Sabtu, 23 Julai 2011

Hamidah Osman

Hamidah Osman


Terima Keputusan Dengan Hati Terbuka

Posted: 23 Jul 2011 12:29 AM PDT




Rasional Atas Kematian Setiusaha Politik

1. Suruhanjaya Diraja menyiasat kematian Setiausaha Politik EXCO Selangor itu mengumumkan hasil siasatan setelah hampir dua tahun kematian beliau.

2. Pelbagai reaksi kedengaran, nada kecewa kerana keputusan tidak memihak kepada keluarga mangsa dan pastinya rasa sedikit lega kepada pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana kes itu dikategorikan bunuh diri sebagai puncanya.

3. 70 saksi telah dipanggil, termasuk pakar luar negara hinggakan ia sempat dijadikan modal parti politik untuk menghentam kerajaan dalam temmpoh dua tahun kebelakangan ini.

4. Bagi mereka yang neutral, pastinya terluah pendapat 'walau apa pun yang kerajaan buat, ia tidak akan memuaskan hati semua pihak'. Sebenarnya itu adat dunia, apatah lagi jika kes ada kena mengena dengan politik.

5. Semua permohonan keluarga mangsa dipenuhi – mereka mahukan inkues menyiasat punca kematian kemudian mendesak menubuhkan suruhanjaya siasatan diraja – semua ditunaikan.Permohonan menggunakan khidmat pakar patologi forensik Thailand, Dr Khunying Portnthip Rojanansunan turut dibenarkan.

6. Rumusan bunuh diri bukan jawapan yang pembangkang mahukan, mereka ingin bukti Beng Hock didera teruk oleh SPRM dan mereka mahu tahu apa sebenarnya yang berlaku.

7. Mereka mahu SPRM dipersalahkan dan akhirnya kesalahan itu akan berakhir dan terlekat dibahu kerajaan, dan siapakan kerajaan? sudah pastinya Barisan Nasional yang akan mendapat kesan langsung dari keputusan itu.

8. Bagi Kak Midah situasi ini tidak berkait soal siapa menang, siapa kalah. Ia sebenarnya situasi 'menang- menang' kerana pihak berkuasa memenuhi tuntutan keluarga si mati dan pegawai SPRM pula didapati tidak bersalah membunuh Beng Hock.

9. Bagi umat Islam kita beranggapan bahawa setiap kematian itu adalah ketentuan qada dan daqar yang telah ditetapkan. Buka minda dan berfikirlah secara rasional

Kak Midah
Sg Rapat, Perak

Tiada ulasan:

Nuffnang