Ahad, 29 Julai 2012

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉

My journey - Wong Hon Wai 黃漢偉


"Menjaga kebajikan orang miskin" - Ucapan YB Wong sempena majlis penyerahan kunci rumah sewa Padang Tembak

Posted: 29 Jul 2012 08:08 AM PDT


 
TEKS UCAPAN YB WONG HON WAI
(EXCO PERANCANG BANDAR DAN DESA, PERUMAHAN, KESENIAN)

SEMPENA MAJLIS PENYERAHAN KUNCI RUMAH SEWA PADANG TEMBAK PADA 29 Julai 2012

Selamat pagi dan salam sejahtera,

Tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati dan diraikan sekalian.


Pada pagi yang indah ini, saya berasa amat gembira dan berbesar hati kerana berpeluang untuk bertemu tuan-tuan dan puan-puan semua. Untuk makluman tuan-tuan dan puan-puan, Kerajaan Negeri Pulau Pinang sentiasa menjalankan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan di dalam menjaga kebajikan para penduduk di negeri ini.

Untuk makluman tuan-tuan dan puan-puan, Rumah Pangsa Pandang Tembak ini telah disiapkan pada tahun 1969. Rumah Pangsa Padang Tembak ini mempunyai 9 blok rumah pangsa iaitu Blok A, B, F,G,H & J mempunyai 16 tingkat tidak termasuk tingkat bawah (Ground floor) dengan kata lain 18 lantai termasuk bumbung dan Blok C, D, & E mempunyai 17 tingkat, termasuk tingkat bawah (Ground floor) dengan kata lain 19 lantai termasuk bumbung. Unit-unit rumah tersebut dijual pada harga RM5,773.00 untuk rumah satu bilik manakala RM9,287.00 untuk rumah dua bilik. Penjualan rumah tersebut dibuat secara sewa beli dengan tempoh selama 25 tahun. Hakmilik strata untuk Rumah Pangsa Padang Tembak ini telah dikeluarkan antara tahun 1995/1996.

Blok E dan Blok J yang pada asalnya merupakan quarters bagi askar. Pada awal 2000an, quarters tersebut telah dikosongkan dan tidak dihuni sebanyak melebihi 10 tahun. Kerajaan Negeri mengambil initiatif untuk memperbaiki unit-unit yang kosong ini untuk disewakan kepada golongan yang kurang berada. Sejak tahun 2008 sehingga 2011, 93 unit telah diperbaiki atas usahasama Kerajaan Negeri dan pihak swasta.

Pada tahun 2012, sebanyak 77 telah diperbaiki. Pada bulan April lalu, kita telah melangsungkan majlis untuk penyerahan kunci fasa pertama. Hari ini, kita mengadakan majlis ringkas untuk fasa yang kedua.

Prioriti sewaan kepada golongan yang kurang berkemampuan dan berpendapatan rendah terutamanya golongan miskin, orang kelainan upaya (OKU), ibu tunggal dan warga emas. Tujuan dasar ini dibuat adalah untuk membolehkan golongan-golongan ini mendapatkan tempat kediaman yang murah dan selesa untuk didiami bagi menjalani kehidupan seharian. Kadar sewaan yang telah ditetapkan adalah pada kadar RM90 bagi unit satu bilik dan RM110 bagi unit dua bilik.

Kerajaan Negeri sentiasa peka terhadap keperluan golongan yang kurang berkemampuan ini, justeru pelbagai usaha dan inisiatif telah digerakkan untuk membaikpulih unit-unit rumah sewa yang masih kosong untuk disewakan. Penglibatan syarikat swasta di dalam menjalankan tanggungjawab sosial mereka untuk membaikpulih unit-unit yang masih kosong juga memberikan pandangan bahawa sektor korporat juga sentiasa mengembeling tenaga bersama-sama pihak kerajaan untuk membantu golongan-golongan ini. Justeru, untuk makluman tuan-tuan dan puan-puan, fasa terakhir pembaikan unit-unit Rumah Pangsa Padang Tembak ini telah diselesaikan dengan siapnya pembaikan ke atas 170 unit rumah sewa di Blok E dan J.

Kerajaan Negeri juga memberikan perhatian yang menyeluruh kepada semua penduduk/pemilik/penyewa Rumah Pangsa Padang Tembak. Antara tindakan yang telah dilaksanakan di Rumah Pangsa Padang tembak ini adalah dengan menaiktaraf saluran paip-paip najis dan air bersih di setiap unit di setiap blok Rumah Pangsa Padang Tembak. Pengecatan juga dibuat di blok F dan J di Rumah Pangsa Padang Tembak. 5 blok 5 tingkat di Padang Tembak juga turut dicatkan dan ini telah menyerikan keadaan sekeliling. Begitu juga 3 buah lif di Blok E ditukar pada tahun 2010 dan 3 buah lift lagi akan ditukar di Blok B tahun ini.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang di bawah Pakatan Rakyat telah menaik-taraf projek-projek perumahan awam yang diuruskan oleh Kerajaan Negeri. Sejak tahun 2009, bajet untuk pengurusan rumah pangsa awam telah dinaikkan ke RM10 juta setiap tahun.

Semasa pemerintahan Kerajaan Barisan Nasional, bajet berkenaan hanya RM1 juta dan memang hanya untuk projek-projek kecil sahaja.

Kerajaan Pakatan Rakyat memandang berat terhadap kebajikan bagi penduduk-penduduk yang menghuni di rumah pangsa awam dan dengan ini telah memperuntukkan sejumlah 10 kali ganda berbanding pentadbiran lama.

Antara projek-projek berkenaan ialah penukaran lif, pengecatan, penukaran paip air, penukaran paip kumbahan, penukaran wayar baru dan projek-projek lain.

Antara projek-projek perumahan awam yang mendapat manfaat ialah Rumah Pangsa Padang Tembak, Rumah Pangsa Kampung Melayu, Rumah Pangsa Tun Sardon, Rumah Pangsa Desa Wawasan, Ampang Jajar, Jalan Macallum dan Desa Jawi dan Taman Free School.


Kerajaan Negeri menguruskan 45 projek dengan 15,000 unit rumah awam di seluruh Pulau Pinang. Melalui peruntukan RM10 juta setiap tahun, ia akan memberikan manfaat kepada penghuni-penghuni di rumah pangsa awam tersebut.

Kerajaan Negeri telah mengemukakan permohonan untuk membina lebih banyak rumah sewa melalui PPR dalam Rancangan Malaysia ke-8, ke-9 dan ke-10 tetapi tidak mendapat kelulusan kewangan di peringkat Kerajaan Persekutuan.

Pada 4-3-2012, YAB Lim Guan Eng telah melawat ke projek mampu milik Halaman Kenanga yang dibangunkan oleh PDC iaitu 510 LMC dan 206 unit LC. Ketua Menteri pada majlis tersebut telah menyerahkan kunci kepada pemilik-pemilik baru.

Untuk rumah kos rendah, saya telah membuat lawatan ke tapak low cost flat yang dibangunkan oleh Ideal Property Development Sdn Bhd di Bayan Lepas, Pulau Pinang pada 19 April 2012. Projek pembangunan adalah melibatkan 534 unit rumah low cost dengan harga RM42,000. Selepas hari pelancaran tersebut, dianggarkan 4000 orang melawat ke tapak tersebut dan terdapat 1141 pemohon yang membuat permohonan terhadap projek ini. Bahagian Perumahan telah membuat tapisan serta pemilihan dan pemohon-pemohon yang berjaya dihubungi melalui surat dan urusan balloting akan dibuat pada 30-7-2012 hingga 2-8-2012 di premis syarikat tersebut.

Pada 28-4-2012, saya telah mengumumkan bahawa integrasi data telah disempurnakan antara sistem perumahan, MPPP, MPSP dan Pejabat Tanah. Dengan integrasi data ini, kita boleh membuat tapisan yang lebih ketat terhadap pemohon-pemohon supaya mereka yang memiliki rumah dapat dikesan dan tawaran tidak akan dibuat. Ini merupakan satu usaha yang baik untuk menambahbaikan sistem perkomputeran permohonan rumah kos rendah.

Pada 28-4-2012, saya juga turut mengumumkan butiran penjualan terhadap projek terbengkalai yang dihidupkan semula iaitu Bukit Erskine di mana terdapat 554 unit LMC. Mengikut rekod penjualan pemaju, 75% pembeli adalah mereka yang berumur kurang daripada 40 tahun. Oleh itu, orang-orang muda berpeluang memiliki rumah yang mampu milik.

Pada 13-5-2012, saya telah melawat ke Teluk Air Tawar untuk memulakan piling work untuk satu projek terbengkalai selama 14 tahun. Ini berita baik untuk 37 keluarga yang duduk di rumah kontena. Apabila kerja-kerja siap dalam masa tiga tahun, 298 unit rumah low costs akan dapat disiapkan di Teluk Air Tawar.

Pada 21-5-2012, saya telah melawat ke projek Suria Vista di Paya Terubong untuk menyerahkan kunci kepada 123 unit LMC berharga RM67,500 kepada pemilik-pemilik baru. Antaranya ialah 15 setinggan di kawasan Air Itam yang mendapat pampasan rumah. Pembeli-pembeli berasa gembira kerana berpindah ke rumah baru selepas satu tahun lebih menandatangani S & P. Setinggan-setinggan juga berasa gembira kerana mendapat pampasan munasabah.

Pada 1 Julai 2012, Kerajaan Negeri telah melaksanakan dasar baru terhadap pembelian rumah yang membabitkan warga negara asing. Kerajaan Negeri telah menetapkan warga negara asing hanya boleh membeli rumah dengan harga minimum sejuta untuk semua kategori rumah dan 2 juta untuk hartanah landed di Pulau Pinang. Usaha ini ialah untuk memastikan kepentingan warga tempatan dijaga dan warga asing hanya dibenarkan untuk membeli rumah melebihi harga minimum dan tidak bersaing dengan warga tempatan dalam pembelian rumah. Transaksi hartanah yang melibatkanwarga asing ialah lebih kurang 3%.

Kerajaan Negeri turut mengumukan pembinaan 12,000 unit rumah mampu milik di Batu Kawan, 6000 unit di DTL, DBD, SPU dan SPT. Lokasi berkenaan ialah di Jalan SP Chelliah, Teluk Kumbar, Ampang Jajar, Bukit Mertajam dan Batu Kawan. Angka ini ditambahkan kepada unit yang dirancang oleh sektor swasta sebanyak 20,000 unit. Maka jumlah tawaran masa depan ialah 38,000 unit.

Angka ini hendaklah dibaca bersama dengan pemohon-pemohon aktif rumah kos rendah dan sederhana rendah sebanyak 26,000 orang. Oleh itu, pada masa depan, kita mempunyai perancangan yang jitu yang dapat memenuhi keperluan penduduk-penduduk Pulau Pinang.

Saya mengambil kesempatan ini mengalu-alukan anda untuk menghuni di Padang Tembak. Adalah menjadi tanggungjawab saya dan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat untuk memastikan kawasan ini selesa dihuni.

Sekian, terima kasih.

Handing over keys to 23 families at Rifle Range Flats

Posted: 29 Jul 2012 07:34 AM PDT



 


As reported in Kwong Wah

 
本报报导城市边缘赤贫夫妇 一家3口入住打枪埔组屋
二零一二年七月二十九日 晚上八时二十五分

(槟城29日讯)早前本报独家报导的"城市边缘赤贫夫妇渴望有个安乐窝"新闻中的郑秋福(57岁)及骆月萍(28岁),联同年仅5岁的儿子兴兴已入住打枪埔组屋的其中一个单位约1个月。

目前这一家3口的栖身居所问题已解决,而骆月萍本身也开始承接一些裁缝工作回家,负责剪裁布料。同时,也能在家中照料年纪幼小的儿子。

陪同黄汉伟行政议员巡视打枪埔组屋的包括:黄汉伟特别助理振部、王明月及刘镇东国会议员特别助理林发宝。

黄汉伟移交打枪埔组屋锁匙 23贫穷人士受惠

于今年4月移交锁匙予租借打枪埔组屋单位的贫穷人士后,槟州行政议员黄汉伟周日再次进行第二批的移交仪式,这次共有23个贫穷人士受惠。
 
As reported in China Press
 
黄汉伟轰柯为雄视若无睹 民联翻新170单位出租

地点:打枪铺E与J座组屋
 (槟城29日讯)"柯为雄当议员时,对打枪埔空置单位视若无睹,民联执政后,就将这些单位翻新,出租给穷人。"

 槟州房屋委员会黄汉伟今日以,民联翻新打枪埔组屋单位的政绩,批评国阵植物园区协调员柯为雄漠视民瘼。

 他说,从2008年至今,该委员会共翻新170个打枪埔E与J座组屋空置单位,出租给穷人、残障人士、单亲妈妈、乐龄人士。"

 "就算是在2006年,国阵拆除101间豆干屋以让路'城中城计划'时,也没有为受影响租户做妥善安排。"

 黄汉伟今日移交锁匙给打枪铺组屋23名新租户时,这么说。

 他说,他以前曾针对上述事件抨击柯为雄,当时后者无法对此作出回应。

 他指出,国阵执政时,他们只拨100万令吉展开翻新人民组屋的工程,但民联则拨款1000万令吉翻新人民组屋,包括更换升降机、油漆、更换水管与排污管、更换电线等。
次批23人受惠

 另一方面,黄汉伟指出,他在今年4月已移交锁匙给首批共77名受惠者,今日是移交给第2批共23名受惠者。

 "除了这23名,另外一些获得分配的合格者,拒绝政府的好意,一些合格者则无法联络。"

 谈到这些单位的租金时,他说,只有一间房的单位是每月90令吉租金,两间房单位租金是110令吉。

 直到截稿时,本报仍无法联络到柯为雄,对此课题作出回应。

Reserve land for Religious workship places at new township of Batu Kawan

Posted: 29 Jul 2012 07:22 AM PDT

As reported in China Press

供建廟宇 峇都交灣撥宗教保留地


威南29日訊)繼威北詩布朗再也后,檳州政府再充當宗教和諧推手,在峇都交灣規劃一塊不少于10英畝地段充作非伊斯蘭宗教保留地,有計劃性讓各族宗教團體集中建設,達致各宗教和諧發展局面。

檳州城鄉規劃及房屋事務委員會主席黃漢偉說,有關非伊斯蘭宗教保留地計劃為檳州發展機構轄下發展計劃。在這之前,峇央峇魯及詩布朗再也已進行類似發展計劃。
黃漢偉說,峇都交灣會是新興城市,州政府在整體大規模規劃中雄心壯志,除了發展工業區、花園住宅區、休閒公園等,也要保留給宗教組織,該計劃目前尚處于規劃階段。

集中建設促進宗教和諧
檳州行政議員黃漢偉說,在非伊斯蘭宗教保留地課題上,州政府盼通過集中建設,促進宗教和諧。

"如喬治市有上百年的和諧街,各宗教集中建設,取得良好交流,展現多元宗教文化特色。"

他說,有關發展計劃優先提供給威南,尤其是峇都交灣鄰近一帶活躍的非伊斯蘭宗教組織申請,欲申請單位可向當地州議員聯繫,由議員向當局提呈申請。

"峇都交灣非伊斯蘭宗教保留地目前尚在規劃中,是屬于檳州10年發展大藍圖中其中一項重要計劃,以達到峇都交灣各領域充分發展目標。"

檳州行政議員劉子健說,峇都交灣土地廣闊,州政府未雨綢繆預先撥出一塊地段,充當非伊斯蘭宗教保留地,以便佛教、道教、基督教、興都教等宗教組織申請廟地。

"這項計劃與詩布朗再也非伊斯蘭廟宇集中地的概念相似,面積不少于10英畝,並已納入檳州發展大藍圖內。"

劉子健也是武吉淡汶區州議員,他今早移交臨時地契予華都村濟公廟后,召開記者會這么透露。
他指出,宗教組織必須註冊為合法組織,才有資格提申請;而廟地申請提呈相關部門后,尚需非伊斯蘭宗教事務委員會進一步考核。

發展建設須申請
劉子健說,相較以往,檳州政府已採取更開明態度協助州內非伊斯蘭宗教團體的發展。雖然如此,他強調,一切發展建設尚需有關宗教組織理事會提出申請,正式註冊,不能沒有批准就違法建設。

Tiada ulasan:

Nuffnang