Ahad, 18 Mac 2012

Lim Guan Eng

Lim Guan Eng


DAP 46th Anniversary Message (en/bm/cn)

Posted: 17 Mar 2012 09:27 PM PDT

DAP 46th Anniversary Message By DAP Secretary-General and Penang Chief Minister Lim Guan Eng In Kuala Lumpur On 18.3.2012.

DAP's Very Political Survival At Stake In The Next General Elections If Our Members And Supporters Do Not Successfully Repulse BN's Shameless Tactics of 4M of Money, Media, Machinery of Government, Menacing PR Leaders and 4R of Race, Religion, Royalty & Rigging The Election Commission.

On the occasion of DAP's 46th anniversary since it was first registered on 18 March 1966, DAP urges all leaders and members to redouble efforts to ensure that PR wins the next general elections so that DAP can remain a party in power in state governments and hopefully in the Federal government too. The danger signals are evident that the 13th General Elections will be the dirtiest in Malaysian history.

BN leaders' nation-wide road show to drum up electoral support, is a classic replay of its past tactics of using money politics to buy votes, control of the mass media to demonise the opposition and glorify the BN as well as misuse of government machinery for BN's electoral purposes. However the intensity of such tactics has not only reached unprecedented heights, for the first time in history BN and their supporters are openly and publicly menacing PR leaders.

PR leaders from Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim, PAS Deputy President Mat Sabu and myself have not been spared threats of personal harm and violence when we attend public events. Even PKR Vice-President Nurul Izzah Anwar was threatened harm by a BN man in Pahang. It is not Malay culture but also not Malaysian culture for a man to threaten a woman with physical bodily harm.

Worse is such menacing tactics are even expanded to defamatory lies against young school-going children. My 15 year old son was accused with lies that he sexually molested his female classmate and I had paid RM200,000 to cover up the act. Even though the so-called lady victim had publicly stated that this is false as she had never met my son or me, no action has been taken by the police against UMNO Online and UMNO bloggers who publicized these lies.

DAP's very political survival at stake in the next general elections if our members and supporters do not successfully repulse BN's shameless tactics of 4M of Money, Media, Machinery of Government, Menacing PR leaders and 4R of Race, Religion, Royalty & Rigging The Election Commission.

Even though PR, PAS, PKR and DAP has repeatedly stressed our full support for the Federal Constitution, BN has continued its shameless tactics of using race, religion and royalty to draw back lost support from the Malays. Worse is what PR sees as the blatant attempt by BN to rig the elections not just with phantom voters, registering of foreigners as voters by giving them ICs, refusal to establish a Royal Commission of Inquiry into illegal immigrants in Sabah and lately the clandestine shifting of voters to another voting district without their knowledge that happened even to Selangor Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim.

For this reason DAP leaders and members must remain vigilant against such BN's shameless 4M and 4R tactics in order to project DAP's multi-racial approach of uniting and prospering all Malaysians based on core principles of justice, freedom, truth, democracy and integrity.

Lim Guan Eng

—-BM Version—

Perutusan Ulangtahun DAP ke-46 oleh Setiausaha Agung DAP dan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng di Kuala Lumpur pada 18.3.2012

Kewujudan Politik DAP Dalam Bahaya Jika Ahli-Ahli Dan Penyokong Tidak Berjaya Menangkis Taktik BN Yang Tidak Tahu Malu Iaitu Duit, Media, Jentera Kerajaan, Mengancam Pemimpin-Pemimpin PR (4M: Money, Media, Machinery of Government, Menacing PR Leaders) Dan Juga Kaum, Agama, Raja Dan Memanipulasi Suruhanjaya Pilihan Raya (4R: Race, Religion, Royalty, Rigging The Election Commission) Dalam Pilihan Raya Umum Yang Akan Datang

Sempena ulangtahun ke-46 DAP sejak penubuhannya pada 18 Mac 1966, DAP menyeru agar semua pemimpin dan ahli menggandakan usaha untuk memastikan PR memenangi PRU yang akan datang supaya DAP boleh kekal berkuasa di kerajaan-kerajaan negeri dan harap-harap juga di Kerajaan Persekutuan. Isyarat-isyarat bahaya sudah menandakan bahawa PRU ke-13 akan menjadi pilihan raya yang paling kotor dalam sejarah Malaysia.

Kunjungan para pemimpin BN ke setiap pelusuk negara untuk memenangi hati pengundi adalah ulangan taktik menggunakan politik wang untuk membeli undi, mengawal media arus perdana untuk memomokkan pembangkang dan memuliakan BN serta menyalah gunakan jentera kerajaan untuk tujuan pilihan raya. Taktik mereka bukan sahaja sudah sampai ke tahap yang tidak pernah dilihat sebelum ini, tetapi untuk kali pertama dalam sejarah BN dan penyokong-penyokongnya bertindak mengancam pemimpin-pemimpin PR secara terbuka.

Pemimpin-pemimpin PR seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Presiden PAS Mat Sabu dan saya sendiri telah menjadi mangsa ancaman bahaya dan keganasan apabila kami menghadiri acara-acara awam. Malah Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar pun diancam oleh seorang penyokong BN di Pahang. Ini bukan sahaja sahaja melanggar budaya Melayu tetapi juga budaya Malaysia, apabila seorang lelaki mengancam seorang wanita secara fizikal.

Yang lagi teruk, taktik-taktik ancaman ini juga diperluaskan kepada fitnah-fitnah terhadap kanak-kanak yang masih bersekolah. Anak saya yang berumur 15 tahun telah dituduh dengan fitnah bahawa beliau telah mencabul kehormatan rakan sekolahnya dan saya pula dikatakan telah membayar RM200,00 sebagai sogokan. Walaupun "mangsa" wanita itu telah mengeluarkan kenyataan umum bahawa ia adalah palsu dan tidak pernah sesekali pun berjumpa dengan saya atau anak saya, tidak ada tindakan yang diambil oleh polis terhadap Umno-Online dan blogger-blogger Umno yang menyebarkan pembohongan ini.

Kewujudan politik DAP berada dalam bahaya jika ahli-ahli dan penyokong tidak berjaya menangkis taktik BN yang tidak tahu malu iaitu Duit, Media, Jentera Kerajaan dan Mengancam Pemimpin-Pemimpin PR (4M: Money, Media, Machinery of Government, Menacing PR Leaders) dan juga Kaum, Agama, Raja dan Memanipulasi Suruhanjaya Pilihan Raya (4R: Race, Religion, Royalty, Rigging The Election Commission) dalam pilihan raya umum yang akan datang.

Walaupun PR, PAS, PKR dan DAP telah berkali-kali menekankan sokongan kami untuk mendukung Perlembagaan Persekutuan, BN masih lagi meneruskan taktik tidak tahu malunya dengan menggunakan kaum, agama dan raja untuk menawan balik undi Melayu. Lebih teruk lagi, BN juga kelihatan seolah-oleh ingin memanipulasi pilihan raya dengan undi hantu, mendaftarkan warga asing dengan memberikan IC kepada mereka, dan keengganan untuk menubuhkan Suruhanjaya diRaya untuk menyiasat gejala pendatang asing di Sabah dan baru-baru ini peralihan pengundi secara senyap kepada kawasan-kawasan undi yang lain tanpa pengetahuan mereka, termasuk juga Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim.

Untuk sebab ini para pemimpin dan ahli DAP hendaklah sentiasa berjaga-jaga terhadap taktik BN 4M dan 4R ini supaya pendekatan pelbagai kaum DAP akan berjaya untuk menyatukan dan membawa kesejahteraan kepada semua rakyat Malaysia berdasarkan prinsip-prinsip keadilan, kebenaran, kebebasan, demokrasi dan integriti.

—-Mandarin Version—-
民主行动党秘书长兼槟州首席部长林冠英于2012年3月18日在吉隆坡发表46周年党庆献词:

来届大选关乎民主行动党的政治存亡,民主行动党党员及支持者必须击退国阵的4M及4R无耻伎俩,即:金钱(Money)、媒体(Media)、政府机关(Machinery of Government)及中伤民联领袖(Menacing PR Leaders),以及种族(Race)、宗教(Religion)、皇室(Royalty)及对选委会的支配(Rigging).

今天是民主行动党自1966年3月18日创党以来第46周年党庆,行动党促请全体党领袖及党员,付出双倍努力,确保民联赢得下届大选,以让行动党可以继续保住州政府的政权,以及拿下联邦政府的政权。各种迹象显示,第13届全国大选将是马来西亚历史上最肮脏的选举。

国阵领袖全国走动以换取选民支持,正是典型地利用从前的金钱政治买票、通过大众媒体妖魔化反对党及粉饰国阵、滥用政府机器为国阵助选。但是,上述伎俩还没有发挥到最高点,国阵及他们的支持者历史上第一次公开中伤民联领袖。

民联领袖拿督斯里安华依不拉欣、伊斯兰党署理主席末沙布及我本身都难以幸免地,在参加公众活动时,遭人身暴力伤害。就连公正党副主席努鲁依莎也在彭亨州遭国阵一方的男子恫言伤害。这种男子威吓伤害女子身体的动作,绝不是马来人的文化、也不是马来西亚人的文化。

最糟的是,这种中伤行为甚至扩大到诽谤求学中的孩子。我的15岁儿子被诬指性侵女同学而我缴付了20万令吉遮口费。就连所谓的受害者也已经公开声明这是虚造的,她本人并没有见过我及我的儿子,但是,至今,警方还没有针对散布此谎言的巫统在线及巫统博客采取任何行动。

来届大选关乎民主行动党的政治存亡,民主行动党党员及支持者必须击退国阵的4M及4R无耻伎俩,即:金钱(Money)、媒体(Media)、政府机关(Machinery of Government)及中伤民联领袖(Menacing PR Leaders),以及种族(Race)、宗教(Religion)、皇室(Royalty)及对选委会的支配(Rigging).

虽然民联、伊斯兰党、公正党及行动党已经不断地强调我们全力支持联邦宪法,国阵却继续无耻地使用种族、宗教及皇室,企图使马来选民回流。更糟的是,民联看到国阵无所不尽其用地操纵选举,不只制造幽灵选民、登记外劳发出身份证让他们成为选民、拒绝成立沙巴非法移民皇家调查委员会 、以及最近在选民不知情的情况下,秘密转换选民投票地点,甚至雪州大臣丹斯里依布拉欣也中招。

因此,行动党领袖及党员必须对国阵无耻的4M及4R伎俩提高警惕,反映行动党多元种族路线,在公义、自由、真理、民主及廉洁的原则基础上团结国人、共享繁荣。

林冠英

Tiada ulasan:

Nuffnang