Ahad, 29 Julai 2012

DUN BUKIT PAYONG

DUN BUKIT PAYONG


PAS isytihar Bulan Tarbiyyah - Terengganu

Posted: 28 Jul 2012 06:37 PM PDT

Petikan Sinar Harian :

KUALA TERENGGANU – Dewan Pemuda Pas Negeri Terengganu mengisytiharkan bulan Ramadan sebagai 'Bulan Tarbiyah' sebagai usaha mengajak generasi muda meningkatkan ibadat sepanjang bulan yang penuh keberkatan ini.

Setiausahanya, Muhammad Zaidan Abdullah berkata, pelancaran Bulan Tarbiyah peringkat negeri yang dibuat dua hari sebelum ketibaan Ramadan itu, bertujuan menggalakkan ahli parti mengisi ruang yang ada dengan amalan bermanfaat.

"Program ini khusus untuk golongan muda dan kita turut memberikan senarai pengisian amalan sebagai garis panduan untuk mereka melakukan amalan harian seperti solat berjemaah dan tadarus.

"Kita juga turut menggalakkan setiap Dun mengadakan majlis khatam al-Quran selain menganjurkan ceramah 'badar kubra' bersempena Nuzul al-Quran pada tarikh yang belum ditetapkan," katanya kepada Sinar Harian, di sini.

Antara majlis lain yang dianjurkan Pemuda Pas melibatkan majlis berbuka puasa bersama anak yatim, sumbangan pakaian raya, agihan bubur lambuk, pengedaran risalah Ramadan dan isu semasa.

Sementara itu, pihaknya turut meminta umat Islam merancang masa dengan baik terutama urusan untuk sambutan hari raya bagi memastikan solat Tarawih tidak diabaikan.

Menurutnya, kesibukan orang ramai untuk menyambut Syawal turut mempengaruhi kekurangan jemaah di masjid dan surau pada penghujung Ramadan sebagaimana biasa berlaku pada tahun sebelumnya.

"Secara umumnya kekurangan jemaah selepas 15 Ramadan ini berlaku di hampir kebanyakan surau dan masjid disebabkan kesibukan mereka untuk menyambut Syawal.

"Tiba akhir Ramadan kebanyakan mereka sibuk mencari keperluan hari raya dan keadaan ini menjadi faktor kekurangan jemaah. Jadi, mereka perlu mencari ruang sebaiknya di awal Ramadan dan tidak menunggu saat akhir supaya tidak mengganggu ibadat terutama solat sunat Tarawih," katanya.

Tiada ulasan:

Nuffnang