Khamis, 20 Oktober 2011

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Rayuan Sepina Najib, Rosmah Patut Didengar dulu

Posted: 20 Oct 2011 12:49 AM PDT

Malaysiakini

Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu rayuannya bagi menolak sepina yang membenarkan permohonan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor mengketepikan sepina yang meminta mereka hadir di Mahkamah Tinggi didengar terlebih dahulu sebelum hujahan akhir daripada pihak pembelaan dan pendakwaan dilakukan.

“Kami telah membuat rayuan terhadap keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur (Datuk Mohamad) Zabidin (Mohd Diah) untuk membatalkan sepina yang diberikan kepada Najib dan Rosmah.

“Saya juga tidak mahu kes ditangguhkan lagi… tetapi Mahkamah Rayuan perlu mendengar rayuan saya terlebih dahulu. Dalam kes-kes lain, rayuan diputuskan dengan cepat,” kata Anwar.

Ketua pembangkang itu juga mempersoalkan kredibiliti badan kehakiman dan mendakwa kelewatan dalam mendengar rayuan beliau hanya mencerminkan pendakwaan yang tidak adil terhadap dirinya.

AMK Kecam Penggantungan Prof. Dr. Abdul Aziz Bari

Posted: 20 Oct 2011 12:07 AM PDT

Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK) mengecam keras tindakan pentadbiran Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang bertindak menggantung perkhidmatan Profesor Dr. Abdul Aziz Bari, pensyarah kanan UIAM yang juga merupakan pakar perlembagaan tanah air.

Penggantungan ini, susulan daripada Surat Tunjuk Sebab yang dikeluarkan oleh UIAM semalam kepada Dr. Aziz, ternyata sesuatu yang memelikkan dalam keadaan Dr. Aziz belum lagi memberikan sebarang jawapan balas kepada Surat Tunjuk Sebab berkenaan yang meletakkan tarikh 25 Oktober sebagai tarikh akhir untuk beliau menjawabnya.

Isu yang dipolemikkan secara berlebihan oleh Utusan Malaysia dan beberapa aktivis politik picisan melibatkan kenyataan terdahulu Dr. Aziz sehingga beliau disiasat oleh SKMM dan polis, nyata sekali bertujuan untuk mengelirukan rakyat dan bertujuan untuk membangkitkan sentimen rakyat ke atas sesuatu isu yang sememangnya jelas justifikasinya di dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan dan sistem perundangan Malaysia.

AMK melihat, penggantungan ini, jelas mencalarkan imej UIAM selaku ‘Taman Ilmu dan Budi’, apabila dalam keadaan budaya ilmu melalui penghujahan fakta yang autoritatif di dalam lingkungan kepakaran seseorang pensyarah ditekan dengan tindakan seumpama ini.

AMK tidak berniat untuk campur tangan di dalam pentadbiran UIAM. Sebaliknya, yang dipertikaikan ialah kenapa wujud kekangan ke atas kebebasan akademik, atau secara asasnya kebebasan berfikir di kalangan pensyarah yang bertanggungjawab mendidik mahasiswa? Sekiranya ini berlaku, maka bukan sesuatu yang memelikkan, melihat kepada kualiti mahasiswa yang ada di pasaran sangat mendukacitakan. ini kerana kalangan pensyarah dimusnahkan kredibiliti mereka sehingga menghadkan ruang mereka untuk berwacana dengan ilmu pengetahuan serta kepakaran yang ada pada mereka.

Kenyataan Dr. Aziz, sekiranya menimbulkan pertikaian, seharusnya di bawa ke tengah melalui perdebatan dan perbahasan umum di mana pihak yang menyanggah diberi ruang untuk menyanggah, dan Dr. Aziz sendiri diberi ruang untuk mempertahankan diri dengan fakta-fakta beliau. Tetapi sayangnya, di Malaysia, di sebalik slogan “Malaysia Boleh”, tetapi budaya ilmu seperti ini tidak boleh dilaksanakan sama sekali. Para pensyarah harus berfikir, mengajar dan mengamalkan apa yang disistemkan oleh pemerintah. Sekiranya bercanggah, nasib para pensyarah akan menjadi seperti Dr. Aziz.

Sekiranya trend seumpama ini berterusan, AMK percaya, janganlah dirungsingkan kenapa prestasi IPTA Malaysia di mata dunia saban tahun sukar mendaki tangga kedudukan IPT terbaik dunia. Jawapannya mudah: Kredibiliti akademik dan budaya ilmu di Malaysia sedang ‘dibinasakan’ secara sistematik oleh Umno-BN yang berterusan menekan pengurusan IPT untuk bertindak ke atas pensyarah dan mahasiswa yang tidak sealiran dengan aspirasi mereka.

Shamsul Iskandar Mohd Akin
Ketua Angkatan Muda Keadilan Malaysia/
Mantan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar, UIAM sesi 1996/1997

Abdul Aziz Bari: Keluhuran Perlembagaan Bukan Untuk Diulang-ulang Seperti Burung Kakak Tua

Posted: 19 Oct 2011 10:08 PM PDT

Merdeka Review

Berita terkini melaporkan bahawa Profesor Abdul Aziz Bari digantung tugasnya sebagai pensyarah Undang-Undang di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), lantas mencungkil persoalan sejauh manakah institusi pengajian tinggi mampu mempertahankan kebebasan akademik atau kebebasan bersuara dalam menara gading?
Mampukah menara gading tempatan menampung sesuatu yang dikatakan “idealisme”?  Atau sekadar bayangan realiti di luar kampus – apabila mereka yang sepatutnya mempertahankan “keluhuran perlembagaan” menodai semangat ini; dan apabila mereka yang sepatutnya mempertahankan autonomi akademik, mencabul kesucian intelektual.

Abdul Aziz Bari (gambar kiri), 52, menjadi tumpuan kali ini.  Isunya terlalu besar, membelenggu fikrah masyarakat Malaysia selama ini.  Namun sehingga hari ini, beliau tetap tidak berganjak, mempertahankan apa yang dipercayai dirinya, sebagai seorang pakar perlembagaan.

Ikuti bahagian kedua wawancara MerdekaReview (MR), bersama Abdul Aziz Bari (AAB) melalui email.

MR: Dari sejarahnya, sistem perlembagaan kita direka dengan institusi Raja dikekalkan sebagai lambang untuk mempertahankan agama Islam dan kaum Melayu.  Mungkin ini antara puncanya mengapa institusi Raja menjadi isu “sensitif”, kerana mengkritik “Raja” disamakan dengan “mempertikaikan Melayu dan Islam”.

Atau dalam konteks hari ini, apakah Prof menganggap, “sensitif”nya isu institusi Raja sebenarnya berpunca daripada permainan politik kepartian?  Parti politik telah mengheret institusi Raja ke gelanggang politik kepartian, sebagai senjata dalam pergelutan politik.  Misalnya, dalam rampasan kuasa Perak pada tahun 2009, penyandang asal jawatan Menteri Besar, Mohd. Nizar Jamaluddin diserang sebagai “penderhaka” oleh UMNO, yang mana motifnya diketahui umum.

AAB: Apa yang dianggap sensitif itu pada saya sesuatu yang subjektif.  Lain orang lain tafsirannya.  Dalam konteks undang-undang hasutan seorang hakim, Tan Sri Azmi Kamaruddin, pernah menyebut dalam kes Mark Koding (1982) betapa undang-undang hasutan Malaysia payah difahami.  Menyeret istana ke kancah politik ini banyak sebabnya.  Tetapi jika istana tegas dan tahu peranannya itu saya fikir tidak akan berlaku.  Tetapi ada kalanya tuduhan itu timbul kerana pihak berkenaan hendak menyembunyikan sesuatu dan pihak ini mungkin berkata istana diseret ke dalam politik kerana istana memainkan peranannya yang sebenar.

Dalam kes Nizar itu saya dah sebut sikap dan pandangan saya yakni istana perlu melaksanakan kuasanya sebagaimana yang dihasratkan oleh perlembagaan; yakni selaras dengan demokrasi.  Ertinya kuasa budibicara itu perlu dilihat dalam konteks yang betul.  Bukan secara literal.

MR: Dalam tulisan prof, institusi Raja seharusnya melangkaui politik kepartian, supaya diterima sebagai lambang perpaduan negara.  Konsep ini diterima dan diamalkan di negara seperti Britain.  Namun, sebagaimana yang diamati, apabila Pakatan Rakyat diasak dengan serangan UMNO-BN dalam isu institusi Raja, wujud kecenderungan daripada pihak PR untuk menarik sokongan institusi Raja.  Misalnya, PKR pernah seketika dahulu mencadangkan agar kekebalan Raja dipulihkan.

Dalam senario politik sedemikian, apakah strategi ini adalah satu kemestian, ataupun sebenarnya PR boleh tampil dengan alternatif yang lain?

AAB: Saya tidak pasti apakah yang sebenarnya mereka maksudkan, khususnya mengembalikan kekebalan atau imuniti itu.  Ini sebenarnya tidak timbul kerana perlembagaan hanya boleh diubah melalui pindaan formal.  Saya tidak pasti apakah PKR mampu berbuat demikian kerana pindaan perlembagaan memerlukan sokongan majoriti dua pertiga.  Sekarang ini usahkan hendak meminda perlembagaan, hendak menubuhkan kerajaan yang hanya memerlukan majoriti biasa pun masih belum mampu.  Saya tidak pasti apakah kekebalan atau imuniti yang menjadi kekuatan sistem beraja sebagaimana di Britain.  Ini kerana sistem beraja di sana sentiasa dikritik.  Bahkan kalau mengikut standard kita dipermain-mainkan atau diejek.

MR: Dalam konteks zaman sekarang, apakah Prof bersetuju, seandainya institusi Raja disesuaikan dengan peranannya sebagai lambang untuk mempertahankan SEMUA rakyat Malaysia – tanpa membezakan kaum dan agama.  Apakah ia mampu meredakan masalah perkauman dan agama yang meruncing?

AAB: Setahu saya institusi ini bukan lambang rakyat; institusi beraja ialah lambang autoriti negara dan lambang perpaduan rakyat.  Ia juga adalah jatidiri dan identiti negara dan sejarahnya.  Sama ada sistem itu mampu meredakan masalah kaum atau tidak itu bergantung kepada komitmen institusi itu sendiri.  Pada saya pengekalan sistem beraja itu sendiri sepatutnya sudah mampu mengelakkan timbulnya gerakan kanan dan ekstrem.  Dengan kata lain, sekiranya sistem beraja itu dihormati maka tidak akan muncul gerakan berhaluan kanan yang pada asasnya muncul kerana tidak wujudnya institusi seperti sistem beraja.

MR: Baru-baru ini beberapa isu yang agak sensitif untuk masyarakat Melayu dicungkil.  Misalnya isu Mat Indera, di mana isu di sebaliknya adalah perjuangan komunis.

Prof pernah dalam satu ceramah membidas bahawa kerajaan sebenarnya tidak mematuhi Perjanjian Haadyai 1989, apabila Chin Peng tidak dibenarkan balik ke Malaysia.

Isu di sini sebenarnya melibatkan integriti, iaitu sama ada sesebuah negara patuh kepada janjinya.  Namun, suara “dominan” dalam masyarakat Melayu tidak melihat dari perspektif ini, sebaliknya lebih didorong sentimen ketika menangani isu ini, misalnya mencungkil semula emosi bekas tentera yang tercedera ketika memerangi komunis.  Persoalannya, apakah di sini “emosi” mengatasi segala-galanya?

AAB: Saya tidak melihatnya begitu.  Bukan soal emosi mengatasi segala-galanya tetapi ada media tertentu yang dibiarkan bermaharajalela dan berbuat sesuka hati.  Mereka hanya memaparkan perspektif yang disukai oleh pemerintah yang belum tentu sempurna dan betul.  Apa yang saya katakan itu adalah fakta, ia bukan pendapat saya.  Ia hanyalah paparan yang perlu diketengahkan kerana masyarakat sudah lupa atau tidak tahu.

MR: Sebagai pakar perundangan, sejauh manakah prof menilai semangat “rule of law” ini dipraktikkan dalam masyarakat kita?  Padahal dalam rukun negara kita melafazkan “keluhuran perlembagaan”.  Seandainya semangat itu masih tipis dalam masyarakat kita, apakah puncanya?  Bagaimana kita boleh berusaha ke arah itu?

AAB: Masalah yang kita hadapi ialah kita melakukan itu sebagai ritual yang kosong, yang tidak ada makna apa-apa.  Keluhuran perlembagaan perlu dihidupkan dalam masyarakat.  Tetapi realiti kita adalah sebaliknya.  Sebuah negara yang bukan sahaja penuh dengan undang-undang drakonia dan pelaksanaan yang memilih-milih dan tidak adil.  Keluhuran perlembagaan bukan untuk diulang-ulang seperti burung kakak tua.  Ia perlu dilaksanakan supaya rakyat komited dan sedia mempertahankannya.

MR: Masyarakat Melayu mungkin mengalami “gegaran fikrah” lantaran beberapa isu yang dibangkitkan baru-baru ini, Mat Indera, peranan Sultan dan sebagainya.  Politikus mungkin lebih berhati-hati, kerana seandainya mengambil langkah terlalu ke depan, mereka bimbang kehilangan undi seandainya gagal menjelaskan kepada pengundinya.

Di sini, mungkin cendekiawan, pemikir dan ahli akademik boleh memainkan peranannya.  Sejauh manakah golongan intelektual ini memainkan peranan mereka yang seharusnya?  Apakah harapan Prof terhadap mereka?

AAB: Kita banyak universiti dan ramai profesor.  Tetapi ini tidak semestinya bermakna bahawa kita ramai intelektual.  Lihat sahajalah apa yang berlaku dalam isu Mat Indera itu.  Dan apa yang saya sendiri tanggung sekarang.  Saya menghargai sokongan rakan-rakan dan saya harap mereka dapat memainkan peranan dalam bidang masing-masing.  Termasuk berkongsi dengan masyarakat apa yang mereka kaji dan ajar.

MR: Prof mungkin tidak perlu berdepan dengan risiko seandainya memilih untuk berdiam diri dalam isu-isu yang kontroversial.  Tetapi mengapa Prof sebagai kaki tangan dalam institusi pengajian tinggi awam mengambil langkah untuk tampil ke depan, malah tidak berundur apabila diserang?

AAB: Saya tidak mahu angkat bakul.  Memadai jika saya katakan saya percaya dan komited dengan cita-cita kebenaran dan keadilan.  Ini semua perlu diperjuangkan.  Secara kebetulan saya ahli akademik.  Jadi saya pilih jalan ini.  Kalau saya petani atau ahli politik saya akan gunakan cara dan pendekatan yang lain yang sesuai dengan pekerjaan saya. (Bahagian kedua, tamat)

Bahagian pertama: Abdul Aziz Bari: Majoriti yang sokong saya Melayu

Can The People of Malaysia Ever Forgive Mahathir ?

Posted: 19 Oct 2011 06:33 PM PDT

Malaysia Chronicle

"[Mahathir Mohamad has] . . . created a legacy so monumental that no one could have presumed his mantle." That was what Abdullah Ahmad gushingly said of Mahathir when the 'Great Man' announced his resignation as Prime Minister. Tan Sri Abdullah was Group Editor-in-Chief of the New Straits Times when he wrote the above on 26 June 2002 following the News of Mahathir's intention.

I believe that came from Abdullah's heart for you cannot write anything so 'Moving' if it . . . does not come from the heart.

Now let me tell you what comes from my heart when I read that.

Who would be foolhardy enough to presume the Mahathir mantle ?

This man used money and power like no other PM of Malaysia has ever done ! Like no other Leader in most parts of the civilized world has ever done, save for some parts of Africa and some parts of our world where accountability for one's action is easily dismissed through the barrel of the Gun !

Who would dare to presume the monumental mantle of this Mahathir who was instrumental in bringing into our way of life such concepts as Operasi Lalang ( ISA and the ends justify the means of preventive detention ), nepotism, money politics, greed, privatization, IPPs and Perwaja ; the monumental mantle of this Mahathir that displayed such utter vindictiveness to [ destroy ] those who simply do not agree with his point of view ?

It is a monumental mantle to have left as his legacy – negotiated tenders, a tainted judiciary, Bakun, Renong and its horrendous debts, Khir Toyo, Daim Zainuddin and the list is endless. The monumental man almost left us a crooked bridge as well.

Every government machinery, every high public office appointment, every political decision made during Mahathir's time was at his pleasure and made to do your biddings.

Not Dollah, not anyone . . . nobody would be foolhardy enough to try and assume that mantle.

All the personal excesses that we now talk about had its beginnings, development and reached its zenith during Mahathir's time. Samy Velu, Rafidah, VK Lingam, Augustine Paul, L iong Sik, Daim, Vincent Tan, Abdullah Ang, Eric Cheah . . . the mind boggles at the billions these people made at the expense of the Nation !

Sir, you need to take responsibility

What defines greatness in a man ? "It's not what you take but what you leave behind that defines greatness." – Edward Gardner.

Billions in debt

Mahathir left us with debts measured in billions, not millions !

This man left us with monuments of First World stature but failed miserably to prepare our then third-world mentality to be ready for these iconic structures. If you bring a nation into an era that it is not ready for, you are being irresponsible !

If you cut corners and award projects to people who YOU think can do the job and they fail to do that job – you take responsibility !

If you do nothing about a Leader that robs his own people blind – like Samy Velu did to the Indians – then you take responsibility.

If you take power away from the Sultans and empower UMNO with the same power and UMNO abuses that power – you take responsibility !

When you remove two of your deputies and in so doing caused:

1) Within UMNO, a factionalism that forever weakened the party;

2) and had one of these removed deputies, Anwar, come back 10 years later and inflict upon UMNO its biggest defeat, you take responsibility.

When you take a dentist and make him Menteri Besar of Selangor – and this MB then proceeds to enrich himself so excessively that it finally culminated in the loss of Selangor to the opposition – then you take responsibility.

When you take Oil Royalties away from Terengganu and Kelantan because the people voted for the Opposition, you take responsibility for the suffering of the people within that state who are now without the funds for development.

When you use Petronas Money to bail out your son's shipping company to the tune of hundreds of millions, then you take responsibility for abusing the trust the people placed in you as the guardian of public monies.

Can he walk down a street unmolested?

That a man of your previous stature would require me, a 62-year-old man living in Adelaide, Australia to write this biting and hurtful article about you simply indicates the depth you have allowed yourself to sink to.

Once you told us to look East. We looked East.

You told us to buy British last. We bought British last.

You told us to buy Proton, we bought Proton – albeit with a little arm-twisting. Possibly all those were relevant at that point in time. So Tun, using that analogy, let me respectfully tell you this: "Tun, you are no longer relevant".

You are no longer relevant in UMNO except to serve the selfish purpose of certain factions. " Hear ! Hear ! " or as ( the blogger ) Antares said for the benefit of Ibrahim Ali, " Dengar, Dengar ! "

You are no longer relevant to the Malays. You have done enough damage to us and we see through your deceptions.

You are no longer relevant to the people in this country. We have all moved on and demand a more open and responsible government. We see through your duplicity and untruths.

Tun, you are only relevant to those that still love you for what you are – a Grandfather, a Father and a Husband. Is it not time that you return their Love and their Need to have you back in their fold ? And that you return the Love and Respect that they give to you for what you are today ? An 84-year-old Grandfather, Father and Husband.

Sir, you would need all the goodness that is in Mecca, all the forgiveness that Mandela has shown to the very people that imprisoned him, and all the love that the families of Teoh Beng Hock, Kugan and Aminulrasyid have for their loved ones if you are ever to be forgiven by the people of Malaysia.

And I know that even with all that, you would still have a hard time walking down the streets of KL without worrying that someone might spit on you . . . and that Sir is the whole Truth and nothing but the Truth . . . so help me God !

Program Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Pulau Pinang

Posted: 19 Oct 2011 05:32 PM PDT

21 Oktober 2011 (Jumaat)

Program 1)

12.30 tghari – Solat Jumaat dan Tazkirah di Masjid Permatang Janggus

Program 2)

2.30 ptg – Perjumpaan Dengan Masyarakat Permatang Pauh

Lokasi: Dewan Orang Ramai Batu 5, Permatang Janggus, Permatang Pauh

Program 3)

4.30 ptg – Hi-Tea

Lokasi: Taman Seri Gunong, Nibong Tebal

Program 4)

7.00 mlm – Solat dan Tazkirah Maghrib

Lokasi: Surau Semilang Pantai, Seberang Jaya

Program 5)

8.30 mlm – Sambutan Pesta Cahaya Deepavali

Lokasi: Tapak Expo Seberang Jaya

Program 6)

9.00 – 12.00 mlm – Ceramah Perdana Demi Rakyat

Lokasi: Dataran PASTI Sungai Aceh, Nibong Tebal

Penceramah:

1. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

2. YAB Lim Guan Eng

3. YB Dato' Mansor Othman

Tiada ulasan:

Nuffnang