Selasa, 5 Julai 2011

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


4 Sasterawan Negara Gesa Tahanan BERSIH Dibebaskan

Posted: 05 Jul 2011 05:25 AM PDT

Malaysiakini

Empat sasterawan negara tampil menggesa semua yang ditahan menjelang perhimpunan BERSIH 2.0 yang dijadual Sabtu ini dibebaskan segera.

Dalam kenyataan bersama Datuk Shahnon Ahmad, Muhammad Haji Salleh, Datuk Noordin Hassan dan Datuk Dr Anwar Ridhwan berkata mereka juga berharap pintu rundingan sentiasa dibuka.

“Kami juga menggesa supaya mereka yang ditahan dibebaskan segera, dan wakil mereka diajak berunding. Suasana dan kesan positif hendaklah merupakan hasil yang diharapkan,” kata mereka.

NONEMereka berkata, sebagai sebuah negara maju yang memilih demokrasi sebagai landasan falsafah dan amalan politik, Malaysia harus dapat mengimbangkan kebebasan bersuara dan kesejahteraan awam.

Setakat hari ini, sekurang-kurang 23 orang masih ditahan polis berkaitan perhimpunan BERSIH dengan enam daripadanya bawah ordinan darurat.

Sementara itu, keempat-empat mereka turut membela seorang lagi rakan mereka Sasterawan Negara Datuk A Samad Said (atas, kanan sekali) yang disiasat polis ekoran bacaan puisinya “Unggun-Bersih” yang dibacakan dalam majlis pelancaran BERSIH 2.0 sebelum ini.

“Di sebuah negara seperti Malaysia, kebebasan bersuara dan berkarya merupakan salah satu jaminan prinsip demokrasi.

“Pada pandangan kami SN (Sasterawan Negara) Datuk Dr A Samad Said hanya memanfaatkan bakat seninya untuk menzahirkan pandangan serta tafsirannya terhadap isu semasa berhubung proses pilihan raya negara ini,” katanya.

Tuntut kebebasan berkata, berkarya

Menurut mereka lagi, sebagai karya sastera, sajak "Unggun-Bersih" sepatutnya diterima sebagai sebuah puisi kontekstual penyair dengan anggota masyarakatnya, dan berada di atas perkiraan politik.

“Adalah menjadi salah satu peranan penulis untuk memindahkan denyut kehidupan anggota masyarakat ke dalam karya, atau menzahirkan dalam pelbagai bentuk manifestasi atau tindakan yang difikirkan sesuai oleh seseorang pengarang,” kata mereka.

johor dap arrested by police bersih 030711 06Justeru, mereka berharap anggota masyarakat, pengarang dan seniman akan terus diberi kebebasan untuk berkata dan berkarya.

Ini kerana, ucapan setiap warga negara dan karya sastera serta seni setiap seniman penting bagi sebuah budaya yang matang, serta memberi corak kepada tamadun sesuatu bangsa.

Walaupun jarang-jarang mengeluarkan kenyataan, kumpulan sasterawan negara sebelum ini mengeluarkan kenyataan bersama menentang dasar pengajian dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) dan mempertahankan novel Interlokkarya Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussein.

Abdullah dan seorang lagi sasterawan negara Datuk Dr Ahmad Kamal Abdullah yang baru menerima gelaran itu tidak terlibat dalam kenyataan bersama itu.

Sejak diperkenalkan pada 1981, Yang di-Pertuan Agong telah 11 kali memberikan anugerah paling berprestij dalam dunia sastera negara itu.

Press Release: Halt Assault On Rule Of Law And Democratic Rights

Posted: 05 Jul 2011 05:22 AM PDT

The Malaysian Bar respects the decision of BERSIH 2.0 to exercise its constitutional right to assemble by doing so in a stadium. The Yang Di-Pertuan Agong's special statement, and willingness to meet the top leaders of BERSIH 2.0, are timely and most welcomed.

The Malaysian Bar expresses its shock at the over-reaction of the Government, and condemns the obvious and deliberate escalation in the Government's brazen abuse of power and persecution of dissenting voices over the past few days. This has been evident in, among others, the threat of declaration of a state of emergency, use of the Emergency (Public Order and Prevention of Crime) Ordinance 1969 ("EO") to re-arrest six individuals, arrests of many other individuals, charges against the 24 activists arrested in Penang, declaration of BERSIH 2.0 as an "unlawful society", and investigation of the BERSIH 2.0 Chairperson's personal bank account. The denial of access to legal counsel and family visits for the six individuals is also deplorable.

The Malaysian Bar reiterates its resolute stand that the EO, along with the Internal Security Act 1960 and other preventive detention legislation, are archaic and repressive laws whose continued use is repugnant to civil society. These laws are devoid of any proper regard and safeguards for human rights, and their use is antithetical to the due process of the law, as no evidence need be produced in a court of law to support the allegations underlying their use.

By resorting to the EO, the Government has displayed a high-handed and undemocratic attitude, as the use of this oppressive legislation is highly disproportionate to any perceived wrongs committed by the six individuals. The authorities should charge the six individuals in open court and disclose the evidence against them so that they may receive a full and fair hearing, or release them without delay.

The Malaysian Bar urges all parties to consider the advice of the Yang di-Pertuan Agong, and calls on the Government to now replace the sledgehammer in its hand with an olive branch instead.

Lim Chee Wee
President
Malaysian Bar

5 July 2011

Pakatan Rakyat Terbuka Dengan Tawaran Menyertai Perhimpunan Aman BERSIH2.0 Di Stadium

Posted: 05 Jul 2011 12:02 AM PDT

Pakatan Rakyat mengambil maklum kenyataan Dato' Seri Najib Tun Razak pada 4 Julai 2011 yang menyatakan kesediaan pihak kerajaan memberikan kerjasama untuk menganjurkan perhimpunan aman BERSIH2.0 di stadium.

Setelah melalui beberapa proses perbincangan, kami ingin merakamkan pendirian bahawa ketiga-tiga parti mengambil sikap terbuka dengan tawaran Perdana Menteri itu selagi ia menghormati hak rakyat untuk berhimpun secara aman seperti yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.

Pakatan Rakyat ingin menegaskan bahawa tuntutan reformasi dalam sistem pilihanraya negara agar bersih, telus dan adil kekal sebagai matlamat perhimpunan tersebut. Proses reformasi ini perlu dilaksanakan segera sebelum Pilihanraya Umum ke-13 bersesuaian dengan lapan tuntutan BERSIH2.0 dan memerlukan komitmen Perdana Menteri; selain dari komitmen sedia ada beliau untuk menawarkan stadium bagi perhimpunan aman BERSIH2.0.

Kesediaan ini juga perlulah disambut oleh pihak berkuasa dengan menghentikan pendekatan keras yang diambil setakat ini. Ketiga-tiga parti bersedia untuk bekerjasama dengan pihak polis dan pihak berkuasa yang lain bagi memastikan perjalanan perhimpunan itu nanti boleh berjalan dengan baik dan aman.

Oleh yang demikian, Pakatan Rakyat menyeru supaya kesemua individu yang ditahan kerana BERSIH2.0 dibebaskan serta-merta dan tuduhan yang dikenakan terhadap mereka digugurkan.

YBHG TUAN MOHAMAD SABU
Timbalan Presiden PAS

YB PUAN NURUL IZZAH ANWAR
Naib Presiden KEADILAN

YB PUAN TERESA KOK SUH SIM
Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP

4 Sasterawan Negara Tuntut Kebebasan Berkata, Berkarya

Posted: 04 Jul 2011 10:31 PM PDT

KeadilanDaily

Empat Sasterawan Negara hari ini menggesa  kerajaan memberikan kebebasan kepada masyarakat, pengarang dan seniman dalam menyuarakan pandangan dan menghasilkan karya mereka.

Perkara itu dinyatakan dalam satu kenyataan bersama oleh Datuk Shahnon Ahmad, Muhammad Haji Salleh, Datuk Noordin Hassan dan Datuk Dr Anwar Ridhwan.

Mereka mengatakan terpanggil selepas  Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said disiasat polis  berhubung puisi 'Unggun Bersih' yang dibaca semasa pelancaran Bersih 2.0 pada 19 Jun lalu.

"Di sebuah negara seperti Malaysia, kebebasan bersuara dan berkarya merupakan salah satu jaminan prinsip demokrasi. Pada pandangan kami SN Datuk (Dr) A. Samad Said hanya memanfaatkan bakat seninya untuk menzahirkan pandangan serta tafsirannya terhadap isu semasa berhubung proses pilihan raya negara ini.

"Sebagai sebuah karya sastera, "Unggun-Bersih" sepatutnya diterima sebagai sebuah puisi kontekstual penyair dengan anggota masyarakatnya, dan berada di atas perkiraan politik," tegas mereka.

Menurutnya lagi, penulis berperanan memindahkan denyut kehidupan anggota masyarakat ke dalam karya atau menzahirkan dalam pelbagai bentuk manifestasi atau tindakan yang difikirkan sesuai.

"Kami berharap ahli masyarakat, pengarang dan seniman akan terus diberi kebebasan untuk berkata dan berkarya, kerana ucapan setiap warga negara dan karya sastera dan seni setiap seniman penting bagi sebuah budaya yang matang, serta memberi corak kepada tamadun sesuatu bangsa.

Justeru itu mereka menggesa kerajaan membebaskan semua aktivis Bersih yang ditahan menjelang perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini dengan segera dan berharap semua pihak dapat membuka pintu rundingan.

"Kami juga menggesa supaya mereka yang ditahan dibebaskan segera, dan wakil mereka diajak berunding. Suasana dan kesan positif hendaklah merupakan hasil yang diharapkan," ujarnya.

Iktibar Kepemimpinan Tulen Untuk Najib

Posted: 04 Jul 2011 08:16 PM PDT

Malaysiakini

Oleh Wira Arjuna

Titah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin mengenai BERSIH 2.0 memperlihatkan ketokohan dan kepemimpinan yang didahagakan oleh rakyat sekian lama.

Kematangan Seri Paduka Baginda dalam menyampaikan pendirian berhubung perhimpunan aman itu sekaligus mendinginkan hati rakyat dan menyejukkan keadaan yang semakin panas akibat kenyataan-kenyataan Perdana Menteri dan tangkapan-tangkapan polis terhadap penyokong BERSIH 2.0.

NONEDalam kenyataan yang ringkas tetapi padat, Tuanku Mizan menintahkan supaya adalah lebih elok perhimpunan BERSIH 2.0 dibatalkan kerana ia membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan, walaupun niatnya baik.

Pada masa sama, Seri Paduka Baginda mengingati Najib dan kerajaan pimpinan beliau terhadap keperluan menggalas amanah yang diberikan oleh rakyat secara adil dan bertanggungjawab.

Titah baginda: "Beta juga menyeru kepada pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan kepada rakyat secara adil dan bijaksana dan yang pentingnya Beta selaku Yang di-Pertuan Agong tidak mahu melihat negara bermasyarakat majmuk ini berada di dalam keadaan bermusuhan sesama sendiri ataupun sebahagian rakyatnya bermusuh dengan kerajaan atas apa jua alasanpun.

NONE"Setiap permasalahan yang timbul, kita sebagai masyarakat bertamadun hendaklah menyelesaikan secara rundingan dan tidak mengikut perasaan seperti pepatah Melayu “Yang Dikejar Tak Dapat Yang Dikendong Berciciran”.

"Hakikatnya demonstrasi jalanan banyak membawa keburukan daripada kebaikan walaupun niat asalnya baik".

Tersasar hayati ucapan

Walaupun media arus perdana menganggap titah Tuanku sebagai tamparan kepada penganjur perhimpunan BERSIH, mereka tersasar dalam menghayati semangat ucapan Seri Paduka Baginda.

Apa yang dinyatakan oleh Baginda amat jelas: biarlah segala permasalahan diselesaikan menerusi dialog dan rundingan yang telus dan adil supaya ia tidak mencetuskan sesuatu keadaan yang tidak diingini.

NONESayugia diingati BERSIH telah berunding dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk lebih setahun sebelum memutuskan untuk menganjur perhimpunan aman pada Sabtu ini.

Namun SPR tidak melayan rungutan-rungutan 62 Pertubuhan Bukan Kerajaan yang bergabung di bawah naungan BERSIH.
Justeru, masalah seperti puluhan pengundi berlainan kaum berdaftar menggunakan alamat sama, pengundi biasa ditukar menjadi pengundi pos tanpa pengetahuan mereka hanya secebis daripada kepincangan yang dikesan dalam daftar SPR.

NONEApabila rundingan antara SPR dan BERSIH gagal, sepatutnya Perdana Menteri sendiri harus mengambil iktibar untuk memberikan perhatian kepada rungutan-rungutan yang dibawa oleh BERSIH.

Namun ini tidak dilakukan. Perdana Menteri sebaliknya menfitnah pengerusi BERSIH, Datuk S Ambiga sebagai musuh Islam semata-mata kerana menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang peguam dalam kes murtad Lina Joy.

Mencetuskan ketegangan

PERKASA dan Pemuda Umno digerakkan untuk menganjur perarakan bagi menandingi perhimpunan BERSIH hanya untuk mencetuskan ketegangan.

NONEMasjid-masjid di Kuala Lumpur dan Putrajaya pula diwajib membaca khutbah Jumaat yang melabelkan penganjur BERSIH sebagai pelampau yang sanggup mencederakan anggota pasukan keselamatan.

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ali Rustam pula mendakwa beliau tidak dapat mengawal pesilat pertubuhan kebangsaan yang dipimpinnya daripada bertindak keras terhadap peserta BERSIH 2.0.

Rasanya tidak perlu mengulas mengenai kenyataan-kenyataan Ibrahim Ali atau dalang-dalang yang melancarkan demostrasi jalanan di Pulau Pinang atau yang membuat laporan polis terhadap BERSIH 2.0.

kedah pkr arrested by police bersih 020711 01Pada masa sama, polis turut dikerah untuk menangkap beramai-ramai sesiapa sahaja yang memakai baju berlogo BERSIH. Lebih 200 orang ditahan dan pejabat seketariat BERSIH diserbu dan ratusan baju T dirampas.

Pemimpin-pemimpin pembangkang yang menyokong gerakan BERSIH disoalsiasat di bawah Akta Polis dan Akta Hasutan. Enam orang termasuk ahli parlimen Sungei Siput Dr D Jayakumar ditahan di bawah Ordinan Darurat yang menetapkan penahanan tanpa perbicaraan.

Rakyat terima padah

Tanpa menunggu hasil siasatan, Jeyakumar dan rakan-rakannya dituduh oleh polis sebagai cuba menghidupkan fahaman komunis menerusi BERSIH.

NONESiapakah yang harus bertanggungjawab kerana menimbulkan ketegangan ini?

Apakah yang dilakukan oleh BERSIH sehingga mengundang tohmahan dan tindakan polis sebegitu?

Adakah BERSIH melancarkan walaupun satu perhimpunan yang menggunakan kekerasan atau memusnahkan harta benda sebagai tindak balas? Tidak. Namun mereka yang menyokong gerakan itu menerima padah kerana terpalit dengan tohmahan yang direkayasa.

Ketika Malaysia memerlukan kebijaksanaan, kematangan dan kepemimpinan untuk menangani tuntutan-tuntutan yang dibawa oleh BERSIH, Perdana Menteri memilih untuk menggalakkan budaya samseng dalam cubaan terdesak untuk menakut-nakutkan pendokong BERSIH 2,0.

rustam ali silat group bersih 2Fitnah disebarkan menerusi khutbah Jumaat dan media arus perdana. Ugutan demi ugutan dibuat oleh persatuan pesilat dan "patriot-patriot" lain dengan restu Perdana Menteri dan Menteri Umno yang lain.

Amat sukar untuk meneka kenapa Najib tidak memilih untuk berdialog dengan penganjur BERSIH 2.0 tetapi bertindak untuk melancarkan serangan bertubi-tubi terhadap mereka dengan menggunakan institusi media, polis dan masjid.

Aktivis tersohor

Jika beliau begitu bingkas berdialog dengan pemimpin-pemimpin Kristian tidak lama dahulu untuk meredakan kemarahan penganut agama berkenaan bersabit fitnah penubuhan negara Kristian, kenapa pula Perdana Menteri menjauhkan diri daripada penganjur BERSIH 2.0?

NONEHarus diingati, BERSIH 2.0 bukan merangkumi Pertubuhan Bukan Kerajaan sembarangan. Ia dibarisi oleh aktivis-aktivis tersohor yang sudah lama bergiat menyuburkan proses demokrasi di negara ini dan memerangi rasuah serta mendokong keadilan.

Selain daripada bekas Presiden Majlis Peguam S Ambiga, nama-nama seperti Maria Chin Abdullah, Marina Mahathir dan Zaid Kamaruddin harus meyakinkan kita akan keikhlasan gabungan ini mahukan sebuah pilihanraya bebas dan adil demi manfaat rakyat.

Nama-nama ini juga tentunya memberi keyakinan bahawa mereka bukan golongan yang sanggup bergerak di bawah telunjuk mana-mana pihak, khususnya pembangkang.

NONESayang, Najib kehilangan peluang keemasan untuk memperlihatkan kepemimpinan pada saat yang amat diperlukan.

Beliau berpeluang untuk meredakan keadaan, dan mengajak BERSIH 2.0 untuk berdialog secara ikhlas dengannya.

Tawaran jengkel

Namun beliau memilih jalan mudah untuk "melepaskan" segala aparatus kerajaan bagi menanam hasad dengki rakyat terhadap Bersih 2.0 dan menzalimi penyokong tertentu gabungan itu.

Rakyat hanya menarik nafas lega apabila Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong tampil untuk mengemudi jalan keluar daripada sebuah keadaan yang semakin gawat dengan pancaroba dan bahaya.

azlan"Berdialog secara ikhlas dan elakkan tindakan yang boleh merugikan negara," itu antara teras titah Tuanku Mizan.

Apa pula jawapan Najib kepada titah diRaja itu:

"Kumpullah di stadium, berpekiklah sampai tak larat… buatlah, tidak menjadi masalah"

Kenyataan itu yang dibuat di depan pegawai-pegawai kerajaan semalam adalah tawaran yang menjengkelkan kepada penganjur BERSIH 2.0. Ia juga menyerlahkan kualiti kepemimpinan Perdana Menteri Malaysia keenam Datuk Seri Najib Razak.

Book Of The Week: The Idea of Justice, By Amartya Sen

Posted: 04 Jul 2011 04:55 PM PDT

Reviewed by Ziauddin Sardar

Friday, 21 August 2009

Take three kids and a flute. Anne says the flute should be given to her because she is the only one who knows how to play it. Bob says the flute should be handed to him as he is so poor he has no toys to play with. Carla says the flute is hers because it is the fruit of her own labour. How do we decide between these three legitimate claims?

There are no institutional arrangements that can help us resolve this dispute in a universally accepted just manner. Conceptions of what constitutes a “just society”, argues the Nobel Prize-winning economist and philosopher Amartya Sen in this majestic book, will not help us decide who should have the flute. A one-dimensional notion of reason is not much help either, for it does not provide us with a feasible method of arriving at a choice.

What really enables us to resolve the dispute between the three children is the value we attach to the pursuit of human fulfilment, removal of poverty,and the entitlement to enjoy the products of one’s own labour.

Who gets the flute depends on your philosophy of justice. Bob, the poorest, will have the immediate support of the economic egalitarian. The libertarian would opt for Carla. The utilitarian hedonist will bicker a bit but will eventually settle for Anne because she will get the maximum pleasure, as she can actually play the instrument. While all three decisions are based on rational arguments and correct within their own perspective, they lead to totally different resolutions.

Thus justice is not a monolithic ideal but a pluralistic notion with many dimensions. Yet Western philosophers have seen justice largely in singular,utopian terms. Hobbes, Locke and Kant, for example, wove their notions of justice around an imaginary “social contract” between the citizens and the state. A “just society” is produced through perfectly just state institutions and social arrangements and the right behaviour of the citizens.

Sen identifies two serious problems with this “arrangement focussed” approach. First, there is no reasoned agreement on the nature of a “just society”. Second, how would we actually recognise a “just society” if we saw one? Without some framework of comparison it is not possible to identify the ideal we need to pursue.

Furthermore, this approach is of no help in resolving basic issues of injustice. How would you reason, for example, that slavery was an intolerable injustice in a framework that concerned itself with right institutions and right behaviour? How would we ensure that well-established and cheaply producible drugs were available to the poor patients of Aids in developing countries? When faced with stark injustice, the contractual approach turns out to be both redundant and unfeasible.

Much of Sen’s criticism is directed towards the liberal philosopher John Rawls, whose 1971 book, A Theory of Justice, has acquired the status of a classic. Sen’s gentle and polite deconstruction of Rawls shows him to be rather shallow and irrelevant. Rawls’s approach, based on specific institutions that firmly anchor society, demand a single, explicit resolution to the principle of justice. Stalin had similar ideas.

Rawls is not just authoritarian but also elitist and Eurocentric. Just as Mill had excluded “the backward nations”, women and children from his Essay on Liberty, Rawls openly acknowledges that the world’s poor have no place in his theory of justice. Indeed, the very “idea of global justice” is dismissed by Rawls and his cohorts as totally irrelevant. Moreover, the kind of “reasonable person” needed to produce a just society is found only in democratic, Western societies.

Given the limitations of Rawls’s theory of justice, why has he been turned into a demi-god? Sen does not tackle this question. But a viable answer is provided by the classical Muslim philosopher al-Razi, who declared that “the acquisition of knowledge and the practice of justice” go hand in hand.Justice acquires meaning and relevance, al-Razi argued, within socially conscious epistemologies. The opposite is equally true.

Theories of justice that exclude, by definition, the poor or issues of global injustices only perpetuate injustice. The main function of Rawls’s theory of justice, it seems, is to maintain the status quo, where injustice is not just simply a part of the system, but the system itself. That’s exactly why he is force-fed to students of social sciences.

Sen’s alternative is a realisation-focused approach to justice which concentrates on the real behaviour of people and its actual outcomes. Taking a cue from “social choice theory”, he wants us to focus on removing injustices on which we can all rationally agree. There is nothing we can do about people dying of starvation beyond anyone’s control. But we can choose to do something about injustices that emerge from a conscious “design of those wanting to bring about that outcome”.

I see two problems with this. The “we” who choose must include those who consciously perpetuate injustice in the first place – ruthless corporations,hedge-fund managers and the like. Moreover, design need not be conscious. It can, for example, be unconsciously intrinsic in the theory itself.

Indeed, theory does sometimes serve as an instrument of injustice. Think of free-market capitalism, along with its theoretical underpinnings, including the mathematical modelling of sub-prime derivatives, where huge profits for the few are produced from the misery of others. To do something about the injustices perpetuated by the dominant model of economy, we need to tackle the tyranny of the discipline of economics itself.

Reading The Idea of Justice is like attending a master class in practical reasoning. You can’t help noticing you are engaging with a great, deeply pluralistic, mind. There were times, however, when I felt a bit unfulfilled.For example, we are temptingly informed that classical Sanskrit has two words for justice: niti, organisational propriety and behavioural correctness; and nyaya, which stands for realised justice. In the Indian context, the role of the institutions, rules and organisations have to be assessed in the broader and more inclusive perspective of the world as it actually emerges. We are also told of Mughal Emperor Akbar’s idea that justice should be based on rational endeavour. But this is not elaborated. I also wanted to see some comparatively material on Islamic, Chinese and Latin American ideas on justice.

But these quibbles apart, this is a monumental work. “When people across the world agitate to get more global justice”, Sen writes, “they are not clamouring for some kind of ‘minimal humanitarianism”‘. They are sensible enough to know that a “perfectly just” world is a utopian dream. All they want is “the elimination of some outrageously unjust arrangement to enhance global justice”.

Ziauddin Sardar’s ‘Balti Britain’ is out in Granta paperback

Tiada ulasan:

Nuffnang