Khamis, 4 Julai 2013

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉


Isu Air - Ucapan YB Wong Hon Wai (ADUN Air Itam) di DUN PUlau Pinang

Posted: 04 Jul 2013 08:22 AM PDT

Intisari Ucapan oleh YB Wong Hon Wai (ADUN Air Itam) di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang pada 3-7-2013

 

1. Air

Saya hendak menarik perhatian Dewan tentang long term strategic planning untuk bekalan air negeri kita.

Keratan suratkhabar: "Water Crisis imminent in Klang Valley" – shortage: Six million to face problem.

Pulau Pinang mempunyai 6 dam iaitu
- Air Itam Dam
- Mengkuang Dam
- Teluk Bahang Dam
- Berapit Dam
- Cherok Tokun Dam
- Bukit Panchor Dam

Dengan pembesaran Mengkuang Dam, kita mampu mengestor 78 billion litres air. Laporan PBA menyatakan kita mempunyai water reservces yang mencukupi sehingga tahun 2020.

Soalan saya: What is our plan beyond 2020?

Kita perlu memastikan strategi bekalan air 50 tahun akan datang. Kita perlu ada Water Resources Master Plan untuk memastikan strategi bekalan air untuk 50 tahun akan datang.

Selain bekalan sumber air Sungai Muda, kita perlu cari alternative di Selatan – Sungai Kerian di mana persempadanan Pulau Pinang dengan Perak.

Saya menyokong pendirian Kerajaan Negeri bahawa kita tidak membayar sebarang royalty kepada Kedah atas sumber air dari Sg Muda. Ini kerana Sungai Muda adalah sempadan Pulau Pinang dan Kedah.

Kita hendak berlandaskan Riparian Water Rights yang merupakan prinsip undang-undang English Common law. Semua tuanpunya tanah yang berkongsi aliran air berhak menggunakan sumber air secara munasabah.

Oleh itu, tidak timbul sebarang pembayaran wang atas sumber air Sungai Muda kepada Kedah seperti yang diminta oleh Menteri Besar Kedah – YB Mukhriz bin Mahathir.

Kita perlu lihat strategi lain: seperti additional catchment areas yang perlu diwartakan, new treatment plants, desalination, rain water harvesting, recycling dan pendidikan kepada pengguna air.

Saya alu-alukan pengumuman Ketua Menteri baru-baru ini tentang cadangan perlantikan pakar perunding untuk melihat bagaimana infrastruktur bekalan air kita dapat dioptimumkan.

Saya harap EXCO Utiliti boleh maklumkan dewan ini berapa % water reserves yang kita ada di Pulau Pinang buat masa ini dan apakan perancangan 50 tahun bekalan air kita.

2.0 TNB

Saya juga tertarik dengan ucapan TYT berkenaan tambahan keupayaan bekalan elektrik 8 PMU (Pencawang Masuk Utama) yang bakal dibina.

Di kawasan saya, pada tahun 2012, bekalan elektrik telah terputus beberapa kali melebihi 4 jam yang menjejaskan melebihi 100 ribu orang di Air itam, Farlim, Paya Terubong dan Padang Tembak. Mobile Station telah dihantar dari Johor Bahru ke Jalan Thean Teik, Air Itam untuk menstabilkan bekalan elektrik.

Saya nampak bangunan PMU 33KW telah disiap dibina di Jalan Thean Teik, Sebelah SRJK © Sin Kang. Bolehkan EXCO Utiliti memaklumkan jadual tarikh bilakan PMU ini akan beroperasi sepenuhnya.

3.0 IWK

Saya telah menerima aduan dari penduduk di Tingkat Lembah Ria, Air Itam bahawa kenaikan mendadak 5 kali ganda caj perkhidmatan Indah Water.

Pengadu, Encik TY Tan telah berjumpa saya dan mengadu bahawa beliau menerima satu notis dari Indah Water yang bertarikh 15-6-2013. Dalam notis tersebut telah memaklumkan kepada beliau terhadap kenaikan kadar caj bagi perkhidmatan pengosongan Enapcemar dari tangki jenis tandas curah ('Pour Flush'). Kenaikan tersebut adalah dari RM48 kepada RM230.00 (untuk sekali perkhidmatan pengosongan kapasiti tidak melebihi 2.5meter padu). Tarikh efektif kenaikan berkuatkuasa pada 1 Julai 2013. Saya telah menghubungi IWK cawangan Pulau Pinang yang turut mengesahkan kenaikan tersebut.

Saya memerhatikan kenaikan caj tersebut tidak diumumkan kepada orang awam melalui media samada oleh Menteri, Ketua Pengarah Kementerian berkenaan atau Indah Water. Malahan, tiada sebarang pengumuman di website IWK.

Dengan senyap-senyap, IWK telah menghantar notis kepada pengguna-pengguna tanpa pengumuman formal oleh pentadbiran. Tindakan ini mencurigakan khasnya kenaikan drastik 5 kali ganda dalam masa yang begitu singkat selepas pilihanraya PRU13.

Menurut pengadu, beliau menggunakan perkhidmatan pengosongan IWK setiap 2 bulan. Melalui caj baru, dianggarkan beliau terpaksa membelanja RM4 sehari untuk tujuan pembentungan. Ini terlalu membebankan memandangan premis tersebut adalah premis domestik dan bukan komersil. Untuk rakyat yang hidup dengan sederhana, RM4 cukup untuk makan pagi dan petang.

Saya mendapati kenaikan tersebut bukan terhad kepada penduduk di Tingkat Lembah Ria, Air Itam tetapi merupakan kenaikan secara nasional. Menurut statistik di laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Air Nasional (SPAN), terdapat 57,292 unit premis yang menggunakan perkhidmatan pour flush di seluruh Pulau Pinang pada tahun 2010. Di peringkat seluruh Malaysia, terdapat 894,859 unit premis yang menggunakan perkhidmatan pour flush. Saya ingin mendapatkan satu jawapan rasmi tentang berapa ramai pengguna tersebut yang terlibat dalam cadangan kenaikan kali ini.

Saya meminta Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri, Dato Seri Najib Tun Razak menjawab sendiri terhadap kenaikan ini. Ini kerana IWK bukan entiti swasta tetapi adalah sebuah syarikat yang dimiliki oleh Kementerian Kewangan.
Perkhidmatan Pembentungan adalah satu perkhidmatan asas seperti air dan elektrik.

Kenaikan Caj Perkhidmatan yang begitu mendadak tanpa penjelasan menunjukkan keangkuhan Barisan Nasional selepas Pilihanraya Umum 13. Keangkuhan Barisan Nasional dengan kenaikan sewenang-wenangnya tanpa rundingan dengan orang awam dan tanpa pengumuman formal oleh Menteri berkenaan.

Saya meminta penjelasan penuh terhadap kenaikan ini dan meminta penangguhan serta kaji semula terhadap kenaikan ini. Saya ingin meminta IWK mengumumkan berapa pengguna yang akan terlibat dalam kenaikan ini.


4.0 Pengangkutan

Saya tertarik dengan Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang berkenaan perancangan bina lebuhraya dan penambahbaikan sistem pengangkutan awam. Saya tertarik juga dengan sasaran penggunaan pengangkutan awam di Pulau Pinang mencapai 40% pada tahun 2030.

Saya ucapkan tahniah kepada Kerajaan Negeri berkenaan cadangan penubuhan CAT Dialysis Center di Balik Pulau. Pilihan lokasi yang sangat tepat dekat dengan bus station. Pesakit dari Air Itam, Paya Terubong, Pulau Betong, Teluk Bahang, Bayan Baru boleh sampai ke Dialysis Center dengan menaiki bas. Berkenaan penubuhan dialysis centre, saya berharap EXCO Kesihatan dapat meletakkan perkara ini sebagai top prioriti kerana ia akan membawa manfaat kepada ramai pesakit.

Padahal, perancangan BN dulu apabila 10 tahun dahulu tubuh Perpustakaan Awam George Town dan Bangunan Masyarakat Penyayang di Scotland Road – tiada perkhidmatan bas. Ini menyusahkan OKU, kes-kes kebajikan yang melawat Bangunan Masyarat Penyayang. Begitu juga pelajar-pelajar kurang kemampuan tidak dapat akses ke perpustakaan George Town di Scotland Road.

Saya menanyakan samada Rapid Penang beroperasi hanya profit oriented dan hanya melalui jalan-jalan yang datangkan keuntungan.

Di sepancjang lebuhraya Thean Teik juga mempunyai melebihi 10,000 penduduk di BL Garden, Melody Home dan projek-projek perumahan yang sedang dibina juga tiada perkhidmatan bas.

Saya meminta Rapid Penang mengkaji semula tentang jalan-jalan perkhidmatan bas dan Kerajaan Negeri perlu cari ikhtiar.

Saya juga ucapkan syabas kepada Kerajaan Negeri kerana meneruskan kesinambungan agenda perumahan perancangan perumahan 22,000 unit yang telah dirancang pada penggal pertama dan teruskan penggal kedua. Saya meminta juga projek-projek perumahan ini perlu ada jaringan pengangkutan awam yang efficient.

My speech at Penang State Assembly on Water Issue

Posted: 04 Jul 2013 08:15 AM PDT

As reported in New Straits Times web edition
http://www.nst.com.my/latest/penang-govt-to-look-at-alternative-water-sources-1.312243

Penang govt to look at alternative water sources



GEORGE TOWN: The Penang government needs a Water Resources Master Plan to ensure the state continues to have undisrupted water supply for another 50 years.
Wong Hon Wai (DAP - Air Itam) said the state must also look to other water sources, such as Sungai Kerian at the border of the state with Perak, apart from Sungai Muda that flows from Kedah.

He said other strategies like creating more water catchment areas, new treatment plants, desalination, rain water harvesting, recycling and education programmes for the people to encourage water saving should be looked into as well.

"I welcome the chief minister's recent announcement that there is a proposal to appoint a consultant to see how our water supply infrastructure can be optimised.

"I hopre the state can also inform the house how much water reserve we have in Penang and what plans we have for the next 50 years," he said, citing concerns that a water crisis could also happen here like in the Klang Valley.

Wong also supported the state's stand not to pay raw water charges to Kedah for drawing water from Sungai Muda, citing the Riparian Water Rights.

"The issue of payment does not arise, unlike what Kedah Menteri Besar Datuk Mukhriz Mahathir is saying," he said.


黄汉伟:边界水供应共享 斥吉不该向槟收取水费

二零一三年七月四日 凌晨十二时二十八分


(槟城3日讯)亚依淡区州议员黄汉伟律师指责吉打州务大臣慕克里"师承"老爸敦马哈迪,学到老爸在担任首相时与新加坡就水供问题上对新加坡的强硬调高收费的立场。

黄汉伟是在议会内针对元首施政演词后在记者会上指出,他在较早时在议会内支持州政府的立场反对吉打州向槟州政府收取慕达河生水费,他表示,根据英国普通法下 的水权(Riparisan Water Rights),所有边界上的水供是共享的,所以吉打州不该向槟城州收取生水费,以免威胁槟州的未来生存。

他表示,在马新供水事件上前首相敦马哈迪以强硬的立场向新加坡提高供水收费,所以他相信其子慕克里也学习老爸一套,因此槟州政府对比事件不可掉以轻心。

此外他也炮轰槟州反对党巫统在此课题上竟没有立场。
 
与此同时他认为槟州政府必须拟定50年的水资源大蓝图,除了现有慕达河,可探讨从霹雳州与槟城边界的吉辇获取水供。他希望掌管槟州基本设施水供的行个体户议员可向议会报告槟州有多少的水资源以及未来50年的计划

Tiada ulasan:

Nuffnang