Sabtu, 12 Mei 2012

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Ceramah Perdana Sempena Majlis Himpunan Pekerja Selangor

Posted: 11 May 2012 11:45 PM PDT

13 Mei 2012 (Ahad)

Masa: 8.30 – 12.00 malam

Lokasi : Stadium Melawati, Shah Alam

Penceramah:

i.                    YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

ii.                  YAB Tan Sri Khalid Ibrahim

iii.                YB Dato' Seri Abdul Hadi Awang

iv.               YB Lim Kit Siang

v.                 YBhg Muhammad Sabu

Siri Jelajah Dato’ Seri Anwar Ibrahim Ke Melaka — 12 Mei 2012

Posted: 11 May 2012 06:59 PM PDT

Merdeka Rakyat – Pascal Bersih 3.0

12 Mei 2012 (Sabtu)

1)    4.30 ptg – Hi – Tea Di Pekan Jasin

2)    5.30 ptg – Hi – Tea Di Taman Merdeka, Air Keroh

3)    7.15 mlm – Solat & Tazkirah Maghrib

4)    Lokasi : Markaz ABIM Melaka, Bukit Baru, Melaka

5)    9.00 – 12.00 mlm – Ceramah Perdana 1 –

"Merdeka Rakyat – Pascal Bersih 3.0"

Lokasi: Kampong Paya Mengkuang 2, Bukit Rambai, Kelebang

6)    9.00 – 12.00 mlm – Ceramah Perdana 2 –

"Merdeka Rakyat – Pascal Bersih 3.0"

Lokasi : Kampong Paku, Kelemak Dalam, Alor Gajah

7)    Penceramah:

i.                    YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

ii.                  YB Johari Abdul

iii.                YBhg Shamsul Iskandar Mohd Akin

iv.               Sdr Adly Zahari

v.                 YBhg Damain Baba Yeo

vi.               Sdri Fadiah Nadwa Fikri

Pakatan Rakyat Federal Government Pledges to Resolve The Issue of Indians, Dayaks And Others Born in Malaysia Without Documentation (Birth Certificate/Identity Cards)

Posted: 11 May 2012 07:26 AM PDT

Pakatan Rakyat pledges upon forming federal government, to use all necessary and required resources available to resolve the long outstanding problem of Malaysians without documentation, primarily birth certificates and identity cards (MyKads).
 
I categorically state that this will be a priority of our government; we will urgently, expediently and comprehensively complete the documentation exercise for them.  
 
Hundreds of thousands of Indians, Dayaks and others born in Malaysia are living without documentation because government process failed them. Without documents they are denied schooling, employment, healthcare, travel, social security, government aid, public office and voting rights.
 
They predominately are from economically challenged backgrounds and regions, and without documents they are further disenfranchised, falling into the fringes of society and remaining impoverished. They are effectively removed from contributing to the country's economy.
 
It is widespread and acute in the Indian and Dayak community, and despite repeated promises from Barisan Nasional (BN) leaders and elected representatives, their plight continues.
 
Citizenship is the most important right in a democratic society.
 
Part 3 of the Federal Constitution contains provisions ensuring no person shall be rendered stateless in Malaysia. Yet hundreds of thousands are stateless because a BN government has long forgotten them.
 
Further, most of these victims are citizens by operation of law under Article 14 of the Federal Constitution, since they were born and raised in Malaysia. They are either without documents or forced to accept MyKads designated for non-citizens.
 
One case has triggered the conscience of Malaysians over the last fortnight. A Form 5 student Reshina Batumanathan was born and raised here, yet she has been repeatedly denied a MyKad. The National Registration Department has only issued her a non-citizen permit so that she can continue her schooling. Her future is bleak and uncertain without the MyKad she is entitled to. Reshina is a symbol and example of the stateless Malaysians.
 
The issue of undocumented Malaysians is a moral issue, central to social justice. Reshina and the hundreds of thousands like her are living lesser lives in their own country. Pakatan Rakyat will champion these Malaysians and gain them their constitutionally guaranteed rights when we form government.
 
DATO' SERI ANWAR IBRAHIM
LEADER OF THE OPPOSITION

KENYATAAN MEDIA: Kerajaan Persekutuan Pakatan Rakyat Berikrar Akan Menyelesaikan Permasalahan Masyarakat India, Dayak Dan Lain-Lain Yang Tidak Mempunyai Dokumentasi Pengenalan Diri (Sijil Kelahiran/Kad Pengenalan)

Posted: 11 May 2012 07:20 AM PDT

Pakatan Rakyat berikrar, sebaik menubuhkan kerajaan persekutuan kelak, kami akan menyelesaikan permasalahan yang telah sekian lama diabaikan, iaitu masalah sebilangan besar rakyat Malaysia yang tidak punya dokumen pengenalan diri, terutamanya sijil kelahiran dan kad pengenalan.

Saya nyatakan disini bahawa isu ini akan menjadi keutamaan Pakatan Rakyat dan kami akan berusaha sesegera mungkin dalam menyelesaikan permasalahan ini.

Terdapat ratusan ribu masyarakat India, Dayak dan lain-lain yang lahir di Malaysia hidup tanpa dokumentasi pengenalan diri yang sah kerana prosedur kerajaan itu sendiri yang menggagalkan mereka. Tanpa dokumen tersebut, mereka dinafikan hak untuk bersekolah, bekerja, mendapat perkhidmatan kesihatan, keselamatan, bantuan kerajaan dan juga hak mengundi.

Kebanyakan dari mereka adalah daripada latarbelakang yang sangat miskin dari segi ekonomi. Tanpa dokumen tersebut, mereka akan terus dipinggirkan dan dipandang hina oleh masyarakat setempat. Mereka juga disisihkan secara total dari menyumbang kepada peningkatan ekonomi negara.

Jumlahnya sangat besar dalam komuniti India dan sebilangan kecil dalam masyarakat Dayak; pelbagai janji telah ditabur oleh Barisan Nasional dan pemimpin-pemimpin mereka, namun ternyata ianya hanya retorik politik yang memualkan.

Hak kerakyatan adalah hak yang paling fundamental dalam sebuah negara yang demokratik.

Bahagian 3 dalam Perlembagaan Persekutuan dengan jelas memperuntukkan bahawa, tiada seorang pun boleh dinafikan kerakyatannya di Malaysia. Namun, masih ramai yang dinafikan hak tersebut kerana sejak sekian lama mereka telah diabaikan kerajaan Barisan Nasional (BN).

Tambahan pula, kebanyakan mangsa adalah warganegara, melalui kuatkuasa undang-undang di bawah Perkara 14 Perlembagaan Persekutuan dan mereka dilahir dan dibesarkan di Malaysia. Mereka ini, samada tanpa dokumentasi atau dipaksa untuk menerima MyKad yang ditetapkan untuk bukan warganegara.

Satu kes telah mencetuskan kebimbangan rakyat Malaysia dua minggu lalu. Reshina Batumanathan, seorang pelajar Tingkatan 5, lahir dan dibesarkan disini telah berulangkali dinafikan MyKad. Jabatan Pendaftaran Negara telah mengeluarkan permit bukan warganegara kepadanya supaya beliau boleh menyambung persekolahannya. Masa depannya kabur dan tidak menentu tanpa MyKad yang sepatutnya dimiliki beliau. Reshina adalah contoh rakyat Malaysia yang dinafikan kerakyatannya.

Isu ini adalah isu moral, yang paling utama dalam keadilan sosial. Reshina dan ratusan ribu yang lain yang tidak punya dokumentasi pengenalan diri dipinggir di negara sendiri. Pakatan Rakyat akan menjuarai permasalahan ini dan akan mengembalikan hak mereka yang dijamin Perlembagaan Persekutuan apabila menubuhkan kerajaan persekutuan kelak.

DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM
KETUA PEMBANGKANG

Tiada ulasan:

Nuffnang