Rabu, 11 Mei 2011

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


[Malaysiakini] Satu lagi demo anti-Lynas dijadual Ahad ini

Posted: 11 May 2011 06:44 AM PDT

Satu lagi demonstrasi aman bagi membantah pembinaan pusat pemprosesan nadir bumi di Gebeng akan diadakan Ahad ini berikutan sambutan luar biasa yang diterima penganjurnya pada Hari Ibu yang disertai tidak kurang 1,000 orang.

Kali ini, perhimpunan berkenaan akan dianjurkan oleh DAP Kuantan pada jam 11 pagi di depan pusat perkhidmatan parti itu. Mereka menjangkakan tidak kurang 500 penduduk akan menyertainya.

"Perhimpunan kali ini adalah supaya lebih ramai penduduk Kuantan memahami bahaya yang bakal dibawa oleh kilang nadir bumi Lynas dan menuntutkan bantahan sepadu penduduk Kuantan menentang pembinaannya,” kata ketua DAP Kuantan Cheah Kim Hung dalam satu kenyataan media hari ini.

Pemimpin nasional DAP seperti ketua pemudanya, Anthony Loke dan ahli parlimen Serdang Teo Nie Ching akan mengetuai perhimpunan itu bersama pemimpin peringkat negeri parti itu yang lain.

Bagaimanapun polis hari ini memberi amaran akan bertindak tegas terhadap pihak yang cuba menimbulkan kekecohan berhubung bantahan terhadap pembinaan pusat pemprosesan nadir bumi di Gebeng itu.
(More......)

【当今大马】关丹行动党星期日和平请愿 . 促政府俯顺民意关闭稀土厂

Posted: 11 May 2011 06:36 AM PDT

For blog news written in BM, please click here.

继5月8日约千人在关丹海滩以不一样方式庆祝母亲节后,关丹行动党将于5月15日(星期日)举办一场和平请愿,希望政府聆听民意,关闭位于格宾的稀土提炼厂。

关丹国会选区联委会主席谢金宏表示,为了让更多关丹民众了解稀土厂的危险,以及显示关丹人民坚决反对稀土厂的强烈意愿,该党将在5月15日早上11点在该服务中心楼下(美昔拉路T&L小贩中心旁)举办一场大型的和平情愿。

他表示,亚沙区国会议员陆兆福、沙登区国会议员张念群、直凉区州议员梁金福、都赖区州议员钟绍安、州组织秘书李政贤等行动党领袖,当天也会与关丹民众站在一起,一起参与坚决反对稀土厂和平请愿运动,以保护人民的健康及环境。他希望关丹人民可以踊跃出席这场和平请愿运动。

批廖中莱未动用权力关厂

另外,谢金宏对卫生部长廖中莱指责反对党将利用反稀土事件,以达到政治目的的言论深表遗憾。

“连身为卫生部长的廖中莱都不敢保证稀土厂是绝对安全的计划,足以证明这项计划带来危险。作为一位内阁部长,不但没有利用本身的权力关闭稀土厂,反而将问题政治化,实在让人怀疑其为民服务的诚意,难怪连马青英迪拉马哥打区团团长徐祥强也忍不住开声炮轰。”

谢金宏重申,行动党自创党以来都秉着以民为本的方向斗争,在稀土厂事件也一样,只要稀土厂危害人民的安全,行动党一定跟人民站在一起,反对到底。

转载自《当今大马》

(More......)

Tiada ulasan:

Nuffnang