Rabu, 17 Oktober 2012

Khalid Samad

Khalid Samad


Perasuah Dalam Kes Scorpene Pengkhianat Negara

Posted: 16 Oct 2012 06:16 PM PDT

Oleh Mohd Martin Kahar (Keadilandaily)

KUALA LUMPUR 16 Oktober: Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menempelak tanggapan bahawa pihak yang mendedahkan rasuah dalam urusan pembelian kapal selam Scorpene sebagai pengkhianat negara.

Katanya, usaha pendedahan rasuah oleh Suara Rakyat Malaysia (Suaram) perlu disokong, bukan dihina dan dilabel sebagai pengkhianat.

"Apa yang dilakukan Suaram adalah langkah terpuji dan perlu disokong. Mereka tidak patut dilabel sebagai pengkhianat. Mengapa pihak yang mendedahkan rasuah dianggap pengkhianat?

"Orang-orang yang mengamalkan rasuah itulah sebenarnya pengkhianat negara," katanya ketika mencelah perbahasan di Dewan Rakyat, semalam.

Sebelum itu, Ahli Parlimen Bayan Baru (Bebas), Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim membangkitkan usul supaya satu undang-undang kononnya untuk mengenakan tindakan kepada NGO yang menerima dana asing.

Menjawab usul tersebut, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz berkata, adalah tidak menjadi kesalahan jika menerima dana asing untuk tujuan kebaikan.

Nazri berkata, walaupun undang-undang mengenai perkara tersebut digubal, seseorang itu perlu dibuktikan di mahkamah adakah dana yang diterima digunakan untuk tujuan tidak baik atau sebaliknya.

Suaram adalah organisasi yang bertanggungjawab memfailkan kes terhadap DCNS, syarikat pembuat kapal selam Perancis yang membina dan menjual kapal selam kepada negara dunia ketiga termasuk Malaysia.

Suaram ditohmah sebagai pengkhianat kerana mendapat bantuan dana asing sebanyak RM570,000 sejak 2007 dari Yayasan Open Society Institute kepunyaan George Soros yang dilabel sebagai penyagak matawang oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1997.

Dana yang diperoleh ditegaskan oleh Pengarah Suaram, Kua Kia Soong tidak ada kena mengena dengan operasi perniagaan spekulasi mata wang itu, sebaliknya diguna untuk pencerahan hak asasi manusia di negara ini.

Penerimaan bantuan asing bukan perkara baru bagi NGO Malaysia. Bantuan dari negara Arab dan Eropah tidak dipersoalkan. Hanya Suaram yang menjadi mangsa kerana berani mendedahkan skandal kapal selam Scorpene yang melibatkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Rasuah kes Scorpene melibatkan komisen lebih RM500 juta dibayar kepada syarikat milik rakan baik Najib – Abdul Razak Baginda.

Skandal ini berhubung kait dengan pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaaribuu yang diletup mengguna C4 dari Kementerian Pertahanan pada 2006.

Berita dari Keadilandaily
-Pejabat YB Khalid Samad-

Tiada ulasan:

Nuffnang