Jumaat, 27 Januari 2012

PARLIMEN BUKIT GANTANG

PARLIMEN BUKIT GANTANG


Nizar meraikan Tahun Baru Cina bersama penduduk DUN Changkat Jering

Posted: 26 Jan 2012 07:23 PM PST

Pada 26 Jan 2012, PAS Kawasan Bukit Gantang telah menganjurkan sambutan Hari Raya Tahun Baru Cina. Sambutan pertama majlis tersebut diadakan di Taman Sungai Mas, Simpang Taiping (untuk DUN Changkat Jering ) mulai jam 3.00 petang. Kemudian pada jam 5.00 petang pula diadakan di Pekan Kuala Sapetang (untuk DUN Sapetang). Ramai masyarakat Cina telah hadir bersama-sama dimajlis tersebut. Pelbagai jamuan makanan dan minuman telah disediakan oleh pihak penganjur. Majlis tersebut diserikan juga dengan kehadiran kepimpinan yang terdiri dari Yang DiPertua Pas Kawasan Bukit Gantang AF Ust Nordin Jaafar, YB Dato' Seri Nizar Jamaluddin selaku Ahli Parlimen dan juga isterinya YBhg Datin Seri Fatimah Taat, AF Ust Idris Hj Ahmad yang merupakan AJK Pas Pusat, YB Tai Sing Ng ADUN Kuala Sepetang, Pengarah-pengarah MTD, Saf-saf pimpinan disemua peringkat termasuk AJK Pas Kawasan, Dewan Pemuda & Dewan Muslimat, ahli-ahli cawangan dan UPU-UPU, DHPP dan masyarakat setempat serta penyokong-penyokong Pakatan Rakyat yang terdiri dari PAS, DAP dan Keadilan. Majlis dipengerusikan oleh AJK Badan Perhubungan PAS Perak Sdr Muhammad K.Y. Tiang.

Penerangan melalui ceramah dan ucapan dari pimpinan-pimpinan adalah menjuruskan kepada pengundi supaya merealisasikan kemenangan PR diperingkat DUN dan Parlimen agar kerakusan, kezaliman, keborosan dan penyelewangan pemerintah sekarang ini dapat diubah dalam PRU13 akan datang.Menolak pemerintahan yang kronisme dan mengamalkan perkauman.


Dibawah ini dinukilkan mengapa dan sebab kenapa Sambutan Tahun Baru Cina yang diraikan pada saban tahun:


Berbetulan Tahun 2012 ini, Tahun Baru Imlek jatuh pada hari Isnin 23 Jan 2012 yang merupakan Tahun Baru Cina yang ke 2563 dengan Shio Naga Air.

Shio Naga Air ini melambangkan kekuatan, kebaikan, keberanian, pendirian teguh. Naga juga merupakan lambang kewaspadaan dan keamanan dari semua makhluk mitologi China dan makhluk yang tertinggi menjadi Raja semua haiwan di alam semesta ini.

Mitologi Tahun Baru Imlek adalah berdasarkan cerita rakyat dan legenda kuno. Tahun Baru China dirayakan kerana masyarakat China berjaya melawan seekor haiwan mitos yang disebut sebagai NIAN yang bermaksud TAHUN dalam bahasa China. Makhluk Nian selalu muncul pada hari pertama Tahun Baru dan kedatangan Nian adalah memusnah, membunuh dan memakan haiwan ternak, memakan hasil pertanian dan bahkan penduduk, terutama anak-anak.

Bagi usaha menyelamatkan dari serangan Nian ini, masyarakat kampung China akan menyediakan beberapa jenis makanan di hadapan pintu mereka pada hari pertama setiap tahun baru. Masyarakat percaya bahwa, jika Nian telah mengambil atau memakan makanan yang telah disediakan itu, maka Nian tidak akan lagi menyerang manusia atau penduduk kampung tersebut.
Suatu ketika, seorang penduduk telah menyaksikan seekor Nian dalam keadaan ketakutan dan lari jauh dari seorang kanak-kanak yang memakai pakaian berwarna merah. Melalui kejadian itu, maka penduduk kampung akhirnya tahu akan kelemahan atau kekurangan Nian iaitu takut pada warna merah.

Semenjak itu, setiap menjelang dan pada bila-bila pun sambutan Tahun Baru, penduduk akan menggantung lentera merah serta memasang tirai atau kain merah pada pintu dan jendela. Selain itu, masyarakat juga menggunakan mercun untuk menakuti Nian.

Sejak dari kejadian itu, Nian tidak pernah lagi muncul di kampung mereka. Tahun Baru Cina merupakan saat pertemuan seluruh anggota keluarga sekali dalam setahun. Anggota keluarga akan berkasih-sayang, saling bercerita dan mendengar pengalaman masing-masing dalam tahun tersebut. Perayaan ini menjadi sangat bermakna tatkala setiap anggota keluarga dan jiran tetangga saling menjalin kasih-sayang, saling bermaafan dan memulai lembaran baru (dengan pakaian baru).

Sesama masyarakat akan mengucapkan dengan makna " SELAMAT DAN SEMOGA BANYAK REZEKI" :

Loghat ucapan akan dibaca berbeza-beza:

Dalam Bahasa Mandarin: " GONG XI FACAI "
Dalam Bahasa Kantonis: " KUNG HEI FAT CHOI "
Dalam Bahasa Hokkien: " KIONG HI HUAT CAI "
Dalam Bahasa Hakka: " KIONG HI FAT CHOI "
" XINNIAN KUAILE " (新年快樂) bermakna SELAMAT TAHUN BARU
Tulisan Tionghua Sederhana : 恭喜发财 Tulisan Tradisional : 恭喜發財 semua bermaksud : " SELAMAT DAN SEMOGA BANYAK REZEKI" :


Oleh itu (walaupun mitos atau cerita lagenda kuno) marilah sama-sama mengambil intipati dari cerita itu untuk menolak kerakusan " NAGA YANG JAHAT "(iaitu yang menjadi pemerintah sejak hampir 54 tahun yang lalu) dalam PRU13 ini.



Sdr Muhammad K.Y. Tiang sedang mempengerusikan Majlis disamping menterjemahkan ucapan-ucapan pimpinan

AF Ust Idris sedang menyampaikan ucapannya ...." Insyaallah, sekiranya PR menang dan memerintah kita akan hapuskan Tol, GST dan harga minyak akan diturunkan.....

AF Ust Nordin Jaafar sedang menyantuni hadirin dengan gaya yang tersendiri hingga mencuit hati DSNJ & isteri, Ust Idris, YB Tai dan hadirin yang datang


Pimpinan yang amat disukai dan dikagumi oleh seluruh masyarakat ..".Gongxi Facai "

YB Tai sedang berucap dalam bahasa Cina

Mesra, muafakat dan bekerjasama untuk menuju kemenangan

Gerai paling laris....Cendol
Datin Seri, Ust Idris dan YB Tai sedang menyampaikan Angpow dan limau kepada kanak-kanak

Sebahagian Muslimat yang sedang bersiap siaga untuk melakukan tugasan
Petugas dari Jabtan Unit Amal Kawasan yang sentiasa bertugas bagi menjayakan majlis disamping menjaga keselamatan

Tiada ulasan:

Nuffnang