Ahad, 26 Mei 2013

Direct Free Kick

Direct Free Kick


KENYATAAN AKHBAR : LEGA MENTERI BESAR SELANGOR AKAN BAIKI KELEMAHAN.

Posted: 25 May 2013 11:10 PM PDT


Ramai yang rasa lega apabila Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berjanji akan memperbaiki kelemahan beliau setelah mengaku beliau memang kedekut.

Pakatan Rakyat telah menang besar di Selangor walaupun masih terdapat banyak rungutan tentang longkang-longkang yang pecah, jalan-jalan yang berlubang, kemudahan awam yang tidak sempurna dan perkhidmatan Pihak Berkuasa Tempatan yang masih perlu diperbaiki.

Rakyat mempunyai harapan yang tinggi terhadap Pakatan Rakyat. Oleh itu kita tidak seharusnya mensia-siakan keyakinan mereka.

Saya melihat permintaan rakyat ini bukanlah untuk bermewah-mewah tetapi adalah keperluan asas yang diharapkan oleh seorang pembayar cukai.

Membelanjakan duit rakyat untuk perkara-perkara tersebut bukan satu tindakan menyalahguna duit rakyat malah sekiranya duit rakyat tidak dibelanjakan walhal keperluan mereka masih belum dipenuhi maka ianya adalah satu pengabaian kepada amanah yang dipikul.

Walau bagaimana saya yakin pada penggal kedua ini lebih banyak dana akan dibelanjakan untuk agar kemudahan dan pekhidmatan yang diterima rakyat berpadanan dengan Selangor sebuah negeri yang termaju di Malaysia.

Iskandar Abdul Samad
Ahli Dewan Negeri Chempaka /
Yang Dipertua PAS Kawasan Pandan
26 Mei 2013

KENYATAAN AKHBAR : AHLI-AHLI PARTI WAJAR DILIBATKAN DI DALAM GLC.

Posted: 25 May 2013 11:04 PM PDT

Saya bersetuju dengan pandangan Ketua Penerangan PKR Selangor, YB Shuhaimi Shafie, agar ahli-ahli parti Pakatan Rakyat dilibatkan di dalam anak syarikat kerajaan negeri ( GLC ).

Di Selangor kita telah masuk penggal kedua, ramai ahli-ahli parti telah terdedah kepada perjalanan dan pentadbiran kerajaan negeri maka telah tiba masanya mereka diberi peluang terlibat di dalam GLC.

Pada penggal pertama, terdapat GLC-GLC yang tidak mempunyai ahli parti kecuali Menteri Besar. Mungkin keadaan sedemikian sesuai pada penggal pertama tetapi untuk penggal kedua satu 'tajdid' atau pembaharuan perlu dilakukan.

Dengan penglibatan ahli-ahli parti, halatuju atau perjalanan sebuah GLC dapat dipastikan selari dengan tujuan dan aspirasi Pakatan Rakyat. Tidak mungkin satu 'tajdid' dapat dilakukan tanpa penglibatan ahli-ahli parti.

Penglibatan mereka juga dapat mengelakkan mana-mana GLC telah tersasar dari tujuannya atau dituduh tidak membantu kerajaan negeri mencapai matlamat-matlamatnya.

Pada penggal kedua ini, harapan rakyat sudah tentu lebih besar maka peranan GLC-GLC adalah begitu penting.

Walau bagaimanapun mereka yang dilantik mestilah mempunyai kelayakan dan pengalaman yang berkaitan.

Memandangkan jumlah kerusi Dewan Negeri parti-parti Pakatan Rakyat adalah hampir sama maka bilangan ahli-ahli parti di GLC-GLC mestilah adil.

Iskandar Abdul Samad
Ahli Dewan Negeri Chempaka/
YDP PAS Kawasan Pandan
24 Mei 2013

Tiada ulasan:

Nuffnang