Jumaat, 19 Oktober 2012

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


Perbahasan Parlimen: Soalan pendidikan yg dikemukakan kepada Tan Sri Muhyiddin

Posted: 18 Oct 2012 11:11 AM PDT

My debate with Minister of Education on October 15, 2012 on why SJKC Bukit Serdang, SJKC Sungai Long and SJKC Kajang Utama are classified as "Sekolah Bantuan Kerajaan" and not "Sekolah Kerajaan":

Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin bin Mohd. Yassin: ...tentang soal sekolah-sekolah bantuan hendak tukar kepada sekolah bantuan penuh. Yang saya sebutkan tadi memang bantuan modal. Saya di peringkat kementerian pun memikirkan sama ada terdapat cara bagaimana kedudukan ini dapat kita perbaiki. Saya belum hendak menyatakan di sini kita bersetuju tetapi kita kena buat kajian kerana yang paling pokok ialah :

(i) persetujuan daripada ibu bapa;
(ii) persetujuan daripada lembaga pengelola sekolah;
(iii) status tanah yang disebutkan tadi.

 Ada yang kata ini di bawah ladang ataupun dimiliki oleh persendirian. Jadi, hal-hal sebegini perlu ada satu penyelarasan. Jadi, kalau ada cara bagaimana, mungkin kalau dia mematuhi kehendak kita dan juga mematuhi kriteria yang ditetapkan, ada juga kes yang sebelum ini pun, di mana sekolah-sekolah yang dikatakan bantuan modal, ia bila berpindah kita jadikan ia sekolah bantuan penuh. Jadi, hal-hal sebegini perlu kita teliti dan saya tidak jadi masalah boleh melihat perkara ini dari segi jangka panjang. 

Puan Teo Nie Ching [Serdang]: Minta penjelasan. Terima kasih Yang Berhormat Timbalan Perdana Menteri. Saya hendak tanya sedikit. Tadi soalan Yang Berhormat Ipoh Barat adalah tentang sekolah sedia ada... 

Datuk Haji Mohamad bin Haji Aziz [Sri Gading]:
Macam mana boleh Yang Berhormat Serdang pula masuk ini? 

Puan Teo Nie Ching [Serdang]: ... sekolah sedia ada hendak tukar dari status sekolah bantuan kerajaan ke sekolah kerajaan. Akan tetapi, sekarang saya hendak sentuh tentang status sekolah yang baru punya. Ada tiga buah sekolah baru yang telah dijanjikan oleh Kerajaan Barisan Nasional iaitu SJK(C) Kajang Utama, SJK(C) Sungai Long dan SJK(C) Bukit Serdang. Ketiga-tiga buah sekolah ini, tanahnya adalah dibekalkan oleh kerajaan. Jadi, saya tidak faham kenapa ketiga-tiga buah sekolah ini mereka dikategorikan sebagai sekolah bantuan kerajaan dan bukan sekolah kerajaan? Saya rasa dahulunya kita memang ada sekolah yang ada isu tentang isu pemilik tapak – siapa merupakan pemiliknya? Ada yang tanah itu, tapak itu bukan dimiliki oleh kerajaan. Oleh sebab itu, susah untuk kerajaan untuk mengkategorikan mereka sebagai sekolah kerajaan. Akan tetapi, sekarang kita ada sekolah baru, tanahnya memang dibekal oleh Kerajaan Pusat. Jadi, saya tidak faham kenapa ketiga-tiga buah sekolah baru yang saya sebut tadi menjadi sekolah bantuan dan bukan sekolah kerajaan? Minta penjelasan, terima kasih. 

Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin bin Mohd. Yassin: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Memang ada di kementerian saya ini, baru pun tiga tahun saya di bawah kementerian, saya pun mengkaji. Terdapat banyak bentuk sekolah, jenis kategori sekolah kerajaan, sekolah bantuan penuh, sekolah bantuan kerajaan, sekolah bantuan modal. Jadi, ia berbagai-bagai kategori yang disebutkan itu.

(More......)

【当今大马】关丹中华报考SPM各自表述 行动党:纳吉中莱谁说了算?

Posted: 18 Oct 2012 11:00 AM PDT

随着首相纳吉与马华署理总会长廖中莱在关丹中华中学报考大马教育文凭一事上各自表述,民主行动党今日质问,在这个课题上究竟谁说了算?

行动党全国副宣传秘书张念群质询,在关丹中华中学报考大马教育文凭(SPM)考试和独中统考的议题上,究竟应该是遵循首相纳吉,抑或是廖中莱的说词?

她相信,人们也都很想知道,究竟是纳吉愚弄了马华?还是马华愚弄了华社?

NONE她解释,这是因为廖中莱口中的“隆中华模式”, 学生必须同时报考政府考试和统考;廖中莱还声称所谓的批文内, 并没有阐明强制报考大马教育文凭考试。

廖中莱凌驾纳吉之上?

(More......)

Auditor-General's Report 2011

Posted: 17 Oct 2012 08:53 PM PDT

English translation of my column article which originally published in China Press:

After 3 weeks of pestering, cajoling and waiting, the Auditor-General's Report 2011 was finally tabled in the Parliament on last Monday morning (October 15, 2012).
 
The 3rd Parliament sitting for the year 2012 commenced on September 24 with the debate of several bills. After the Prime Minister tabled the 2013 budget on September 28, Members of Parliament were given 2 weeks to debate the budget. During the fortnight, everyone was waiting eagerly for the tabling of Auditor-General's report.
 
On September 24, 2012, Minister in the Prime Minister's Department in charge of parliamentary affairs, Datuk Seri Nazri Aziz said that the tabling of the Auditor-General's Report was held back so that "it won't steal the limelight from (debate on) the Budget".

His statement was confirmed by the Auditor-General Ambrin Buang who revealed that he was asked to delay the report to allow more time for the Budget to be debated in Parliament.

However important the Budget is, the Auditor-General's Report is equally important as we have to make sure that money allocated in the Budget was wisely spent for the said purposes. To me, the Report is akin to a post-mortem of the previous year's Budget. The Budget, no matter how beautifully crafted, if it cannot be delivered as planned, is no different from a stack of rubbish. As such, the Auditor-General's Report plays an incredibly important role to ensure that taxpayers' money is spent wisely according to the original plan.
(More......)

【星洲日报】慕尤丁:董家教同意及校地属政府‧半津转全津须符要求

Posted: 17 Oct 2012 11:08 AM PDT

(吉隆坡15日讯)副首相兼教育部长丹斯里慕尤丁说,政府不能隨意將半津学校转换成政府学校,因为政府需要考虑到多项因素,包括获得所有家长同意、学校董事部和家教协会的同意、徵用土地程序、校地和选择適合地点以及政府財政能力。
 
他说,因此,教育部需要进一步研究后,才能决定双溪龙华小、沙登岭华小以及加影先锋镇华小属於半津还是全津学校。

慕尤丁指出,要成为一所政府学校,需符合几项要求,包括获得所有家长同意、学校董事部同意,以及校地属於政府。
 
需进一步研究才做决定
 
他表示,由於他担任教育部长3年多,加上有很多种学校,因此他无法马上断定上述3所学校的类別,需要进一步研究后才能做出决定。
 
“我们也考虑是否应该减少学校的类別。一旦完成研究和有了决定,我们会做出宣佈。"
(More......)

Tiada ulasan:

Nuffnang