Khamis, 16 Ogos 2012

Nurul Izzah Anwar

Nurul Izzah Anwar


Isu Pertukaran Tanah – Tanah Awam dikorbankan untuk keuntungan Swasta?

Posted: 16 Aug 2012 01:46 AM PDT

KENYATAAN MEDIA
16 Ogos 2012
UNTUK SEBARAN SEGERA

ISU PERTUKARAN TANAH – TANAH AWAM DIKORBANKAN UNTUK KEUNTUNGAN SWASTA?

Pada sidang Parlimen April lepas, saya telah bertanyakan tentang isu pertukaran tanah yang menyebabkan para penduduk Brickfields kehilangan Ibu Pejabat Polis Daerah yang telah berbakti selama 30 tahun. Kementerian Wilayah Persekutuan telah mengesahkan bahawa:

a) Sejak 2 Mac 2012, tanah tersebut yang dikenali sebagai PT 20 (Lot 18) Seksyen 94A Bandar Kuala Lumpur (BKL) masih kepunyaan Pesuruhjaya Tanah Wilayah Persekutuan tetapi akhirnya akan berpindah milik kepada entiti swasta, Primamuda Holdings Sdn. Bhd.

b) Pertukaran tanah (land swap) di mana tanah tersebut akan ditukarkan dengan pembangunan Balai Polis Jalan Travers dan sebuah Ibu Pejabat Polis Daerah bagi menggantikan IPD Brickfields.

Sungguhpun begitu, saya telah meminta kerajaan mengesahkan bahawa pertukaran tanah asal melalui keputusan Kabinet pada 21 September 2005 melibatkan Lot 55, Jalan Travers, Bukit Persekutuan, bukan tanah di Brickfields. Pada waktu itu, para penduduk Bukit Persekutuan yang terjejas berjaya menghalang pertukaran tanah yang menswastakan tanah insitusi, selaras dengan Polisi CF3 dalam Pelan Struktur Kuala Lumpur 2020 untuk "memastikan bahawa setiap tanah kerajaan digunakan oleh kerajaan atau sebagai kemudahan awam."

Para penduduk Brickfields tidak begitu bernasib baik. Kelihatan bahawa tanah milik awam akan secara mudah ditukarkan untuk meraih keuntungan dengan secara biadab dan rakus, melibatkan bukan satu, tetapi dua lokasi yang disemak semula. Jika benar, ia akan menunjukkan sifat diskriminasi di dalam keputusan tersebut – jika pertukaran tanah itu tidak sesuai buat penduduk Bukit Persekutuan, mengapakah ia disesuaikan dalam sebuah kawasan yang sesak dan padat dengan penduduk, yakni Brickfields?

Menteri Wilayah Persekutuan, bagi pihak Kabinet, harus mendedahkan pengurusan pertukaran tanah yang sebernarnya, syarat-syaratnya, dan kos yang ditanggung oleh pemaju dalam mendapatkan tanah bernilai tinggi tersebut.

Menteri Wilayah Persekutuan juga harus menggantikan pondok polis yang dirancang dengan sebuah balai polis yang dapat berkhidmat dan memenuhi keperluan para penduduk Brickfields. Sebarang pekara yang kurang dari itu adalah merugikan dan merupakan satu bentuk pengkhianatan terhadap perkhidmatan awam.

Akhir kata, kami meminta Menteri Wilayah Persekutuan mendedahkan semua pertukaran tanah institusi awam yang serupa, sama ada yang telah dibuat atau  dalam perancangan. Semua tanah institusi awam dan lokasi sebenar perlu disenaraikan kepada umum agar rakyat boleh mengemukakan cadangan dalam pertukaran tanah, contohnya seperti yang dilakukan Ketua Wanita Bukit Bintang, Senator Mariyani Yit.

Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai, merangkap Naib Presiden KEADILAN

=====

MEDIA STATEMENT
16 August 2012
FOR IMMEDIATE RELEASE

LAND SWAP FIASCO – PUBLIC LAND SACRIFICED FOR PRIVATE PROFIT?

During the last April parliamentary sitting, I had asked regarding the land swap arrangement which cost Brickfields' residents their 30 year old District Police Station. The Federal Territory Ministry confirmed that indeed:

a) The said land, as of the 2nd of March 2012, known as PT 20 (Lot 18) Seksyen 94A Bandar Kuala Lumpur (BKL) remained in the ownership of the Federal Territory Land Commissioner but will eventually be transferred into the hands of the new owners – private entity Primamuda Holdings Sdn. Bhd.

b) A land arrangement whereby the above institutional land would be swapped in exchange for the development of the new Jalan Travers Police Station and a replacement District Police Station.

However, I ask that the government confirm that the original land swap vis a Cabinet decision on the 21st of September 2005 involved Lot 55, Jalan Travers, Federal Hill and not the land in Brickfields. At the time, the affected Federal Hill residents succeeded in blocking the land swap privatization of institutional land in line with Policy CF3 of Kuala Lumpur Structure Plan 2020 to "ensure that all government land is used for government or public facility purposes.

The people of Brickfields were not as lucky. It appears that public land was conveniently swapped for private profit in such a brazen manner involving not one but two revised locations. If this is true then it would also point to the discriminatory nature of the decision – if the swap was not suitable for Federal Hill residents, why would it be suitable in a highly congested and densely populated Brickfields?

The Minister of Federal Territories, on behalf of his cabinet colleagues, must disclose the exact land swap arrangement, its terms, and costs incurred on the developer in obtaining such prime land.

The Minister of Federal Territories must also replace the planned "police beat" with a proper police station that can adequately serve the needs of the residents of Brickfields. Anything less would be a disservice and a betrayal of public service.

Finally, we ask that the Minister disclose all other similar public institutional land swap deals that have been made or currently being planned. All available public institutional lands and their exact locations should be publicly listed so that the rakyat can submit similar land swap proposals such as the one made by Bukit Bintang Wanita Chief, Senator Mariyani Yit.

Nurul Izzah Anwar
MP for Lembah Pantai and Vice-President of KEADILAN

Balik raya: Lembah Pantai di hatiku

Posted: 16 Aug 2012 12:14 AM PDT

Alhamdulillah, Hari Raya Aidilfitri akan menyusul selepas Ramadan sebagai tanda kemenangan setelah pengorbanan dilunaskan selama sebulan, Insya-Allah.

Ibadah membawa seribu erti yang meliputi pelbagai pengalaman berpuasa daripada anak kecil yang mengira waktu tangan jam menanti Maghrib, remaja bertarung menahan lapar dahaga, kaum ibu yang sibuk persediaan sahur, buka puasa dan juga persediaan raya yang dibantu suami tercinta, malah seluruh keluarga semua menanti takbir raya dengan penuh kesyukuran.

Semestinya, kita bersyukur apa dianugerahkan ALLAH kepada kita sebagai sebuah negara majmuk yang kaya sumber, kaya bakat modal insan, kaya budaya dan kaya sejarah.

Tetapi setelah 55 tahun Merdeka, kita masih miskin demokrasi, miskin penyamarataan ekonomi, miskin media yang bebas, miskin pilihan raya yang bebas dan adil dan paling merisaukan kita masih miskin jati diri sebagai warga sebangsa, senegara, sejiwa.

Oleh demikian, pada bulan mulia ini saya mengambil kesempatan merenung akan nasib negara dan juga perjalanan tugas serta amanah saya pegang sebaik mungkin sebagai wakil rakyat untuk kawasan Lembah Pantai.

Alhamdulillah, saya bersyukur kerana sebagai wakil rakyat bertanggungjawab untuk melaksanakan dua peranan penting iaitu sebagai penggubal undang-undang di Parlimen dan sebagai pemberi khidmat di kawasan Parlimen menjadi pemudah cara antara rakyat dan pihak berkuasa tempatan.

Peranan dan sumbangan saya sebagai pemberi khidmat di kawasan Parlimen adalah melalui lawatan meninjau keadaan kawasan dan program khidmat masyarakat kerana walaupun Pakatan Rakyat menang 10 daripada 11 kerusi di Kuala Lumpur serta tidak diberikan peruntukan RM2 juta untuk kawasan Parlimen, saya tetap bersyukur kerana mendapat sokongan dan bantuan dari banyak pihak untuk menjayakan program-program demi rakyat.

Selain itu, saya akan teruskan agenda membanteras jenayah di Lembah Pantai termasuk memenuhi tuntutan jemaah masjid agar kerajaan mengambil tindakan sewajarnya ke atas kawasan lampu merah di Brickfields termasuk dikembalikan tanah IPD Brickfields yang bertaraf tanah insitusi dengan dibina semula Balai Polis dan bukan Pondok Polis di Brickfields.

Ops Tawan dilaksana PDRM di Bangsar perlu diperluaskan ke kawasan Brickfields, Pantai Dalam dan Kg Kerinchi malah seluruh negara agar nikmat keselamatan dapat dirasai semua lapisan dan bukan hanya di pusat komersil dan perumahan seperti di Bangsar saja.

Saya juga bertekad bekerjasama dengan penduduk dan SPAD dalam memartabatkan pengangkutan awam agar perjalanan penduduk ke tempat kerja, bersantai malah ke sekolah berjalan lancar dan masalah kesesakan diurus dengan lebih teratur dan berkesan.

Di samping itu saya rasa terkilan kerana kesediaan saya menyahut jemputan berdebat mengenai Skim Pembiayaian PPR-PA yang dibuat Senator Datuk Raja Nong Chik di mana saya mencadangkan Skim Sewa Hingga Milik Tanpa Faedah berbanding penggunaan dana KWSP pada kadar pinjaman enam peratus tidak ditunaikan.

Di dalam isu keganasan politik seperti yang berlaku pada Malam Berdarah Lembah Pantai di mana warga emas dan anak kecil cedera dibaling batu ketika program ceramah umum, akan diteruskan usaha meminta Suhakam menjalankan siasatan termasuk meminta PDRM menyiasat laporan-laporan polis yang telah dibuat.

Dan wawasan saya untuk Lembah Pantai malah seluruh Wilayah Persekutuan adalah untuk dikembalikan hak pilihan raya tempatan dengan hak mengundi Datuk Bandar sendiri agar rakyat dapat menentukan segala perkhidmatan kerajaan tempatan memenuhi aspirasi dan kehendak rakyat.

Di persada antarabangsa, tugas saya adalah menghadiri persidangan dan perjumpaan untuk menegakkan isu-isu seperti kepimpinan wanita dalam politik, memperkukuh ruang demokrasi serta peranan generasi muda dalam pembangunan negara.

Di peringkat nasional, saya terlibat merangka dasar mesra rakyat seperti pendidikan percuma bermula pemansuhan hutang PTPTN, cadangan hapuskan cukai kereta berganda, mansuh sistem monopoli sumber makanan, penyemakan semula perjanjian konsesi tol lebuh raya dan penjana kuasa elektrik, serta meletakkan Petronas di bawah seliaan Parlimen menjadi garis politik gagasan Pakatan Rakyat yang saya perjuangkan.

Tanggungjawab menarik perhatian umum terhadap beberapa kepincangan kerajaan seperti pendedahan isu NFC, Scorpene, sistem radar ruang udara yang terdedah kepada risiko serta sistem pertahanan NCO yang masih belum selesai mengundang risiko kecil terhadap diri saya berbanding kepentingan umum yang jauh lebih besar dan akan saya teruskan insya-Allah.

Di Parlimen pula saya ketengahkan agenda pemulihan demokrasi melalui usul seperti Pemansuhan Deklarasi Darurat, Pemansuhan Auku, Pemansuhan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan dan pindaan Akta Pembangunan Petroleum.

Dan saya bersyukur apabila Perdana Menteri melaksanakan beberapa pindaan terhadap usul sama tadi. Walaupun tidak dilaksana sepenuhnya, ia tetap membuktikan agenda Parlimen mampu dipengaruhi pembangkang.

Semoga ALLAH berkati usaha jadikan Malaysia lebih baik.

(Pertama kali disiarkan di Sinar Harian pada 14 Ogos 2012)

Tiada ulasan:

Nuffnang