Selasa, 18 Disember 2012

Dr. Boo Cheng Hau's Trilingual Blog: SAY WHAT YOU LIKE

Dr. Boo Cheng Hau's Trilingual Blog: SAY WHAT YOU LIKE


Penghargaan kepada Sdr. Ahmad Ton

Posted: 18 Dec 2012 06:24 PM PST


Kenyataan Akhbar Dr. Boo Cheng Hau, Pengerusi DAP Johor merangkap Ahli Jawatankuasa Tertinggi DAP, diisu di Johor Bahru pada 19 Disember 2012, membalas laporan mukasurat hadapan akbar Utusan Melayu pada 17 Disember  tentang Naib Pengerusi DAP Johor, Ahmad Ton telah dipinggirkan oleh DAP sebab kekalahannya dalam pilihanraya majlis tertinggi.  

Saya ingin membantah spekulasi Utusan Melayu  tentang kekalahan Naib Pengerusi DAP Johor, Ahmad Ton dalam pilihanraya majlis tertinggi pada 15 Dec lepas adalah  suatu signal bahawa ahli DAP tidak memahami konsep "Malaysian Malaysia" secara penuh. Dalam keratan akhar yang sama, Utusan Melayu berniat yang jahat dengan salah menafsir bahawa Ahmad Ton pernah bercakap perwakilan DAP enggan menyokong dia sebab mereka tidka memahami kosep Bangsa Malaysia.

DAP Johor ingin meluahkan penghargaan yang tertinggi terhadap saudara Ahmad Ton yang telah bertungkus lumus berkhimat untuk DAP dan rakyat sepanjang 36 tahun. Sepanjang masa, Ahmad Ton adalah seorang yang rendah hati dan putih hati. Sejak saya mengenali dia, dia adalah seorang yang mudah berpuas hati walaupun melayan dia dengan roti kosong dan teh-O.

Dia diberi sanjungan tinggi sebab dia merupakan seorang pemimpin politik tekun yang boleh dipelajari oleh pemimpinn dan ahli DAP yang muda walaupun latar belakangnya miskin. Utusan Melayu telah menyebar perasaan benci yang bersifat rasis terhadap DAP dengan tuduhan yang tidak berasas. Ini adalah kelakuan yang berbisa dan Utusan Melayu seharusnya berasa malu terhadap perangainya.

Saya pernah menghubungi Sdr. Ahmad Ton semalam dan pagi ini, dia menafi pernah menyatakan bahawa perwakilan DAP tidak memahami konsep Malaysian Malaysia. Sebaliknya, Ahmad Ton rela menerima kekalahannya selepas membandingkan dirinya dengan dua orang pemimpin terkenal dan berpelajaran tinggi  iaitu Dr. Tam Seng Giaw dan Timbalan Menteri Besar Penang Professor Ramasamy yang juga mengalami kekalahan dalam pilihanraya.

Seperti biasa, Sdr. Ahmad Ton memberitahu saya melalui telefon dengan sikap rendah hati bahawa dia menerima kekalahannya dengan senang hati kerana pemimpin kanan yang berkualifikasi tinggi dan profesional seperti Dr. Tan Seng Giaw and Professor Ramasamy turut kalah dalam pilihanraya parti kali ini.

Sdr. Ahmad Ton juga berjanji akan terus memainkan peranannya sebagai naib  pengerusi DAP Johor dengan menolong DAP dan PR Johor menawan Johor walaupun kesihatannya semakin lemah selepas mengalami dua kali strok baru-baru ini. Dia menganggap kekalahannya dalam pilihanraya CEC adalah disebabkan ahli DAP berprihatin terhadap kesihatannya dan berharap dia mendapat rehat yang mencukupi.

DAP Johor berasa bangga kerana mempunyai pemimpin Ahmad Ton yang bersifat tekun dan tidak mementingkan diri sendiri. Kami berharap dia dapat memainkan peranan naib pengerusi DAP dan terus menyumbangkan tenaganya terhadap domokrasi Malaysia dan DAP Johor walaupun kesihatan kian merosot.  

Tiada ulasan:

Nuffnang