Sabtu, 29 Jun 2013

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉


Bantahan terhadap kenaikan mendadak 5 kali ganda caj perkhidmatan Indah Water

Posted: 29 Jun 2013 09:02 AM PDT

Kenyataan Akhbar oleh Ahli Dewan Undangan Negeri  Air Itam – YB Wong Hon Wai di Air Itam, Pulau Pinang pada 29-6-2013

Saya telah menerima aduan dari penduduk di Tingkat Lembah Ria, Air Itam bahawa kenaikan mendadak 5 kali ganda caj perkhidmatan Indah Water.  Peng
Pengadu, Encik TY Tan telah berjumpa saya dan mengadu bahawa beliau menerima satu notis dari Indah Water yang bertarikh 15-6-2013. Dalam notis tersebut telah memaklumkan kepada beliau terhadap kenaikan kadar caj bagi perkhidmatan pengosongan Enapcemar dari tangki jenis tandas curah ('Pour Flush').  Kenaikan tersebut adalah dari RM48 kepada RM230.00 (untuk sekali perkhidmatan pengosongan kapasiti tidak melebihi 2.5meter padu).  Tarikh efektif kenaikan berkuatkuasa pada 1 Julai 2013.  Saya telah menghubungi IWK cawangan Pulau Pinang yang turut mengesahkan kenaikan tersebut.
Saya memerhatikan kenaikan caj tersebut tidak diumumkan kepada orang awam melalui media samada oleh Menteri, Ketua Pengarah Kementerian berkenaan atau Indah Water.  Malahan, tiada sebarang pengumuman di website IWK.
Dengan senyap-senyap, IWK telah menghantar notis kepada pengguna-pengguna tanpa pengumuman formal oleh pentadbiran. Tindakan ini mencurigakan khasnya kenaikan drastik 5 kali ganda dalam masa yang begitu singkat selepas pilihanraya PRU13.
Menurut pengadu, beliau menggunakan perkhidmatan pengosongan IWK setiap 2 bulan. Melalui caj baru, dianggarkan beliau terpaksa membelanja RM4 sehari untuk tujuan pembentungan. Ini  terlalu membebankan memandangan premis tersebut adalah premis domestik dan bukan komersil.  Untuk rakyat yang hidup dengan sederhana, RM4 cukup untuk makan pagi dan petang.    
Saya mendapati kenaikan tersebut bukan terhad kepada penduduk di Tingkat Lembah Ria, Air Itam tetapi merupakan kenaikan secara nasional.   Menurut statistik di laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Air Nasional (SPAN), terdapat 57,292 unit premis yang menggunakan perkhidmatan pour flush di seluruh Pulau Pinang pada tahun 2010. Di peringkat seluruh Malaysia, terdapat 894,859 unit premis yang menggunakan perkhidmatan pour flush.  Saya ingin mendapatkan satu jawapan rasmi tentang berapa ramai pengguna tersebut yang terlibat dalam cadangan kenaikan kali ini.
Saya meminta Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri, Dato Seri Najib Tun Razak menjawab sendiri terhadap kenaikan ini. Ini kerana IWK bukan entiti swasta tetapi adalah sebuah syarikat yang dimiliki oleh Kementerian Kewangan.
Perkhidmatan Pembentungan adalah satu perkhidmatan asas seperti air dan elektrik. Kenaikan Caj Perkhidmatan yang begitu mendadak tanpa penjelasan menunjukkan keangkuhan Barisan Nasional selepas Pilihanraya Umum 13. Keangkuhan Barisan Nasional dengan kenaikan sewenang-wenangnya tanpa rundingan dengan orang awam dan tanpa pengumuman formal oleh Menteri berkenaan.
Saya meminta penjelasan penuh terhadap kenaikan ini dan meminta penangguhan serta kaji semula terhadap kenaikan ini.
Saya akan membangkitkan isu perkhidmatan IWK di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang yang akan bersidang semula pada 3-7-2013. Saya akan merujuk kepada Ahli Parlimen Pakatan Rakyat supaya perkara ini turut diperdebatkan di Parlimen yang sedang bersidang.
-----
YB Wong Hon Wai
ADUN Air Itam

Kenaikan Mendadak 5 kali ganda perkhidmatan Pengosongan Tandas Curah IWK

Posted: 29 Jun 2013 04:13 AM PDT

黃漢偉揭英達麗水起價 排污費暴漲5倍

 (檳城29日訊)行動黨亞依淡區州議員黃漢偉揭發,英達麗水排污公司在大選后靜悄悄漲價,從7月1日起,全國舊式住宅區排污槽排污收費暴漲5倍,從每次的48令吉狂飆至230令吉。

 他說,有關收費視排污槽的容量而定,不超過2.5立方米的排污費,每次230令吉,2.5至4.5立方米的排污費,每次則高達360令吉。

 "若保守估計,每2個月要求服務一次,一年6次共1386令吉,相等于1天的收費4令吉;至于高樓組屋、公寓及新式住家的收費,每月8令吉,一天只是27仙。"

BN Barang Naik!!!. Saya telah membongkarkan Indah Water (IWK) secara senyap-senyap telah menaikan kadar caj bagi perkhidmatan pengosongan jenis tandas curah (Pour flush) untuk premis domestik dari RM48 kepada RM230 (sekali perkhimatan) efektif 1-7-2013. Kenaikan 5 kali ganda. Saya mendapat aduan dari pengguna dan telah mengesahkan perkara ini dengan IWK Pulau Pinang. 

As reported in Guan Ming

英達麗水收費悄漲5倍 黃漢偉促2造解釋

  • 黃漢偉(左二)要求英達麗水和財政部對清理住家糞池服務費用暴漲一事做出解釋。左起安樂村鄉委會主席黃振部、陳智揚和麥景博。
(檳城29日訊)英達麗水收費在大選後悄悄漲價?住在阿依淡安樂村的居民申訴,他日前接獲英達麗水公司的通知,該公司將從7月1日起調高清理住家糞池服務的收費,從原有的48令吉調至230令吉,漲幅近5倍。

阿依淡區州議員黃漢偉週六召開記者會時對於這個暴漲感到震驚,並要求英達麗水公司和財政部做出解釋。

安樂村半獨立式房屋居民陳智揚(61歲)向黃漢偉投訴,他本月15日接獲英達麗水公司通知,從7月1日起,清理住家糞池(容量不超過2.5立方米)的服務收費將漲至230令吉。
 

黃漢偉說,據他了解,英達麗水公司並沒正式宣布漲價事宜,該公司官網的新聞發布也只到2005年為止。他致電向英達麗水職員了解後,得到上述費用上漲的回复。對方週五也傳真最新收費通知給他。

"大選一過,英達麗水就靜悄悄的漲價。"

他認為,按照每兩個月收一次排污費來計算,平均每天就要付4令吉,這比無線網絡的費用還貴。

他說,英達麗水在漲價聲明中指,市民可自由選擇其它受國家水供服務委員批准的承包商來代替服務,因為其它公司不受上述漲價限制。但十多年來,市民都依賴英達麗水提供排污服務,上述聲明就好像"要就接受不要就算"。
 
黃漢偉說,新式房屋採用中央排污系統,因此不在影響的範圍,只有舊式房子才受到影響。
 
帶入州議會及國會討論

"我會將此事帶入州議會,也會通過民聯國會議員在國會反映此事。"
 
從1970年就住在安樂村的陳智揚說,漲幅太離譜,好像打槍一樣。目前只有他一個人收到漲價通知,左鄰右舍沒有收到,不過鄰居已聽說價格會調漲。
 
東方組屋排污費調回2元

黃漢偉說,擁有44個單位的東方組屋(Taman Sri Timur)屬廉價房屋,在過去10多年以來,每家住戶均遭到英達麗水每月徵收過多的排污費,經過他近兩年的不斷要求下,英達麗水終於答應將相關費用從8令吉調回至2令吉。

他說,每家住戶此前被徵收過多的費用逾1000令吉,由於英達麗水不會退還徵收過多的費用,因此,該組屋住戶從2013年1月開始,已無需繳納上述排污費。

"按照每月繳納2令吉排污費計算,居民無需付費長達約47年。"

東方組屋管理層理事麥景博說,他對無需再繳納更多的排污費感到滿意。

Tiada ulasan:

Nuffnang