Jumaat, 29 Julai 2011

ZULKIFLI BIN NOORDIN

ZULKIFLI BIN NOORDIN


TAZKIRAH AL-MUBARAK

Posted: 29 Jul 2011 06:58 AM PDT

(Kalimah ALLAH dilacurkan disebuah gereja dengan konsep triniti dan diredhai oleh segelintir umat yang mengaku Al Quran kitabnya!)

Salam 2 all.

Insyallah beberapa hari lagi kita akan mula memasuki bulan Ramadhan, bulan dimana umat Islam diwajibkan berpuasa. Teman masih ingat lagi kata-kata guru agama semasa kecil dahulu, "puasa itu menurut syara' ialah menahan diri dari makan dan minum serta segala perkara yang membatalkan puasa daripada terbit matahari hinggalah terbenamnya matahari".

Persoalannya, adakah itu yang sebenarnya dikatakan puasa? Bagi mendapat jawapannya, kita rujuk semula kepada Al Quran, dimana ALLAH swt berfirman, "diwajibkan keatas kamu (umat Islam) berpuasa sebagaimana umat terdahulu, semoga kamu beroleh ketaqwaan" (Al Baqarah: 183).

Bermakna, matlamat daripada mengerjakan puasa ialah "memperolehi ketaqwaan". Tidak cukup sekadar tak makan, atau tak minum. Tak cukup kalau sekadar dihujung puasa pinggang kita makin ramping, size seluar sudah jatuh 3 inci, atau kadar kolestrol sudah turun! Itu bukan puasa, itu diet namanya! Puasa Ramadhan mestilah melahirkan kita umat Islam sebagai umat bertaqwa, individu bertaqwa.

Persoalan selanjutnya ialah, dimana kita mahu mencari ketaqwaan itu? Jawapannya berbalik kepada Al-Quran:2, "sesungguhnya Al Quran itu tiada sebarang keraguan padanya, menjadi petunjuk menuju ketaqwaan". Nah, itu dia, taqwa itu letaknya didalam Al Quran.

Al Quran bukan sekadar mushafnya disusun rapi dalam almari. Al Quran bukan sekadar ditilawahkan, ataupun dimusabaqahkan. Al Quran bukan sekadar menjadi poster penghias dinding!!!

Sebaliknya Al Quran itu ada peranannya. Sebab itu tiap individu umat Islam mempunyai lima tanggungjawab terhadap Al Quran. Pertama, ianya wajib ditilawahkan (atau dibaca). Kedua, ianya wajib pelajari hukum-hakam pembacaannya (ataupun ilmu tajwid). Ketiga, Al Quran wajib fahami maknaya. Keempat, ianya wajib diamalkan (atau dilaksanakan). Dan yang akhirnya, atau yang kelima, Al Quran wajib ditablighkan (atau disebar sampaikan).

Jika kesemua lima tanggungjawab itu benar-benar dilaksanakan dan dihayati, maka itulah sebenarnya maksud firma ALLAH swt dalam surah Al Baqarah: 185, "diturunkan Al Quran itu dibulan Ramadhan sebagai petunjuk kepada manusia, penuh dengan keterangan dan bukti, menjadi furqan (pembeza) bagi kamu".

Ini bermakna, apabila kita sudah membaca, mempelajari, memahami, mengamal dan menyampaikan Al Quran, maka ia akan menjadi pedoman dan petunjuk kepada kita meniti kehidupan ini dan tahu membazakan yang mana halal yang mana haram, yang mana haq yang mana batil, yang mana dosa yang mana pahala, yang mana benar yang mana palsu, yang Islam yang mana kufur!

Namun kalau kita melihat umat Islam hari ini, kehidupan mereka seolah-olah langsung tidak menggambarkan umat yang berpandukan Al Quran. Contohnya Al Quran dengan tegas menyebut bahawa "ALLAH hu Ahad - ALLAH itu Satu". Dan itulah yang diperjuangkan Nabi saw. Namun hari ini sudah ada umat Islam yang meredhai kafir la'natullah menggunakan kalimah ALLAH sebagai mewakili Tuhan 3-Dalam-1, tuhan triniti!

Al Quran menegaskan bahawa "sesungguhnya mereka yang berpegang kepada Al Quran (iaitu umat Islam) adalah saudara kamu". "Jangan kamu ambil kafir la'natullah sebagai wali pemimpin kamu". Namun hari ini ada segelintir umat Islam yang menjadikan kafir harbi yang menentang Islam sebagai saudara mereka, dan mengangkat kafir la'natullah yang memerangi Islam sebagai ketua mereka menentang pemerintah mereka. dan yang mahu "menyapu bersih" kerajaan umat Islam. Saudara yang satu Tuhan, satu Nabi, satu Kitab, satu Qiblat dan satu Saf dengan mereka menjadi musuh nombor satu mereka!

Al Quran mengajar kita bahawa kaum wanita itu adalah kaum yang dimuliakan. Syurga kita letaknya ditapak kaki seorang wanita, ibu kita. Malah ada sebuah surah khas dinamakan sempena wanita, surah An-Nisa'. Namun ada segelintir dikalangan umat Islam yang menggadaikanprinsip ini, sehingga menjadikan institusi perkahwinan dan anak bininya sebagai pertaruhan politik, sehingga sanggup menceraikan isteri dengan sumpah talaq tiga hanya untuk mempertahankan kerusi habuan duniawi!

Sebab itu Saidina 'Umar menyebut, bahawa taqwa itu saperti seorang buta yang berjalan dijalan penuh duri dimalam gelap tanpa cahaya. Sudah pasti jika tiada orang yang membimbing dan memberi petunjuk kepada sibuta itu, pasti dia akan cedera. Kemungkinan besar dia mungkin tidak sampai kematlamat yang dituju. Maka itulah Al Quran, ia menjadi pembimbing dan petunjuk untuk kita melalui khidupan diniawi yang penuh dengan ranjau duri ini. Jika kita menjadikan Al Quran sebagai petunjuk kehidupan, insyallah kita akan selamat sampai ke destinasi kita, iaitu keredhaan dan rahmat ALLAH swt dan dimasukkan kedalam syurga.

Jika kita ingkar enggan menjadikan Al Quran sebagai petunjuk kehidupan kita, sudah pasti kita pasti tergelincir daripada jalan yang kita tuju, dan kemungkinan besarya kita akan menerima kutukan dan dilaknat ALLAH swt; dan dihumban kedalam neraka ALLAH na'uzubillah minzalik.

Sebab itu Rasulullah saw berpesan didalam khutbatul wida', berpeganglah kamu kepada Al Quran dan Sunnah ku (seboleh-bolehnya saperti menggigit dengan geraham kamu), nescaya kamu tidak akan sesat.

Semoga ALLAH memberikan kita ni'mat dan rahmat dapat melalui Ramadhan dengan sempurna, dan memelihara kita dengan penuh sifat Rahman dan Rahim, dan memberikan kita ketaqwaan sebagai anugerah Ramadhan 1432 ini. Dan barulah diakhir Ramadhan nanti, kita boleh meraikan kembalinya kita kepada fitrah, iaitu hamba yang tunduk ta'at kepada ALLAH swt, dan layaklah kita menyambut 'Eidulfitri dengan penuh ketaqwaan.

Yang bauk datangnya daripada ALLAH, yang tidak itu kelemahan teman sendiri.

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Jumaat
27 Sya'ban 1432
29 Julai 2011

Tiada ulasan:

Nuffnang