Salam 2 all.
Ruyati Binti Satubi, wanita Indonesi berasal daripada sebuah perkampungan di Bekasi, Jawa Barat, Indonesia. Ibu tunggal ini lahir pada 07 Julai 1957, kurang sebulan sebelum umat Islam bangsa Melayu menyambut kemerdekaan Tanah Melayu. Ruyati pernah berkhidmat sebagai Tenaga Kerja Indonesia (TKI) (dalam bahasa kita orang gaji yop) di Arab Saudi beberapa tahun sebelum peristiwa menyayat hati menimpa beliau.
Pada bulan Sept 2008, Ruyati berlepas ke Arab Saudi sebagai TKI buat kali ketiganya. Sewajarnya Ruyati tidak boleh pergi kerana sudah berumur lebih 50 tahun (51 pada masa itu). Tetapi agennya memalsukan tarikh lahir Ruyati, dan itu membolehkan Ruyati pergi walaupun tidak disenangi ahli keluarga. Namun demi survival, demi mencari sesuap nasi, Ruyati membulatkan hati pergi jua ke tanah asing.
Namun kali ini, nasib tidak menyebelahi Ruyati, tidak saperti dua majikan sebelum daripada ini. Kali ini majikannya dilapurkan sangat zalim. Rakan sebilik Ruyati bernama Warni, yang bekerja dengan majikan yang sama , menceritakan bagaimana zalimnya majikan mereka, terutamanya isteri majikan bernama Khiriya Bini Hamid Mijid, seorang berbangsa Arab.
Warni menceritakan bagaimana Ruyati sering dipukul termasuk dikepala. Malah ketika berpuasa dibulan Ramadhan, Ruyati sering dianiaya sehingga tidak diberi makan. Hinggakan Warni mahu berkongsi tamar pun dimarahi sang majikan. Gaji Ruyati juga tidak dibayar 7 bulan sebelum kejadian!
Ruyati seorang yang dikenali sangat sabar lagi pendiam. Jarang menimbulkan masalah. Sangat disenangi majikan terdahulu. Tiada aduan langsung, malah mahu diminta berkhidmat lagi. Jiran-jiran di perkampungan Ruyati di Bekasi juga menceritakan kebaikan wanita separuh umur ini.
Mungkin akibat tidak tahan dengan deraan dan seksaan berpanjangan, pada 12.01.2010 Ruyati (yang mungkin sedang disiksa dan didera ketika itu) mengambil tindakan nekad (apakah mungkin mempertahankan diri, kita tidak mendapat butirnya). Menggunakan pisau didapur, Ruyati memukul kepala sang isteri majikan Khiriya, dan menikam tengkoknya yang menyebabkan kematian Khiriya.
Ruyati dibawa ke Mahkamah dan dijatuhkan hukuman mati. Pada 18.06.2011, Ruyati
dibawa ke pinggir Makkah dan dihukum pancung. Hukuman dijalankan disebuah lapangan dengan kehadiran orang awam. Hukuman dilaksanakan oleh seorang tukang pancung menggunakan sebilah pedang. Ruyati yang berbaju jubah putih, dan mata ditutup, diletakkan berlutut ditanah. Kepalanya ditundukkan, dan kemudian terus dipancung. Putuslah kepala Ruyati dari jasadnya (videoklip diatas adalah filem perlaksanaan hukuman pancung keatas Ruyati).
Setelah pancungan dilaksanakan, saksi menceritakan bagaimana tubuh jasad Ruyati tanpa kepala itu dinaikkan menggunakan helikopter untuk dilihat oleh orang ramai. Kemudian jenazah Ruyati dan kepalanya dibawa masuk kesebuah van, terus dibawa ketempat pengkebumian.
Malangnya dalam kes Ruyati, keluarga langsung tidak dimaklumkan mengenai nasib yang menimpa beliau. Sehingga kepada hukuman pancung dilaksanakan, tiada siapa mengetahuinya. Setakat ini, teman tidak tahu samada usaha keluarga untuk membawa kembali jenazah Ruyati berjaya atau tidak?
Persoalan besar yang bermain difikiran teman ialah, apakah prosedur dan amalan kehakiman dan guaman yang digunapakai dalam kes saperti ini. Kalau didalam amalan sivil, Ruyati boleh membangkitkan pembelaan mempertahankan diri, atau tiada
mens-rea atau niat kerana ujudnya penderaan dan penyiksaan berpanjangan. Teman tidak pasti kalau dalam pendakwaan syari'e, apakah prinsip yang sama diterima pakai. Kalau didalam amalan sivil, walaupun seseorang itu mengaku, tetapi jika dia memberikan sebab kenapa dia bertindak saperti yang dituduh, maka pengakuan itu akan ditolak.
Teman yang risaunya yop, dalam keghairahan mahu melaksanakan hudud, kita tidak bersedia. Dan yang paling malang, kalau kita melakukan kesilapan yang boleh memalukan Islam. Contohnya dalam satu kes seorang gadis di Iran bernama Atefah yang menjadi mangsa rakusan pemandu teksi yang merakusi dan merogolnya. Atefah dikenakan pertuduhan melakukan zina walaupun dia mengadu sebenarnya dirogol. Setelah perbicaraan, Atefah dikenakan hukuman mati ditali gantung, sedangkan sang lelaki hanya dikenakan sebatan. Setelah hukuman dilaksanakan, barulah didapati Atefah baru berusia 16 tahun. Kalau di Malaysia, bawah umur 16 tahun hanya dihukum berkelakuan baik dan mungkin dihantar ke pusat pemulihan. Tetapi nasi sudah menjadi bubor. Atefah telahpun mati digantung!
Masalahnya ialah penafsiran zina yang teman percaya tidak tepat. Di Pakistan contohnya, seorang wanita yang mengadu dirogol diwajibkan membawa empat orang saksi "lelaki suci" yang melihat sendiri dia dirogol!!! Wanita yang gagal membawa 4 saksi ini akan dihukum cambuk. Akhirnya di Pakistan, banyak berlaku kes rogol yang tidak dilapur. Ramai wanita Islam yang merana di bawah "bayangan qazaf"! Yang malangnya mereka menamakan ini sebagai "Undang-Undang Syariah". Adakah benar itu undang-undang syariah, yang tidak membawa keadilan dan perlindungan kepada wanita, sedangkan Islam sangat memuliakan wanita!
Dan teman juga bertanya kepada diri sendiri, adakah mampu kita bersikap saksama dan adil. Contohnya dalam kes Saiful Bukhori Azlan, yang mengadu dirogol oleh Anwar Ibrahim. Belum pun mendengar penjelasan atau menanti perbicaraan, ada segelintir daripada kita terus menjatuhkan pelbagai macam hukuman kepada Saiful. Bukan sahaja ada yang hukum dia dengan qazaf, ada yang mengadakan solat hajat mintak la'nat kepada Saiful. Dan inilah kaum yang konon nak laksanakan hudud? Bolehkah mereka bersikap 'adil?
Begitu juga bila Datuk Eskay, rakan baik Anwar Ibrahim mendedahkan satu videoklip untuk menunjukkan manusia yang diidolakan oleh kaum ini. Belumpun tengok videoklip itu, mereka terus menghukum dan mela'nat Datuk Eskay; ada yang siap mempatwakan Datuk Eskay masuk neraka (macam syurga tu bapak dia punya). Sedangkan Datuk Eskay langsung tidak menuduh Anwar berzina; jelas beliau menyatakan bahawa videoklip itu didedahkan untuk membuktikan Anwar yang mereka "sembah" itu sebenarnya tidak layak menjadi pemimpin!
Jadi timbul keraguan kepada teman, adakah kaum ini mampu berlaku 'adil dalam nak melaksanakan hukum ALLAH. Mereka tidak berlaku adil kepada diri, agama, dan bangsa mereka sendiri. Mereka menjual kalimah ALLAH kepada kristian. Mereka gadai anakbini mereka dengan baiah talaq tiga. Mereka idolakan komunis. Mereka menjulang penganut syiah yang mereka sendiri fatwakan sebagai sesat. Mereka agongkan penganut fahaman pluralisma yang sudah difatwakan sebagai sesat dan boleh murtad.
Jadi adakah kaum ini mampu melaksanakan undang-undang ALLAH ini dengan adil dan saksama. Wallahua'lam.
Teman tidak menentang perlaksanaan hudud, qisas dan ta'zir. Malah teman antara Ahli Parlimen yang cukup konsisten dalam isu ini. Dan teman telah memfailkan Usul-Usul di Parlimen untuk memperkasa dan menobatkan Islam (usul yang sama pernah teman kemukakan beberapa kali termsuk semasa bersekongkol dengan kaum ni) walaupun mereka sendiri tidak berani mengemukakan usul yang sama kerana takutkan parti cauvinis biaDAP. Namun teman khuatir dengan keghairahan puak-puak tertentu, dan kegopohan mereka serta kegiatan politiking yang melampau, akhirnya yang akan mendapat malu ialah agama Islam itu sendiri. Agama Islam itu sempurna, yang cacat ialah pengikutnya. Wallahua'lam.
Yang baik datang dari ALLAH, yang tidak kelemahan teman sendiri.
Jazakallah & Wassalam.
Zulkifli bin Noordin
Rabu
30 Syawal 1432
28 Sept 2011
Tiada ulasan:
Catat Ulasan