Rabu, 5 September 2012

Suara Sri Andalas

Suara Sri Andalas


Selangor Kutip Hutang, Bukan “Bailout” Talam

Posted: 05 Sep 2012 02:30 AM PDT

SHAH ALAM, 4 SEPT: Laporan firma audit, KPMG Transaction Restructuring Sdn Bhd (KPMG) mendapati keputusan Kerajaan Selangor mengutip hutang bernilai RM392 juta daripada Talam Corporation (Talam) sebagai satu keputusan komersil yang baik.

KPMG juga berkata usaha mengutip hutang itu bukan satu tindakan "bailout" di mana kerajaan negeri menggunakan duit rakyat untuk menyelamatkan sebuah syarikat daripada runtuh.

Laporan tersebut adalah bukti terkini yang menyangkal kritikan pemimpin Umno-BN terhadap proses pengutipan Talam itu yang mereka mendakwa satu "bailout".

Sebaliknya dalam isu ini, Talam merupakan pihak yang perlu membayar setiap sen dari hutangnya kepada kerajaan negeri tanpa sebarang pengecualian.

Hutang tersebut merupakan hutang yang gagal dikutip oleh Kerajaan Negeri ketika di bawah pentadbiran Umno-BN.

Proses ini berbeza dengan tindakan Kerajaan Pusat Umno-BN yang pernah "bailout" syarikat kroni mereka yang sakit seperti Perwaja Steel, Renong dan Time Engineering.

Selain itu, KPMG juga mendapati usaha tersebut telah dilaksanakan dengan tertib, mengikut undang-undang, beretika serta menjaga kepentingan negeri, anak syarikat dan rakyat Selangor.

Laporan audit yang diumumkan pada sidang akhbar selepas mesyuarat exco baru baru ini, menyebut penyelesaian hutang Talam itu dilaksanakan menerusi pelbagai mekanisma.

"Penyelesaian hutang ini dilaksanakan menerusi penyelesaian aset melibatkan sembilan plot tanah, dua hartanah, 60 peratus saham dalam anak syarikat Talam serta (wang) tunai.

"Perjanjian penyelesaian dengan Talam ini adalah semata-mata bertujuan mengutip hutang," menurut petikan laporan firma audit itu lagi.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif KPMG Advisory Unit Chan Siew May dalam sidang media sama pula berkata, semakan yang dibuat tidak berdasarkan mana-mana tuduhan.

Abdul Khalid dalam sidang media itu turut berkata, laporan tersebut akan dibentangkan dalam Dewan Negeri Selangor yang akan bersidang pada November akan datang sebelum diedarkan kepada orang ramai.

Selain itu Abdul Khalid juga mengumumkan perlantikan Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad dan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Phua sebagai jurucakap rasmi bagi Kerajaan Negeri berhubung isu ini.

Turut diberi kepercayaan sebagai jurucakap dalam isu sama adalah Ahli Parlimen Selayang, William Leong dan Setiausaha Politik Menteri Besar, Faekah Husin.

Sumber: Selangorku

Jemput Sultan : Rekod Dedah Kerajaan Negeri Ikut Prosedur

Posted: 05 Sep 2012 02:00 AM PDT

SHAH ALAM : Penganjuran Majlis Sambutan Kemerdekaan Ke- 55 peringkat Selangor terbukti mengikut lunas amalan dan prosedur yang diamalkan sejak bertahun-tahun.

Merujuk rekod Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, DYMM Sultan Selangor hanya pernah sekali dijemput iaitu pada tahun 2007.

Rekod yang diperolehi sehingga tahun 2003 menunjukkan hanya Menteri Besar bertindak sebagai tetamu kehormat pada sambutan ambang Merdeka pada setiap malam 30 Ogos.

Bukti ini menunjukkan bahawa sejak dari pentadbiran Umno-BN lagi sebelum 2008, Sultan Selangor tidak dijemput untuk menyertai acara ambang kemerdekaan.

Menteri Besar Besar, Tan Sri Abdul Khalid berkata Sultan Selangor menerima jemputan pada setiap tahun untuk Majlis Bacaan Yasin, Tahlil dan Doa Selamat yang diadakan pada setiap 31 Ogos sempena Sambutan Bulan Kemerdekaan.

Jemputan kepada Sultan Selangor pada 2007 itu melibatkan keberangkatan pada acara perbarisan dan perarakan sempena Sambutan Jubli Emas 50 Tahun Kemerdekaan Malaysia.

Abdul Khalid mendedahkan rekod jemputan daripada pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri ke pihak Sultan Selangor bagi menjawab persoalan mengapa baginda tidak dijemput ke acara ambang merdeka peringkat Selangor pada 30 Ogos lalu.

Persoalan itu ditimbulkan oleh beberapa pihak baru-baru ini yang mempertikaikan mengapa Sultan Selangor tidak dijemput ke acara tersebut.

"Saya terima penjelasan (Setiausaha Kerajaan Negeri) Datuk Mohamad Khusrin Munawi berkenaan perkara ini dan saya berterima kasih atas kerja-kerja jawatankuasa berkenaan," kata beliau.

Abdul Khalid juga menyangkal dakwaan dari bekas Menteri Besar, Dr Mohamed Khir Toyo yang beliau pernah menjemput Sultan Selangor ke Majlis Sambutan Kemerdekaan.

Katanya tiada sebarang rekod yang menunjukkan Dr Khir pernah menjemput Sultan.

"Buat masa ini tiada sebarang rekod ditemui, mungkin juga sudah terbakar," jawab beliau secara sinis dalam satu sidang media selepas Mesyuarat Exco di sini.

Selain itu, Abdul Khalid berkata tindakan Kerajaan Negeri mengundang Penasihat Ekonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim hanyalah sebagai penceramah jemputan.

"Tetamu kehormat adalah Menteri Besar, dan Anwar pula hadir sebagai penceramah jemputan.

Sama seperti sebelum ini, kita ada penyanyi jemputan, cuma kali ini kita gantikan dengan penceramah jemputan," ujarnya.

Sumber: Selangorku

Xavier : Kenapa PDRM Bersikap Dwi-Standard?

Posted: 04 Sep 2012 09:00 PM PDT

PETALING JAYA, 4 SEPT: Ketiadaan anggota beruniform Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk menjaga keselamatan awam ketika sambutan ambang kemerdekaan peringkat Selangor menggambarkan sikap dwi-standard.

Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr Xavier Jayakumar berkata tindakan yang mengecewakan Kerajaan Negeri itu tidak menggambarkan slogan 'Tegas, Adil dan Berhemah'.

"Kita mahu, pihak polis bertindak adil berdasarkan slogannya, 'Tegas, Adil dan Berhemah' dan bukannya hanya bertugas apabila melibatkan program yang diadakan oleh Umno-BN sahaja dan pemimpin kerajaan pusat sahaja," kata beliau.

Menurut Dr Xavier, tiada seorang pun anggota polis beruniform kelihatan bertugas dalam acara sambutan yang berlangsung di Dataran Kemerdekaan Shah Alam pada Ogos 30.

Beliau turut berkata tindakan polis itu telah menyebabkan keselamatan orang ramai, pemimpin kerajaan negeri dan kakitangan awam terancam.

Menurutnya pihak polis sepatutnya mengutamakan keselamatan awam dengan tidak membiarkan diri mereka dipengaruhi unsur-unsur kepentingan politik mana-mana pihak.

Xavier sekali lagi melahirkan rasa kecewanya apabila PDRM dan Angkatan Tentera Laut Malaysia menarik diri dari acara perbarisan sambutan itu pada saat akhir.

"Adakah mereka menerima arahan dari 'tangan-tangan di atas' untuk menarik diri dari menyertai program anjuran kerajaan Pakatan Rakyat?

"Ini jelas menunjukkan bahawa walaupun kita sudah 55 tahun merdeka, kita sedih kerana institusi keselamatan masih tidak bebas dan terus dijajah," ujarnya lagi.

Sumber: Selangorku

Xavier Jayakumar: Pakatan Was Democratically Chosen & Has The Right To Invite Any Personality

Posted: 04 Sep 2012 02:30 AM PDT


Dragging Sultan into Selangor N-Day Issue an Act of Mischief, Says State Exco Man

Posted: 04 Sep 2012 02:00 AM PDT

KUALA LUMPUR, Sept 4 — A Selangor exco member today said it was "mischievous" to turn the state-level National Day celebrations into an issue, where leaders from the Barisan Nasional (BN) coalition had questioned why the Sultan of Selangor was not invited.

Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, who is also Umno president, had suggested that the Pakatan Rakyat (PR)-led state government given more respect to Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim by inviting him for the celebrations.

"It is mischievous of certain people especially Umno leaders to involve the palace in this issue," Dr Xavier Jayakumar said at a press conference at the PKR headquarters today.

He said that "by protocol, the palace is usually not invited" for such events.

Xavier pointed out that Anwar was an elected MP and also Selangor's economic adviser.

"He (Anwar) was invited in his capacity as opposition leader in Parliament," Xavier said, adding that "in other countries, it's a minister position".

"I don't see why there is a query now," he said, pointing out that it was the democratic right of the state government to extend invitations for the celebrations.

The Selangor state government had on Sunday denied intentionally shutting out Sultan Sharafuddin Idris Shah from the event, saying that it has been the practice for the Ruler not to be invited even when the state was under BN rule.


Source: TheMalaysianInsider

Tiada ulasan:

Nuffnang