Selasa, 13 Disember 2011

N50 Dun Sri Muda

N50 Dun Sri Muda


Hasan: Tidak mudah bagi tinggalkan PAS

Posted: 12 Dec 2011 02:46 AM PST

Hasan: Tidak mudah bagi tinggalkan PAS
Exco kerajaan Selangor Datuk Hasan Ali berkata, beliau akan terus bekerjasama dengan PAS dan Pakatan Rakyat selagi pihak berkenaan mempertahankan prinsip Islam, hak Melayu dan institusi raja.

Ditanya wartawan sama ada beliau patut meninggalkan PAS jika menghadapi masalah dalaman parti, Hasan berkata ia tidak semudah itu.
NONE"Saya sudah lama dalam PAS, tidak akan mudah untuk meninggalkannya begitu saja. Banyak rakan-rakan yang saya perlu bincang, mufti-mufti, penasihat agama dan juga orang lama dalam politik yang selalu saya bincang. Akan saya guna semua itu (dalam membuat keputusan).

"Tetapi jika organisasi itu tidak mendukung ketiga-tiga prinsip saya perjuangkan, ini mungkin berlaku," katanya pada sidang akhbar di kediamannya di Kuala Lumpur, hari ini.
Ditanya, jika beliau akan terus setia kepada perjuangan PAS dan Pakatan, Hasan berkata beliau kurang selesa dengan perkataan 'setia' kerana ia mungkin membawa konotasi yang lain.

Tegasnya, beliau hanya setia kepada Allah tetapi 'kesetiaan' kepada manusia dalam konteks politik tidak dituntut oleh Islam.
"Jangan nanti dikatakan yang saya kata tak perlu taat pada sultan. Hanya dalam konteks ini.

"Saya membantu mereka, dan mereka membantu saya," kata Hasan.
Perkara kecil
Mengulas hakikat bahawa beliau tidak mendapat cukup pencalonan untuk mempertahankan kerusi Gombak Setia yang disandangnya, bekas pesuruhjaya PAS Selangor itu berkata ia hanya perkara kecil kerana "perjuangan untuk Islam lebih besar"
NONE"Isu pencalonan itu kecil, berbanding perjuangan saya untuk Islam, jadi pada saya ia tidak penting."
Hasan berkata setakat ini juga pimpinan tertinggi parti tidak memaklumkan apa-apa perkara mengenai sama ada beliau digugurkan daripada menjadi calon ataupun sebaliknya.

"Saya tak tahu berapa pencalonan, berapa saya terima, bila pencalonan dibuka dan ditutup dan berapa cawangan yang menyokong saya, tiba-tiba meletup sahaja (berita) dua hari lepas waktu saya nak terima anugerah (daripada Sultan Selangor)," katanya.

Bagaimanapun, katanya, secara peribadi beliau agak tercuit dengan berita yang "meletup dengan tiba-tiba" tatkala sedang hendak menerima anugerah dari sultan.
"Saya ada hati kecil di sini, anda juga ada hati kecil di sini, sesiapa saja akan terasa perkara sebegitu," katanya.
Konspirasi
Menurut Hasan, beliau tidak suka melabelkan gerakan menentang beliau sebagai satu konspirasi.
Tetapi, beliau tidak menafikan berlaku halangan baik dari pihak dalaman mahupun luar berhubung kerja-kerja yang dilakukannya.
"Kadang-kadang kita terima halangan dari luar, kadang-kadang dari dalam... saya tidak suka gunakan perkataan konspirasi, tetapi mungkin ada gerakan untuk menahan kemaraan Dr Hasan?" katanya.
bersih suhakam memo 091107 saari sungibHasan juga berkata beliau tidak menyalahkan Ketua Penerangan PAS Selangor Shaari Sungib kerana mungkin beliau mempunyai niat yang baik apabila memilih untuk mendedahkan perkara ini kepada media secara terbuka.

Tetapi, katanya, setakat yang diketahui dan untuk mengelak kekeliruan berterusan, kaedah pencalonan ialah dengan mengambil kira pencalonan daripada cawangan-cawangan tetapi ini tidak menjadi faktor penentu (pemilihan calon) kerana wujudnya pertimbangan-pertimbangan yang lain.

"Sebagai contoh saya sendiri ditunjuk bertanding di DUN Gombak Setia pada pilihan raya umum lepas dan bukan atas dasar pencalonan daripada cawangan-cawangan.

"Dan begitu juga ketua penerangan PAS negeri sekarang yang bertanding di DUN Hulu Kelang tidak mengikuti proses penerimaan pencalonan daripada cawangan-cawangan di Hulu Kelang dalam pilihan raya umum lepas," katanya.

Katanya dalam amalan parti, isu calon yang bakal bertanding pilihan raya diputuskan oleh PAS Pusat selepas melalui proses penilaian oleh Majlis Syura Ulama.

Tiada ulasan:

Nuffnang