Jumaat, 7 Oktober 2011

N50 Dun Sri Muda

N50 Dun Sri Muda


Posted: 05 Oct 2011 03:47 AM PDT

Keputusan buktikan hakim bersikap politik- Anwar

PUTRAJAYA: Penghakiman Mahkamah Rayuan yang disahkan menyerang dan menghina Datuk Seri Anwar Ibrahim, membuktikan hakim bersikap politik ketika menyampaikan penghakiman mereka, kata Ketua Pembangkang itu.

Anwar membuat kenyataan itu selepas Mahkamah Persekutuan hari ini memutuskan penghakiman yang ditulis Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Abdul Malik Ishak bersifat menyerang dan menghina beliau.

"Ini menunjukkan sikap politik keterlaluan seorang hakim Mahkamah Rayuan walau pun kes ini (Fitnah II) masih berlangsung," kata Anwar.

Penghakiman Mahkamah Rayuan itu dibuat pada 6 Julai lalu, berhubung permohonan peguam Anwar untuk menyingkirkan hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah daripada terus menghakimi kes Fitnah II.

Kenyataan Malik itu dibuat pada perenggan 6, 15, 18 dan 75 penghakiman bertulis bertarikh 11 Ogos 2011 dan disampaikan kepada peguam Anwar, Karpal Singh pada 15 Ogos 2011.

Sehubungan itu, Panel Mahkamah Persekutuan yang diketuai Hakim Besar Malaya Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinuddin mengarahkan agar perenggan-perenggan itu dipadamkan daripada penghakiman bertulis tersebut.

Selain Zulkefli, dua lagi hakim Mahkamah Persekutuan yang bersidang bersama ialah Hakim Tan Sri James Foong dan Hakim Datuk Abdull Hamid Embong.

Bagaimanapun, mahkamah persekutuan menolak permohonan terakhir Anwar untuk melucutkan Hakim Zabidin daripada mendengar kes fitnah yang dihadapinya.

Mengulas keputusan itu, Anwar berkata beliau telah menjangkakan keputusan tersebut.

"Saya sudah menjangkakan keputusan ini," kata beliau ringkas.

Campur tangan politik dalam kes Fitnah II yang masih lagi berlangsung perbicaraannya sekarang bukan perkara baru.

Sebelum ini, Hakim Mahkamah Tinggi, Zabidin Mohd Diah membuat keputusan pra penghakiman apabila mengatakan pengadu dalam kes itu, Mohd Saiful Bukhari Azlan sebagai saksi yang berwibawa dan boleh dipercayai.

Beliau berkata demikian meskipun mengetahui Saiful mengaku pernah bertemu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib empat hari sebelum beliau membuat laporan polis kononnya diliwat Anwar pada 28 Jun 2008.

Najib pula cuba cuci tangan dan enggan hadir ke mahkamah memberi keterangan dan memohon mengenepikan perintah sepina terhadapnya walaupun sebelum ini berkata akan hadir ke mahkamah jika disepina.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=21408

Tiada ulasan:

Nuffnang