Selasa, 29 Mac 2011

DUN PENGKALAN KUNDOR

DUN PENGKALAN KUNDOR


Dijangka lebih 100 buah rumah terjejas akibat ribut.

Posted: 29 Mar 2011 01:43 AM PDT

bilik darjah tidak digunakan SJKC Eik Choon
29 Mac 2011,Alor Setar: Ribut yang melanda lewat petang semalam menyebabkan berpuluh-puluh buah rumah terjejas teruk. Kejadian berlaku sekitar pukul 6 petang di beberapa daerah sekitar Kuala Kedah,Pokok Sena dan lain-lain tempat.Lebih dari 100 buah rumah dilaporkan terjejas akibat bencana tersebut sekitar kawasan Pengkalan Kundor, manakala lain-lain tempat belum dipastikan sehingga kini.

Tinjauan bersama Exco Perumahan, Dato' Hj. Phahrolrazi Zawawi ke lokasi kejadian mendapati kebanyakan bumbung rumah diterbangkan angin dan mengalami kerosakan pada struktur binaan rumah.Kebanyakan perkakas rumah di bahagian atas juga rosak disebabkan terkena air hujan.

YB Phahrolrazi ketika ditemui sebagai berkata,"Semua ahli MKK dan Penghulu di setiap kawasan telah digerakkan untuk mengenalpasti bilangan mangsa yang terlibat dan mangsa yang terjejas teruk bagi membolehkan bantuan kecemasan disampaikan dengan kadar segera sementara menanti bantuan susulan dari Kerajaan Negeri".

sumbangan diterima Penolong Kanan
SJKC Eik Choon. 
posisi atas bangunan.

Katanya lagi, mangsa juga digesa melaporkan masalah kepada Penghulu kawasan bagi mengelak sebarang keciciran berlaku,berikutan keadaan cuaca tidak menentu yang menyukarkan tugas tinjauan.

Lawatan seawal pagi ke Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Eik Choon Bt.6, bagi melihat kerosakan bangunan yang menyebabkan satu kelas tidak dapat digunakan semasa sesi persekolahan berlangsung. Maklumat diketahui hasil aduan dari Pihak Sekolah tersebut.

Mangsa ribut
mendengar keluhan masalah.

Dalam pada itu, mangsa di sekitar Kg Alor Ibus juga mendapat perhatian hasil kunjungan YB Phahrolrazi ke kawasan terbabit. Antara mangsa seorang warga emas ketika dikunjungi sedang membersih dan mengalih barangan dari terkena hujan akibat kerosakan bumbung rumah.

Sumber melaporkan Jabatan Kebajikan Masyarakan (JKM ) juga sedang giat melakukan bancian terhadap mangsa ribut di beberapa kawasan terlibat. Orang ramai yang terjejas  akibat ribut diminta memberi maklumat diri seperti Nama Penuh, Alamat dan No. Kad Pengenalan kepada  Ahli MKK dan Penghulu kawasan masing-masing untuk tindakan segera.




Tiada ulasan:

Nuffnang