Ahad, 6 Januari 2013

N45 Dr Halimah Ali

N45 Dr Halimah Ali


MACAM MACAM KELOMPOK JATUHKAN BN: kenapa semua meluat??!

Posted: 06 Jan 2013 05:16 AM PST

Perjuangan Leman Raja Lawak

Mohd Sabri Said, 06 Jan 2013
SEBERANG JAYA: Leman Raja Lawak atau nama sebenarnya Sulaiman Ibrahim (gambar) bertekad menjadi pekerja sepenuh masa untuk jatuhkan Barisan Nasional (BN) pada pilihanraya Umum akan datang.

"Sekarang bukan masa untuk kita berpeluk tubuh, tetapi masa untuk perubahan kerana sikap dan kezaliman yang keterlaluan semua kepimpinan kerajaan.

"Sekarang saya tidak lagi berlakun sebaliknya bekerja untuk memastikan Umno dan BN tersungkur.  Itu kerja saya hari ini.  Sapa tanya pun saya akan jawab benda yang sama," terangnya ketika ditemui di program Perhimpunan Impian Rakyat di Tapak Ekspo Seberang Jaya semalam.

Sudah sampai masanya kata Leman, PAS perlu kuatkan semua saf dan jentera parti  kerana suasana pilihanraya umum sudah dekat.

Isu yang dimainkan oleh kepimpinan BN sekarang semuanya memakan diri sendiri ekoran parti dalam Pakatan Rakyat tidak mudah latah.

"Itulah yang memeningkan kepala Perdana Menteri, Datuk Seri Najib sebab apa yang dinantiya tidak menjadi, " katanya lagi.

WANITA UMNO SAKIT TENAT

Posted: 06 Jan 2013 05:02 AM PST

 Anda lihat sendiri kecelaruan fikiran wanita UMNO kerana mampu memisahkan masalah rasuah dan penyalahgunaan kuasa pemimpin mereka sebagai individu yang memiliki syarikat dengan jawatan dan amanah yang mereka pikul sebagai pemimpin masyarakat dan negara...sebab itu mereka "tak nampak" dan "tak mampu" membezakan  kebenaran, kebatilan, kejujuran dan pengkhianatan.

"Apa juga yang dilakukan yang bersifat peribadi tidak akan menjejaskan parti," kata ketua Wanita Umno Gombak, Datin Sharifah Salmah Syed Agil.

  "Pengundi akan mengundi untuk parti, bukan individu," kata Radziah Ahmad yang merupakan ketua wanita Umno Shah Alam.

 "Akar umbi tidak melihat dari sudut individual, dan mengatakan pengundi akan mengundi berdasarkan usaha parti dan bukannya pencapaian seorang ahli. Pada saya, semua adalah masalah individu. Tapi, bagaimanapun, kami Wanita Umno di peringkat akar umbi akan terus bekerja." menurut Ketua wanita Umno Kapar, Norliza Ahmad

No votes lost over Raja Ropiaah issue, Wanita Umno leaders say

January 06, 2013

Little is known of the RM100 million Puspahanas project beyond a car park in Putrajaya. — Picture by Saw Siow Feng

 KUALA LUMPUR, 6 Jan ― Skandal projek Pusat Pengajian Pertahanan Nasional (Puspahanas) bernilai RM100 juta yang dikaitkan dengan ketua Wanita Umno Selangor adalah isu "peribadi" dan tidak menjejaskan peluang Barisan Nasional dalam pilihan raya umum tahun ini, menurut pimpinan sayap tersebut.

Sayap wanita yang dianggap sebagai tulang belakang Umno ― parti komponen terbesar Barisan Nasional (BN) ― mengalami satu demi satu skandal dalam peringkat kepimpinan, yang menurut para penganalisis akan menjejaskan sokongan terhadap gabungan parti pemerintah itu menjelang pilihan raya umum ke 13.

"Apa juga yang dilakukan yang bersifat peribadi tidak akan menjejaskan parti," kata ketua Wanita Umno Gombak, Datin Sharifah Salmah Syed Agil  kepada The Malaysian Insider semalam.

Kontroversi terbaru melibatkan perjanjian tanah untuk membina pusat pengajian pertahanan yang masih belum dibina oleh syarikat Senator Datuk Raja Ropiaah Abdullah (gambar), tidak sampai setahun selepas skandal Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) yang menyebabkan ketua Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil kehilangan jawatan Senator dan Menteri Kabinet.

Sharifah Salmah menyatakan isu Raja Ropiaah adalah isu peribadi dan tidak akan melemahkan sayap tersebut, kerana isu tersebut masih dibicarakan di mahkamah, dan dimainkan berdasarkan spekulasi orang ramai.

"Pengundi akan mengundi untuk parti, bukan individu," kata Radziah Ahmad yang merupakan ketua wanita Umno Shah Alam.



Radziah turut berkongsi pandangan Sharifah Salmah, dengan berkata kes tersebut belum diputuskan oleh mahkamah.

Beliau berkata, walaupun mahkamah membuat keputusan, ia masih lagi "bersifat peribadi" dan "tidak melibatkan parti."

Beliau menambah ahli Wanita Umno akan bekerja untuk jentera parti menjelang pilihan raya.

"Kita bekerja untuk parti (BN), bukan untuk individu," kata Radziah lagi.

Ketua wanita Umno Kapar, Norliza Ahmad, memberitahu The Malaysian Insider bahawa akar umbi tidak melihat dari "sudut individual", dan mengatakan pengundi akan mengundi berdasarkan usaha parti dan bukannya pencapaian seorang ahli.

"Pada saya, semua adalah masalah individu. Tapi, bagaimanapun, kami Wanita Umno di peringkat akar umbi akan terus bekerja.

"Sekarang, Wanita bergerak dari rumah ke rumah, dan kami tahu siapa yang akan mengundi (untuk kami)," katanya lagi, merujukj kepada lawatan rumah yang dibuat oleh sayap wanita tersebut menjelang pilihan raya yang akan dilangsungkan beberapa bulan dari sekarang.

Syarikat Raja Ropiaah, Awan Megah Sdn Bhd, baru-baru ini terlibat dengan kes mahkamah berikutan siri transaksi melibatkan sebidang tanah di Bukit Raja, yang dikaitkan dengan projek kerajaan untuk membina Pusat Pengajian Pertahanan Nasional (Puspahanas).

Walaupun saman ke atas ketua wanita Umno Selangor itu ditarik balik, dan tanah tersebut dijual kepada Boustead Holdings Bhd (BHB), ia masih tidak jelas projek Puspahanas sudah disiapkan.

Sejak lewat 2011, tumpuan diberikan kepada Shahrizat Abdul Jalil, yang terus menjadi ketua wanita Umno dan ketua wanita BN, walaupun menghadapi tuduhan skandal keluarganya menyalahgunakan RM250 juta pinjaman yang diberikan untuk projek ladang penternakan.

Shahrizat pada September lalu mengatakan kepentingan Wanita tidak boleh dianggap hanya sekadar "sayap" tetapi perlu ditingkatkan kepada "tulang belakang" parti dan BN.

Beliau menambah bahawa Wanita Umno bertanggungjawab untuk memberi dana untuk jentera pilihan raya.

Wanita Umno adalah sayap paling kuat dan mempunyai pengaruh yang kuat terhadap wanita, terutamanya di kawasan luar bandar. Tetapi perubahan demografik menyebabkan Umno menubuhkan sayap baru, Puteri Umno pada 1990an, untuk menarik wanita muda dan professional yang bekerja di bandar.

Pilihan raya 2013 dijangka akan menjadi persaingan sengit antara BN dan musuh politiknya Pakatan Rakyat (PR).


KUALA LUMPUR, Jan 6 ― The RM100 million defence building scandal linked to Selangor Wanita Umno's chief is a "personal matter" and will not jeopardise Barisan Nasional's (BN) chances in Election 2013, the party wing's leaders maintain. Division leaders distanced the women's wing ― touted to be the backbone of Umno, the main party of the 13-member BN ― from the latest scorcher engulfing its top leadership, which analysts have said are hurting the ruling coalition's support in the run-up to the 13th general elections.
"Anything you do on a personal basis will not affect the party," Gombak Wanita Umno chief Datin Sharifah Salmah Syed Agil told The Malaysian Insider yesterday.

The pall from Shahrizat's NFC scandal has yet to lift.


The latest controversy involved a lucrative land deal for a defence studies facility that has yet to be built by state party leader, Senator Datuk Raja Ropiaah Abdullah's firm, nearly a year after the National Feedlot Centre (NFC) scandal cost Wanita Umno chief Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil her senatorship and a Cabinet post. Sharifah Salmah insisted that the Raja Ropiaah issue was a "personal" matter that would not dent the wing's support and should be left to the courts to decide, as the issue is currently based only on news reports and public speculation.


"Voters will vote for party, not (the) individual," Radziah Ahmad said.
The Shah Alam Wanita Umno chief shared Sharifah Salmah's view, saying the matter involving Raja Ropiaah has not been decided in the courts.


She said that even if the courts had ruled on the issue, it would be "very personal" and "doesn't involve the party."
She added that Wanita Umno members will continue to work the party machinery in preparation for polls.
"We are working for party (BN), not working for individual," Radziah said.
Kapar Wanita Umno chief Norliza Ahmad told The Malaysian Insider that the grassroots do not "evaluate from an individual viewpoint", and suggested that voters will weigh the party's overall effort instead of a single member's performance.
"For me, all that is individual problems. Whatever happens, we Wanita Umno at the lower level will continue to work.
"For now, the Wanita works from house to house, and we know who will vote (for us)," she said, referring to the house visits that the women's wing has been carrying out in preparation for the polls that will be called in the next few months.

Raja Ropiah's firm was sued over the land deal.
Raja Ropiaah's firm, Awan Megah Sdn Bhd, was recently involved in a court case over a series of transactions involving parcels of land in Bukit Raja linked to a government project to build the RM100 million National Defence Education Centre (Puspahanas). Although the legal suit against the Selangor Wanita Umno chief's company was subsequently withdrawn and the much-disputed land sold to Boustead Holdings Bhd (BHB), it is unclear if the Puspahanas project has been completed. Since late 2011, the spotlight has been on Shahrizat, who kept her posts as national Wanita Umno chief and head of BN Wanita despite a scandal in which the former minister's family was alleged to have misused a RM250 million federal loan for a cattle-rearing project.

Shahrizat had last September highlighted Wanita Umno's importance, saying that it should not be considered a mere "wing" but should be raised to the status of backbone of the party and BN.

She had pointed out that Wanita Umno was responsible for its members' and monetary contribution towards the party's election machinery.
Wanita Umno is one of the party's strongest wings and has had a wide influence with women, especially in rural areas. But a shift in demographics pushed Umno to set up the Puteri Umno wing in the 1990s, in efforts to attract young women and professionals working in urban places.

Tiada ulasan:

Nuffnang