Rabu, 27 Julai 2011

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Syarahan Transformasi Demokrasi Di Dunia Islam

Posted: 26 Jul 2011 11:13 PM PDT

Dato’ Seri Anwar Ibrahim telah dijemput untuk menyampaikan syarahan yang berjudul : “Transformasi Demokrasi di Dunia Islam”. Syarahan tersebut akan dihadiri wakil wakil media dan organisasi swadaya masyarakat (NGO). Acara itu akan berlangsung seperti yang tercatat pada butiran di bawah:

Tempat: Pejabat Majalah Tempo, Jakarta, Indonesia.
Masa : 5.30 petang waktu Jakarta.
Tarikh: Jumaat, 29hb Julai 2011.

Rakaman Debat Isu Pilhanraya Bersih Diantara Dato Wan Ahmad Dengan Dato Ambiga

Posted: 26 Jul 2011 08:39 PM PDT









Bourdon: Gov’t Demonised Suaram To Justify Deportation

Posted: 26 Jul 2011 07:53 PM PDT

Malaysiakini

William Bourdon, the French civil rights lawyer, who was deportedfrom Kuala Lumpur last week, did not take lightly the accusation by Defense Minister Ahmad Zahid Hamidi that human rights NGO Suaram had “utilised and victimised” him.

Bourdon said he was merely acting as a lawyer for the NGO and did not see how Suaram had taken advantage of him.

ops scorpene dinner 220711 willian bourdonIndeed his client’s right to legal representation had been deprived when immigration officers took him off from his plane at the Kuala Lumpur International Airport on Friday morning.

“The only rational explanation I can see to such a statement from the authorities is that they are now trying to ‘demonise’ Suaram in order to justify an incomprehensible order to deport me,” he told Malaysiakini from Paris.

The Immigration Department hadjustified its action by saying that the lawyer was deported for violating the conditions of his social visit pass to Malaysia.

In response to Bourdon’s deportation, Ahmad Zahid had pointed out on Sunday that if the French lawyer wanted to pursue his case, he should do it in France, not Malaysia.

Zahid had insisted that the acquisition of the submarines was transparent and that he was willing to testify in court.

azlanHe also warned certain quarters against running a smear campaign over alleged irregularities in the purchase of the two submarines in 2002.

Bourdon said he had no intention to harm the reputation of the government of Malaysia, a country he deeply respects.

He denied issuing any statements criticising, either directly or indirectly, any member of the Malaysian government while he was in Penang last Thursday attending the NGO’s fundraising dinner dubbed ‘Ops Scorpene’.

“I came to Malaysia as the lawyer of Suaram in order to meet my client and to participate in a meeting organised by the NGO aimed at raising funds to finance the proceeding, mainly to cover costs of translations,” he said.

“In my public statements, I was extremely careful with the information shared, stating exclusively information that was already in the public domain,” he stressed.

‘I never hide the fact why I was in M’sia’

Bourdon was referring to the RM7.3 billion purchase of two Scorpene class submarines from French defence giant DCNS in 2002 by the Malaysian government.

Parliament revealed that the deal netted Perimekar, an obscure consulting company RM540 million in “commissions”.

Payment of commissions to government officials is illegal under French law.

Perimekar is a subsidiary of KS Ombak Laut Sdn Bhd, and the major shareholder in this company is Maslinda Makhzan, the wife of Abdul Razak Baginda, who is allegedly a close confidante of Prime Minister Najib Razak.

Abdul Razak was charged for abetting two police officers – former bodyguards of Najib – in the murder of Mongolian national Altantuya Shaariibuu in 2006, believed to be a translator in the Scorpene deal, but was found not guilty.

Meanwhile, Bourdon was asked to comment about Ahmad Zahid’s offer to testify in open court should the trial kick off in September as expected.

NONEMany questioned the relevance of Ahmad Zahid’s testimony when it was Najib, then deputy prime minister and defence minister, who was in charge of the deal.

Bourdon maintained that as a lawyer in the French legal system, he cannot decide whether Ahmad Zahid could testify in court.

“Only the French police can decide who should be testifying, and who should be held responsible. I stress that the current investigation is secret and that I do not have any access to it at this stage,” he added.

On Home Minister Hishammuddin Hussein’s remark that there was no political agenda in deporting Bourdon and that the lawyer had violated his social visit pass by speaking at the Suaram event, Bourdon reiterated that he has not been clearly told of the reasons for his deportation.

NONE“As a French citizen, I do not need any visa to enter the country,” he said.

“I never tried to hide the fact I that I was in Malaysia to meet my client and to participate in meetings as already explained. I do not see any reason for the authorities of Malaysia to prevent me from doing so.”

Bourdon, who was accompanied by his fiancee, Lea Forestier (left), was put on a flight back to Paris late Friday night after being held in KLIA for over 12 hours.

Siapakah Pembawa Dalil Kiamat Yang Nyata? — Aspan Alias

Posted: 26 Jul 2011 07:48 PM PDT

The Malaysian Insider

Pihak kerajaan tidak boleh duduk diam tanpa berkata-kata yang tidak digemari ramai. Mohd Asri Zainul Abidin, bekas Mufti Perlis pula sekarang dituduh sebagai seorang Wahabi dan beliau sangat hampir untuk dituduh sebagai pengganas.

Apa sahaja yang terkeluar dari mulut pihak kita semuanya menyakitkan pihak yang lain. Dalam nafas yang sama mereka mengingatkan tentang perpaduan Islam dan entah apa yang lain.

Semua manusia dalam Malaysia ini merbahaya kepada kerajaan. Berjalan secara aman beramai-ramai untuk berhimpun secara aman dikatakan oleh pemerintah sebagai perhimpunan haram yang mengganas dan kononnya rakyat Malaysia hendak meniru apa yang berlaku di Timur Tengah.

Apabila rakyat menyokong bersih yang di ketuai oleh Datuk Dr Ambiga Sreenevasan mereka menuduh yang kita sebagai tidak patriotik dengan menyokong pimpinan bukan Islam. Penyokong Bersih itu di anggap sebagai perusuh tetapi disebaliknya polislah yang merusuh mereka. Pihak pemerintah begitu "paranoid" dengan apa sahaja yang dilakukan dan diungkapkan oleh pihak lain.

Dengan apa yang dilakukan terhadap Asri ini, satu lagi bukti jelas pihak kerajaan akan lakukan apa sahaja untuk menunduk sesiapa yang bercakap benar. Di dalam sistem pemerintahan kita yang benar akan selalu gagal dan yang bathil tidak akan menghadapi kesusahan. Malahan pemerintah seolah-olah merupakan pihak pembawa dalil hari kiamat yang paling jelas.

Dalil-dalil kiamat memang sudah nyata berada di hadapan kita. Dalil kiamat itu selalunya bertentangan dengan nilai dan moral biasa. Dan pemimpin-pemimpin kita nampaknya menjadi pembawa dalil yang tegar.

Apa sahaja yang baik itu salah baginya. Yang bathil bermaharaja lela, yang hak dan benar sentiasa diejek dan dihina. Yang salah nampak benar dan yang benar dikatakan salah… Kalau dahulunya kita hanya nampak dalil yang biasa sahaja seperti buah di luar musim, lelaki menyerupai perempuan dan perempuan pula menyerupai lelaki, kini dalil yang lebihnya sedang timbul dengan jelas sekali.

Ianya termasuk pengaruh perempuan yang sangat besar dalam masyarakat. Wanita di takuti oleh lelaki dan wanita bermaharajalela. Yang kaya bertambah kaya dengan cara bathil dan mereka dilindungi dengan undang-undang yang ketat.

Semua manusia yang mahu kebenaran akan menjadi bahan kritikan dan dihina. Yang berkuasa akan menggunakan kuasa secara bebas dan tidak adil semata-mata kerana kuasa yang ada.

Orang yang hina dan melakukan kesalahan dan noda akan menjadi idaman orang ramai. Agama akan diberikan intepritasi yang terbalik. Yang melakukan sesuatu dengan tujuan yang baik akan dihina dan diperkosa oleh pihak yang berkuasa.

Yang berilmu (ulamak) tidak akan mendapat tempat lagi. Itu sebabnya dalam kes Asri ini ianya merupakan satu dalil jelas menuju kearah kiamat itu tadi. Yang mendapat tempat ialah mereka yang memperjuangan perkara yang menyekutukan tuhan seperti tidak akan terjamin rezeki jika tidak mengikuti pihak berkuasa yang tidak adil itu.

Yang belum kita lihat dengan mata kepala kita hanyalah satu elemen dalil sahaja lagi… iaitu matahari belum lagi terbit dari barat. Dalil-dalil yang lain semuanya sudah ada dan kebanyakan dalil itu dilakukan oleh kalangan kita sendiri.

Jika matahari sudah mula terbit dari barat maka segala niat yang baik tidak akan menjadi kenyataan dan diterima tuhan lagi. Oleh itu jika kita mahu melakukan yang baik dan tidak mahu menjadi salah seorang dari pembawa dalil itu tadi elok melakukan sesuatu sebelum matahari terbit dari barat. Biar lambat asalkan selamat.

Tuhan berjanji jika masih ada umatNya yang masih berzikir kapadaNya walaupun seorang dunia ini belum lagi akan kiamat. Jika kita ingin menjadi penyelamat elok kita jangan terbabit dengan pembawa-pembawa dalil itu dan sebaliknya kita keluar dari kumpulan itu.

Semoga kita adalah di kalangan yang tidak bersama dengan pembawa dalil itu tadi, supaya dunia tidak dan belum lagi kiamat. Kita berbuatlah kebaikan sebelum matahari terbit dari barat kerana kita lakukan kebaikan selepas matahari terbit dari barat segala kebaikan ubudiah kita tidak lagi diterima tuhan kerana sudah terlambat. — aspanaliasnet.blogspot.com

Menggesa Bebaskan Segera 6 Yang Ditahan Bawah Ordinan Darurat

Posted: 26 Jul 2011 04:16 PM PDT

Saya menuntut pemerintah agar segera membebaskan enam pemimpin Parti Sosialis, iaitu Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr Michael Jeyakumar, M Sarasvathy, Choo Chon Kai, M Sugumaran, A Letchumanan dan R Saras Babu tanpa sebarang syarat. Sebelum ini alasan menahan enam yang terbabit dikatakan kerana terlibat dengan aktiviti subversif. Akan tetapi ternyata itu merupakan helah pemerintah untuk memburuk burukkan Bersih 2.0. semata-mata.

Selepas permohonan Habeas Corpus, alasan penahanan bertukar pula kepada terbabit merancang Perhimpunan Aman Bersih. Alasan yang berdolak dalik ini menjadi bukti penahanan 6 orang tersebut tidak berasas sama sekali.

Justeru, Pakatan Rakyat beriltizam meningkatkan kempen di seluruh negara, demi menerangkan kepada rakyat, kezaliman yang dilakukan pemerintah, bukan sahaja terhadap 6 individu tersebut, akan tetapi juga terhadap seluruh mangsa tahanan tanpa bicara seumpama yang terkandung dalam Ordinan Darurat ini. Undang-undang usang yang menindas itu, tidak lagi untuk melindungi keselamatan negara, bahkan sebaliknya dimanipulasi demi membungkam suara-suara yang tidak sependapat dengan pemerintah. 

Kini wujud kebimbangan bahawa 6 yang ditahan itu, termasuk Dr Michael Jeyakumar, Ahli Parlimen Sungai Siput, kemungkinannya dikasari pihak polis semasa disoal siasat. Kita perihatin dengan perkembangan mutakhir ini, apabila ada antara mereka yang kini mendapatkan rawatan di hospital namun tidak dibenarkan bertemu hatta dengan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia ( SUHAKAM ). Adalah tidak munasabah buat polis tidak membenarkan pihak keluarga bertemu dengan enam pemimpin Parti Sosialis itu semenjak dari 15hb Julai 2011 lagi. 

Tidak ada sebab untuk menghalang mereka dari bertemu kecualilah kebimbangan kita bahawa tahanan tersebut dianiaya punya asasnya. Sewajarnya Menteri Dalam Negeri perihatin dengan gesaan rakyat yang kini menuntut pemerintah tidak bertindak sewenang wenangnya dan menyalahguna kuasa yang ada. Ketika Perhimpunan Bersih 2.0 itu rakyat menyaksikan ada sesegelintir dari pihak polis bertindak keterlaluan dan melampaui batas. Kita tidak mahu tugas pasukan polis, iaitu untuk melindungi keselamatan orang awam terjejas akibat manipulasi politik pemerintah.       

ANWAR IBRAHIM
Ketua Pembangkang
Dewan Rakyat Malaysia
   

Tiada ulasan:

Nuffnang