling them unless they choose BN they will be left out by the Federal Government.

Unsettling incidents

(More......)

Tiada ulasan:

Nuffnang