Jumaat, 18 Mac 2011

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang

念群与沙登人民同在 | Nie Ching for Serdang


[Perbahasan Parlimen Mac 17] Ucapan menjunjung kasih atas Titah Tuanku Yang Dipertuan Agong

Posted: 18 Mar 2011 06:41 AM PDT

Petikan Hansard Dewan Rakyat Pada 17 Mac 2011 (Khamis) / Sumber: www.parlimen.gov.my

A) Reporters without border: Malaysia di antara negara senarai The Enemies of Internet

Puan Teo Nie Ching [Serdang]: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua kerana memberikan peluang kepada saya untuk menjunjung kasih atas Titah Tuanku Yang Dipertuan Agong. 12 Mac merupakan World Day Against Cyber Censorship dengan izin, tahun ini sempena sambutan World Day Against Cyber Censorship, the reporters without border dengan izin telah melancarkan satu laporan The Enemies of Internet ataupun musuh Internet. Dalam laporan tersebut 10 negara telah disenaraikan sebagai musuh Internet, manakala Malaysia bersama 15 buah negara lain lagi telah disenaraikan sebagai negara di bawah pengawasan, syabas kepada kerajaan Barisan Nasional. Bukan itu sahaja kedudukan Malaysia dalam World Press Freedom Index  dengan izin pada tahun 2010 telah jatuh daripada kedudukan 131 pada tahun 2009 kepada kedudukan ke-141 pada tahun 2010, tahniah sekali lagi kepada kerajaan BN.

Tuan Yang di-Pertua kedudukan Malaysia yang begitu teruk dan imej yang begitu memalukan adalah diakibatkan oleh tingkah laku kita sendiri. Sebagai contoh semasa perhimpunan Anti Perkauman yang telah dianjurkan pada 27 Februari yang lalu, PDRM telah menangkap 109 orang peserta, isu pertama adalah kenapa pihak polis perlu menangkap mereka yang berhasrat untuk menyertai perhimpunan anti racist itu. Adakah kerana kerajaan Barisan Nasional adalah sebuah negara yang menyokong perkauman?

B) Polis menahan 3 wartawan yang meliput berita Demonstrasi Hindraf menentang perkauman

Isu yang kedua ialah isu yang lebih penting adalah kenapa pihak polis menahan dan menangkap tiga orang wartawan yang bertugas pada hari tersebut? Mereka berada di sana untuk record apa yang telah berlaku sahaja.

Sebenarnya tanggungjawab PDRM adalah untuk melindungi wartawan dan bukan tangkap mereka. Jadi, untuk memperbaiki imej Malaysia di mata masyarakat antarabangsa, saya haraplah bahawa kerajaan kita bolehlah memberi satu penjelasan yang munasabah kenapa ketiga-tiga orang wartawan tersebut telah ditangkap dan memberi jaminan bahawa kerajaan Barisan Nasional tidak akan ganggu kerja wartawan pada masa yang akan datang. 

C) Kementetian Dalam Negeri bercadang memperluaskan pengaruh Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 ke dunia Internet

Satu langkah lagi yang boleh memperbaiki nama baik negara kita adalah mengulang kaji atau memansuhkan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984. Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri telah berkata bahawa pihaknya telah meminta Jabatan Peguam Negara mengkaji definisi penerbitan dalam akta itu sama ada ia boleh meliputi terbitan dalam bentuk multimedia termasuk kandungan internet, Facebook, dan lain-lain. Pindaan-pindaan yang dicadangkan oleh beliau hanya akan menghakiskan nama baik negara kita.
(More......)

Happy 45th birthday DAP~

Posted: 18 Mar 2011 06:14 AM PDT

Picture taken at DAP 45th Anniversary dinner in Seremban..

Taking picture with supporter while selling books. Thanks to everyone who purchased ticket and attend the dinner :-)

(More......)

The story behind the Rocket symbol: Dr Chen Man Hin

Posted: 18 Mar 2011 04:51 AM PDT

Long Live DAP! RT @LimSweeKuan : Happy 45th birthday to DAP! Selamat Hari Jadi 生日快乐 Pirantha naal Vaazhthukkal!! ;-)

~ Dr Chen Man Hin

In August/September of 1965, a small group of supporters led by Devan Nair, met and discussed the future. Members of the group were Devan Nair, Dr S Seevaratnam, lawyer Xavier, Goh Hock Guan, Chan Kok Kit, Walter Loh, Peter Dass, and myself. Despite the grim situation, all of us unanimously agreed to form a new party. It was decided that the struggle for a more just and equal society must go on, however daunting the task.

I was elected the chairman and Devan Nair was secretary general. The new party applied for registration. Approval of the registration was successful in 1966. The committee chose the name of Democratic Action Party for the new party.

Next, the committee discussed the symbol for the party. After getting the views of party members and supporters, it was agreed that the symbol should be a rocket. At that time, journey to space was the main news all over the world.

Thus, the rocket symbolises a new future for the country which is progressive. A blue circle was chosen to represent unity of all the races. The rocket also had jet engines indicating that the major ethnic groups would work together for the advancement of Malaysia.

Source: http://therocket.com.my/
(More......)

【星洲日报】Serdang Raya路段坑洞连连 . 张念群多次联系工程局维修却无下文

Posted: 18 Mar 2011 03:44 AM PDT

Pada 17 Mac yang lalu, Ahli Parlimen Serdang ditemani Ahli MPSJ Saudara Chong Hoon Ming, pengerusi JKKK Seri Kembangan Saudara Liew Yin Fatt dan AJK JKKK Saudara Liao Mu Gou mengadakan lawatan ke Jalan Utama Serdang Raya untuk memeriksa keadaan permukaan jalan yang mengalami kerosakan yang teruk.

Menurut Saudari Teo, Jalan Utama Serdang Raya yang berada di bawah kawalan Jabatan Kerja Raya kerajaan pusat tidak pernah mendapat penyelenggaraan yang sempurna. Beliau sudah berkali-kali menghubungi Jabatan Kerja Raya kerajaan pusat supaya kerja membaikpulih jalan diadakan tetapi sampai sekarang, Jabatan Kerja tidak memberi sebarang maklum balas ke atas aduan yang diterima. Oleh yang demikian Saudari Teo dan rakan-rakan sekerjanya di DAP Seri Kembangan mengambil keputusan mengadakan sidang media untuk menarik perhatian jabatan di bawah kawalan kerajaan pusat terhadap isu-isu yang dihadapi oleh penduduk-penduduk di Serdang Raya dan mengambil tindakan segera untuk menyelesaikan masalah ini.

道路出现许多坑洞,凹凸不平,司机驾车经过时都格外留神,放慢车速,避免轮胎遭殃。 (图:星洲日报)

 张念群(左2)促请工程局尽快维修凹凸不平的道路;左为刘仁发,右起为唐竟发、张汉明及廖木构。 (图:星洲日报)

 (雪兰莪‧沙登17日讯)沙登拉也大路(Jalan Utama)末端靠近马来亚银行的500公尺道路,坑洞连连,路面情况十分糟糕,令摩托车骑士和驾车人士纷纷“中招”!

沙登区国会议员张念群表示,她日前接获3宗居民的投诉,指上述路段的路面凹凸不平,导致其中两名民众的汽车轮胎损坏,而另一名摩托车骑士则没有察觉坑洞而绊倒跌伤。她说,上述道路不时出现坑洞,以往坑洞修补了,另一边又出现新的裂痕,导致路洞越来越多,属于长期破损的情况,一旦进入夜晚时分,街灯不够亮的话,可能对道路使用者造成威胁。

“这条路十分繁忙,尤其上下班时段,交通流量不少,不过我自本月8日开始,察觉该道路的路口交通灯失灵,大部份时间都无法运作。”

属中央政府的公共工程局管辖 . 联系工程局维修却无下文

她透露,沙登拉也大路属于中央的公共工程局所管辖,一切的保养和维修工作并不在梳邦再也市议会的范围内,因此她从本月9日开始,曾多次联系工程局,要求尽快维修交通灯和道路,对方虽然同意采取行动,可惜至今仍无下文。

另外,张念群指出,据悉上述道路旁边的高架天桥工程自2006年12月15日动工,耗资1千442万令吉,本应在两年内完工,不过承包商于去年7月,由于面对财务问题,遭工程部取消合约,导致工程停止至今。

(More......)

Tiada ulasan:

Nuffnang