Ahad, 21 Oktober 2012

.

.


Bancian, 93 peratus setuju, AES hanya untungkan syarikat yang dilantik kerajaan

Posted: 20 Oct 2012 09:00 PM PDT


BERDASARKAN undian atas talian (online) yang dijalankan oleh portal Sinar Harian, setakat artikel ini ditulis, 93 peratus bersetuju bahawa AES hanya menguntungkan dua syarikat yang dilantik kerajaan (sebut syarikat kroni BN).

Bancian di halaman rasmi akhbar Sinar Harian itu membayangkan bahawa 1190 orang daripada 1279 bersetuju bahawa perlaksanaan sistem Saman Rakyat 1 Malaysia, SR1M yang mengenakan saman secara automatik itu hanya menguntungkan syarikat kroni.



Kalau Rejim Barisan Nasional benar-benar mendahulukan rakyat, tentu mereka akan bertindak untuk membatalkan sistem automatik merabakkan duit rakyat ini. Lihat sahajalah komen-komen ramai yang menghentam perlaksanaan sistem ini.

Cakap berdegar-degar konon Barisan Nasional mendengar rintihan rakyat, mendahulukan rakyat, mengikuti denyut nadi rakyat, tapi bila majoriti rakyat merungut dengan sistem ini mereka buat pekak mereka jadi bisu dan tuli.

Jangan lupa, kamu jadi kerajaan kerana undi rakyat. Undi rakyat juga yang akan menjatuhkan kamu kelak. Suara rakyat suara keramat!
http://milosuam.blogspot.com/2012/10/bancian-93-peratus-setuju-aes-hanya.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FzwLfhy+%28MiLo+SuaM%29

Read more: http://milosuam.blogspot.com/2012/10/bancian-93-peratus-setuju-aes-hanya.html#ixzz29pVCNLwH

10 peratus jahat, 90 peratus dizalimi

Posted: 20 Oct 2012 03:57 PM PDT


Jalan raya mulai dipasang kamera bagi memerangkap mana-mana kenderaan yang memandu lebih dari had laju yang ditetapkan – biasanya 90 kilometer per jam.

Belumlah kamera itu ada di setiap batu di setiap jalan. Setakat beberapa belas yang baru dipasang di jalan-jalan yang tidak putus-putus lalu lalangnya, luar biasa jumlah yang telah diperangkap. Atas satu mangsa dikenakan RM300, berpuluh, bahkan beratus ribu denda dapat dipungut kerajaan buat satu hari.

Ia boleh mengalahkan pungutan tol oleh syarikat konsesi jalan bertol.  

Setiap pemandu itu samalah nasibnya dengan pelanduk dekat jerat. Pelanduk memang lupakan jerat tetapi jerat tidak pernah lupakan pelanduk. Mana jerat yang dipasang di tempat laluan pelanduk, maka mengena sajalah jerat. Suka atau tidak suka pelanduk akan masuk perangkap, bukan sekali dua bahkan berkali-kali.

Tujuan kamera perangkap itu adalah bagi mencegah kemalangan trafik gara-gara 10 peratus pemandu gila. Pemandu gila inilah kira-kira yang menjadi punca utama kemalangan itu. Memandu lebih had boleh menyebabkan kemalangan tetapi tidak semestinya jadi punca utama kemalangan.

Bukan saja memandu laju mengundang malang, tetapi memandu terlalu perlahan pun boleh mengundang kecelakaan. Bahkan kereta yang  tidak bergerak di tepi jalan boleh menyebabkan kenderaan lain berlanggar.

Seperti sudah disepakati punca kecelakaan ialah oleh 10 peratus pemandu gila yang tidak sayangkan nyawa dan keselamatan, membabi buta di jalan raya  dan jalan raya itu macam dia saja yang punya. Adalah 90 peratus lagi, sekalipun memandu lebih daripada had laju, tetapi mereka bukan gila, ia tidak dikira punca kecelakaan.

Apakah patut dan adil gara-gara 10 peratus pemandu gila-gila itu, maka 90 peratus lagi yang berhati-hati terpaksa menanggung hukuman yang disebabkan oleh orang lain? Dibimbangi tindakan itu menzalimi 90 peratus pemandu yang sopan.

Ada pun hukuman atas kecelakaan itu telah diswastakan. Yang berkuasa atas urusan mendenda itu ialah syarikat membekalkan kamera itu. Hanya RM150 daripada denda itu untuk kerajaan manakala separuh lagi pergi kepada syarikat yang membekalkan kamera.

Yang mengaut untung atas kecelakaan itu ialah syarikat yang membida kamera. Siapa yang dapat konsesi menghukum pemandu itu? Ia diyakini tidak ditender. Sama seperti syarikat kroni lain, ia diyakini diberi kepada kroni yang tahu bagaimana laba besar boleh diperoleh daripada masalah lalu lintas dan kecelakaan jalan raya.

Maka  sistem memasang kamera itu yang utamanya ialah untuk mendapatkan keuntungan  daripada masalah yang hadapi, ada pun soal mencegah kecelakaan itu telah jadi tujuan sampingan. Apabila mencari duit jadi motif utama, maka kerajaan boleh didakwa sebagai pihak yang lebilh  suka melihat banyaknya kecelakaan – kecederaan dan kematian.

Kerajaan dan syarikat konsesi telah berkongsi keuntungan daripada kecelakaan jalan raya. Lebih banyak kemalangan lebih baik kerana kerana memberi pulangan yang banyak kepada kerajaan  dan konsesi.

Justeru, kerajaan boleh ditempelak, ia tidak suka kecelakaan lalu lintas berkurangan atau diminimakan kerana merugikan konsesi.

Pihak konsesi tahu bahawa kecelakaan jalan raya akan sentiasa berlaku dan ia sukar dicegah. Sistem jalan raya yang baik, dan kereta dan motosikal  bertambah setiap masa, teknologi bertambah canggih bagi melanjukan kenderaan, orang yang berpendapatan kecil pun boleh memiliki kenderaan, maka semuanya ini mengundang kecelakaan jalan raya.

Daripada menyaksikan kecelakaan itu sebagai suatu tragedi, maka ada untungnya kalau ia mendatangkan duit  dengan senang.

Dengan fikiran yang sedemikian pemandu yang tidak  gila terpaksa didenda. Tidakkah ia menzalimi orang yang banyak dan tidakkah langkah memasang kamera itu sama dengan apa yang dibahasakan marahkan nyamuk kelambu dibakar.
http://bm.harakahdaily.net/index.php/columnist/subky-latif/13963-10-peratus-jahat-90-peratus-dizalimi


10 peratus jahat, 90 peratus dizalimi

Subky Latif,18 Okt 2012
Jalan raya mulai dipasang kamera bagi memerangkap mana-mana kenderaan yang memandu lebih dari had laju yang ditetapkan – biasanya 90 kilometer per jam.

Belumlah kamera itu ada di setiap batu di setiap jalan. Setakat beberapa belas yang baru dipasang di jalan-jalan yang tidak putus-putus lalu lalangnya, luar biasa jumlah yang telah diperangkap. Atas satu mangsa dikenakan RM300, berpuluh, bahkan beratus ribu denda dapat dipungut kerajaan buat satu hari.

Ia boleh mengalahkan pungutan tol oleh syarikat konsesi jalan bertol.  

Setiap pemandu itu samalah nasibnya dengan pelanduk dekat jerat. Pelanduk memang lupakan jerat tetapi jerat tidak pernah lupakan pelanduk. Mana jerat yang dipasang di tempat laluan pelanduk, maka mengena sajalah jerat. Suka atau tidak suka pelanduk akan masuk perangkap, bukan sekali dua bahkan berkali-kali.

Tujuan kamera perangkap itu adalah bagi mencegah kemalangan trafik gara-gara 10 peratus pemandu gila. Pemandu gila inilah kira-kira yang menjadi punca utama kemalangan itu. Memandu lebih had boleh menyebabkan kemalangan tetapi tidak semestinya jadi punca utama kemalangan.

Bukan saja memandu laju mengundang malang, tetapi memandu terlalu perlahan pun boleh mengundang kecelakaan. Bahkan kereta yang  tidak bergerak di tepi jalan boleh menyebabkan kenderaan lain berlanggar.

Seperti sudah disepakati punca kecelakaan ialah oleh 10 peratus pemandu gila yang tidak sayangkan nyawa dan keselamatan, membabi buta di jalan raya  dan jalan raya itu macam dia saja yang punya. Adalah 90 peratus lagi, sekalipun memandu lebih daripada had laju, tetapi mereka bukan gila, ia tidak dikira punca kecelakaan.

Apakah patut dan adil gara-gara 10 peratus pemandu gila-gila itu, maka 90 peratus lagi yang berhati-hati terpaksa menanggung hukuman yang disebabkan oleh orang lain? Dibimbangi tindakan itu menzalimi 90 peratus pemandu yang sopan.

Ada pun hukuman atas kecelakaan itu telah diswastakan. Yang berkuasa atas urusan mendenda itu ialah syarikat membekalkan kamera itu. Hanya RM150 daripada denda itu untuk kerajaan manakala separuh lagi pergi kepada syarikat yang membekalkan kamera.

Yang mengaut untung atas kecelakaan itu ialah syarikat yang membida kamera. Siapa yang dapat konsesi menghukum pemandu itu? Ia diyakini tidak ditender. Sama seperti syarikat kroni lain, ia diyakini diberi kepada kroni yang tahu bagaimana laba besar boleh diperoleh daripada masalah lalu lintas dan kecelakaan jalan raya.

Maka  sistem memasang kamera itu yang utamanya ialah untuk mendapatkan keuntungan  daripada masalah yang hadapi, ada pun soal mencegah kecelakaan itu telah jadi tujuan sampingan. Apabila mencari duit jadi motif utama, maka kerajaan boleh didakwa sebagai pihak yang lebilh  suka melihat banyaknya kecelakaan – kecederaan dan kematian.

Kerajaan dan syarikat konsesi telah berkongsi keuntungan daripada kecelakaan jalan raya. Lebih banyak kemalangan lebih baik kerana kerana memberi pulangan yang banyak kepada kerajaan  dan konsesi.

Justeru, kerajaan boleh ditempelak, ia tidak suka kecelakaan lalu lintas berkurangan atau diminimakan kerana merugikan konsesi.

Pihak konsesi tahu bahawa kecelakaan jalan raya akan sentiasa berlaku dan ia sukar dicegah. Sistem jalan raya yang baik, dan kereta dan motosikal  bertambah setiap masa, teknologi bertambah canggih bagi melanjukan kenderaan, orang yang berpendapatan kecil pun boleh memiliki kenderaan, maka semuanya ini mengundang kecelakaan jalan raya.

Daripada menyaksikan kecelakaan itu sebagai suatu tragedi, maka ada untungnya kalau ia mendatangkan duit  dengan senang.

Dengan fikiran yang sedemikian pemandu yang tidak  gila terpaksa didenda. Tidakkah ia menzalimi orang yang banyak dan tidakkah langkah memasang kamera itu sama dengan apa yang dibahasakan marahkan nyamuk kelambu dibakar.
http://bm.harakahdaily.net/index.php/columnist/subky-latif/13963-10-peratus-jahat-90-peratus-dizalimi


10 peratus jahat, 90 peratus dizalimi

Subky Latif,18 Okt 2012
Jalan raya mulai dipasang kamera bagi memerangkap mana-mana kenderaan yang memandu lebih dari had laju yang ditetapkan – biasanya 90 kilometer per jam.

Belumlah kamera itu ada di setiap batu di setiap jalan. Setakat beberapa belas yang baru dipasang di jalan-jalan yang tidak putus-putus lalu lalangnya, luar biasa jumlah yang telah diperangkap. Atas satu mangsa dikenakan RM300, berpuluh, bahkan beratus ribu denda dapat dipungut kerajaan buat satu hari.

Ia boleh mengalahkan pungutan tol oleh syarikat konsesi jalan bertol.  

Setiap pemandu itu samalah nasibnya dengan pelanduk dekat jerat. Pelanduk memang lupakan jerat tetapi jerat tidak pernah lupakan pelanduk. Mana jerat yang dipasang di tempat laluan pelanduk, maka mengena sajalah jerat. Suka atau tidak suka pelanduk akan masuk perangkap, bukan sekali dua bahkan berkali-kali.

Tujuan kamera perangkap itu adalah bagi mencegah kemalangan trafik gara-gara 10 peratus pemandu gila. Pemandu gila inilah kira-kira yang menjadi punca utama kemalangan itu. Memandu lebih had boleh menyebabkan kemalangan tetapi tidak semestinya jadi punca utama kemalangan.

Bukan saja memandu laju mengundang malang, tetapi memandu terlalu perlahan pun boleh mengundang kecelakaan. Bahkan kereta yang  tidak bergerak di tepi jalan boleh menyebabkan kenderaan lain berlanggar.

Seperti sudah disepakati punca kecelakaan ialah oleh 10 peratus pemandu gila yang tidak sayangkan nyawa dan keselamatan, membabi buta di jalan raya  dan jalan raya itu macam dia saja yang punya. Adalah 90 peratus lagi, sekalipun memandu lebih daripada had laju, tetapi mereka bukan gila, ia tidak dikira punca kecelakaan.

Apakah patut dan adil gara-gara 10 peratus pemandu gila-gila itu, maka 90 peratus lagi yang berhati-hati terpaksa menanggung hukuman yang disebabkan oleh orang lain? Dibimbangi tindakan itu menzalimi 90 peratus pemandu yang sopan.

Ada pun hukuman atas kecelakaan itu telah diswastakan. Yang berkuasa atas urusan mendenda itu ialah syarikat membekalkan kamera itu. Hanya RM150 daripada denda itu untuk kerajaan manakala separuh lagi pergi kepada syarikat yang membekalkan kamera.

Yang mengaut untung atas kecelakaan itu ialah syarikat yang membida kamera. Siapa yang dapat konsesi menghukum pemandu itu? Ia diyakini tidak ditender. Sama seperti syarikat kroni lain, ia diyakini diberi kepada kroni yang tahu bagaimana laba besar boleh diperoleh daripada masalah lalu lintas dan kecelakaan jalan raya.

Maka  sistem memasang kamera itu yang utamanya ialah untuk mendapatkan keuntungan  daripada masalah yang hadapi, ada pun soal mencegah kecelakaan itu telah jadi tujuan sampingan. Apabila mencari duit jadi motif utama, maka kerajaan boleh didakwa sebagai pihak yang lebilh  suka melihat banyaknya kecelakaan – kecederaan dan kematian.

Kerajaan dan syarikat konsesi telah berkongsi keuntungan daripada kecelakaan jalan raya. Lebih banyak kemalangan lebih baik kerana kerana memberi pulangan yang banyak kepada kerajaan  dan konsesi.

Justeru, kerajaan boleh ditempelak, ia tidak suka kecelakaan lalu lintas berkurangan atau diminimakan kerana merugikan konsesi.

Pihak konsesi tahu bahawa kecelakaan jalan raya akan sentiasa berlaku dan ia sukar dicegah. Sistem jalan raya yang baik, dan kereta dan motosikal  bertambah setiap masa, teknologi bertambah canggih bagi melanjukan kenderaan, orang yang berpendapatan kecil pun boleh memiliki kenderaan, maka semuanya ini mengundang kecelakaan jalan raya.

Daripada menyaksikan kecelakaan itu sebagai suatu tragedi, maka ada untungnya kalau ia mendatangkan duit  dengan senang.

Dengan fikiran yang sedemikian pemandu yang tidak  gila terpaksa didenda. Tidakkah ia menzalimi orang yang banyak dan tidakkah langkah memasang kamera itu sama dengan apa yang dibahasakan marahkan nyamuk kelambu dibakar.
http://bm.harakahdaily.net/index.php/columnist/subky-latif/13963-10-peratus-jahat-90-peratus-dizalimi

'R' dilancar di Sabah, tuntut royalti 20%

Posted: 20 Oct 2012 09:05 AM PDT



KOTA KINABALU: NGO Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas atau lebih dikenali sebagai 'R' di lancarkan di peringkat negeri Sabah hari ini.

Majlis bersejarah itu disempurnakan Pengerusi Jawatan Kuasa Tuntutan Royalti Petroleum Kelantan, Datuk Husam Musa sempena Konvensyen Politik Baharu Sabah di Star City Convention Center di sini.

Turut serta pada majlis pelancaran itu, Bekas Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Yahya Lampong, Naib Pengerusi R Malaysia Abu Samah Hassan, Setiausaha R Malaysia Hishamuddin Ghazali serta Pengerusi R Sabah Nemrone Loveh.

R Sabah merupakan sebahagian daripada lebih 80 NGO yang menyokong perjuangan menuntut royalti termasuk di Kelantan, Terengganu, Sarawak dan lapan buah negeri lain di seluruh Malaysia.

Sementara itu, Nemrone dalam kenyataan medianya berkata, tujuan penubuhan R Sabah adalah bagi menuntut bayaran royalti Sabah ditingkatkan dari 5 peratus kepada 20 peratus.

Katanya, jumlah 5 peratus yang dibayar oleh Petronas tidak mencukupi malah rakyat Sabah tidak merasai hasil minyak tersebut.

Perkara itu juga ujarnya disahkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia yang menunjukkan Sabah negeri paling miskin di Malaysia.

"Dengan tambahan peratusan bayaran royalti, ia akan menjadikan jumlah itu RM3.2 bilion.

"Maka gaji boleh ditingkatkan, pembangunan dapat dilakukan, peluang kerja makin banyak dan boleh memajukan infrastruktur di seluruh Sabah," katanya.

Beberapa lagi isu yang akan diperjuangkan R Sabah termasuklah;

- Penyerahan Blok L dan M milik Malaysia kepada Brunei yang didakwa dibuat secara tidak mengikut peruntukan Undang-undang.

- Malaysia didakwa kerugian RM320 Billion daripada tindakan tersebut.

- Isu pendaratan gas di Beuford dan duti eksais.

Tiada ulasan:

Nuffnang