(Andansura [baju kuning] mengiringi Wong Tuck (3 dari kanan) di fasa pertama kempen dari Kuantan ke Gambang)

KUANTAN: Protes terhadap Lynas di teruskan hari ini dengan Wong Tuck selaku pengerusi Himpunan Hijau secara solo memulakan kempen berjalan kaki dari perkarangan Masjid Negeri Kuantan menuju ke bangunan Parlimen di Kuala Lumpur.
Acara pelepasan beliau turut di sertai oleh pimpinan Pakatan Rakyat yang menyokong penuh sebarang kempen kesedaran bagi membantah operasi Lynas di Gebeng.

Turut serta ialah Andansura Rabu (TYDP Pas Indera Mahkota/Pengerusi Lujnah Alam Sekitar Pahang), Fuziah Salleh (MP Kuantan), Ustaz Syed Anis (PAS Kuantan) serta beberapa pimpinan Pakatan Rakyat dan NGO lain yang berjuang menentang operasi Lynas di bawah gabungan SLC (Stop Lynas Coalition) dan Himpunan Hijau.

Kempen ini akan berlangsung  selama 10-13 hari dan Wong Tuck berharap agar dapat mencapai jarak yang di tetapkan iaitu 25-30 km sehari untuk sampai ke Dataran Merdeka pada 25 November 2012.

Bagaimana pun ia bergantung kepada keadaan kesihatan beliau dan situasi semasa.

Beberapa lokasi telah di kenal pasti sebagai tempat perhentian beliau di sepanjang perjalanan dan para  penyokong PAS dan Pakatan Rakyat serta NGO yang prihatin di seru agar memberikan sokongan moral kepada beliau.

"Kita benar-benar mengharapkan agar sesiapa sahaja yang berkelapangan dan berkesempatan agar dapat memberikan sokongan moral terhadap usaha gigih saudara Wong Tuck ini atas satu matlamat – agar kerajaan mendengar suara hati rakyat untuk menghentikan operasi Lynas!" tegas Andansura Rabu sewaktu sidang media pagi tadi.

"Ahli-ahli dan penyokong PAS serta Pakatan Rakyat yang tinggal di sepanjang laluan atau di perhentian sementara beliau di lokasi yang di tetapkan di harapkan mengambil peluang untuk berbakti sesama rakan seperjuangan sambil meniupkan semangat kepada Wong Tuck dan sukarelawan yang mengiringi perjalanan beliau.

"Juga tidak ketinggalan untuk para perwakilan dan pemerhati yang akan beramai-ramai ke Kelantan bermula hari ini agar dapat meraikan kempen ini di sepanjang laluan dari Kuala Lumpur ke pantai timur," ujar beliau mengakhiri temubual.