Rabu, 27 Jun 2012

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


單親媽媽險遭匪“搶"命‧遇攫摔摩多‧昏迷2天

Posted: 27 Jun 2012 06:50 PM PDT


張念群(右)代表民主行動黨新加影支部移交紅包給陳玉梅(左),並通過交談安撫對方。

(雪蘭莪.加影26日訊)一位單親媽媽申訴,她在本月15日騎摩多從蕉賴11英里工廠返回錫米山住家途中,遭尾隨的攫奪匪搶劫摩多籃上的手提袋,導致她失去平衡摔下摩多。雖然錢包和手機藏在褲袋沒有造成嚴重的財物損失,但這次的劫案使她昏迷了兩天兩夜,而且腦部有瘀血和經常頭暈及左手臂脫臼等傷病,幾乎要了她的命。
錢包手機放褲袋未被劫

來自錫米山新村的陳玉梅(49歲,車衣女工),週二在沙登區國會議員張念群的陪同下召開記者會時指出,她在蕉賴11英哩一間工廠上班,每日騎摩多往返工廠和住家,本月15日晚上約7時下班時,如常騎摩多返回住家時,卻在途中遭打搶而跌倒。

她說,由於她跌倒後陷入昏迷,而且清醒後不時感到頭暈,所以不記得事發經過。

(More......)

趙明福命案‧張念群:其中一人獲擢升‧3人料受輕微處分

Posted: 27 Jun 2012 06:49 PM PDT

(吉隆坡27日訊)沙登區國會議員張念群表示,馬來西亞反貪污委員會針對三名涉嫌以激烈方式拷問趙明福的反貪會官員所採取的紀律處分,預計將會是很輕微的。

她也問:"為甚麼要到趙明福逝世3週年才等來一個紀律處分?"

紀律處分沒意義

她認為,有關紀律處分並沒有意義,其中希山慕丁哈欣事後被擢升為森美蘭州反貪會主任。

她說,根據首相拿督斯里納吉於本月20日通過國會下議院的書面答复,趙明福墜樓皇家調查委員會點名的3名官員,涉嫌以激烈方式拷問趙明福,他們過失只是沒有監管好趙明福,並沒有觸犯刑事及貪污罪行。

(More......)

DAP will launch our National Campaign Theme Song "Ubah" (Tamil version)

Posted: 27 Jun 2012 06:36 PM PDT

DAP will launch our National Campaign Theme Song "Ubah" (Tamil version) on

Date: 28/6/2012 (Thursday)
Time: 7.30pm
Venue: Kinta Riverfront Hotel, Ipoh, Perak

Pls make time and join the fun!!!


(More......)

Tamil Rocket (known as "Suara Rakyat") Is Now Available

Posted: 27 Jun 2012 06:34 PM PDT

Tamil Rocket (known as "Suara Rakyat") is now available for download/ online reading here:
http://www.viewdocsonline.com/document/hpsyvn 


(More......)

DAP demands criminal charges against MACC trio

Posted: 27 Jun 2012 06:28 PM PDT



DAP has reiterated demands for criminal charges against three Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) officers who were implicated in the death of political aide Teoh Beng Hock.

At a press conference today, DAP Youth chief Anthony Loke said the recent MACC announcement that it will take disciplinary action against the trio, was insufficient.

“Anything short of criminal charges is not acceptable. Someone has died. You shouldn't treat it as just a discipline matter,” said Loke (middle).

Earlier today, MACC chief Abu Kassim Mohamed said the commission are recommendingdisciplinary actionagainst the trio but it must first be reviewed by an internal complaints committee.

Abu Kassim said the attorney-general’s chambers have cleared the trio of wrongdoing and will not take criminal action against them.

The trio are former Selangor MACC investigations unit head Hishammuddin Hashim, investigation officer Mohd Anuar Ismail and assistant superintendent Mohd Ashraf Mohd Yunus.

No closure

(More......)

赵明福命案三周年纪念活动 · 冀透过纪录片戏剧追讨公道

Posted: 27 Jun 2012 06:25 PM PDT






赵明福命案发生至今转眼间已3年,行动党将从7月3日至15日发起“未竟之路:赵明福命案三周年纪念系列活动”。

社青团长陆兆福指出,值赵明福命案三周年之际,即使用尽所有司法程序,追讨真相、要求偿还正义的工程依然还未到尽头,因此,今年的追思活动,冀望透过纪录片、戏剧以及座谈会形式,深化为所有政治受难者追讨公道的运动,直到正义得以偿还。

7月15日举行公祭

这些活动包括,纪录片《牵阮的手》放映会暨映后座谈、舞台剧:明福、“变革转型期间的正义”座谈会 、赵明福命案三周年追思会暨纪念文集推介礼,最后将于7月15日在士毛月富贵山庄举行公祭。

赵明福是于2009年7月15日,以证人身份被带到雪州反贪局协助调查一宗选区拨款事件。不料隔天下午,赵明福却被发现坠楼死亡。

(More......)

Projek Infastruktur Geran Selangoku

Posted: 27 Jun 2012 06:09 PM PDT

Dalam Projek ini, kerja-kerja menurap semula jalan di Serdang Raya 6 & 7. 






En Chong Yuen Min wakil Persatuan Penduduk Serdang Raya 8 menerima RM2000.

SENARAI CADANGAN JALAN-JALAN RAYA YANG PERLU DI TURAP SEMULA DI BAWAH PERUNTUKAN GERAN SELANGORKU TAHUN 2012 SERI KEMBANGAN.
(More......)

Another Power Abuse By The Police

Posted: 27 Jun 2012 06:05 PM PDT

English translation of my column article which originally published in China Presson 26th June 2012.

I went to the police station twice last Sunday.

In the morning, I accompanied my assistant Chan Huan Guan to the Seri Kembangan Police Station. While he was on a holiday trip with his family in Hong Kong, Nibong Tebal MP Tan Tee Beng, who has left PKR to become an independent MP, maliciously accused my PA of pocketing RM18,000 kickbacks on June 20. That really messed up his vacation mood. After getting off from the plane at 2am on June 24, he went to lodge a police report at 10am against Tan Tee Beng under section 499 of the Penal Code, ie criminal defamation.

The malicious and irresponsible accusation by Tan Tee Beng is not what I want to talk today. So let's put it aside first. But in order to lodge police report against Tan Tee Beng, of course we need to bring along a copy of his statement on the media to the police station. All of sudden, the officer asked my assistant where the statement of Tan Tee Beng was printed out.  We were puzzled and asked why the venue of printing was important. Then the officer told us in all seriousness, they would only investigate our report if the report was printed in Serdang. If however the the report was printed out in Kajang then we would have to go to Kajang Police Station instead.

Luckily we did print this report in Serdang and that saved us a trip. However, in this internet age, distance is no obstacle and we can access to all news articles or media reports on the internet at anytime, anywhere. And yet the police completely baffled me by being so petty with where the report was printed out. We can only console ourselves that fortunately the report wasn't printed out in Hong Kong while Chan was travelling, otherwise we all might need to fly to Hong Kong in order to lodge the report.

(More......)

Persimpangan Jalan Serdang Raya / Jalan Puchong-Sungai Besi

Posted: 27 Jun 2012 05:54 PM PDT

Ucapan Penangguhan:    Puan Teo Nie Ching (Serdang)
Tajuk Ucapan: Masalah lalulintas di Kawasan Seri Kembangan
Tarikh Ucapan:    25hb Jun 2012
Kementerian:  Kementerian Kerja Raya
 
 
 
UCAPAN PENANGGUHAN
 
Pada mulanya saya ingin ucap ribuan terima kasih kepada Kementerian Kerja Raya kerana selepas beberapa penangguhan, projek untuk menaiktaraf Persimpangan Jalan Serdang Raya / Jalan Puchong-Sungai Besi telah disiapkan pada akhirnya.
(More......)

Ucapan saya di Parlimen pada 21hb Jun 2012

Posted: 27 Jun 2012 05:51 PM PDT

Tuan Pengerusi [Datuk Dr. Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar]: Yang Berhormat Serdang.

11.54 pg.

Puan Teo Nie Ching [Serdang]: Terima kasih Tuan Pengerusi. Saya ada satu perkara sahaja. B.4 – Suruhanjaya Pilihan Raya. Butiran 010000 – Urusan Pilihan Raya. Saya rasa sebelum kita menjalankan PRU Ke-13, saya haraplah bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya kita bolehlah mengemaskinikan rang daftar pemilih yang setakat ini.

Ini kerana kebelakangan ini saya menerima satu aduan seorang pengundi yang bernama Tee Ee Hoon No. K/P beliau adalah 841115-08-6016 dan alamat mengikut ICnya memang di Seri Kembangan, memang di kawasan Parlimen Serdang. Akan tetapi apabila beliau pergi untuk mendaftarkan diri dan mengikut Rang Daftar Pemilih Tambahan, secara tiba-tibanya alamat beliau untuk mengundi adalah di negeri Perak, Parlimen Kampar dan juga di DUN Keranji. Jadi saya tidak faham kerana dia memang seorang pengundi yang duduk di Serdang, dan juga alamat kad pengenalan beliau juga beralamat di Serdang. Akan tetapi pada akhirnya beliau secara tiba-tiba dipindahkan ke negeri Perak untuk mengundi di Parlimen Kampar. Jadi saya harap bahawa isu yang seperti ini Suruhanjaya Pilihan Raya bolehlah atasi sebelum kita menjalankan PRU Ke-13.

Selain daripada itu, saya telah meneliti Rang Daftar Pemilih Tambahan untuk suku pertama 2012. Di antaranya saya mendapati ada sekurang-kurangnya 25 orang pemilih baru yang tidak mempunyai alamat lengkap ataupun nombor pintu di bawah Parlimen Serdang. Saya beri beberapa contoh di sini. Ada seorang pengundi yang bernama Rosita binti Abdul Kahar dan nombor ICnya ialah 590121-01-5050. Alamat beliau adalah 'Satria', Sungai Ramal Luar, Kajang. Itu sahaja. Satria itu kereta Proton saya tahulah tetapi kenapa tiba-tiba ada satu alamat yang dipanggil 'Satria' Sungai Ramal Luar.

Selain daripada itu, ada seorang lagi pengundi yang bernama Abdul Rahman bin Mohd Yusof dan alamatnya adalah Jalan Sentosa, Batu 21. Itu sahaja. Saya tidak faham. Jalan Sentosa begitu panjang dan semua pengundi-pengundi lain yang duduk di Jalan Sentosa mereka juga mempunyai satu nombor pintu. Akan tetapi untuk pengundi yang bernama Abdul Rahman bin Mohd Yusof ini beliau tidak ada nombor pintu. Langsung tidak ada.

Satu lagi contoh yang saya hendak bagi di sini. Seorang pengundi yang bernama Gaful bin Mohd Faisal. ICnya 880210-12-6153. Alamat beliau adalah LM2.01.02, Jalan Bukit Kenanga. Itu sahaja. Ini kali pertama saya mendapat alamat yang sebegini. Dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan untuk suku pertama tahun 2012 ini sekurang-kurangnya ada 25 orang pemilih yang mempunyai masalah yang sama.

Jadi saya berharap bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya boleh mengemaskinikan semua kesilapan, ataupun semua isu-isu ini untuk memberi keyakinan kepada rakyat jelata bahawa memang PRU kita adalah bersih dan adil. Sekian sahaja. Terima kasih Tuan Pengerusi.

Dato' Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz: Yang Berhormat Serdang, Yang Berhormat Serdang bangkit berkenaan dengan kes-kes pemilih baru yang tidak mempunyai alamat lengkap atau tiada nombor pintu rumah yang terdapat dalam daftar pemilih. Terdapat lebih kurang 25 orang pemilih yang didapati mempunyai kes sedemikian dalam daftar pemilih tambahan suku tahun pertama 2012.

Dalam memproses permohonan pendaftaran sebagai pemilih, SPR akan menyemak butiran alamat pemohon dengan pangkalan data Jabatan Pendaftaran Negara. Maka, mana-mana butiran alamat pemilih adalah disahkan sebagaimana yang terdapat rekodnya di JPN. Sebarang keraguan terhadap isu permohonan pendaftaran pemilih boleh dilaporkan kepada Pejabat Pilihan Raya Negeri untuk siasatan lanjut.

(More......)

Tiada ulasan:

Nuffnang