Rabu, 7 Disember 2011

DUN BUKIT PAYONG

DUN BUKIT PAYONG


Ketua Pemuda pertahankan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah

Posted: 06 Dec 2011 08:35 PM PST


Petikan Buletin Online :


KUALA TERENGGANU - Isu Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu menjadi perbahasan 'hangat' serta 'perang mulut' antara wakil kerajaan dengan wakil rakyat PAS.

Puncanya, soalan lisan yang dikemukakan oleh Adun Rhu Rendang, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berbunyi, bilakah kerajaan bercadang untuk menguatkuasa dan melaksanakan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu 2002M/1423H sebagaimana yang telah diwartakan.

Adun Bukit Payung, Ustaz Mohd Nor Hamzah ketika membahaskan Bajet 2012 tidak bersetuju dengan jawapan Exco Karzan Che Mat yang seolah-olah memperlekehkan hukum hudud.

Karzan berpendapat tidak banyak negara Islam lain yang melaksanakan undang-undnag hudud, suasana yang tidak kondusif serta hudud tidak adil jika melibatkan orang Islam dan bukan Islam.

Ketegangan antara Ustaz Mohd Nor dengan Karzan mengundang campur tangan Dato' Tengku Putera Awang selaku Speaker Dun Terengganu.

Kata Ustaz Mohd Nor, hudud wajib dilaksanakan oleh sebuah kerajaan Islam yang memerintah negeri sebagaimana yang diperintahkan Allah SWT.

Menurutnya, kerajaan PAS yang memerintah Terengganu tahun 1999-2004 telah melulus dan mewartakan enakmen tersebut.

"Hudud adalah hukuman dan undang-undang Allah SWT yang wajib dilaksanakan oleh sebuah kerajaan Islam. Sebagaimana, sembahyang wajib ke atas setiap individu dan hudud wajib ke atas kerajaan.

"Kerajaan PAS Terengganu telah meluluskan dan mewartakan Enakmen Jenayah Syariah semasa memerintah negeri ini," tegasnya.

Suasana di persidangan Dun Terengganu kecoh apabila beberapa orang wakil BN iaitu Adun Alor Limbat, Alias Abdullah, Muhammad Ramli Nuh (Tepoh) dan Dato' Rosol Wahid (Ajil) mencelah minta penjelasan ketika Ustaz Mohd Nor berucap.

Alias (BN-Alor Limbat) mencadangkan kesediaanya untuk menyediakan pentas di luar bagi membahaskan mengenai isu hudud kepada Ustaz Mohd Nor.

Sehubungan itu, Ustaz Mohd Nor yang juga Ketua Pemuda PAS Terengganu dengan tegasnya menyahut cabaran Alias tersebut.

"Ya, saya sahut cabaran wakil Alor Limbat (Alias) untuk menyediakan pentas dan bercakap (debat) hal hudud," tegasnya.

Tiada ulasan:

Nuffnang