Khamis, 2 Mei 2013

DUN BUKIT PAYONG

DUN BUKIT PAYONG


PRU-13 : Senario kemenangan jelas, awasi pemberian 'Rasuah' saat akhir

Posted: 02 May 2013 04:09 AM PDT

Petikan : Buletin Online
 
http://buletinonline.net/images/stories/aberita20/mohd%20nor%20hamzah.jpgMARANG - Ketua Dewan Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Mohd Nor Hamzah berkata suasana pilihanraya umum pada kali ini sangat berbeza berbanding pilihanraya lalu, apabila kempen PAS mendapat sambutan yang baik bukan hanya dari masyarakat, bahkan daripada pengundi-pengundi UMNO sendiri.

Beliau yang merupakan caon PAS bagi kerusi N18 Dun Bukit Payong bersyukur kerana jentera pilihanraya PAS bagi Dun tersebut bergerak dengan baik, walaupun terdapat beberapa tindakan 'provokasi' dari musuh, Umno dan Barisan Nasional (BN)

"Alhamdulillah perkembangan di DUN Bukit Payong yang juga suku daripada kawasan parlimen Marang (yang ditandingi oleh Presiden PAS) Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang sedang bergerak dengan baik dengan jentera-jenteranya berjalan dengan bagus,

"Ada beberapa tempat UMNO cuba nak 'provok' untuk mengadakan pertelingkahan di Kampung Undang dan Mak Kemas, (sebaliknya) kita mendapat maklumat walaupun kawasan itu dianggap kubu UMNO tapi pengundi di kalangan ahli UMNO sendiri memberi persetujuan kepada kita untuk membuat perubahan pada pilihanraya kali ini,

"Kempen kali ini sangat berbeza sekali apabila kita mendapat sambutan yang baik daripada pengundi-pengundi UMNO sendiri,"tegasnya.

Beliau berkata, sebelum ini pada pilihanraya umum kali ke-12 tahun 2008, pengundi-pengundi UMNO agak agresif dan agak ekstrem apabila berdepan dengan skuad kempen PAS .

Menurutya, mereka seolah-olah menyekat dan menghalang, tapi kali ini, mereka memberi ruang dan mengucapkan selamat datang serta memberi kepercayaan dan keyakinan untuk kemenangan PAS pada kali ini.

Keyakinan itu, katanya, ditambah dengan dapatan dari hasil kajian yang dibuat berkait isu 'Bertam PM307' keatas pengundi Dun terbabit.

"Saya mendapat respons seolah-olah 100 orang yang kita anggap 'Dacing' (pengundi BN), tapi mereka menjawab 'ini kalilah' kita akan mengundi PAS InsyaAllah, jadi (ia) suatu perubahan yang besar.

"Kita mengadakan program konvoi bermotor baru-baru ini dihadiri oleh Ustaz Azhar Idrus dan Tok Guru Haji Hadi mendapat sambutan petugas-petugas hampir 2 ribu orang itu petugas kita penggerak kita dan InsyaAllah, memberikan sesuatu faktor kemenangan,"jelasnya.

Bahkan, beliau melihat, markas-markas UMNO hanya dihadiri oleh 'budak-budak' yang tidak cukup umur untuk mengundi, sebaliknya wanita-wanita dan para pemuda berkumpul di markas-markas PAS.

Namun begitu, beliau memberi peringatan kepada para pengundi agar sedar dan berhati-hati kerana menurutnya BN akan menaburkan 'wang rasuah' dalam tempoh dua atau tiga hari sebelum hari mengundi.

"Kita (PAS) memberi nasihat kepada pengundi-pengundi, kemungkinan kita sedar (atau tidak) dia, tiga hari sebelum mengundi UMNO (BN) akan tabur duit sebanyak mungkin.

"Hari ini saya mendapat maklumat ejen-ejen UMNO mula berkumpul dan bertemu dengan beberapa orang untuk membahagikan sekurang-kurangnya RM 500 dulu (dan) saya mendapat maklumat Mat Said (MB) juga turun ziarah dia akan beri RM1000 pada orang itu,

"Dan mana-mana orang-orang UMNO yang tidak bekerja (kempen pilihanraya) yang menunjukkan sikap untuk boikot, dia (akan) serah sampai beberapa ribu ringgit,"katanya.

Justeru, bagi menghadapi suasana itu, beliau meminta supaya rakyat mengambil pesanan yang dibuat oleh Mursyidul Am PAS, Dato' Tuan Guru Nik Aziz, "orang beri kain pelikat pakai, orang beri gula kacau, orang beri duit ambil tapi bila undi, pangkah PAS".

Kerana Muhyidin, rakyat dibelakangkan

Posted: 02 May 2013 01:13 AM PDT



Pekan Bukit Payong : Kehadiran Tan Sri Muhyidin Yassin ke Majlis Perasmian Sekolah Menengah Seri Payong di sini pada petang Khamis lalu jelas tidak disenangi oleh sebahagian penduduk Pekan Bukit Payong.

Mereka menyuarakan kekesalan mereka bukan kerana politik, tetapi kerana sikap penganjur yang telah mengambus longkang utama bagi mengalirkan air buangan ke sungai dengan sesuka hati.
Seorang penduduk Zakaria Ismail berkata, perkara ini sepatutnya tidak berlaku kerana hanya disebabkan kehadiran seseorang maka penduduk setempat pula seperti menjadi mangsa.
Beliau yang menghubungi pihak kami jelas kesal dengan perbuatan yang dianggap sebagai tidak munasabah apatah lagi dengan keadaan sekarang ini tiada sesiapapun boleh mendakwa dia adalah pemerintah.

Hal yang sama dikongsi oleh Haji Abdul Aziz Abdullah (kanan) apabila melihat longkang utama telah ditimbus oleh pihak penganjur hanya untuk menyediakan tempat parkir kereta jemputan.

Menurut beliau, longkang tersebut pernah tersumbat dan kebetulan ketika itu hari hujan lebat dan hanya dalam masa sejam, air segera naik memenuhi kawasan sekeliling.
"Kita menggunakan duit dan tenaga sendiri bagi menyelenggarakan longkang itu supaya banjir kilat dapat dielakkan.
Tiba-tiba datang pihak luar yang sewenang-wenangnya menimbus longkang utama yang membawa air buangan ke sungai.
Hanya kerana seorang calon pilihanraya datang, dia ketepikan perasaan rakyat. Inikah sikap yang mendahulukan rakyat? Saya rasa rakyat dibelakangkan," ujar beliau penuh kesal.
Tambah beliau lagi, bukan longkang itu sahaja yang ditimbus, malahan saluran air di belakang beberapa rumah juga turut ditimbus oleh penganjur.
Mengulas kejadian ini, calon bagi Dewan Undangan Negeri Bukit Payong, Ustaz Mohd Nor Hamzah juga meluahkan kekecewaan beliau dengan perbuatan penganjur itu.
Jelas, menurut beliau Umno dan BN lebih mendahulukan pimpinan mereka daripada rakyat, dimana kelihatan perbuatan penganjur ini tiada perasaan sensitif terhadap masyarakat sekeliling.
"Pada asasnya kawasan di Bukit Payong ini adalah kawasan yang senang dinaiki air kerana prasarana yang tidak tersusun dan infrastruktur yang tidak baik.
Semalam kita melihat sikap BN menutup longkang utama yang mengalirkan air ke sungai semata-mata mendahulukan pimpinan mereka daripada rakyat,' tegas beliau.
Beliau berpendapat mungkin dalam pemikiran Muhyidin bahawa menyusahkan rakyat maka hal itu tidak mengapa kerana yang penting baginya ialah kemudahan Muhyidin dan kepentingan BN.
Beliau juga melahirkan kebimbangan yang longkang itu mungkin rosak kerana kerja-kerja penimbusan itu dan sekaligus, wang rakyat terpaksa dikeluarkan bagi membaikinya.
Beliau menggesa rakyat melihat sikap sebenar BN dalam membazirkan wang dan menyusahkan rakyat bawahan dan menyeru agar rakyat menolak BN dalam pilihanraya nanti.

Tiada ulasan:

Nuffnang