Jumaat, 12 Julai 2013

DUN BUKIT PAYONG

DUN BUKIT PAYONG


Polis, DBKL punca huru-hara Bersih 3.0

Posted: 12 Jul 2013 12:25 AM PDT

 

Petikan : The Malaysian Insider

July 12, 2013
Gambar fail menunjukkan peserta menjerit dalam konfrontasi dengan polis berhampiran Dataran Merdeka pada April, 2012. - Gambar oleh Reuters.Panel ditubuhkan kerajaan mengesahkan polis Malaysia menggunakan kuasa berlebihan terhadap penyokong berbaju kuning dalam perhimpunan aman Bersih 3.0 tahun lalu sehingga menyebabkan kekacauan di ibu negara Kuala Lumpur.

Sumber dari dalam panel diketuai bekas Ketua Polis Negara Tun Hanif Omar itu juga menyalahkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) atas alasan rapuh mereka dalam tidak membenarkan penganjur perhimpunan menggunakan Dataran Merdeka untuk acara itu dan Syarikat Prasarana Negara Berhad (SPNB), kerana menghentikan bas dan keretapi milik kerajaan daripada masuk ke bandar.

Kerajaan menubuhkan panel itu bertujuan menyiasat dakwaan keganansan polis terhadap peserta perhimpunan dan wartawan pada 28 April, 2012. Mereka menyerahkan laporan 500 muka surat terhadap penemuan mereka kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi pada Rabu.
Bercakap kepada The Malaysian Insider dengan syarat namanya dirahsiakan, sumber memberitahu panel mengkritik polis kerana sikap keras kepala dalam berurusan dengan peserta perhimpunan selepas mereka merempuh kawat dawai di Dataran Merdeka.
Laporan menyertakan kronologi sebelum, semasa dan selepas perhimpunan yang diadakan untuk menuntut pilihan raya bebas dan adil.

Penyiasatan sepanjang tahun lalu menyebabkan ahli panel membuat kesimpulan polis menggunakan kekerasan terhadap provokasi.

"Sebelum 3 petang, polis bertindak secara profesional," kata sumber dan menambah maklumat ini diperolehi daripada 70 video yang dihantar pasukan polis kepada panel.

"Tetapi selepas 3 petang apabila beberapa peserta perhimpunan memecahkan kawat dawai di Dataran Merdeka, huru-hara tercetus," katanya.

Polis mengambil tindakan terhadap peserta perhimpunan, mengejar mereka di beberapa tempat di tengah bandar.

Majoriti yang menjadi sasaran adalah mereka yang berbaju kuning Bersih.

"Polis mempunyai kekurangannya, tetapi sudah belajar daripada kesilapan melalui apa yang berlaku semasa Bersih 3.0," kata satu lagi sumber.

Buktinya adalah ketika perhimpunan Black 505 yang dianjurkan oleh pembangkang untuk membantah penipuan pilihan raya, kata sumber berkenaan.

DBKL dipersalahkan kerana tidak menguruskan dengan baik sebelum perhimpunan apabila memberikan alasan tidak munasabah mengapa Dataran Merdeka tidak boleh digunakan, tambah sumber itu.

"DBKL boleh menguruskan dengan lebih baik untuk elak kekecohan."

Panel membuat kesimpulan DBKL tidak memberikan alasan munasabah tentang mengapa Dataran Merdeka tidak boleh digunakan. Panel perlu menerima alasan itu kerana DBKL adalah pihak berkuasa yang bertanggungjawab terhadap tapak bersejarah itu," katanya.

Panel juga mengkritik syarikat milik kerajaan SPNB kerana pengurusan bas dan keretapi ke ibu kota.

"Pada hari itu keretapi dan bas berhenti masuk ke bandar dalam langkah untuk tidak menggalakkan penyokong Bersih 3.0 daripada masuk ke tengah bandar," kata sumber itu.

Laporan 500 muka surat itu juga mendapati kesilapan pihak lain termasuk media, di mana panel berpendapat gagal untuk menjaga keselamatan wartawan mereka.

"Kebanyakan editor memberitahu wartawan mereka untuk menjaga diri, tetapi tidak ada garis panduan mengenai apa mereka perlu lakukan apabila situasi tidak terkawal seperti yang berlaku pada hari itu," katanya.

Panel juga menyatakan kebimbangan terhadap kesedaran orang ramai mengenai undang-undang dan risiko demonstrasi.

Sumber juga mendedahkan walaupun penyiasatan memanggil 45 saksi, panel tidak hanya bergantung kepada testimoni mereka.

"Panel mengkaji laporan media, blog dan media sosial. Polis dipanggil untuk mengesahkan laporan," kata sumber lain.

Panel itu walau bagaimanapun diboikot pembangkang dan penganjur Bersih 3.0 yang tidak gembira dengan terma rujukannya.

Pembangkang bertegas panel tidak mempunyai kuasa undang-undang dan kredibiliti untuk memanggil mana-mana saksi.

Fakta mengenai pengerusi panel, Hanif yang memberikan komen berat sebelah bagaimana perhimpunan Bersih 3.0 dirancang oleh komunis menambah kepada kehilangan kredibiliti panel berkenaan.

Bagaimanapun, ahli pembangkang terbabit dengan pendengaran Bersih 3.0 dianjurkan oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam).

Kekurangan pembabitan orang ramai adalah salah satu sebab mengapa panel membuat keputusan untuk mencari bukti di atas talian.

"Penemuan tidak lengkap seperti diharapkan kerana ramai saksi enggan hadir," kata sumber itu dan menambah sebelum menerbitkan laporan mereka, panel juga menyemak laporan dikeluarkan Suhakam mengenai perhimpunan sama.

Sementara sumber yang diwawancara berpendapat laporan mereka adil, mereka tidak pasti sama ada kerajaan akan mendengar cadangan diberikan oleh panel.

Turut dilaporkan Kabinet akan membuat keputusan sama ada laporan panel akan dikongsi bersama orang awam. – 12 Julai, 2013.

'Politik keluarga' di Kuala Besut

Posted: 12 Jul 2013 12:12 AM PDT

 
Petikan : Malaysiakini
Walaupun rata-rata penduduk di DUN Kuala Besut kurang mengenali calon kedua-dua calon BN dan PAS dalam pilihan raya kecil kali ini, calon PAS Azlan Yusof bagaimanapun dilihat lebih berdepan tugas besar untuk merampas kerusi itu.

Faktor keluarga menjadi antara sandaran terbesar bagi calon BN Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman untuk mempertahankan kerusi DUN ini selepas kematian bekas wakil rakyatnya Datuk A Rahman Mokhtar, 64, akibat kanser paru-paru.

NONERata-rata penduduk yang ditemui Malaysiakini sekitar Kuala Besut mengakui faktor keluarga Tengku Zaihan memberi kelebihan padanya dalam pilihan raya kecil 24 Julai ini.

Bapanya Che Ku Abdul Rahman amat kenali di kalangan penduduk tempatan kerana pernah mengajar agama di masjid sekitar kawasan itu bahkan mempunyai ramai anak murid.

Che Ku - yang juga bekas ahli jawatankuasa Umno Besut - dipetik sebagai berkata, keluarga besarnya yang dianggarkan seramai 3,000 itu akan memberi kelebihan kepada anaknya.

"Di kalangan ahli keluarga itu, ada yang terdiri daripada pembangkang, tetapi menyatakan persetujuan untuk menyokong BN kerana faktor keluarga," beliau dipetik sebagai berkata oleh Sinar Harian.

Perwatakan Azlan dapat pujian

Malah keluarga Tengku Zaihan juga mempunyai persatuan dan koperasi keluarga yang dikenali sebagai "Keluarga Tuan Fatimah Tuan Long".

"BN boleh menang di sini. Ayah calon memang dikenali sini," kata seorang peniaga Cina yang ditemui Malaysiakini malam kelmarin.

"Calon BN tidak dikenali di sini. Tapi keluarga dia memang duduk di sini. Bapanya pula ustaz. 'Che Ku' pangkat bagi orang yang berada, keluarga bangsawan.

"Memang di sini (selama ini), menang calon BN," kata seorang penduduk yang enggan namanya disebut.

NONESekalipun begitu, Azlan (gambar kiri, dua dari kanan) juga tidak kurang hebatnya apabila perwatakannya mendapat pujian, menurut penduduk setempat.

"Beliau ini ahli perniagaan, kontraktor. Warak, tak tinggal solat, berniaga betul, amanah," katanya.

"Dia kalau masuk kedai makan, kalau ada orang 10 meja, dia bayar. Dia pemurah sekalipun tak gaul (dengan) sangat," celah seorang pemuda yang ditemui di Surau Kuala Besut.

Azlan merupakan anak tempatan di Kampung Baru, bekerja sebagai kontraktor kelas A dilantik sebagai bendahari PAS kawasan Besut.

Beliau yang mesra dipanggil Che Long dianggap sebagai anak tempatan yang "dermawan dan ahli perniagaan berjaya" oleh Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa.

Dalam pilihan raya umum lalu, allahyarham A Rahman Mokthar daripada BN menewaskan calon PAS Napsiah Ismail dengan majoriti 2,434 undi.

Pilihan raya kecil kali ini diadakan ekoran kematian A Rahman akibat kanser paru-paru.

Bimbang majoriti kurang

Sementara itu, bagi pemandu teksi Abdullah Derahim, 60, ketika ditemui Malaysiakini turut berpandangan BN boleh menang walaupun Tengku Zaihan kurang dikenali.

Apatah lagi, berdasarkan sejarah kerusi itu merupakan kubu kuat BN selama ini kecuali pada 1999.

NONE"Semua orang tidak biasa dengan dia (Tengku Zaihan). (Tetapi) Keluarganya memang ramai di sini. Memang ada peluang besar untuk menang," katanya.

Seorang penduduk yang mahu dikenali sebagai 'Pak Su Yee' berkata mengakui calon BN boleh menang disebabkan faktor keluarga.

Bagaimanapun, lelaki yang tinggal di situ sejak 48 tahun lalu, bimbang jumlah majoriti berkurangan disebabkan ada di kalangan penduduk yang mahukan calon lain memandangkan Tengku Zaihan kurang dikenali.

"Dia pegawai JPS (Jabatan Pengairan dan Saliran), tidak bergaul. Lagilah, kalau di sini orang nelayan, kalau duduk satu meja dalam kedai kopi, belanja minum orang suka.

"Banyak orang tidak kenal. Orang kenal sebab bapa dia. Kalau menang mungkin disebabkan bapanya," katanya.

Azlan: Dulu tak cerdik masuk Umno, tapi dah baligh dah

Posted: 11 Jul 2013 11:57 PM PDT

 
Petikan : Malaysiakini
Calon PAS untuk pilihan raya kecil Kuala Besut Azlan Yusof hari ini mengakui pernah bergiat sebagai ketua pemuda Umno cawangan di kampungnya tetapi menegaskan ia dilakukan masa "tidak cerdik"
NONE"Zaman dulu orang kampung saya, orang PAS ada lapan orang sahaja," katanya ketika diminta mengesahkan perkara itu oleh pemberita dalam sidang media selepas penamaan calon hari ini.

Diasak oleh wartawan supaya beliau mengakuinya, Azlan (kanan) berkata:

"Betullah... Tapi sekarang ini orang muda kampung saya boleh dikatakan semua bersama saya. Malam tadi hampir semua orang kampung keluar pasang bendera.

"(Masuk Umno) dulu masa tak cerdik, tapi dah baligh dah. Tapi sekarang dah cerdik dah," katanya sambil diiringi ketawa kecil.

Menurutnya ahli perniagaan dan kontraktor itu, beliau menyertai PAS pada 1997.

Azlan juga berkata beliau bersedia berdepan dengan pelbagai tohmahan kepada beliau sepanjang kempen pilihan raya kecil ini dan menganggap tindakan itu "perkara biasa".

"Kita bersedia, janji kita tak buat benda yang dilarang oleh Allah. Orang kata apa, silakan.

'Harap (kurang tohmahan). Calon sana kita kenal keluarga dia, dia kenal keluarga kita.

"Datuk Idris (Jusoh), kita kenal juga, dia juga sayang dekat kita," katanya yang menolak kempen memburukkan peribadi sepanjang proses berkempen.

NONEPilihan raya kecil itu akan menyaksikan pertembungan satu lawan satu antara Azlan dan calon BN Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman (kiri).

Dalam pilihan raya umum lalu, allahyarham A Rahman Mokthar daripada BN menewaskan calon PAS Napsiah Ismail dengan majoriti 2,434 undi. Pilihan raya itu diadakan ekoran kematian A Rahman akibat kanser.



Husam tuntut liputan RTM

NONESementara itu, pengarah jawatankuasa induk pilihan raya kecil Kuala Besut PAS Datuk Husam Musa (kiri) menuntut Menteri Penerangan dan Komunikasi Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek memberi liputan kepada calon PAS di RTM.

"Kita harap mendapat liputan. Jangan footage sahaja, tetapi adalah sikit suara-suara, yang molek-molek," katanya dalam sidang media sama.

"(Tapi) Kita seganlah nak minta, itu eksklusif untuk parti pemerintah," sindir naib presiden PAS itu.

5,000 Bersama Perarakan Mengiringi 'Che Long'

Posted: 11 Jul 2013 11:52 PM PDT

Petikan : Buletin Online

http://buletinonline.net/images/stories/aberita23/penamaan%20calon.jpgBESUT - Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengimamkan solat hajat di Masjid Kampung Raja sebelum mengetuai perarakan mengiringi penamaan calon PAS bagi pilihan raya kecil Dun Kuala Besut yang diadakan di kompleks Rakan muda dekat sini.

Haji Azlan @ Endut Yusof lebih mesra dengan panggilan Che Long turut menunaikan solat hajat, sebelum perarakan bermula pada kira-kira jam 7.45 pagi.

Antara pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat yang turut kelihatan termasuk Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali, Timbalan Presiden KeADILan, Azmin Ali, Ketua Penerangan PAS Pusat, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man, anggota jawatankuasa PAS Pusat, Dato' Abu Bakar Chik dan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut.

Sebaik sahaja selesai berdoa perarakan dimulakan dengan diketuai Presiden. Kemudian turut menyertai perararakan ke pusat penamaan calon, Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar, ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad dan ramai lagi pemimpin lain.

http://buletinonline.net/images/stories/aberita23/penamaan%20calon1.jpgKemudian turut menyertai sama barisan pimpinan Pakatan Rakyat di pusat penamaan calon di Dewan Rakan Muda, Pejabat Belia Daerah Besut Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato ' Nik Abdul Aziz Nik Mat, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Menteri Besar Kelantan, Ustaz Datuk Ahmad Yakub dan Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa.

Kehadiran bekas Menteri Besar Kelantan itu di celah-celah orang ramai, membuatkan sebahagian yang berada di situ bertakbir beramai-ramai. Biar pun keadaan kesihatannya tidak mengizinkan, namun beliau tetap datang memberi sokongan. [Lihat Video]Lebih 5,000 penyokong PAS dan Pakatan Rakyat termasuk yang datang dari luar Terengganu mengiring perarakan calon PAS ke dewan tersebut, yang terletak kira-kira dua kilometer dari masjid.

Perarakan diteruskan biar pun dalam keadaan hujan renyai-renyai pada sebelah pagi. Kawalan anggota Unit Amal dan pasukan polis membolehkan perarakan berjalan lancar.

Calon PAS kata keluarganya juga besar

Posted: 11 Jul 2013 08:53 AM PDT

 
Petikan : Malaysiakini
Calon PAS Azlan Yusof berkata beliau tidak gusar dengan pengaruh keluarga calon BN Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman yang didakwa sebagai satu kelebihan kepada lawannya itu dalam pilihan raya kecil DUN Kuala Besut.
"Sama sahaja (cara berdepan dengan Tengku Zaihan). Kita pun anak jati Besut. Kita pun ramai ahli keluarga. Sama sahaja.

NONE"(Saya) tak takut untuk berdepan (dengan keluarga besar Tengku Zaihan). Insya-Allah, kita yakin menang pada kali ini. Kali ini giliran kami. Insya-Allah," katanya Azlan, yang mesra dengan pangilan Che Long.
Bercakap dalam satu sidang media hari ini, Azlan menjawab soalan pemberita berhubung usaha beliau berdepan dengan Tengku Zaihan yang dilapor mempunyai keluarga besar di Kuala Besut.

Sementara itu, pengurus kempen Azlan, Hanapiah Mat berkata jentera PAS akan menumpukan usaha untuk mendekati pengundi melalui kunjungan rumah ke rumah dan juga ke premis perniagaan.
ADUN Chukai itu berkata, calon PAS itu juga akan menemui pengundi di pasar Ramadan dan masjid di kawasan Kuala Besut dalam kempen bertemakan "16:16 Terengganu Baru" itu.
"Selepas perarakan (penamaan calon) esok, kita mengambil (pendekatan) kempen terus bersentuh dengan rakyat... supaya rakyat lebih mesra kempen yang kita laksanakan," katanya.
Menurutnya, Azlan sebelum ini setiasa dekat dengan pengundi, terutama di kalangan nelayan, pengusaha keropok, petani dan pegawai kerajaan.

Kenyataan berkenaan timbul susulan laporan akhbar Sinar Harian hari ini yang memetik kenyataan bapa Tengku Zaihan, Che Ku Abdul Rahman berhubung pengaruh anggota keluarga mereka dalam pilihan raya kecil kali ini.
Che Ku berkata, beliau yakin sebahagian besar daripada kira-kira 3,000 orang anggota keluarganya itu akan memberi sokongan kepada BN."Di kalangan ahli keluarga itu ada yang terdiri daripada pembangkang, tetapi mereka menyatakan persetujuan untuk menyokong BN kerana faktor keluarga," kata Che Ku Abd Rahman seperti dilaporkan Sinar Harian.

Che Ku juga berkata ahli keluarganya mempunyai persatuan keluarga dikenali sebagai "keluarga Tuan Fatimah Tuan Long" malah turut mempunyai koperasi persatuan itu.

Tiada ulasan:

Nuffnang