Selasa, 11 Jun 2013

Dr Siti Mariah Mahmud

Dr Siti Mariah Mahmud


Awasi lencongan persempadanan oleh SPR

Posted: 11 Jun 2013 08:31 AM PDT

Ketua Pengarah Pilihanraya PAS, Dr Mohd Hatta Ramli memberitahu Pakatan Rakyat akan mencadangkan untuk menubuh satu jawatankuasa khusus bagi memantau persempadanan semula kawasan pilihan raya yang akan dilaksana Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) nanti. 

Beliau ketika dihubungi Harakahdaily memberitahu jawatankuasa tersebut akan membuat pemantauan kawasan-kawasan yang dijangkakan berlaku persempadanan berlandaskan kepada keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang lepas.

 Jelasnya lagi, tumpuan turut dilakukan bagi memastikan jumlah pengundi yang tidak keterlaluan di kawasan luar bandar seperti yang berlaku di Parlimen Pekan pada PRU13. 

"Kita mencadangkan akan menubuhkan satu jawatankuasa khusus bagi memantau segala cadangan yang akan dilakukan oleh SPR berhubung dengan persempadanan semula kawasan pilihan raya. 

"Ada beberapa perkara khusus akan ditumpukan terutamanya berhubungan penambahan jumlah pengundi agar tidak keterlaluan terutamanya melibatkan kawasan luar bandar sebagai contoh Pekan yang bukan sebuah bandar yang besar tetapi mempunyai pengundi yang ramai," kata beliau.

 Dr Mohd Hatta yang turut memberitahu selain isu pertambahan pengundi perubahan keluasan kawasan Parlimen turut menjadi fokus utama. Katanya, adalah suatu yang agak tidak lojik apabila kawasan parlimen itu terpaksa dilencongkan dengan begitu jauh bagi memastikan calon Barisan Nasional yang bertanding di kawsan tersebut terjamin kemenangannya. 

"Kita tidak mempertikaikan apabila SPR ingin memasukkan kem tentera di dalam sesuatu kawasan parlimen tetapi adalah tidak lojik apabila lencongan yang jauh dibuat seperti Parlimen Pekan yang terpaksa memasukkan kem tentera di Kuantan bagi memastikan Perdana Menteri menang selesai di situ.

 "Kita akan pastikan setiap kawasan yang teerlibat dalam persempadanan semula itu mempunyai alasan yang kukuh dan rasional sebelum ia diluluskan," sambung beliau. 

Sebelum ini, Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof membayangkan pihaknya akan melakukan kajian persempadanan semula kawasan pilihan raya bagi mengadapi PRU14. 

Mengikut amalan setiap lapan hingga 10 tahun kajian persempadanan semula kawasan pilihan raya perlu dilakukan dengan mengambil kira pertambahan penduduk. Bagaimanapun rang undang-undang yang dicadangkan itu perlu mendapat sokongan dua pertiga anggota parlimen.

Tiada ulasan:

Nuffnang