Rabu, 30 November 2011

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


张念群:学校邀领袖派钱 国阵利用援助金拉票

Posted: 30 Nov 2011 06:35 PM PST

(吉隆坡16日讯)民主行动党沙登区国会议员张念群今天炮轰政府派发100令吉援助金予中小学生的课题已被政治化,一些学校竟然邀请国阵成员党领袖进入校园派钱,企图为来届全国大选拉票。

她说,在斯里鹅麦一所中学,国阵人民代议士受邀到学校主持颁发100令吉援助金仪式;至于在芙蓉某政府学校,竟然是由马华森美兰州副团长负责派发。

要女教师领15万现金

张念群今天在下议院参与明年度财政预算案委员会阶段时说,政府过去不断强调,政治人物不可进入校园,这项禁令应该是针对朝野政党。

她力斥政府利用100令吉援助金来为来届全国大选拉票。

"我日前也接获一名家长及女教师的电邮,因为教育局一声指令,竟要该女教师到银行领出15万令吉现金,万一她在领款途中遇劫,谁应负责?"
张念群念出一名家长的电邮,指校方只给家长一天时间通知,即要求家长隔天必须到学校领100令吉。


新闻转载自《南洋商报》

(More......)

张念群:政府雇员变合约制 临教福利遭剥夺

Posted: 30 Nov 2011 06:31 PM PST

(沙登24日讯)沙登区国会议员张念群希望政府关注学校临教由政府雇员变成合约制,导致临教失去公积金、病假及假期福利的问题。

临教待遇不如外劳

她遗憾教育部要求临教签署合约,因此剥削了临教的待遇,网络上有许多评论指临教比外劳还不如。
"教育部没办法提供足够的华小师资,造成华小需要大量临教,但大部分临教申请几年都未能获准进入师训,又或者申请没有下文。"

爱护教育须对老师好

她说,临教薪水不高,政府爱护教育就必须对老师好,这样才能好好教育下一代成才。
(More......)

[Nov 22]Parliament Debate on Sijil SMPC

Posted: 30 Nov 2011 04:28 PM PST

Puan Neo Nie Ching [Serdang]: Okey ringkas sahaja. Saya hendak bangkit beberapa
perkara. Pertama adalah tentang Anggaran Perbelanjaan Pembangunan bagi tahun 2012. Saya lihat di sini Kod 20000 – Perkhidmatan dan Bekalan bagi tahun 2011 anggaran tahunan sebanyak RM74 juta tetapi bagi tahun yang hadapan angka ini sudah meningkat ke RM263 juta. Juga Kod 40000 – Pemberian dan Kenaan Bayaran Tetap. Pada tahun 2011 jumlahnya adalah sebanyak RM575 juta tetapi bagi tahun 2012 adalah sebanyak RM916 juta. Akan tetapi pada masa yang sama untuk Kod 30000 untuk aset anggaran ini menjadi semakin kurang. Dahulunya adalah RM1.7 bilion tetapi pada tahun yang hadapan RM1 bilion sahaja.

Jadi, perkara pertama saya hendak tanya kenapa ada perbezaan yang begitu besar?

Kedua, saya hendak tanya tentang proses ataupun kajian untuk mengiktiraf Sijil SMPC supaya pelajar-pelajar SMPC bolehlah melanjutkan pelajaran mereka di IPTA. Saya rasa kebelakangan ini Yang Amat Berhormat Perdana Menteri melalui Menteri di Jabatan Perdana Menteri telah memberi RM1 juta kepada empat buah SMPC di Kuala Lumpur. Jadi saya rasalah tidak mungkin Yang Amat Berhormat memberi peruntukan kepada institusi-institusi yang telah melanggar, bercanggah dengan dasar pendidikan kebangsaan. Saya rasa dahulunya jawapan yang saya dapat adalah bahawa tidak ada satu keputusan lagi, tidak boleh menerima Sijil SMPC ini kerana mereka bercanggah dengan dasar pendidikan kebangsaan.

Akan tetapi saya rasa setakat ini isu ini tidak wujud lagi. kalau masih bercanggah dengan dasar pendidikan kebangsaan kenapa Yang Amat Berhormat Perdana Menteri memberi peruntukan sebanyak RM1 juta kepada keempat-empat SMPC di Kuala Lumpur? Jadi, saya mintalah satu jawapan dari Timbalan Menteri. Isu ketiga adalah tentang Rang Undang-undang Perhimpunan Aman ini. Saya tahu ini sebenarnya bukanlah di bawah Kementerian Pengajian Tinggi tetapi saya hanya hendak merujuk kepada seksyen 4. Di mana menyatakan bahawa hak untuk menganjurkan suatu perhimpunan atau menyertai suatu perhimpunan secara aman dan tanpa senjata di bawah akta ini tidak meluas kepada yang berikut. Bagi subseksyen (b) cakap bahawa berhubung dengan penganjuran suatu perhimpunan, seseorang yang di bawah umur 21 tahun tidak bolehlah menganjur suatu perhimpunan.

Saya rasa ini satu kekangan yang tidak rasional yang tidak masuk akal. Jadi saya hendak tanyalah pandangan Kementerian Pengajian Tinggi dalam perkara ini. Ini kerana saya hendak bagi satu contoh. Pada tahun yang lalu mahasiswa-mahasiswa di Universiti Malaysia Sabah, Labuan International Campus, mereka telah menganjur dan telah menyertai satu protes. Ini kerana di kampus mereka, mereka menghadapi masalah dengan bekalan air sejak pertengahan tahun 2009, jadi mereka memang tidak boleh tahan lagi. Jadi, pada Mac tahun yang lalu mereka menganjurkan satu protes supaya boleh mendapat perhatian, supaya masalah dengan bekalan air ini dapatlah diatasi secepat mungkin.

Jadi, saya rasa antaranya di kampus tersebut mempunyai 2,500 mahasiswa tetapi yang menghadiri protes tersebut adalah sebanyak 1,000 mahasiswa. Jadi saya rasa ini sudah boleh tunjuk bahawa hak untuk menganjur dan menyertai dalam perhimpunan tidak sepatutlah mengecualikan mahasiswa-mahasiswa kita. Jadi, saya hendak mintalah pandangan Timbalan Menteri dan juga terakhirnya saya hendak ucaplah ribuan terima kasih kepada Timbalan Menteri yang sudah bantu sayalah dalam kes satu pesakit di HUKM kebelakangan ini. Sekian sahaja terima kasih Tuan Pengerusi.

(More......)

Tiada ulasan:

Nuffnang