Selasa, 31 Mei 2011

Mohamad Taufek Abd Ghani

Mohamad Taufek Abd Ghani


Anjing liar berkampung undang bahaya

Posted: 30 May 2011 02:32 AM PDT

Anjing liar berkampung undang bahaya
Aduan Rakyat Online
May 30th, 2011

Salam sejahtera,

Di Jalan Sikamat-Pantai, Jelebu, Negeri Sembilan di sini, umpama "kampung" bagi anjing liar dan terbiar. Saya terpanggil untuk mengajukan aduan ini kerana pihak yang bertanggungjawab menguruskan hal ini sekian lama bersikap sambil lewa.

Masalah ini sekiranya dibiarkan sepi tanpa sebarang tindakan akan mengundang padah kepada pengguna jalan di sini. Hampir setiap hari ada saja anjing yang mati digilis dengan kenderaan yang lalu-lalang di situ, malah tidak terkecuali juga kenderaan yang hampir terbabas & nyaris kemalangan akibat mengelak haiwan yang tidak diundang ini. Berapa lama lagi pihak berwajib perlu menunggu untuk mendapat berita kes kemalangan maut di situ?, kemudian barulah diambil tindakan.

Lebih membahayakan lagi, kawasan terbabit terlalu hampir dengan kawasan-kawasan perumahan sekitar Sikamat. Anjing-anjing yang terdiri daripada pelbagai jenis ini, seringkali ber"santai" ditepi-tepi jalan, kadangkala di tengah jalanraya!, bersama-sama anak-anak anjing yang masih kecil. Bukankah keadaan ini akan lebih memburukkan lagi masalah pengguna jalan raya di sini akibat komuniti anjing yang kian bertambah.

Pelajar-pelajar sekolah rendah & menengah dari sekitar Pekan Pantai juga kerap menggunakan jalan di sini kerana ia merupakan jalan alternatif ke sekolah-sekolah yang terletak di Bandar Seremban. Saya selalu memikirkan tentang keselamatan anak-anak ini berulang -alik ke sekolah dengan melalui jalan yang penuh dengan anjing yang seperti menunggu mangsa untuk dibaham.

Saya berharap, pihak yang terbabit dengan masalah penduduk ini segera menghulurkan tanggungjawab anda supaya kejadian yang tidak diingini berlaku. Jangan sudah terhantuk, baru nak terngadah. Lebih baik hulurkan tanggungjawab, daripada hulurkan bantuan setelah jadi mangsa kelak.

By: Hafizah

Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/anjing-liar-berkampung-undang-bahaya

Jalan maut di kawasan Gemas

Posted: 30 May 2011 02:29 AM PDT

Jalan maut di kawasan Gemas
Aduan Rakyat Online
May 30th, 2011

ShareSaya rasa bertanggung jawab untuk menyampaikan pekara ini kepada umum,jalan di antara Sungai Kelamah ke Pekan Gemas dan jalan dari pasir besar ke Gemas ada lah amat merbahaya kepada penguna jalan raya di sebabkan banyak kayu yang jatuh di atas jalan.

Ini adalah disebabkan banyak lori yang membawa kayu ke kawasan kilang dengan muatan yang berlebihan dan menyebabkan kayu yang tidak di ikat dengan betul jatuh ke atas jalan ini akan menyebakan penunggang motor boleh tersungkur di atas jalan dan cermin kereta pecah di timpa kayu mungkin berlaku.


Kepada mereka yang ada kuasa tolong lah ambil tindakan sebelum keluarga kamu menjadi mangsa atas perbuatan yang tak patut berlaku.

By: yusli yusof

Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/jalan-maut-di-kawasan-gemas

Tiada ulasan:

Nuffnang