Nuffnang

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted by Admin Direktori Blog | Posted on 3:04 PTG

Dr Siti Mariah Mahmud


Meraih 10 malam terakhir Ramadhan

Posted: 31 Jul 2013 05:32 PM PDT

Wajarlah jika Rasulullah SAW, para sahabat, dan orang-orang salih terdahulu sentiasa menjadikan Ramadan untuk meraih sebanyak-banyak keuntungan pahala dalam meningkatkan kualiti ibadah.

Apa lagi pada 10 malam terakhir Ramadan. Saidatina Aisyah berkata yang bermaksud: “Rasulullah SAW sangat giat beribadah di bulan Ramadan melebihi ibadahnya di bulan lain, dan pada 10 malam terakhir Baginda lebih giat lagi melebihi hari lainnya.” (Riwayat Muslim).Keajaiban-keajaiban yang terdapat pada 10 malam terakhir Ramadan telah banyak disebutkan dalam al-Quran dan as-sunnah.

Di antaranya, terjadinya Lailatulqadar yang merupakan malam diturunkan al-Quran dan dicatatnya di Luh Mahfuz seluruh perkara yang akan terjadi di muka bumi pada tahun tersebut. Baginda bersabda bermaksud: “Carilah Lailatulqadar pada tarikh ganjil sepuluh malam terakhir Ramadan.” (Riwayat Bukhari).

Orang-orang yang beribadah solat pada malam Lailatulqadar maka dosanya yang telah lalu akan diampunkan. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Dan barang siapa yang berdiri (solat sunat) pada malam Lailatulqadar dengan penuh keimanan dan mengharap reda ALLAH maka ALLAH mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu.

” (Riwayat Ibnu Abi Dunya dalam Fadhail Ramadan).ALLAH tidak mentakdirkan selain keselamatan pada malam Lailatulqadar itu, di mana hal ini tidak terjadi pada malam-malam lainnya yang terdapat keselamatan dan bencana. Pada malam itu pula para malaikat menyampaikan ucapan selamat sejahtera kepada orang-orang beriman sampai terbitnya fajar.

Penjelasan tersebut disampaikan oleh an-Nasafi dalam Madarikut Tanzil wa Haqaiqut  Ta’wil dan Az-Zamakhsyari dalam Al-Kasysyaf ketika keduanya mentafsirkan ayat ke-5 dari Surah al-Qadar.

Masih banyak lagi keajaiban-keajaiban lainnya yang menegaskan keutamaan dan kelebihan bulan Ramadan khususnya pada 10 malam terakhir. Semua itu untuk mengukuhkan keimanan seorang mukmin dan mendekatkan dirinya dengan ALLAH SWT.

Sehingga ALLAH sangat menyintai dan menyayangi hamba-Nya yang Dia sediakan di bulan al-mubarak itu satu malam untuk dijadikan kesempatan oleh hamba-hamba-Nya bagi bekalan hidup di dunia dan akhirat kelak.Aktiviti-aktiviti untuk mengisi Ramadan terutama pada 10 malam terakhir telah dicontohkan oleh Rasulullah SAW, iaitu:

# Iktikaf - diam di masjid dengan niat khusus dan disertai ibadah. Imam Nawawi dalam kitab An-Nihayah menyatakan, iktikaf sebagai menepati sesuatu dan menempatinya. Maka orang yang menetap di masjid dengan melaksanakan ibadah di dalamnya disebut orang beriktikaf. Ibnu Umar berkata : “Rasulullah SAW beriktikaf pada sepuluh hari terakhir Ramadan.” (Riwayat Muttafaq ‘Alaih).

# Memperbanyak sedekah. Ibnu Abbas berkata : “Rasulullah SAW adalah orang yang sangat dermawan kepada siapapun, dan pada bulan Ramadan Baginda lebih dermawan lagi saat Jibril menemui Baginda.” (Riwayat Muttafaq ‘Alaih).

# Banyak baca al-Quran- kerana pahala membacanya akan dilipatgandakan melebihi pahala bulan selain Ramadan. Ramadan juga diturunkan al-Quran buat pertama kali kepada Nabi SAW. Oleh kerana itu para ulama terdahulu lebih banyak mengkhatamkan al-Quran di bulan Ramadan. Imam Syafi’i biasa mengkhatamkannya sebanyak 60 kali.# Melakukan ibadah umrah Ramadan.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud : “Umrahlah kamu pada bulan Ramadan setara dengan melaksanakan ibadah haji.” (Riwayat an-Nasa’i).# Memperbanyak doa. Daripada Saidatina Aisyah ia berkata kepada Rasulullah SAW: Ya Rasulullah, bagaimana jika suatu malam aku mengetahui bahawa itu malam Lailatulqadar, apa harus aku baca?

Baginda bersabda, bacalah yang bermaksud: “Ya ALLAH, sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf, Engkau menyukai permintaan maaf maka ampunilah aku.

” (Riwayat Tirmizi).# Memperbanyak solat sunat. Sabda Rasulullah SAW: “Barang siapa yang bangun (untuk solat) pada malam Lailatulqadar dengan penuh keimanan dan keikhlasan maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” (Riwayat Muttafaq ‘Alaih).-

Comments posted (0)

YB BN

YB PAS

YB PKR

YB DAP