Khamis, 16 Jun 2011

www.telokkemang.blogspot.com/

www.telokkemang.blogspot.com/


Soalan Jawab Lisan 15 Jun 2011

Posted: 15 Jun 2011 10:42 PM PDT

Kementerian Sumber Manusia menyifatkan peruntukkan sebanyak RM90 juta yang diluluskan pada tahun 2009 adalah tidak mencukupi serta menjelaskan peruntukan ini hanya dapat menampung 7,000 pelatih sahaja dari jumlah pelatih yang diunjurkan.

Menteri Sumber Manusia yang soalan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Telok Kemang, Dato' Kamarul Baharin Abbas yang mahukan penjelasan dari kerajaan berhubung atas alasan apakah Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK) meluluskan pinjaman sebanyak RM145.4 juta pada tahun 2009 sedangkan kerajaan hanya meluluskan RM90 juta.

Dalam pada itu Kementerian Sumber Manusia menjelaskan PTPK telah meluluskan penggunaan dana pusingan (Pungutan bayaran Balik) bagi menampung sebahagian keperluan tersebut iaitu sebanyak RM55.4 juta sebagai memberi peluang kepada 12,205 pelatih iaitu 50 peratus daripana unjuran untuk meneruskan latihan kemahiran yang diikuti pada tahun 2009.

PTPK yang diwujudkan pada tahun 2001 dan telah diperbadankan pada tahun 2006 melalui Akta Tabung Pembangunan Kemahiran 2004 adalah bagi membantu pelatih latihan kemahiran mengikuti latihan di 296 Penyedia Latihan yang berdaftar dengan PTPK, mereka ini akan mengikuti kursus Persijilan Kemahiran Malaysia tahap 1 hingga 5 yang meliputi 12 kemahiran.

Berdasarkan unjuran dan kapasiti Penyedia latihan, sekurang-kurangnya sebanyak RM350 juta adalah diperlukan oleh 296 Penyedia Latihan berdaftar dengan PTPK untuk membiayai 25,000 pelatih latihan kemahiran setiap tahun khususnya lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang tidak berpeluang melanjutkan pengajian ke Institut Pengajian Tinggi (IPT).

Kementerian juga memjelaskan dana pusingan tidak mampu menampung keperluan pembiayaan kepada pelatih yang meningkat setiap tahun disebabkan oleh pungutan bayaran balik yang masih rendah serta menegaskan kementerian masih memerlukan peruntukkan tahunan daripada kerajaan untuk menampung keperluan bagi melahirkan pekerja mahir negara.

Kesimpulan :

Kebiasaan peruntukan yang diberikan oleh kerajaan adalah mengikut apa jua kertas kerja yang telah dikemukakan oleh kementerian terbabit, adakah setiap tahun kemenenterian tersebut tidak peka dengan segala kos-kos tambahan, jelas terdapat kelemahan dalam pentadbiran peruntukkan dalam Kementerian Sumber Manusia dan ini perlu pemantauan sepenuhnya dari kerajaan agar kos penggunaan wang rakyat tidak dibazirkan begitu sahaja.

Tiada ulasan:

Nuffnang