Khamis, 2 Mei 2013

Lim Guan Eng

Lim Guan Eng


PR Penang Under Siege From The Triple Unholy Alliance Of BN, 1 Malaysia Penang Welfare Club And Unscrupulous Housing Developers Whose Victory In Penang Will Not Only Result In Return Of Corruption But Also Deprive Penangites Of Their Homes.(en/bm/cn)

Posted: 01 May 2013 09:35 PM PDT

Press Statement By Penang Pakatan Rakyat Chair And Caretaker Penang Chief Minister Lim Guan Eng In Penang On 2.5.2013.

PR Penang Under Siege From The Triple Unholy Alliance Of BN, 1 Malaysia Penang Welfare Club And Unscrupulous Housing Developers Whose Victory In Penang Will Not Only Result In Return Of Corruption But Also Deprive Penangites Of Their Homes.

PR Penang is under siege in this general elections from the triple unholy alliance of BN, 1Malaysia Penang Welfare Club and unscrupulous housing developers. Clearly a BN victory in Penang will not only result in return of corruption but also deprive 4,000 families in Penang of their homes. The latest to join BN's effort to seize power in Penang are unscrupulous housing developers with a chequered history of not only fulfilling their promises to their buyers with defective products but also causing them heartbreak by failing to give out strata titles as required by the law.

1 Malaysia Penang Welfare Club had created an impact in a big way in Penang by providing free food, free drinks, free vegetables, free pork and giving money freely to all NGOs and organizations. They even organized a world-class free mega concert with famous international performers with the latest expensive LEDs screens. Never before had Penangites see so much money being spent or so much free food available in so many coffeeshops.

1 Malaysia Penang Welfare Club even created history by putting up more flags than BN and PR parties combined. Some estimate that 300,000 flags until the blue sky could not be seen but only seeing blue 1 Malaysia flags. So many were the 1 Malaysia flags, that they were just simply put up everywhere defacing public premises and even our iron sculptures in George Town.

1 Malaysia Penang Welfare Club is openly supporting BN.It refuses to divulge the source of its funds raising serious questions whether the tens and tens of millions of ringgit spent is clean.

The latest group to join in this effort to help BN seize power in Penang, are the discredited developers, who had previously kept a low profile after their businesses collapsed. I am surprised that these developers can now boast openly about providing quality affordable housing when they had failed to deliver on their own projects in the past.

How can these unscrupulous developers talk about providing a house for every family when their actions will result in 4,000 families in Air Putih, Air Itam and Paya Terubong left without a roof over their heads. Can the 4,000 families trust the word of these unscrupulous developers when they had failed to deliver even strata titles to more than 10,000 buyers throughout Penang?

Caretaker Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak is Disrespectful to existing 4,000 families, Desperate in making new empty election promises and Dishonest in repeating unfulfilled recycled promises that the federal government will build 9,999 units of low and medium-cost apartments in the 3 state constituencies of Air Putih, Air Itam and Paya Terubong.

Najib is also dishonest when he promised that those those living in the 962 one-bedroom houses in Kampung Melayu will be given three-bedroom homes in the Air Itam affordable homes scheme. This is another unfulfilled promise by BN over 10 years that has been recycled at every general election, the last occasion done by Minister in the Prime Minister's Department Tan Sri Nor Mohamad Yakcop in 2008, that has never been delivered.

BN has shown its true colours that it is ganging up with unscrupulous developers and 1 Malaysia Penang Welfare Club with dubious source of funds, against a people-centric PR state government that has earned the enmity of these wealthy developers because PR implemented a system based on rule of law.

Lim Guan Eng

—-BM Version —-

Kenyataan Media Pengerusi Pakatan Rakyat Pulau Pinang dan Ketua Menteri Sementara, Lim Guan Eng di Pulau Pinang pada 2 Mei 2013.

Pakatan Rakyat Pulau Pinang Diserang Pakatan Jahat Barisan Nasional, Kelab Kebajikan 1Malaysia Pulau Pinang Dan Pemaju Perumahan Tidak Bertanggungjawab Yang Seandainya Menang Di Pulau Pinang Tidak Akan Menyebabkan Rasuah Kembali Berleluasa Tetapi Juga Menghalau Rakyat Pulau Pinang Daripada Rumah Mereka Sendiri.

Pakatan rakyat Pulau Pinang diserang pakatan jahat Barisan Nasional, Kelab Kebajikan 1Malaysia Pulau Pinang dan pemaju perumahan tidak bertanggungjawab. Jelas sekali satu kemenangan BN di Pulau Pinang bukan sahaja akan mengakibatkan kembalinya rasuah tetapi juga akan menghalau 4,000 keluarga di Pulau Pinang daripada rumah-rumah mereka. Yang terbaru untuk menyertai usaha BN untuk merampas kuasa di Pulau Pinang adalah pemaju perumahan yang tidak bertanggungjawab yang mempunyai sejarah untuk bukan sahaja memungkiri janji-janji mereka kepada pembeli dengan hasil kerja yang tidak bermutu tetapi juga menyebabkan pembeli kecewa dengan kegagalan untuk memberi hak milik strata seperti yang dikehendaki oleh undang-undang.

Kelab Kebajikan 1Malaysia Pulau Pinang telah memberikan kesan besar di Pulau Pinang dengan menyediakan makanan percuma, minuman percuma, sayur-sayuran percuma, daging khinzir percuma dan memberi wang secara bebas kepada semua NGO dan organisasi. Mereka juga menganjurkan konsert mega bertaraf dunia percuma dengan penghibur antarabangsa yang terkenal dengan turut menggunakan skrin LED yang terbaru dan mahal. Belum pernah lagi penduduk Pulau Pinang melihat begitu banyak wang dibelanjakan atau demikian banyak makanan percuma yang disediakan di begitu banyak kedai kopi.

Kelab Kebajikan Pulau Pinang 1Malaysia juga mencipta sejarah dengan meletakkan lebih banyak bendera mereka daripada jumlah bendera BN dan PR. Ada yang menganggarkan sehingga 300,000 bendera menyebabkan langit biru tidak boleh dilihat tetapi hanya melihat biru bendera 1Malaysia. Begitu banyak sekali bendera 1Malaysia, sampaikan mereka dengan selamba meletakkan bendera itu di mana-mana sehingga mencacatkan premis awam dan juga ukiran besi di George Town.

Kelab Kebajikan 1 Malaysia Pulau Pinang secara terbuka menyokong BN. Ia enggan mendedahkan sumber dana justeru membangkitkan soalan yang serius sama ada puluhan juta ringgit yang dibelanjakan adalah bersih.

Kumpulan terbaru yang menyertai usaha untuk membantu BN merampas kuasa di Pulau Pinang, adalah pemaju diragui, yang telah sebelum ini cuba untuk tidak menonjol selepas perniagaan mereka runtuh. Saya amat terkejut bahawa pemaju-pemaju ini kini boleh berbangga dengan secara terbuka kerana kononnya dapat menyediakan perumahan mampu milik berkualiti apabila mereka telah gagal untuk melaksanakan projek-projek mereka sendiri pada masa lalu.

Bagaimana pemaju yang tidak bertanggungjawab boleh bercakap tentang menyediakan sebuah rumah untuk setiap keluarga apabila tindakan mereka akan mengakibatkan 4,000 keluarga di Air Putih, Air Itam dan Paya Terubong akhirnya tidak lagi mempunyai bumbung di atas kepala mereka. Bolehkah 4,000 keluarga mempercayai kata-kata pemaju-pemaju ini yang tidak bertanggungjawab apabila mereka telah gagal untuk menyampaikan hakmilik strata walaupun kepada lebih daripada 10,000 pembeli di seluruh Pulau Pinang?

Perdana Menteri Sementara Datuk Seri Najib Tun Razak tidak menghormati 4,000 keluarga yang sedia ada, terdesak dalam membuat janji-janji pilihan raya kosong baru dan tidak jujur dalam mengulangi janji kitar semula bahawa kerajaan persekutuan akan membina 9,999 unit pangsapuri kos rendah dan sederhana dalam 3 kawasan DUN Air Putih, Air Itam dan Paya Terubong.

Najib juga tidak jujur apabila beliau berjanji bahawa mereka yang tinggal di 962 buah rumah satu bilik di Kampung Melayu akan diberikan rumah tiga bilik tidur di Air Itam melalui skim rumah mampu milik. Ini merupakan satu lagi janji tidak kesampaian oleh BN dalam masa lebih 10 tahun yang telah dikitar semula di tiap-tiap pilihan raya umum, kali terakhir dilakukan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamad Yakcop pada tahun 2008, yang telah tidak pernah ditunaikan.

BN telah menunjukkan belang sebenarnya bahawa ia sedang bersekutu dengan pemaju yang tidak bertanggungjawab dan Kelab Kebajikan 1Malaysia Pulau Pinang dengan sumber dana yang meragukan, terhadap Kerajaan Negeri mesra rakyat pimpinan Pakatan Rakyat yang telah dimusuhi para pemaju kaya kerana PR melaksanakan sistem berasaskan kedaulatan undang-undang.

LIM GUAN ENG

—–Mandarin Version —-

槟州民联主席兼槟州看守政府首长林冠英于2013年5月2日发表声明 :

槟州民联遭到国阵、一马槟城福利俱乐部、及房地产奸商"三面围攻",如果他们胜利,槟城将不只面对贪污问题,槟城人也将无家可归。

槟州民联遭到国阵、一马槟城福利俱乐部、及房地产奸商"三面围攻",如果国阵胜利,槟城将不只面对贪污问题,4000个槟城家庭也将无家可归。最近加入国阵夺权的无良发展商,他们过去拥有不良记录,不但违背诺言、交出次货给购屋者,他们也无法依法交出分层地契,导致这些购屋者心碎。

一马槟城福利俱乐部在槟城起着一定的影响力,他们提供免费食物、免费饮料、免费蔬菜、免费猪肉、派钱给非政府组织及社团。他们甚至主办世界级的免费演唱会,请来著名国际艺人,还按装最新最贵的LED视屏。槟城人从来没有见过国阵花那么多钱、在那么多咖啡店提供那么多免费食物。

一马槟城福利俱乐部甚至破记录,挂旗挂得比国阵及民联还多。一些人估计一马槟城福利俱乐部张挂了30万面旗,导致槟城看不见蓝天,只看见一马蓝旗。他们随意四处张挂一马蓝旗,破坏公共产业,甚至掩盖乔治市的烙铁雕像。

一马槟城福利俱乐部只公开支持国阵。它拒绝公开财务来源,不禁让人怀疑,他们所花费的数千万令吉是不是干净的钱。

最近加入国阵、协助国阵夺回槟城政权的新一批人就是房地产界的奸商,他们在生意没落之后一直保持低调。我很惊讶,他们竟然公开自夸说他们要提供高素质的可负担房屋,因为他们之前的发展计划都做留下很多问题。

这些奸商怎么可以坦荡荡说要给每个家庭一所房子,他们将导致亚依布爹、亚依淡及垄尾将导致4000个家庭无家可归?当这些奸商拿不出分层地契给全槟1万多个购屋者时,这4000个家庭还会相信这些无良奸商的承诺吗?
看守政府首相拿督斯里纳吉对现有的4000户家庭不敬,为了选举不顾一切许下空头诺言、不老实地"再循环"联邦政府的承诺, 说要在亚依布爹、亚依淡及垄尾兴建9999个中廉价屋单位。

纳吉也不诚实,他答应那些在甘榜马来友962户一房式单位,他们将会在亚依淡可负担房屋单位计划获得三房式单位。这也是国阵另一个讲了10多年的空头承诺,每一届大选都拿来"再循环",最近在2008年重提这件事的是首相署部长丹斯里诺莫哈末,最后也是不了了之。

国阵已经露出真面目,他们与这些无良奸商、一马槟城福利俱乐部联合起来,利用来历不明的资金,一起联手对付以民为本的民联州政府,事实上,这些富有的发展商早已与推行法治的民联政府为敌。

林冠英

Tiada ulasan:

Nuffnang