Rabu, 27 Jun 2012

Mohamad Taufek Abd Ghani

Mohamad Taufek Abd Ghani


Seminar Semarak Ramadhan

Posted: 27 Jun 2012 12:41 AM PDT


Kenaikan tarif elektrik tanpa disedari

Posted: 26 Jun 2012 09:27 PM PDT

27 Jun 2012

Tidak lama dulu DS Najib mengumumkan kenaikan tarif elektrik baru. Seingat saya, beliau menyatakan bacaan bil bulanan di bawah 400 unit atau kurang dari RM90 tidak menerima kesan (tolong betulkan jika salah).

Oleh itu pengguna yang bil bulanan di bawah bacaan 400 unit atau kurang dari RM90 (jika tidak silap) tidak akan dikenakan kadar tarif elektrik baru. Mendengar pengumuman tersebut saya antara orang yang merasa lega kerana bil elektrik saya setiap bulan adalah kurang daripada RM90.

Perasaan lega itu hanya untuk sementara waktu sahaja atau beberapa bulan sahaja. Ada perancangan lain yang telah dilakukan bagi merealisasikan kadar tarif baru elektrik ini.

Beberapa bulan ini, pihak TNB (pembaca meter TNB) hanya melakukan bacaan meter dua bulan sekali sahaja ke rumah saya dan rumah-rumah jiran. Oleh itu bacaan meter elektrik yang dibuat dua bulan sekali, diselangi dengan bil anggaran yang dihantar melalui pos. Melalui cara ini, secara tidak langsung kadar tarif baru dapat dilaksanakan kepada pengguna, tanpa disedari.

Sebagai contoh bagi mereka yang menggunakan tarif elektrik sebanyak 350 unit sebulan, bayaran bil adalah sebanyak RM76.30. Melalui sistem bacaan meter DUA BULAN berserta BIL ANGGARAN (secara POS), penggunaan elektrik naik sekali ganda menjadi 700 unit (dua bulan).

Oleh itu, bayaran bil menjadi RM194.20, kiraan seperti berikut:

Penggunaan dua bulan 700 unit.
1. 400 unit X RM0.218 = RM87.20
2. 200 unit X RM0.334 = RM66.80
3. 100 unit X RM0.400 = RM40.00
JUMLAH = RM194.20

Bil bagi dua bulan menghampiri RM200. Berbanding jika bil dikenakan tiap-tiap bulan hanya antara RM70 ke RM80 sahaja. Jika dua bulan pun hanya RM140 ke RM160 sahaja jika pengguna membuat tunggakan bayaran.

Bagi bil anggaran yang dihantar melalui pos pula, jumlah yang dinyatakan hanya pada nilai RINGGIT MALAYSIA tetapi bukan pada jumlah UNIT elektrik yang digunakan. Maka bil dua bulan dalam jumlah ringgit ditolak dengan jumlah bil anggaran dalam nilai ringgit.

Kesimpulannya, TNB telah berjaya melaksanakan kadar tarif baru elektrik kepada pengguna yang pada asalnya bacaan tarif elektrik kurang dari 400 unit.

Sehubungan itu, saya meminta pembaca atau pengguna elektrik, renungkanlah....

Mohd Fazli Hasan,
Taman Meru Damai, Kapar Klang.

Air di Kuala Pilah bermasalah sudah lebih 2 tahun

Posted: 26 Jun 2012 09:26 PM PDT

Aduan Rakyat - 27 Jun 2012

Masalah keperluan asas utama iaiatu bekalan air bersih di Kuala Pilah, Negeri Sembilan sehingga kini sejak diswastakan dan dikendalikan oleh SAINS, tidak dapat didiselesaikan. Saya tidak duduk di sana tapi sering pulang ke sana dan mendengar keluhan rakyat terutama sewaktu mendengar ceramah pihak pembangkang.

Rakyat setempat berasa kecewa kerana bukan sahaja tiada tindakan di ambil malah mereka akan blacklist kepada orang yang membuat aduan. Sebagai sebuah pekan besar yang menempatkan Bandar Diraja Seri Menanti, perkara ini sepatutnya tidak wujud dan kita sudahpun hidup di alaf baru bukan di zaman 70an lg.

SAINS ingin membekalkan air ke Selangor tapi kawasan utama di Negeri Sembilan seperti di sini mempunyai masalah bekalan air. ini menjejaskan kualiti kehidupan, dan kesihatan penduduk setempat. bayangkan, pengusaha restoran tdk dpt mencuci pinggan setiap masa etc.

Bukan ini sahaja penduduk Negeri Sembilan sering mengalami gangguan tenaga elektrik terutama di kawasan Terachi, bermula dari Seremban ke atas, apakah puncanya?

Dengan harapan melalui pendedahan ini, Exco2, dan Ahli Parlimen dpt buka mata bukan tah berpegang pd status semata2.

By: karteena

PUSAT DAKWAH SERANTAU

Posted: 26 Jun 2012 09:03 PM PDT

Objektif - Melahirkan para pendakwah dari kampung asal terutamanya kawasan pedalaman untuk berkhidmat di tempat asal mereka sendiri dengan pengetahuan asas agama serta dibantu atau dibimbing oleh pendakwah luar yang pakar dalam pengetahuan agama. 

Usaha menggerakkan kerja dakwah di pedalaman memerlukan gerak kerja strategik dan proaktif, serta tenaga pendakwah yang komited.

Bagi merealisasikan hasrat yang murni ini, Yayasan Amal Malaysia telah menubuhkan Pusat Dakwah Serantau (PDS).

PDS sudah mula dibuka sejak Julai 2010 dengan seramai 30 orang pelajar dari pedalaman Sabah dan Sarawak terpilih untuk menjalani latihan selama setahun di kampus sementara Pusat Dakwah Serantau di Kompleks Darul Irsyad, Sungai Merab Luar, Kajang.

Selepas tamat pengajian selama setahun, para pendakwah keluaran PDS ini akan dihantar ke lokasi asal mereka bagi melaksanakan kerja dakwah di sana.

Pusat Dakwah Serantau diurus tadbir sepenuhnya oleh Yayasan Amal Malaysia, sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang berdaftar di bawah Pendaftar Pertubuhan Malaysia.

CADANGAN KOMPLEKS PDS

Cadangan penubuhan Kompleks Pusat Dakwah Serantau yang lengkap dengan segala kemudahan akan dibangunkan di Dengkil, Sepang, Selangor yang memerlukan dana sebanyak 10 juta ringgit.

DANA PENGURUSAN DAN PEMBANGUNAN PDS

Semua perbelanjaan pengurusan dan pembangunan PDS dibiayai sepenuhnya oleh Yayasan Amal Malaysia melalui derma dan sumbangan orang ramai. Jumlah perbelanjaan bagi setiap pelajar sebulan ialah RM 500.00 (meliputi wang saku, makan minum, tempat tinggal, rawatan, buku, alat tulis dan lain-lain).

Jika anda berhasrat untuk berkongsi sama dalam usaha untuk melahirkan para pendakwah ini, anda boleh menyampaikan sumbangan dalam apa jua bentuk atau menaja seperti berikut:

- Makan minum (katering atau barang mentah, seperti beras dan lain-lain)
- Wang saku (RM 60.00 sebulan bagi setiap pelajar)
- Buku dan alat tulis

Sumbangan anda boleh disalurkan terus ke pusat ini atau melalui:
Akaun Pengurusan (CIMB ISLAMIC) 14680000191108
Akaun Pembangunan Kompleks PDS (Bank Muamalat Malaysia Berhad)
13010002499715

Alamat :

Pusat Dakwah Serantau (PDS)
Kompleks Darul Irsyad
Lot 4459 Jalan Haji Muhammad Amin
Sungai Merab Luar
43000 Kajang
Selangor Darul Ehsan

No. Telefon:
03-8925 4806 (Pejabat)
014-5963748 (Ustaz Izzuddin, Timbalan Mudir - Pentadbiran)

Maklumat lanjut di www.pusatdakwahserantau.net

JOM UBAH

Posted: 26 Jun 2012 06:33 PM PDT


Lagi kes cubaan culik anak gadis di Malaysia

Posted: 26 Jun 2012 06:30 PM PDT

VAN PUTIH MUNCUL LAGI ; 27 Jun 2012 - Satu lagi kejadian cubaan culik dilaporkan, menjadikannya kes ketujuh sepanjang tahun ini dan kali ini berlaku di kawasan perumahan polis di Setiawangsa, di sini.

Dalam kejadian kira-kira jam 1.50 tengah hari, Khamis lalu, mangsa adalah remaja perempuan berusia 16 tahun yang hanya mahu dikenali sebagai Ida.

Daripada tujuh kejadian sebelum ini, dua mangsa berjaya dilarikan penculik, termasuk kanak-kanak lelaki warga Belanda, Nayati Shamelin Moodliar dan dalam kebanyakan kes, kumpulan penjenayah menggunakan van berwarna putih.

Dalam kejadian membabitkan Ida, Khamis lalu, remaja itu terselamat apabila berjaya meloloskan diri selepas menjerit sekuat hati ketika seorang lelaki cuba menekup mulutnya sebelum cuba membawanya masuk ke dalam van putih.

Ida berkata, kejadian berlaku ketika dia dalam perjalanan pulang dari sekolah dengan berjalan kira-kira dua kilometer bersama rakannya sebelum berpisah.

Sekumpulan Pemuda Kecewa Pos Malaysia Gagal Sediakan Kemudahan Daftar Undi

Posted: 26 Jun 2012 06:29 PM PDT

Jun 26, 2012 - Seramai 15 orang anak muda mendakwa hak mereka untuk mendaftar sebagai pengundi baru telah dinafikan oleh Pos Malaysia Berhad.

Wakil kumpulan berkenaan, Tengku Arief Tengku Hamid berkata, dia bersama-sama 14 rakannya telah pergi ke pejabat pos cawangan Pandan Indah namun ketika mereka meminta borang untuk mendaftar sebagai pengundi, pegawai yang bertugas memaklumkan cawangan tersebut telah kehabisan borang.

"Saya dan rakan-rakan saya telah pergi ke pejabat pos cawangan Pandan Indah pada pukul 2.30 petang pada hari Jumaat, 8 Jun yang lalu untuk mendaftar sebagai pengundi. Apabila kami tiba di sana borang yang diperlukan tiada.

"Seorang pegawai wanita yang bertugas di kaunter 2 pejabat pos berkenaan memaklumkan bahawa borang telah habis. Kami bertanya kembali di manakah cawangan paling hampir untuk kami mendaftar namun agak memeranjatkan apabila pegawai tersebut berkata kemungkinan pejabat pos yang lain juga tiada borang.

"Dia menyarankan kepada kami supaya pergi ke pejabat Umno bahagian yang berhampiran untuk mendaftar sebagai ahli..itu lebih mudah," katanya kepada pemberita pada sidang media di ibu pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada Selasa.

Baru-baru ini, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memaklumkam bahawa rakyat Malaysia yang layak mengundi tetapi belum mendafar sebagai pemilih, masih berpeluang mengundi sekiranya mereka mendaftar sebelum 30 Jun ini sekiranya pilihan raya umum (PRU) ke-13 diadakan selepas Ogos.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof dipetik sebagai berkata, bulan Jun adalah detik paling sesuai untuk mereka mendaftar sebelum senarai pemilih diwartakan pada Ogos depan.

Sementara itu, Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin berkata, pengumuman SPR itu telah menyebabkan ramai golongan muda yang belum mendaftar berpusu-pusu dan menyerbu pejabat pos untuk mendaftar sebagai pemilih pada saat-saat akhir.

"Sebelum ini saya telah menggesa SPR menyediakan borang daftar pemilih secukupnya di semua pejabat pos dan agen-agen yang dilantik. Ini kerana tidak mahu perkara yang sama terjadi sebelum ini di mana borang-borang ini turut habis dan akhirnya menyebabkan anak-anak muda ini kecewa," katanya.

Beliau mendakwa apa yang berlaku menunjukkan SPR tidak serius dalam usaha menambah jumlah pengundi baru ini.

Mengulas lanjut, Zuraida yang juga Ahli Parlimen Ampang berkata, beliau menyarankan kepada Arief dan rakan-rakannya membuat aduan rasmi kepada SPR dan pihak polis dalam tempoh terdekat.

"Saya minta Tengku Arief pergi ke pejabat pos berkenaan untuk mengenal pasti siapa pegawai wanita berkenaan untuk kita buat laporan polis. Hal ini bagi mengelakkan tidak ada salah guna kuasa yang digunakan orang pihak tertentu dalam jabatan kerajaan," katanya.

Ketua Biro Undang-Undang PKR, Latheefa Koya pula menggesa SPR dan Pos Malaysia memberi penjelasan berhubung perkara tersebut kerana telah menafikan hak rakyat Malaysia mendaftar sebagai pemilih.

Dalam perkembangan lain, Arief bersama-sama 14 rakannya yang lain turut menyerahkan borang untuk menyertai PKR.

Borang tersebut diserahkan kepada Zuraida yang juga Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR.

19 kematian, 21 cacat kekal sejak PLKN dilaksana

Posted: 26 Jun 2012 06:28 PM PDT

26 Jun 2012 - KUALA LUMPUR: Sejak diperkenalkan pada tahun 2004, sejumlah 19 kematian direkodkan dalam Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). Selain itu, 21 kes lagi melibatkan kecederaan kekal ke atas pelatih dalam tempoh sama.

Kematian pelatih adalah disebabkan pelbagai punca termasuk masalah kesihatan yang dihidapi pelatih.

Perkara itu dimaklumkan kerajaan dalam jawapan bertulis hari ini terhadap soalan Ahli Parlimen Bukit Gantang Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin di Dewan Rakyat.

Nizar dalam soalannya bertarikh 12 Jun lalu meminta Menteri Pertahanan menyatakan jumlah pelatih yang meninggal dunia dan mengalami kecacatan kekal semasa tempoh latihan.

Beliau yang juga AJK PAS Pusat itu juga mahu penjelasan menteri berhubung berapakah jumlah pampasan yang telah dikeluarkan oleh kerajaan.

Menjawab jumlah pampasan, kerajaan memaklumkan sejumlah RM8.3 juta telah dibelanjakan melalui perlindungan insurans kepada pelatih meliputi kemalangan, kecederaan, kesakitan dan kematian.

Tiada ulasan:

Nuffnang