Rabu, 20 Jun 2012

Nurul Izzah Anwar

Nurul Izzah Anwar


Wakil Pakatan Rakyat: Tahniah kepada Dr Muhammad Morsi dan rakyat Mesir

Posted: 19 Jun 2012 07:44 PM PDT

KENYATAAN MEDIA WAKIL PAKATAN RAKYAT
20 Jun 2012
UNTUK SEBARAN SEGERA

Pakatan Rakyat mengambil maklum tentang kejayaan yang dilakar calon Parti Pembebasan dan Keadilan (FJP), Dr. Muhammad Morsi menerusi peratusan undi melebihi 50 peratus di dalam keputusan Pilihanraya Mesir yang paling mutakhir. Kami juga bersama dalam mengucapkan tahniah kepada Dr. Muhammad Morsi yang dipilih majoriti rakyat Mesir dan menyaksikan sokongan menyeluruh kumpulan konservatif dan juga kelompok sekular atas nama demokrasi.

Keputusan ini dicatat oleh Parti FJP di dalam suasana tegang yang menyaksikan pengumuman Menteri Keadilan lantikan tentera Mesir yang mengumumkan darurat, justeru memberi kuasa penuh kepada Tentera Mesir sekaligus membubarkan parlimen.

Pun begitu, dokongan dan undi majoriti yang masih diraih Dr. Morsi membuktikan iltizam warga Mesir untuk memilih kerajaan demokratik, bukannya sebarang regim yang masih berada di dalam genggaman ketenteraan.

Pengumuman tentera Mesir juga tidak membantu kuasa parlimen Mesir untuk melakar deraf perlembagaan baru bagi Negara tersebut, yang akhirnya merampas kuasa serta hak yang termaktub dalam mana-mana Negara demokrasi.

Sehubungan dengan itu juga, KEADILAN, PAS dan DAP meminta pihak kerajaan Malaysia, Majlis Tertinggi Ketenteraan Mesir (SCAF) dan masyarakat antarabangsa secara keseluruhannya untuk menghormati keputusan majoriti rakyat Mesir dan tidak campur tangan demi memastikan ketenangan dan semangat demokrasi kekal bersinar di Mesir.

Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Lembah Pantai
Liew Chin Tong, Ahli Parlimen Bukit Bendera
Dr Dzulkefly Ahmad, Ahli Parlimen Kuala Selangor

——————

MEDIA STATEMENT FROM PAKATAN RAKYAT REPRESENTATIVES
20 June 2012
FOR IMMEDIATE RELEASE

Pakatan Rakyat wishes to congratulate Dr. Muhammad Morsi, the candidate representing the Freedom and Justice Party during Egypt's Presidential Elections by garnering more than 50 percent votes in the concluding round of an election that saw unified support both from the conservative as well as the secular groups in Egypt.

The results were obtained despite the tense situation that saw the Military appointed Justice Minister declare martial law, transferring Parliament's legislative powers to the military – which effectively holds the power to enforce law and order.

Such announcements by the Military are considered unnecessary intervention in assisting Egypt's successful democratic transition.

As such, we hope that the results of the recently concluded Presidential election would be fully supported not only by the Supreme Council of the Armed Forces, but also the Malaysian government and the world community at large. Plans by the political parties to convene parliament must be supported, as do their commitment towards the creation of a civil, democratic and constitutional state.

Nurul Izzah Anwar, MP for Lembah Pantai
Liew Chin Tong, MP for Bukit Bendera
Dr Dzulkefly Ahmad, MP for Kuala Selangor

Tiada ulasan:

Nuffnang