Isnin, 27 Jun 2011

www.telokkemang.blogspot.com/

www.telokkemang.blogspot.com/


Soalan Jawab Lisan 16 Jun 2011

Posted: 27 Jun 2011 04:29 AM PDT

Minta Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menyatakan :-

a) Apakah cadangan melarang pembelian gula bersubsidi kepada semua pihak termasuk kecil dan sederhana telah dilaksanakan ; dan
b) Berapakah jumlah gula yang diimport oleh pengilang makanan dan minuman pada tahun 2010 melalui permit (AP).

Jawapan:

Kementerian menjelaskan penstrukturan semula pemberian subsidi gula kepada industri makanan dan minuman berskala besar secara berperingkat-peringkat telah dilaksanakan kepada 13 syarikat pada 1 januari 2011 bagi mengurangkan tanggungan bebanan Kerajaan. Langkah ini adalah wajar bagi memastikan peruntukan yang disediakan mencukupi untuk menampung subsidi gula kepada pengguna domestik selain melaksanakan liberalisasi subsidi gula secara berperingkat.

Selaras dengan hasrat kerajaan untuk liberalisasi subsidi, kerajaan telah memutuskan untuk mengecualikan 13 syarikat makanan dan minuman berskala besar yang purata penggunaan gula melebihi 500 metrik tan sebulan daripada membeli gula bersubsidi. Perlaksanaan pengecualian pembelian gula oleh industri akan memberikan penjimatan kepada kerajaan sebanyak RM128 juta setahun.

Cadangan pengecualian pembelian gula bersubsidi kepada semua pihak industri termasuk kecil dan sederhana akan dilaksanakan secara berperingkat-peringkat supaya tidak membebankan pihak industri dan pengguna akibat peningkatan harga produk akhir.

Pada tahun 2009, KPDNKK telah melaksanakan larangan pembelian gula bersubsidi oleh syarikat yang menghasilkan produk untuk dieksport. Bagi tujuan tersbut, kerajaan melalui Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) bersetuju membenarkan pembukaan permit import (AP) gula kepada pengilang makanan dan minuman mulai tahun 2010.

Walaubagaimanapun, tidaka permohonan mendapatkan permit import diterima pada tahun 2010. bagi tahun 2011, dua syarikat telah diluluskan permit import (AP) gula iaitu

1. Malaysia Milk Sdn Bhd (300 metrik tan setahun)
2. Able Dairies Sdn Bhd (10,000 metrik tan setahun)

Soalan Jawab Lisan 14 Jun 2011

Posted: 27 Jun 2011 03:55 AM PDT

Minta Menteri Kerja Raya menyatakan :-

a) Tindakan mengatasi keretakan di bahagian pier head yang menyokong jambatan sepanjang 1.7km. Projek Jalan Lingkaran tengah 2, Pakej II (MRR2) yang telah diperbaiki pada tahun 2006 dan sekali lagi pada 2008; dan
b) Adakah kegagalan 3 tendon CFRP berpunca dari kelemahan dalam kerja kejuruteraan reka bentuk dan kerja binaan.

Jawapan :

Kementerian Kerja Raya melalui jawapan bertulisnya mengesahkan pada bulan Ogos 2008 telah mengesahkan kerosakan yang berlaku di rasuk silang jejambat di pier 28, Jalan Lingkaran tengah 2 (MRR2) di Kepong. Dalam pada itu kementerian juga berpendapat ia berpunca dari tindak balas kimia disebabkan oleh pemilihan tendon pra tegasan yang tidak bersesuaian dengan iklim persekitaran iaitu dari jenis Carbon Fibre Reinforced Polymer (CFRP).

Sehubungan dengan itu, JKR telah memutusakan untuk mengantikan tendon dari jenis CFRP tersebut kepada tendon pra tegasan dari jenis keluli. Kerja-kerja pembaikan di pier 28 itu telah dimulakan pada 5 November 2009 dan siap pada 12 Disember 2010. Kos kerja-kerja pembaikan tersebut termasuk pemasangan rangka pengikat dan jaring keselamatan di tiang-tiang jejambat lain ialah sebanyak RM3 juta dan ia dilaksanakan oleh syarikat Bridgex Sdn Bhd. Manakala tender untuk mengantikan tendon bagi baki 25 tiang jejambat yang lain telah ditawarkan kepada syarikat yang berkelayakan dan kini sedang dalam peringkat penilaian harga oleh JKR.

Anggaran kos pembaikan ini ialah sebanyak RM45 juta dan dijangka siap dalam tempoh 30 bulan, perlaksanaan projek pembaikan ini akan dimulakan selewat-lewatnya pada bulan September 2011.

Dalam pada itu Kementerian Kerja Raya juga telah memfailkan kes tuntutan ganti rugi membaiki keseluruhan kerosakan jejambat MRR2 ini terhadap kontraktor utama di Mahkamah tinggi. Sehubungan itu, punca keretakan sebenar jejambat MRR2 di kepong ini tidak dapat diberikan kerana ia dianggap sebagai subjudice, walaubagaimanapun kementerian ini telah mengambil langkah proaktif untuk melaksanakan kerja-kerja pembaikan jejambat berkenaan terlebih dahului tanpa perlu menunggu keputusan kes dari mahkamah. Ini bagi memastikan tehap keselamatan pengguna sentiasa diberikan keutamaan berbanding tuntutan kerugian kos yang masih lagi dalam status pengurusan kes oleh pihak mahkamah.

Tiada ulasan:

Nuffnang