Sabtu, 11 Februari 2012

Mohamad Taufek Abd Ghani

Mohamad Taufek Abd Ghani


Aset udara APMM tersadai

Posted: 10 Feb 2012 08:42 PM PST


KUALA LUMPUR 10 Feb. 2012 - Akibat apa yang didakwa sebagai 'ketirisan' dan kelemahan pentadbiran Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), lima daripada lapan aset udara pihak berkuasa itu kini tersadai ibarat gajah putih.

Menurut sumber, selain masalah penggantungan operasi aset udara, sepasukan petugas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah beberapa kali melakukan pemeriksaan di ibu pejabat agensi itu di Putrajaya berkaitan 'Bayaran Insentif Penerbangan' kepada anak kapal yang tidak berkelayakan sejak beberapa tahun lalu.

Katanya, kelemahan itu antara lain menyebabkan dua pesawat amfibia agensi berkenaan iaitu Bombardier CL415MP dihentikan operasi sejak Disember 2010 manakala tiga helikopter AgustaWestland AW139 berhenti beroperasi mulai September 2011.

Katanya, penghentian operasi kelima-lima aset itu secara tidak langsung menjejaskan keupayaan Cawangan Udara agensi tersebut.

"Kelemahan itu antara lain menyaksikan aktiviti penyelenggaraan AW139 masih dilaksanakan oleh pihak kontraktor yang belum memperoleh status kelayakan menyelenggara dan Certificate Of Airworthiness pesawat berkenaan digantung.

"Jika masalah kelemahan selenggara, pengurusan pesawat dan sumber manusia APMM tidak diambil perhatian oleh pihak berkuasa, ia dikhuatiri akan berterusan dan sengaja dimanipulasikan oleh pihak tertentu," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia baru-baru ini.

Sumber tersebut menambah, APMM gagal menggerakkan kelima-lima pesawat itu kerana kontrak penyelenggaraan asal syarikat yang dilantik, AJ Aviation Services Sdn. Bhd. dan AgustaWestland telah dihentikan.

Katanya, berdasarkan bilangan pesawat yang kecil dan usia yang masih baru, APMM dan negara secara amnya hanya mempunyai beberapa orang kapten pesawat yang berkelayakan bertugas dalam semua keadaan cuaca pada bila-bila masa.

Katanya, dua jurulatih pesawat helikopter agensi itu dipinjamkan daripada Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) akan tamat tempoh pada pertengahan tahun ini manakala satu-satunya jurulatih penerbangan agensi itu dirancang ditukar ke bahagian lain.

"Pembangunan modal insan turut terjejas di mana pelatih-pelatih penerbangan gagal menamatkan latihan walaupun kos latihan telah dijelaskan kerajaan akibat daripada kelemahan pemantauan dan pengurusan oleh pihak berkaitan," dakwanya.

Sementara itu, Ketua Pengarah APMM, Laksamana Maritim, Datuk Mohd. Amdan Kurish ketika dihubungi mengakui pihaknya mempunyai sedikit masalah berhubung penyambungan kontrak penyelenggaraan pesawat itu yang kini dalam peringkat akhir perbincangan.

Kerana masalah itu katanya, kelima-lima aset udara tersebut tidak dibenarkan untuk beroperasi atas faktor keselamatan selari dengan amalan dan arahan kerajaan.

Bagaimanapun menurutnya, kesemua aset tersebut dijangka kembali beroperasi selepas segala prosedur penyambungan kontrak itu diselesaikan dalam masa terdekat ini.

"Mengenai SPRM pula, ia bukannya siasatan tetapi mereka meminta kerjasama kami menyediakan beberapa dokumen mengenai perkara tertentu, saya tidak pasti kerana baru pulang daripada bercuti," katanya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0211&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_04.htm

Pesawat APMM tersadai kerana tidak ada wang

Pada Januari 2009 kerajaan Malaysia telah menerima pesawat amfibia Bombardier untuk kegunaan APMM (Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia), kemudian pada awal 2010 sebuah lagi pesawat model yang sama diterima pada kos sekitar RM 120 juta sebuah. Kini kedua-dua buah pesawat tersebut telah tersadai tidak dapat digunakan kerana tiada peruntukan kewangan untuk penyenggaraan pesawat.

Satu telah tersadai sejak tahun 2010 lagi, dan sebuah lagi kira-kira 6 bulan yang lalu. Pada awalnya kerajaan berbangga kerana Malaysia adalah negara yang pertama di Asia yang menggunakan pesawat amfibia.

Malaysia di kelilingi oleh lautan dan pantai yang luas dan panjang. Dengan ketiadaannya pesawat maritim ini akan pasti mengancam keselamatan negara.

Siapa yang akan dipersalahkan atau dikambing hitamkan dalam kes ini?

Dalam pada masa yang sama kita mempunyai 18 buah jet pejuang Sukhoi yang berharga sekitar RM 3 bilion atau sekitar RM 150 juta sebuah.

No money to fly

27 December 2011

PETALING JAYA (Dec 26, 2011): The Malaysian Maritime Enforcement Agency (MMEA) has had to ground its two amphibious planes – barely two years after putting the aircraft into service – due to budget constraints.

Since their grounding, the two Bombardier Aerospace CL415MP have been sitting in a hangar in Subang. One has been parked there since late last year, while the other has been grounded for about half a year.

According to the agency's 2010 annual report, the planes had to be grounded as the agency has yet to sign the maintenance contract for the amphibious planes as MMEA has not been allocated enough funds for the purpose.

Apart from firefighting, the amphibious planes can be used for search and rescue and maritime surveillance although only one aircraft, serial number M71-01, has been fitted with the specialised mission equipment including two side-looking airborne radars, a forward-looking infrared radar, an airborne maritime surveillance system and other avionics and communications equipment.

The government ordered the planes from Bombardier in June 2008 and the first aircraft was delivered in January 2009 while the second arrived in early 2010.

http://www.thesundaily.my/news/249344

APMM pertama di Asia guna pesawat amfibia

14/10/2008 6:06pm

PELABUHAN KLANG 14 Okt. - Pesawat pelbagai guna amfibia yang dibeli oleh Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dijadualkan tiba bulan depan, sekali gus akan menjadikan negara ini sebagai yang pertama di Asia menggunakan kapal terbang jenis itu.

http://ww2.utusan.com.my/utusan/special.asp?pr=PR11&y=2008&dt=1014&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_21.htm

Sementara itu, Muhyiddin berkata, kerajaan akan meneliti laporan bahawa Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dikatakan diarah tidak menggunakan dua pesawat amfibianya berikutan masalah kewangan.

Katanya, beliau masih menunggu laporan penuh agensi itu berkaitan dua Bombardier Aerospace CL415MP dengan sebuah tersadai sejak akhir tahun lalu manakala sebuah lagi hampir enam bulan.

Akbar itu memetik, berdasarkan laporan tahunan APMM 2010, pesawat berkenaan tidak boleh diterbangkan kerana agensi itu belum menandatangani kontrak penyelenggaraan berikutan kekurangan dana.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Takperlutafsiranbaru/Article/index_html

Pesawat Pertama (M71-01) telah diserahkan kepada APMM pada 23/1/2009 manakala pesawat kedua telah diserahkan pada bulan Oktober 2009. Pesawat Bombardier ini berupaya untuk membantu dalam memadamkan kebakaran. Pesawat ini berupaya melawan kebakaran dengan kelajuan 150 kt 278 km/j.

http://www.mmea.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=1570:aset-apmm&catid=66

Beliau berkata, pesawat Amfibi terbaru itu yang berharga RM120 juta dan dibeli dari Kanada, kini boleh melaksanakan misi penuh.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1130&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_06.htm

Malaysia telah menandatangani kontrak bernilai AS$ 900 juta bagi pembelian 18 buah pesawat Su-30MKM pada 5 Ogos 2003.

http://ms.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-30MKM

Tiada ulasan:

Nuffnang