Rabu, 20 April 2011

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Sumpah:Hanya Patuh Kepada Peraturan Allah

Posted: 20 Apr 2011 12:05 AM PDT

Dari Harakah

Setahu para ulama, tiada sumpah dalam urusan yang melibatkan zina, rogol liwat (melainkan isteri yang mengadu kepada hakim bahawa dia diliwat oleh suami dibenarkan bersumpah), tuduhan seseorang itu melakukan zina tanpa mengemukakan saksi (qazaf) berpandukan tindakan yang tidak memanggil Safwan atau Aisyah bersumpah dalam peristiwa fitnah ke atasnya.

Demikian penerangan yang diberikan Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mengenai cabaran bersumpah dari bekas bendahari agung Perkasa, Datuk Shuib Lazim kepada dua pemimpin kanan PAS, Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini bagi membuktikan kebenaran dakwaan rakaman video seks yang dikaitkan dengan Anwar.

"Sumpah hanya ada dalam urusan yang bukan jenayah di atas, yang pembuktian hanya dilakukan melalui penyaksian atau pengakuan.

"Andainya dibenarkan sumpah dalam urusan qazaf, nescaya akan binasalah masyarakat, apabila seseorang wanita atau lelaki yang khianat atau berniat jahat kepada seorang imam, sanggup bersumpah dengan nama Allah:

"Wallahi, wabillahi, watallahi, imam itu telah merogol saya, nescaya akan punah keyakinan masyarakat pada imam, demikian seterusnya," terang Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini.

Lantaran itu, katanya yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, Rasulullah s.a.w mengkategorikan qazaf sebagai dosa membinasakan – yakni ia akan membinasakan diri yang dituduh, keluarganya mungkin bercerai-berai, masyarakat hilang kepercayaan padanya dan institusi atau syarikat akan membawa hilang kredibiliti kepada majikannya.

"Bayangkan kalau sumpah dibenarkan dalam tuduhan zina, rogol dan liwat, sudah tentu akan ada golongan yang akan mengambil kesempatan sanggup bersumpah demi menjatuhkan maruah seseorang," tambahnya.

Disebabkan itu, katanya, Islam menyeru umatnya agar berpegang pada panduan ilmu yang disampaikan oleh para ulamak yang muktabar.

"Apabila Dr Yusuf al-Qardhawi menjelaskan tiadanya sumpah dalam urusan qazaf, bermakna inilah panduan syarak yang perlu dipatuhi oleh umat Islam.

"Semoga Allah menjauhi kita dari membuat tuduhan yang berupa qazaf kerana ia termasuk dalam tujuh dosa besar yang membinasakan umat manusia," kata Tuan Ibrahim.

Oleh itu, beliau berkata, Shuib harus mendalami peraturan syarak sebelum mencabar pemimpin PAS untuk bersumpah.

"Yang minta saksi ini bukan PAS, tapi Allah dan Rasul-Nya. Jangan kita anggap Allah jahil dalam membuat peraturan-Nya – Allah yang Maha Mengetahui dan Maha Hakim dalam menetapkan hukuman-Nya.

"Kita mesti ikut peraturan Allah, bukan membuat peraturan baru yang bercanggah dengan peraturan Allah. PAS tidak berhasrat membela sesiapa tetapi kita perlu ikut peraturan Allah," tegas Tuan Ibrahim.

Kalau Shuib merasakan klip video seks itu satu kes penting, kata Tuan Ibrahim dia perlu menayangkannya pada hakim yang bakal memutuskan sesuatu kes dan bukannya kepada orang ramai untuk minta penghakiman awam.

"Dia perlu mengadu kepada polis bukan tayang pada wartawan untuk jadi bahan menjatuh seseorang, kalau ianya benar sekalipun, apa lagi ianya penuh dengan pertikaian kesahihannya," bidas Tuan Ibrahim, yang turut melahirkan rasa kesal ke atas kelambatan polis untuk mengambil tindakan terhadap trio Datuk T yang diketuai bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Thamby Chik yang melakukan jenayah secara terang dengan menyiarkan video lucah kepada orang awam.

Memahami Kejahilan Politik BN

Posted: 19 Apr 2011 09:44 PM PDT

Dari Merdeka Review
Oleh Hafiz Zainuddin

PR kecundang, BN melemah

Kita tidak boleh menuduh rakyat Sarawak telah silap membuat pilihan. Atas kefahaman dan penilaian tertentu, mereka telahpun menggunakan ruang demokrasi yang disediakan sebaik mungkin. Yang pasti, Pakatan Rakyat nyata kecundang apabila gagal menggantikan BN malah menafikan majoriti 2/3 pun masih jauh.

Sama sekali PRN Sarawak kali ini sedikit sebanyak memberi tamparan kepada PR yang begitu yakin untuk menafikan majoriti 2/3 BN sekaligus membuktikan bahawa congakan awal oleh Zentrum meleset. Walau bagaimanapun, keputusan pilihanraya menunjukkan peningkatan undi kepada PR adapun BN masih selesa dengan kemenangan 55 kerusi dari 71 kerusi bertanding.

Secara umum, rakyat Sarawak masih selesa dengan BN dengan mandat baru yang telah diberikan.

Pada masa yang sama menjelaskan bahawa strategi kempen BN nampaknya gagal mempertahankan majoriti sedia ada walaupun jentera BN bertungkus lumus berkempen. Isu video seks nyata tidak memberi kesan kepada minda rakyat Sarawak malah populariti Najib dan Muhyiddin juga tidak mampu membendung kecenderungan pengundi untuk mengundi Pakatan Rakyat. Kemenangan beberapa kerusi tambahan untuk Pakatan Rakyat juga melucutkan gelaran Sarawak sebagai fix deposit buat BN.

Kemenangan DAP menggusarkan?

Hampir 80% dari 15 kerusi yang di menangi Pakatan Rakyat didominasi oleh DAP. Ternyata, DAP berjaya mengubah sentimen rakyat yang selama ini menyokong SUPP yang mewakili sebahagian besar masyarakat Cina Sarawak. Kesimpulan pertama yang boleh dibuat dari kemenangan besar DAP ini ialah, masyarakat Cina komited dalam meneruskan agenda perubahan dengan memberikan sokongan padu mereka kepada calon-calon Pakatan Rakyat manakala PAS dan PKR pula telah mula diterima di Sarawak dengan peningkatan undi di kawasan-kawasan tertentu. Atas kejayaan besar ini DAP telah dimangsakan oleh media.

Apa lagi yang oleh diperkatakan dengan kemenangan besar DAP ini baik di Semenanjung mahupun di Sarawak? Sudah tentu kemenangan DAP ini menimbulkan rasa kurang senang dari BN yang telah hilang sokongan dan kepercayaan dari masyarakat Cina seolah-olah masyarakat Cina memberi signal kepada kerajaan bahawa “kami tidak perlu lagi diwakili di peringkat federal”, “kami boleh berdiri dengan sendiri tanpa bantuan sesiapa”.

Perubahan berani yang dilakukan oleh masyarakat Cina Sarawak telah disalah erti sebagai sebuah “kebangkitan Cina”. Malah kemenangan DAP ini digambarkan sebagai menularnya “politik perkauman”. Persoalannya, apakah jika masyarakat Cina memberi kemenangan kepada SUPP dianggap kemenangan untuk Melayu? Walhal calon-calon yang bertanding mewakili SUPP juga di kalangan masyarakat Cina. Apakah yang sebenarnya cuba digarapkan oleh media perdana negara ini dengan dakwaan yang begitu dangkal dan menjatuhkan imej profesional mereka. Sekiranya kita benarkan dakwaan ini, apa pula yang boleh dijelaskan dengan kemenangan PAS di Kedah dan bertahannya kerajaan PAS di kelantan selama lebih 20 tahun?

Kemenangan PAS dicemburui

Situasi politik dan budaya di Malaysia masih lagi berlegar disekitar faham perkauman sempit malah BN sangat selesa dengan “tradisi” ini. Isu kaum sering kedengaran di negara ini untuk mengalih perhatian rakyat kepada isu sebenar. Sepertimana yang telah diungkapkan oleh Syed Husin Ali dalam bukunya Orang Melayu: Masalah dan Masa Depan menyatakan bahawa “persaingan kelompok atasan diberi wajah kaum”.

Masyarakat Bumiputera dan Melayu harus disedarkan dari salah faham ini. Ayuh kita lihat sebagai contoh; Jika PAS yang memenangi sesebuah kawasan atau negeri, orang Melayu akan dituduh sebagai golongan yang tidak mahu bersyukur dengan jasa kerajaan, jika PKR yang menang, rakyat akan dituduh pula sebagai menyokong pengkhianat bangsa dan jika kemenangan itu di pihak DAP (sudah tentu kawasan Cina), kemenangan itu ditafsir sebagai “kebangkitan Cina” Dan menunjukkan seolah-olah masyarakat Cina tidak tahu berterima kasih kepada kerajaan atas dominasi ekonomi yang diperoleh. Apakah kita rakyat Malaysia juga perlu termakan dengan isu-isu sebegini?

Bukan kaum, tapi diskriminasi politik

Saya ingin bertanya, sebagai sebuah negara yang mengamalkan demokrasi; apakah rakyat tidak punya hak untuk memilih sehingga jika ia tidak berpihak kepada pemerintah mereka akan dituduh sedemikian rupa? Haruskah rakyat di negara ini terus diperbodohkan dengan pandangan-pandangan berbaur perkauman yang tidak sihat dan ia dibiarkan berleluasa?

Kita masih lagi dalam bahang suasana PRN Sarawak. Kemenangan besar DAP sebenarnya menjelaskan bahawa masyarakat Cina mahu untuk berubah dan berani melakukan perubahan. Apa yang berlaku kepada masyarakat Bumiputera pula, mereka punya azam untuk berubah tetapi masih terperangkap dengan hegemoni Melayu-Melanau dan dibatasi dengan sikap sinikal dan takut apatah lagi masih dimainkan dengan politik projek “jalan raya” yang nampaknya masih belum selesai.

Soalnya sekarang bukanlah “kebangkitan Cina”. Orang Cina telahpun bangkit dari kemiskinan mereka sejak selepas merdeka lagi. Keputusan PRN Sarawak sebenarnya menunjukkan bahawa masyarakat Cina cuba bersikap lebih realistik dan berani melakukan perubahan. Selain itu, ia juga membuktikan kepada kita bahawa masyarakat Cina lebih sensitif dan peka terhadap perkembangan politik tanah air. Saya bukanlah memuji tetapi inilah yang harus kita semua fikirkan bersama. Ya, agar kita seluruh rakyat Malaysia lebih realistik dan berani menyatakan pendirian terhadap isu-isu penyelewengan dan salah urus tadbir pemimpin-pemimpin negara.

Memang, Bumiputera-apalagi orang Melayu diutamakan dalam arus pembangunan nasional agar dapat bersaing dengan masyarakat yang lain. Akan tetapi, dilema yang dihadapi bukan diskriminasi dari sisi kaum tetapi apa yang berlaku adalah diskriminasi politik. Lihat sahaja apa yang pernah berlaku di Terengganu berkaitan royalti minyak yang ditukar kepada Wang Ihsan apabila PAS berjaya membentuk kerajaan di sana. Begitu juga diskriminasi berbelas-belas tahun kerajaan persekutuan terhadap kerajaan negeri Kelantan dalam hal peruntukan kewangan dalam projek bekalan air bersih yang sehingga kini menjadi tanda soal.

Nampaknya isu perkauman ini sengaja terus dibangkit dalam mempertahan monopoli politik BN agar dilihat perjuangan mereka relevan sehingga sekarang. Apakah kemiskinan sebahagian masyarakat bumiputera di bandar dan di kawasan pedalaman di hadapan mata kita membuktikan BN benar-benar memperjuangkan nasib golongan ini? Dan apakah kita masih tidak malu kerana masih dicengkam dengan hegemoni kaum ini? Sejarah telahpun membuktikan kebenaran dan telah sampai masanya untuk kita merevolusikan minda!

*Hafiz Zainuddin ialah penulis bebas.

Siapakah “Whistle Blower” Sebenar?

Posted: 19 Apr 2011 08:02 PM PDT

Dari TVSelangor

Sejak 21 Mac, gandingan Datuk T diangkat oleh pemimpin Umno dan juak-juaknya termasuk Perkasa dan Utusan Malaysia sebagai 'whistle blowers' yang harus dilindungi.

Pada tarikh itu, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, Shazryl Eskay dan Shuib Lazim menayangkan video kepada media dan ahli politik terpilih untuk "membuktikan' Datuk Seri Anwar Ibrahim mengadakan hubungan seks dengan seorang pelacur.

Suara-suara Umno mengenai keperluan melindungi Datuk T sebagai "whistle blower" semakin lantang dengan pengumuman terbaru polis bahawa tiga individu berkenaan mungkin dihadapkan ke mahkamah kerana menayangkan video lucah.

Persoalan timbul sama ada Datuk T layak dipanggil "whistle blower" kerana kononnya mendedahkan perbuatan sumbang Anwar.

"Whistle blower" adalah pihak yang mendedahkan sesuatu skandal , khususnya yang mempunyai implikasi kepentingan nasional.

Umumnya orang yang membuat pendedahan itu terbabit secara langsung dalam skandal berkenaan, justeru keperluan untuk memastikan keselamatan beliau.

“Whistle blower” berkenaan juga dikecualikan daripada pendakwaan demi memastikan agenda lebih besar ialah membongkar skandal itu dan menghukum “ikan jerung" yang bertanggungjawab, mencapai matlamatnya.

Merujuk kepada kes Datuk T, seseorang yang memegang bukti dan mahu menegakkan kebenaran tidak akan membuat tempahan bilik hotel dan menjemput media serta ahli politik tertentu (Zaid Ibrahim) untuk menonton video lucah.

Tindakan itu bukan amalan rasional bagi pihak yang menuntut keadilan tetapi lebih mirip kepada ahli politik yang mahu memastikan rakaman itu dipancarkan ke seluruh media tempatan dan antarabangsa.

Pihak yang berjiwa Islam dan tidak mahu mengaibkan sesiapa (seperti mana yang didakwa Datuk T) tidak akan menggunakan media untuk membuat ugutan terbuka terhadap Anwar dan isterinya untuk berundur dari politik.

Sejak 21 Mac, motif Eskay, Rahim Thamby Chik dan Shuib bersabit video itu terbongkar sedikit demi sedikit.

Kecacatan-kecacatan dalam video berkenaan turut diperinci dan didedahkan oleh pihak-pihak tertentu, untuk membuktikan rakaman itu adalah fitnah licik semata-mata.

Dukacita dimaklumkan gandingan Datuk T tidak boleh memakai topi "whistle blower" supaya kebal dari pendakwaan di mahkamah undang-undang mahupun menghadapi penilaian di mahkamah rakyat.

Segala tindakan yang diambil mereka mempunyai agenda tertentu dan ianya amat berkait dengan agenda besar Umno untuk Datuk Seri Anwar.

Benar, "whistle blower" harus dllindungi, tetapi siapakah "whistle blower" dalam kes ini, mahupun dalam politik Negara?

Jawapannya Anwar Ibrahim.

Susulan tindakannya mendedahkan pelbagai skandal di Dewan Rakyat dan di ceramah-ceramah, Anwar digantung enam bulan dari Parlimen Disember lalu.

Ceramah-ceramah beliau di Kuala Lumpur, Johor dan negeri-negeri lain menjadi sasaran serbuan polis.

Di Sarawak, ceramah-ceramah Anwar dihadiri ribuan orang, di bandar dan kawasan pedalaman, dengan pengundi Melayu-Melanau, Cina, Iban dan Dayak hadir mendengar kepincangan-kepincangan BN.

Sehingga hari ini, Perdana Menteri dan menteri-menteri Umno khususnya tidak menjawab beberapa skandal yang dibongkarkan oleh Anwar.

Ini termasuklah pemberian kontrak lebih RM2 bilion Kementerian Pertahanan kepada seorang pemimpin Umno dari Perak sejak tahun 2008 yang mencerminkan budaya kronisme masih menebal dalam Umno.

Najib juga tidak mengulas dakwan Anwar bahawa 1Malaysia Development Corporation (MDB) dan syarikat milik keluarga Ketua Menteri Abdul Taib Mahmud menjalankan urusniaga mencurigakan dengan Petro Saudi.

Urusniaga itu melibatkan hampir RM6 bilion ringgit.

Contoh-contoh ini hanya secebis daripada pendedahan yang dibuat oleh Anwar di Parlimen dan di luar dewan sejak beliau menjadi Ketua Pembangkang Ogos 2008.

Kebanyakan daripada dakwaan itu tidak dijawab oleh menteri berkenaan, sebaliknya Ketua Pembangkang diaib dan dicaci dengan kata-kata kurang sopan di dalam Parlimen serta juga di luar oleh juak-juak Umno.

Sejak 2008, Umno mencari helah bagaimana untuk mengekang "whistle blower" bernama Anwar Ibrahim.

Perbicaraan fitnah liwat sekali lagi menjadi senjata politik Umno untuk menyerang Anwar dengan keyakinan pengundi Melayu mudah dipengaruhi atas isu-isu agama dan moral.

Juak-juak Umno seperti Umni Hafilda dikitar semula manakala "pejuang-pejuang bangsa" seperti Senator Ezam Mohamad Nor dan S.Nallakarupan diberikan liputan luar biasa dalam media arus perdana.

Apabila "tsunami fitnah" Umno tidak dapat menghakis sokongan untuk Anwar KERANA orang Melayu menolak budaya sedemikian, parti itu tidak berundur malah memperhebatkan serangan.

Maka sampailah giliran gandingan Datuk T pula memegang "obor kebenaran" Umno dengan video seks demi membela agama bangsa dan negara.

Dan jika video seks babak pertama gagal mencapai maksud yang dihajatkan oleh Umno, usah bimbang kerana kilang fitnah parti itu sentiasa rancak dengan senjata-senjata lain.

Perlu ditanya, jika Anwar tidak lantang dan hujahnya tidak meyakinkan, adakah Umno akan mengambil peduli terhadapnya?.

Apakah rakyat di Semenanjung dan di Sarawak akan menerima secara membuta tuli segala pendedahan Anwar, jika ia tidak disokong dengan bukti dan fakta?

Jelas, Umno mempunyai kepentingan untuk membisukan "whistle blower" terbesar di negara ketika ini dengan apa cara sekali pun sama ada menerusi mahkamah atau pun menggunakan video untuk menabur fitnah.

The Myths of Sarawak Polls Results

Posted: 19 Apr 2011 07:30 PM PDT

From Malaysiakini
By Bridget Welsh

The dust has begun to settle on the 10th Sarawak polls with the BN touting its retention of the two-thirds majority as a victory, while Pakatan Rakyat points to the more than doubling of its seats. This was the most competitive state election in Sarawak’s history and was hard fought by both sides.

BN, led by Prime Minister Najib Razak essentially camped in the state for 10 days to assure the two-thirds, while the opposition also focused is national machinery in Sarawak, bringing in the top guns from Peninsular Malaysia and thousands of party workers.

A closer look at the results show that the opposition has made impressive ground, despite its failure to break the two-thirds threshold. Sarawak is no longer BN’s fixed deposit, and trends in mobilisation and support suggest that it is even more likely not to be so unless Sarawak BN radically changes how it governs.
Myth of Chinese-only swing

The spin on this election reflects a similar tone of 2006, focusing on the gains in urban seats and Chinese voters. The implicit threat in Chief Minister Abdul Taib Mahmud’s statement that the Chinese will pay for their lack of loyalty highlights the perception that the losses are the product of continued Chinese support for the opposition.

In terms of sheer number of voters for the opposition, this is correct. In all the Chinese-majority seats – from Padungan to Bukit Assek – the level of support for the opposition increased, both in number of votes and share of the vote.

This reflected the dynamic – almost electrifying – opposition campaign in the urban areas, especially in Miri where voters experienced the political awakening that their counterparts in Kuching had experienced in 2006, and in Sibu at the 2010 by-election.

No question about it, a growing number of Chinese supported the opposition in Sarawak. The interesting finding from the results, however, is that they are not alone, and in fact the Chinese swing toward the opposition is comparatively less (yes, less) than the changes within other communities.

By comparing the 2011 results with those of 2006, I trace the changes in voter turnout and share of support (percentage of majority among voters who turned out to vote) for the opposition at the seat level and, when appropriate and with available data, the polling stream level.

The preliminary findings highlight that the movement is greatest in mixed constituencies, and significant movement occurred across the ethnic communities, even the Malays.

Let’s begin with the mobilisation of voters across ethnicities. The 2011 polls show an impressive increase in voter turnout, in keeping with the increased competitiveness of the election. The greatest turnout increase was among the Malays, where the PBB machinery was well-honed, as more voters were brought to the polls, followed by increased participation of Chinese and Iban voters.

What this impressive increase in mobilisation across groups reveals is that Sarawakians recognised their power as voters and came out to vote in an unprecedented manner. This highlights the growing appreciation of political power in Sarawak and engagement with politics, which is in keeping with the unprecedented crowds at ceramah across the state, even in the rural areas.

The table (left) also highlights that the change in voting across the ethnic communities. The greatest movement compared to 2006 was in mixed seats, followed by movement in the Orang Ulu community in places such as Ba’Kelalan (where Baru Bian won his seat) but also places such as Telang Usan.

The share of movement in Orang Ulu-majority seats is large, a 20% swing. These numbers can be a bit deceiving in that the actual numbers of voters in Sarawak are small and 20% can reflect a small number of voters in the small constituencies, yet nevertheless, the swing is significant.

Ibans and Bidayuhs too change loyalities

Why then, given the swing, did the seats not move into opposition hands? The reason is simple – before 2011 opposition support in some of these areas was minuscule. In many constituencies, the opposition needed more than a 40% change to win. Yet there has been a very large swing, which is much larger than the swing in Peninsular Malaysia in 2008.

From my perspective, the most interesting ethnic changes occurred in the Malay/Melanau, Iban and Bidayuh areas. A look at the seat tally suggests that Malays are squarely in the BN camp. The PBB won all 35 of its seats and PAS failed to win a single seat, even in the close contest of Beting Maro.

The Malay/Melanau seats are interesting in a number of ways. First, the pattern towards the opposition varies, with a few of the seats moving even more strongly toward the BN, such as Sadong Jaya, and as such, the pattern is uneven.

Yet the Malay/Melanau ground was more competitive with more straight fights and more contests, such as in Daro and Dalat. PAS, in particular, made inroads. To suggest that the Malay/Melanau community is firmly behind the BN is wrong. Their support is changing as well, in spite of the ethnic campaigning and use of the racial card.

The Iban and Bidayuh majority seats also followed the pattern of opposition gains. In Iban areas, there was less movement in the share of the vote and like the Malay/Melanau seats the pattern was not consistent across seats toward the opposition, with some increased support towards the BN in Engkilili, but overall, the Iban have also changed loyalties.

As is shown in this table (right), this occurred most starkly in semi-rural areas.

The Bidayuh seats were seen to be those that would have determined whether the opposition broke the two-thirds or not. Pakatan hoped to pick up at least three of these Bidayuh seats, as sentiment on the ground toward the BN had shifted due to the religious issues and persistent exclusion of this group from economic benefits.

Higher education among the Bidayuh had increased awareness and exposure to political issues. The opposition failed to win a single seat, but here too the gains in the share of majority were impressive – an estimated 17.9% swing.

The bottom line is that the view that this election was the product of a bifurcated pattern of support – Chinese with the opposition and other groups with the BN – is wrong. Every group expressed serious concerns with the BN, and this was driven primarily with angst toward the long tenure and perceived excesses of the chief minister.

The urban voters myth

It is thus not surprising that given the changes across the board across ethnic communities, another myth needs to be shattered, namely that the opposition support is only in the urban areas.

Much has been made that the opposition won two very rural seats, Ba’kelalan and Krian. Yet, the most significant gains in terms of seats were in the semi-rural areas – for example, Batu Kawah, Dudong, Piasau (which has a large semi-rural area). The close fight in Senadin is also illustrative.

My preliminary analysis at the seat level shows that the gains in semi-rural seats were more than in the other areas, 19.7% compared to 14.8% in the rural areas and 13.4% in the urban communities.

The ‘safe’ seats in the urban periphery are no longer ‘safe’. The change in voting pattern reflected not just Chinese support for Pakatan, but Iban and Bidayuh support as well. In fact, what is especially interesting is that the movement in support in rural areas is more than the share in urban areas (although it is important to note that the urban areas have more voters).

More than anything, these findings point illustrate how much the ‘fixed deposit’ is no longer secure. Semi-rural and rural cracks in BN support are part of the new Sarawak, a more competitive polity that has become increasingly receptive to a stronger two-party system and critical of BN governance, especially in the areas of corruption.

The growing youth revolution

The election of young candidates in the opposition in some cases fresh out to university may come as a surprise to some, but it highlights the final important dynamic in this election, the massive movement among young voters away from the BN.

Drawing from the study of ‘saluran’ results in seven seats so far, from the Miri, Kuching and Bidayuh areas (semi-rural and urban seats), the findings suggest that a youth revolt has occurred.

In the lower polling streams, where new voters are concentrated, more than 70% of voters opposed the BN. Given the largely young crowds at rallies, especially in Kuching and Miri, this is no surprise.

We see two pattern – higher mobilisation of younger voters, an estimated 16% increase in turnout compared to older voters, and an overwhelming level of support for Pakatan among younger voters in the lower streams, with a change in trend of over 25%. In 2006, there was already stronger support for the opposition among the youth, but this appears to have significantly increased.

When one considers the high number of younger voters that did not register, estimated in the 100,000s in Sarawak, and the large number of younger voters working outstation, these results should be quite worrying for the BN indeed. The fact that the election was timed well before Gawai (the harvest festival in June) is also important: had it coincided, the impact of younger voters returning for the holiday would possibly result in greater losses for the BN.

Many a younger voter in my exit interviews highlighted the fact that they convinced their parents (and grandparents) to change support. The youthful composition of voting this election compared to 2006 shows that indeed a revolution among younger voters has occurred in Sarawak.

Rise of a new Sarawak

These results are preliminary and need to further confirmed with the official results at the ‘saluran’ (polling stream) level. This analysis is drawn from the newspaper publication of results and ‘saluran’ results that have been made available immediately after the polls, so the numbers should be seen as indicators of trends rather than absolutes.

These findings collectively show that there is indeed a new Sarawak, that voters across races, across geographic areas and especially the state’s future are no longer supporting the BN to the same degree. While the two-thirds may not have been broken, profound political change did come to Sarawak.

It remains to be seen whether the opposition can continue the momentum or the BN will address the root causes of the discontent, but irrespective of this, Sarawak remains critical for the political direction of the country – now more than ever.

DR BRIDGET WELSH is associate professor of political science at Singapore Management University and she can be reached at bwelsh@smu.edu.sg. She was in Sarawak to observe the state election.

Bebaskan Sarawak dari kekangan Politik Feudal BN

Posted: 19 Apr 2011 07:10 PM PDT

KENYATAAN MEDIA
Timbalan Ketua Wanita Pusat
Merangkap Pengarah Biro Pilihan Raya Pusat
Wanita KEADILAN
 
BEBASKAN SARAWAK DARIPADA KEKANGAN POLITIK FEUDAL BN

Berakhirnya Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak kali ke-10 menandakan sinar baru kepada keadilan dan perubahan yang lebih bermakna di Sarawak. Tidak pernah berlaku dalam PRN Sarawak sebelum ini yang mana Barisan Nasional (BN) diberikan tentangan yang cukup sengit oleh parti-parti pembangkang. BN mungkin mendabik dada dengan kemenangan ini. Namun mereka harus ingat, Pakatan Rakyat (Pakatan) berjaya menambah lapan (8) lagi kerusi berbanding PRN Sarawak yang lalu, di samping meningkatkan undi keseluruhan Pakatan sehingga 45%. Jika tidak kerana peranan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) yang terbukti terus menjadi 'talian hayat' Barisan Nasional untuk kekal berkuasa di Bumi Kenyalang, pastinya ada beberapa kerusi lagi yang akan jatuh ke tangan Pakatan.
 
Amat mendukacitakan bilamana sebahagian Melayu Sarawak terus-menerus terjebak ke dalam politik feudal PBB-BN yang mengekang kebebasan berpolitik rakyat. Ahli politik yang berkedudukan menggunakan kuasa mereka menakut-nakutkan rakyat yang lemah dengan berbagai cara – deraan mental, emosi, ancaman fizikal, penarikan habuan ekonomi dan lain-lain lagi agar rakyat tunduk akur menyembah keinginan ahli-ahli politik feudal.

Kemiskinan dan tahap ilmu pengetahuan yang amat rendah menjadikan mereka alat yang ampuh untuk diperkotak-katikkan supaya mudah memenuhi agenda pemusatan kekayaan dan kuasa di tangan Ketua Menteri Sarawak, Abdul Taib Mahmud dan kroni-kroninya. Asobiyah kenegerian juga diperbesar dan dipermainkan supaya menimbulkan rasa sangsi yang mendalam terhadap warga senegara dari Semenanjung Malaysia, khususnya daripada Pakatan. Gelagat Melayu Umnolah sebenarnya yang telah membawa imej buruk terhadap warga Semenanjung Malaysia yang tiada kaitan sama sekali dalam agenda pengautan kekayaan dari Malaysia Timur di mana Sabah dan Sarawak adalah negeri-negeri yang lebih kaya dari negeri-negeri Semenanjung Malaysia.

Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) percaya kepada demokrasi tulen sebagai asas kemajuan rakyat. Rakyat bebas bertindak dalam batas-batas peraturan dan undang-undang negara. Rakyat bebas memilih pemimpin dan dasar-dasar tanpa didiskriminasikan. Semua program dan rancangan adalah layak untuk mana-mana sasaran rakyat walaupun mereka ahli Umno atau PBB atau selain Pakatan.

Wanita KEADILAN berbangga dengan pertambahan calon-calon wanita dan kejayaan wanita meraih kerusi DUN Sarawak, khususnya dari DAP. Sebagai Pengarah Pilihan Raya Wanita KEADILAN Pusat, saya juga optimis bahawa kesinambungan terhadap angin perubahan politik dalam pilihan raya ke-10 Dun Sarawak akan berganda kali meningkat menjelang pilihan raya umum ke-13 nanti. Keinginan rakyat Sarawak terhadap kerajaan yang penyayang, adil dan saksama amatlah mendalam. Semakin ramai rakyat yang sedar bahawa merekalah yang sebenarnya berkuasa menentukan masa depan Sarawak. Masa akan menjadi saksi keruntuhan pemerintahan feudalistik PBB-BN Sarawak.
 
 
Rodziah Ismail
Timbalan Ketua Wanita Pusat
Pengarah Pilihan Raya Wanita Pusat
Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN)
19 April 2011

Projek e-mel 1Malaysia Diberi Kepada Syarikat Hampir Muflis

Posted: 19 Apr 2011 07:31 AM PDT

Dari KeadilanDaily

Projek e-mel percuma melalui sebuah syarikat IT tempatan, Tricubes Bhd, yang bernilai RM50 juta merupakan satu lagi projek jenaka yang ditawarkan kerajaan kepada rakyat di negara ini, kata Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli.

Menurutnya, projek yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak itu menjelaskan lagi bahawa usaha kerajaan- menerusi Projek Permulaan (EPP) di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP), tidak langsung mendatangkan sebarang manfaat kepada rakyat.

"Projek ini dimasukkan ke dalam projek utama dalam EPP di bawah ETP yang dikatakan bertujuan untuk meningkatkan dan melipatgandakan pendapatan rakyat.

"Tetapi rakyat boleh nilai sendiri bentuk projek yang ada dan ditawarkan kerajaan samada mendatangkan pulangan kepada rakyat," ujarnya.

Selain menyifatkan projek e-mel 1Malaysia itu bukan idea yang bernas, Rafizi juga mempersoal cara kontrak tersebut diberi kepada Tricubes Bhd, yang dipercayai sebuah syarikat yang hampir muflis.

Tricubes Bhd disenarai sebagai 'GN3 Companise' dalam Bursa Malaysia yang merujuk kepada syarikat yang amat bermasalah dalam penstrukturan kedudukan kewangan dan operasi syarikat.

Justeru itu pemberian kontrak e-mel percuma itu adalah sekadar usaha kerajaan untuk menyelamatkan syarikat berkenaan, yang hampir pasti dilakukan melalui rundingan terus.

"Kita mahu tahu bagaimana tender ini diberikan kepada sebuah syarikat yang rekod kewangannya begitu buruk.

"Projek ini memang sah kita tahu direct nego. Jadi projek nego seperti ini sudah tentu kita tahu orang di belakangnya ada hubungan yang rapat dengan kerajaan," ujarnya.

Menurut Rafizi, rakyat di negara ini tidak memerlukan e-mel percuma tetapi apa yang lebih penting adalah kemudahan infrastruktur yang lebih baik, terutama di kawasan pedalaman.

"Kalau rakyat di kawasan pedalaman, bukan lah kerana mereka tidak ada email tetapi kerana akses internet yang tidak ada.

"Orang perlukan elektrik, bekalan air dan khidmat pendidikan yang lebih baik. RM50 juta itu sepatutnya diberi kepada sekolah-sekolah.

"Kerajaan sepatutnya lebih tumpukan liputan internet dan bukannya emel percuma," katanya.

Hari ini, Perdana Menteri Najib Tun Razak mengumumkan Tricubes Bhd akan melaburkan RM50 juta untuk menyediakan akaun e-mel kepada semua warga Malaysia yang berusia 18 tahun ke atas.

Pelaburan bagi Projek Emel 1Malaysia itu adalah bagi menyediakan akaun email kepada semua warga Malaysia untuk urusan rasmi dengan kerajaan.

Najib ketika merasmikan projek berkenaan berkata, penyediaan emel itu bagi membolehkan komunikasi secara langsung dan selamat di antara rakyat dan kerajaan.

Ia juga dikatakan bertujuan untuk meningkatkan penyampaian perkhidmatan kerajaan kepada pengguna dan juga warga niaga.

Projek itu termasuk dalam tujuh projek baru yang diumum Najib hari ini dalam program ETP, yang sehingga kini dikatakan telah menjana pelaburan RM106.405 bilion.

Sebanyak 72 projek dalam 54 Projek Permulaan (EPP) diumumkan sehingga kini, yang bermakna 41.2 peratus daripada 131 EPP telah dimulakan, semuanya dalam tempoh kurang enam bulan sejak ETP dilancarkan.

Tiada ulasan:

Nuffnang