Sabtu, 6 April 2013

Lim Guan Eng

Lim Guan Eng


Dato Farizan Darus Mengetuai Jawatanakuasa Krisis Bencana Untuk Menangani Banjir Kilat Di Kawasan George Town Ekoran Hujan Lebat Pagi Ini Selama Hampir 4 Jam.(bm/cn)

Posted: 05 Apr 2013 10:00 PM PDT

Kenyataan Akhbar Oleh "Caretaker" Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng Di Komtar, George Town Pada 6.4.2013.

Sistem pengurusan krisis bencana masih beroperasi sungguhpun Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang sudah dibubarkan semalam dan kerajaan negeri dalam status "caretaker". Setiausaha Kerajaan Negeri Dato Farizan Darus mengetuai Jawantankuasa Krisis Bencana Negeri untuk menangani banjir kilat di beberapa tempat yang luas di kawasan George Town ekoran hujan lebat pagi ini hampir 4 jam.

Mengikut laporan daripada Jabatan Pengairan dan Saliran, volume air hujan turun dalam masa yang singkat ini ialah 85mm di Sungai Pinang, 90mm di Kolam Dondang, 107mm di Lorong Batu Lanchang, di Jln Scotland 83mm, di Kolam Air Hitam ialah 114mm, di Bukit Bendera 168mm, 83mm di Jalan P. Ramlee dan 141mm di Sungai Air Terjun. Hujan sekitar 60mm dikira lebat.

Sungguhpun air hujan sudah henti, keadaan banjir bertambah buruk di kelima-lima sungai kecil yang mengalir ke Sungai Pinang kerana air laut yang pasang. Keadaan hujan lebat dan air laut yang pasang secara serentak memburukkan lagi keadaan banjir kilat kerana air tidak dapat alir keluar. Untuk makluman, air laut pasang yang paling tinggi adalah pada 10 pagi pada tahap 3.26 meter dan sekarang sudah mulai surut bersama dengan air hujan.

Saya bersyukur tidak ada kecederaan atau kehilangan nyawa sehingga sekarang. Dato Farizan menyatakan pemindahan penduduk tidak diperlukan. Dato Farizan juga memaklumkan kepada saya 4 kontraktor telahpun dipanggil untuk kerja-kerja kecemasan membersihkan sungai akibat hujan lebat pagi ini.

2 kontraktor yang dipanggil oleh JPS ialah Syarikat Malinaz untuk Sungai Pinang serta Map & Ammar untuk Kampung Masjid dan di depan Flat Zainal Abidin serta Sungai Air Hitam. 2 kontraktor MPPP ialah Syarikat Azah dan Syarikat Farah Enterprise yang sedang urus kerja-kerja pembersihan sekitar Jalan Masjid Negeri.

Saya telah meminta ahli-ahli EXCO seperti Chow Kon Yeow, Phee Boon Poh, Wong Hon Wai dan Law Choo Kiang serta bekas ADUN Jagdeep Singh, Tey Ee Cheu dan Koid Teng Guan untuk turun padang. Saya ingin meminta maaf kepada penduduk-penduduk yang terjejas oleh banjir kilat bahawa saya tidak dapat bersama-sama turun padang kerana kini di Johor untuk upacara adat Qing Ming membersihkan kubur nenek moyang saya.

LIM GUAN ENG

-----Mandarin Version —–
槟州看守首席部长林冠英于2013年4月6日在乔治市光大发表声明:

拿督法力占带领紧急灾害应变小组,处理今早连续4小时下雨导致乔治市发生闪电水灾的问题。

虽然槟城州议会已在昨日解散,州政府目前处于"看守政府"状态,但州内紧急灾害管理系统依然操作,由槟州秘书拿督法力占带领槟州紧急灾害应变小组,处理今早连续4小时下雨导致乔治市第几个地区发生闪电水灾的问题。

根据水利灌溉局的报告,在短时间内,双溪槟榔降雨量达85毫米、Kolam Dondang 90毫米、峇都兰樟打107毫米、苏格兰路达到83毫米、阿依淡水池 114毫米、升旗山168毫米、比南利路83毫米和瀑布河141毫米。降雨量在2小时至4小时超过60毫米就足以引发闪电水灾。

虽然目前已停雨,5条小河水量因涨潮而流入双溪槟榔导致水灾恶化,涨潮加上暴雨导致积水无法流出,灾情更恶化。记录显示,今早10时是涨潮最高点达到3.26米,目前水位随着停雨褪去。

我感恩至今没发生任何伤亡事件,拿督法力占表示没有迁移灾民的必要,他告知已委派4个承包商进行清理河流的善后工作。

水利灌溉局委派两个承包商,分别是Syarikat Malinaz 负责双溪槟榔、Map & Ammar承包公司则负责甘榜回教堂、在纳阿比汀组屋前和阿依淡河;另外2个由槟岛市政局委派的承包公司是 Syarikat Azah和 Syarikat Farah Enterprise,处理州回教堂路一带的清洁工作。

我已要求槟州行政议员曹观友、彭文宝、黄汉伟和刘子健,还有州议员佳日星、郑雨周和郭庭源到灾区了解灾情。在此,我要向所有受到闪电水灾影响的居民道歉,因为我目前人在柔佛清明扫墓祭拜祖先,所以无法到第一时间到灾区。

林冠英

Najib Should Show His Commitment Towards Fighting Corruption By Either Demanding The Resignation Of Sarawak Chief Minister Abdul Taib Mahmud Or Else He Might As Well Abolish The MACC.(en/bm/cn)

Posted: 05 Apr 2013 06:34 PM PDT

Press Statement By DAP Secretary-General Lim Guan Eng In Kuala Lumpur On 6.4.2013.

Caretaker Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak should show his commitment towards fighting corruption by either demanding the resignation of Sarawak Chief Minister Tan Sri Abdul Taib Mahmud or else abolish the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC). This follows the shocking comments by Abdul Taib that "the MACC don’t deserve my cooperation because they have been naughty… and they have not been honest".

The Sarawak Chief Minister even characterized investigation by MACC against him for graft as "victimisation", Abdul Taib should show proof of such "victimization" by MACC. Public opinion is that the Sarawak Chief Minister has been "shielded" by MACC rather than victimized by being given especially lenient treatment.

For a Chief Minister to refuse to co-operate with MACC over corruption allegations against him is a serious breach of duty and statutory obligation. Under section 47 and 48 of the MACC Act 2009, such refusal to co-operate with MACC when you are subject to investigation, may be an offence which can be punished by a maximum fine of RM10,000 or imprisonment of 2 years or both.

Worse is Abdul Taib Mahmud's arrogance as a Chief Minister who thinks he is above the law. His open defiance of ethical values and standards of integrity required of a Chief Minister, who should be upholding the law instead of defying it, and be a model of ethical conduct and integrity instead of behaving like a rapacious overlord is just unacceptable.

Malaysians are now waiting to see whether Najib dares to punish and act against Abdul Taib for such disgraceful remarks.

Datuk Seri Najib must get Tan Sri Abdul Taib to resign if Najib is committed to rule of law, transparency, accountability and fighting corruption as he is an embarrassment not only to BN but also to Sarawak and Malaysia. If Tan Sri Abdul Taib does not resign, this clearly shows that there are double-standards, with the Sarawak Chief Minister enjoying legal immunity from any wrongdoing which would be applied on ordinary Malaysians.

Last month, international corruption watchdog Global Witness had released a video expose of alleged corruption in the Sarawak timber industry by hiring an actor posing as a foreign timber investor. The chief minister was alleged by the programme to have received millions of ringgit in kickbacks over land deals that have denuded the Borneo state.

Instead of co-operating and answering these allegations, Taib has chosen to attack MACC. If Taib does not resign or can escape unpunished with such disgraceful remarks, then Najib might as well abolish the MACC as the MACC is not designed to act against corruption but to cover-up on corruption.

Lim Guan Eng

——–BM version —-

Kenyataan Media oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng di Kuala Lumpur pada 6 April 2013.

Datuk Seri Najib Tun Razak mesti membuktikan komitmen beliau memerangi rasuah dengan sama ada menuntut Ketua Menteri Sarawak, Abdul Taib Mahmud supaya meletakkan jawatan; atau memansuhkan sahaja Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Perdana Menteri Sementara Datuk Seri Najib Razak mesti membuktikan komitmen beliau membanteras rasuah dengan sama ada menuntut Ketua Menteri Sarawak, Abdul Taib Mahmud supaya meletakkan jawatan; atau memansuhkan sahaja Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Ini berikutan komen mengejutkan Abdul Taib bahawa, "SPRM tidak layak mendapat kerjasama saya kerana mereka nakal dan telah tidak jujur".

Ketua Menteri Sarawak tersebut turut menyifatkan siasatan rasuah SPRM terhadapnya menjadikan beliau sabagai mangsa; Abdul Taib mesti mendatangkan bukti terhadap 'pemangsaan' oleh SPRM itu. Umum berpendapat bahawa Ketua Menteri Sarawak telah dilindungi oleh SPRM dan bukannya dijadikan mangsa dengan diberikan layanan istimewa.

Tindakan seorang Ketua Menteri untuk enggan bekerjasama dengan pihak SPRM dalam sebuah tuduhan rasuah terhadapnya adalah sebuah pelanggaran tatakelola dan tuntutan undang-undang yang serius. Di bawah Seksyen 47 dan 48 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009, keengganan untuk bekerjasama dengan pihak SPRM apabila seseorang disiasat boleh menjadi satu kesalahan yang boleh dihukum dengan denda maksima RM10,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya sekali.

Apa yang lebih teruk ialah sifat bongkak Taib Mahmud sebagai seorang Ketua Menteri yang merasakan dirinya mengatasi undang-undang. Penentangan secara terbuka beliau terhadap nilai-nilai etika yang dituntut ke atas seorang Ketua Menteri, yang sepatutnya mengangkat tinggi undang-undang dan bukan melanggarnya, serta menjadi contoh etika dan integrity dan bukan berkelakuan seperti seorang pemerintah yang rakus adalah sangat-sangat tidak boleh diterima.

Rakyat Malaysia sedang menanti untuk melihat sama ada Najib berani untuk bertindak ke atas Taib disebabkan kenyataannya yang memalukan itu.

Datuk Seri Najib mesti menuntut supaya Taib meletakkan jawatan jika benar Najib komited dengan kedaulatan undang-undang, ketelusan, akauntabiliti dan membanteras rasuah memandangkan ia bukan sahaja memalukan BN tetapi juga negeri Sarawak dan negara Malaysia. Jika Tan Sri Abdul Taib tidak meletakkan jawatan, ini jelas memperlihatkan bahawa wujudnya 'double-standard' apabila Ketua Menteri Sarawak menikmati kekebalan undang-undang dari apa sahaja kesalahan yang boleh dikenakan ke atas rakyat biasa.

Bulan lepas, badan pemerhati korupsi antarabangsa Global Witness telah mendedahkan sebuah video yang memaparkan aktiviti rasuah dalam industry pembalakan di Sarawak dengan mengupah seoarang pelakon untuk berlagak sebagai seorang pelabur balak dari luar negara. Ketua Menteri telah disyaki dalam program tersebut sebagai penerima suapan jutaan ringgit daripada penjualan tanah yang telah menggondolkan negeri Sarawak.

Bukan sahaja tidak bekerjasama dan menjawab tuduhan-tuduhan ini, Taib telah memilih untuk menyerang SPRM. Jika Taib tidak meletakkan jawatan atau bebas dari sebarang hukuman dengan kenyataan yang memalukan itu, maka lebih baik Najib memansuhkan SPRM memandangkan SPRM tidak diciptakan untuk membanteras rasuah sebaliknya melindungi perasuah.

LIM GUAN ENG

——Mandarin Version —-

民主行动党秘书长林冠英于2013年4月6日在吉隆坡发表声明:

看守首相拿督斯里纳吉应该展现他反贪的决心,要求砂州首长阿都泰益辞职,否则,他倒不如废除马来西亚反贪委员会。

看守首相拿督斯里纳吉应该展现他反贪的决心,要求砂州首长阿都泰益辞职,否则,他倒不如废除马来西亚反贪委员会。阿都泰益竟然指责大马反贪污委员会"顽劣"及"不诚实",因此不配获得他的合作。

砂州首长甚至形容反贪委会调查他涉及贪污的做法是一种迫害行为 ,阿都泰益应该对此拿出证据。公共意见显示,人民相信砂州首长向来被反贪污委员会"袒护"着,拥有特别待遇,而不是迫害他。

由于砂州首长拒绝与反贪委会合作,不让后者针对贪污指控调查他,他已经严重失职及违法。在2009年反贪污法令第47及48条文下,若一个人在调查当中,拒绝与反贪委会配合,这是严重的罪名,可被判罚款最高1万令吉或监禁两年或两者兼施。

更糟的是,阿都泰益身为首长,如此傲慢自大,以为自己可以凌驾法律之上。他公然违抗反贪委会,已经违反身为首长的伦理价值及廉正标准,他应该守法,而不是违法,他应该成为道德操守及廉洁的典范,而不是表现得像一个贪婪的霸主,这完全令人难以接受。

全体国人在等着,他们要知道纳吉是否敢惩罚及对付发表无耻言论的拿督泰益。

拿督斯里纳吉必须让丹斯里阿都泰益辞职,如果他下决心要法治、透明、问责及反贪,泰益的言论不只对国阵是一项耻辱,对砂拉越及马来西亚也是。如果丹斯里泰益不辞职,这很明显是双重标准,砂州首长做错事可以享有豁免权,普通老百姓可没那么幸运。

上个月,国际贪污监督组织"全球见证"发布一个短片,他们聘用一个演员乔装外国木桐投资家,揭发砂拉越木桐业的贪污事件。上述短片宣称砂州首长在那些剥夺砂州土地的土地交易中,获得数千万令吉的回扣。

但是,泰益不但不回应这项指控、也拒绝与反贪委会合作,他还攻击反贪委会。如果泰益不辞职,并且在发表无耻言论后不被处罚,那么,纳吉倒不如废除反贪污委员会,因为反贪污委员会不是用来对付贪污,而是掩护贪污。

林冠英

Tiada ulasan:

Nuffnang