Selasa, 2 April 2013

Lim Guan Eng

Lim Guan Eng


Ucapan Ketua Menteri Sempena Istiadat Mengangkat Sumpah Pelantikan Yang Di-Pertua Negeri Pulau Pinang(bm/cn)

Posted: 01 Apr 2013 10:08 PM PDT

UCAPAN OLEH YANG AMAT BERHORMAT TUAN LIM GUAN ENG KETUA MENTERI PULAU PINANG SEMPENA ISTIADAT MENGANGKAT SUMPAH PELANTIKAN YANG DI-PERTUA NEGERI PULAU PINANG TUAN YANG TERUTAMA TUN DATO’ SERI UTAMA (Dr.)
HAJI ABDUL RAHMAN BIN HAJI ABBAS PADA HARI SELASA, 2 APRIL 2013 DI SERI MUTIARA

1. Pada saat yang bersejarah dan penuh gilang-gemilang ini, saya bagi pihak Kerajaan, Pegawai dan anggota perkhidmatan awam serta seluruh rakyat Negeri Pulau Pinang dengan segala hormat dan sukacita menzahirkan ucapan setinggi-tinggi tahniah sempena lanjutan perkhidmatan Tuan Yang Terutama Tun Dato’ Seri Utama (Dr.) Haji Abdul Rahman Bin Haji Abbas sebagai Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang bagi kali kelima. Setinggi-tinggi tahniah juga diucapkan kepada Yang Amat Berbahagia Toh Puan Dato’ Seri Utama Hajah Majimor Binti Shariff. Sesungguhnya kami berasa amat bersyukur dan gembira kerana Tuan Yang Terutama Tuan dan Yang Amat Berbahagia Toh Puan berdua akan terus menjadi payung kepimpinan kepada Kerajaan Negeri dan rakyat Negeri ini serta terus melakar sejarah dan kejayaan bagi memakmurkan Negeri yang amat kita cintai ini.

2. Negeri Pulau Pinang pada keseluruhannya terus aman, maju dan makmur. Perpaduan dan persefahaman di kalangan rakyat berbilang kaum juga terus meningkat. Rakyat kini lebih sedar akan pentingnya keharmonian dan perpaduan kaum demi kemajuan dan pembangunan Negeri Pulau Pinang. Kejayaan dalam usaha kita untuk berada dalam keadaan aman, bersatu padu dan saling bekerjasama adalah sesuatu yang boleh dibanggakan walaupun kita daripada kaum-kaum yang berlainan keturunan, agama, kebudayaan dan adat resam.

3. Usaha-usaha Kerajaan untuk terus memantapkan pertumbuhan ekonomi menunjukkan hasil yang menggalakkan di mana ekonomi Negeri diunjurkan berkembang 6.3 peratus dengan sektor pembuatan dan perkhidmatan sebagai penyumbang utama.

4. Kerajaan Pulau Pinang adalah yang paling bersih di Malaysia, berikutan pengiktirafan oleh Transparency International serta Laporan Ketua Audit Negara yang telah memuji sistem tender terbuka, lebihan belanjawan tahunan serta pengurangan hutang 95% daripada RM630 juta kepada RM30 juta. Salah satu lagi pencapaian cemerlang adalah kejayaan dalam menyelamatkan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) yang telah hampir bankrap setelah ketirisan sebanyak RM230 juta sebelum tahun 2008.

5. Pentadbiran yang berasaskan prinsip CAT iaitu Cekap, Akauntabiliti dan Telus telah membolehkan Pulau Pinang untuk berjaya menarik jumlah pelaburan yang paling besar di Malaysia untuk kali pertama dalam sejarah – bukan sekali tetapi dua kali pada tahun 2010 dan juga 2011. Sepanjang tempoh lima tahun yang lepas iaitu dari tahun 2008-2012, Pulau Pinang telah mencatat pelaburan berjumlah RM36.1 bilion berbanding RM18.7 bilion dalam tempoh lima tahun sebelum itu iaitu dari tahun 2003-2007.

6. Pulau Pinang kini merupakan negeri paling sesuai didiami di Malaysia dan yang ke-lapan paling sesuai didiami di Asia. Baru-baru ini, Pulau Pinang juga telah terpilih sebagai lokasi ke-empat paling baik di dunia untuk persaraan. Pengiktirafan ini adalah bukti bahawa Pulau Pinang sudah menjadi Bersih, Hijau, Sihat dan Selamat.

7. Kerajaan Negeri percaya bahawa kekayaan harus dikongsi secara saksama dengan rakyat. Untuk sebab itu, Kerajaan Negeri telah mengagihkan lebihan belanjawan tahunan yang dicapai dalam bentuk bantuan tunai kepada sekolah-sekolah dan juga individu seperti warga emas, OKU, ibu tunggal, bayi baru lahir, penarik beca, pelajar universiti serta pelajar sekolah. Semua program ini telah menelan belanja sebanyak RM150 juta sejak tahun 2008.

8. Pulau Pinang berjaya mencatat sejarah dengan pelancaran Agenda Ekonomi Saksama (AES) yang berjumlah RM20 juta untuk menjadi negeri pertama di Malaysia untuk menghapuskan kemiskinan dengan memastikan bahawa setiap isi rumah di Pulau Pinang mempunyai pendapatan minima RM770 sebulan. Mana-mana keluarga yang mempunyai pendapatan kurang daripada RM770 sebulan akan "ditambah nilai" oleh kerajaan negeri sehingga mereka mempunyai RM770.

9. Pulau Pinang juga merupakan negeri pertama yang memperuntukkan RM500 juta untuk tujuan pembinaan perumahan mampu milik. Kerajaan Negeri telah pun membina hampir 4,000 unit sejak tahun 2008 sementara sektor swasta telah menyumbang sebanyak 9,000 unit lagi. Untuk masa depan, Kerajaan Negeri bercadang untuk membina 19,172 unit dengan tambahan 20,000 unit daripada sektor swasta.

10. Kerajaan Negeri akan melaksanakan projek RM6.3 bilion untuk meleraikan trafik melalui tiga lebuhraya daripada Tanjung Bunga ke Teluk Bahang; Persiaran Gurney ke Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu; Air Hitam ke Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu serta terowong bawah dasar laut yang akan menghubungkan Persiaran Gurney ke Bagan Ajam, Butterworth. Kerajaan Negeri tidak akan membiarkan anak-anak muda Pulau Pinang untuk membesar dalam generasi kesesakan trafik.

11. Pulau Pinang kini dalam proses menjadi negeri hijau pertama di Malaysia dengan inisiatif-inisiatif hijau, seperti menjadi satu-satunya negeri yang mengamalkan kempen "Tiada Beg Plastik Percuma" serta mencapai kadar kitar semula yang paling tinggi iaitu 24%. Pulau Pinang juga ingin menjadi negeri basikal pertama di Malaysia dengan laluan basikal 200 kilometer.

12. Kerajaan Negeri telah meningkatkan peruntukan untuk hal ehwal agama Islam hampir tiga kali ganda serta menubuhkan portfolio EXCO untuk hal ehwal agama bukan Islam. Pulau Pinang juga kini menjadi ibu kota kesenian, kebudayaan dan warisan di Malaysia dengan Bandar Warisan Dunia UNESCO George Town yang bertaraf antarabangsa serta sambutan tahunan Pesta George Town yang berjaya mengumpulkan para penghibur, artis, penulis serta cendekia dari dalam dan luar negeri.

13. Secara keseluruhannya dalam konteks pembangunan Negeri Pulau Pinang dan kemajuan sosial serta masyarakat, Tuan Yang Terutama Tun dan Yang Amat Berbahagia Toh Puan telah banyak menyumbang kepada program-program kebajikan dan kebudayaan Negeri. Sokongan dan galakan yang disumbangkan oleh Tuan Yang Terutama Tun dan Yang Amat Berbahagia Toh Puan dalam kegiatan-kegiatan kemasyarakatan amat dihargai dan disanjung tinggi. Sesungguhnya sifat keprihatinan Tuan Yang Terutama Tun dan Yang Amat Berbahagia Toh Puan tunjukkan menjadi pemangkin dan pendorong ke arah perpaduan yang lebih erat sesama rakyat. Sekalung penghargaan turut diucapkan kepada anggota pasukan keselamatan Polis, Tentera dan Bomba yang tidak pernah berkompromi dalam usaha menjaga keharmonian dan keamanan Negeri ini di bawah kepimpinan dan pemerintahan Tuan Yang Terutama Tun.

14. Kerajaan Negeri percaya di bawah bimbingan Tuan Yang Terutama Tun, Pulau Pinang akan menjadi lebih bersih, hijau, selamat dan sihat.

15. Sempena hari bersejarah dan penuh bermakna ini, saya dan seluruh warga pentadbiran Kerajaan Negeri serta rakyat Negeri Pulau Pinang ingin mengambil peluang menzahirkan ucapan tahniah dan taat setia yang tidak berbelah bagi kepada Tuan Yang Terutama Tun.

16. Akhir kalam, marilah kita bersama-sama memanjatkan doa semoga Yang Maha Esa melanjutkan usia Tuan Yang Terutama Tun dan Yang Amat Berbahagia Toh Puan berdua serta sentiasa berada dalam keadaan sihat wal’afiat di bawah lindungan Yang Maha Esa sepanjang masa.

Sekian, terima kasih.

—–Mandarin version —-

槟州首席部长林冠英于2013年4月2日在州元首哈兹阿都拉曼宣誓就职礼上发表演讲,重点如下:

4. 槟州是马来西亚最廉洁的政府,就连国际透明组织及国家总稽查司也赞扬我们,我们推行施政公开招标、财政预算年年有余,政府债务缩减95%从6亿3000万减至3000万令吉。另一项成就就是将威省市政局从濒临破产的窘境解救出来,自2008年之前,威省市政局面对亏损2亿3000万令吉。

5. 我们的能干、公信及透明施政成功让槟城在2010年及2011年在所获投资额破记录全马居冠。过去五年(2008-2012年),槟州破记录取得361亿令吉的投资额,超越2003-2007年间的187亿令吉投资额。

6. 我们现在是马来西亚最宜居的城市,也是全亚洲第八位宜居城市。 最近,我们也被选为全世界四大最佳退休城市。这些都是对槟州净绿、人民安康的认可。

7. 民联相信,要与民合理共享财富,而非朋党。因此,我们把我们财政预算的盈余以现金形式派发给学校、个人如:乐龃人士、体障人士、单亲妈妈、新生儿、三轮车夫、大学及学生,我们自2008年已经派发了1亿5000万令吉。

8. 槟州也创造历史,推介了2000万令吉的经济平等议程,成为马来西亚第一个扫除贫穷的州属。我们确保槟城每户家庭每月收入至少770令吉。任何家庭若月入低入770令吉,州政府将每月加额补足770令吉。

9. 槟城也是第一个拨出5亿令吉基金兴建可负担房屋的州属。州政府自2008年起兴建了4000个可负担房屋单位,私人界承建9000个单位。州政府计划在未来兴建1万9172个单位,私人界将承建另外2万个单位。

10. 我们将推行价值63亿令吉的两岸三通一槟城计划,兴建三条高速公路,从丹绒武雅至直落巴巷、关仔角至敦林苍佑大道、亚依淡至敦林苍佑高速公路,以及连接关仔角及北海峇眼阿占的海底隧道。

11. 槟州也正在成为全马第一个绿州,我们先行推动了数项措施如"资源有价,天天减塑"无免费塑料袋运动,我们的再循环率也是全马最高,达24%。槟州也立志打造200公里长的脚车道,成为全马第一个脚车州。

12. 我们提供给伊斯兰事务的拨款比 前朝多三倍,我们也成立非伊斯兰事务行政议员职。我们也是马来西亚艺术、文化及遗产中心,乔治市是联合国科教文组织承认的世界遗产城市,一年一度的乔治市节庆聚集了国内外的表演工作者、艺术工作者、写作及知识分子。

No Matter How Clever Teng Chang Yeow Is In Playing His Games Of Political Deception, He Can Not Run Away From The Fact That He Sees Himself As UMNO’s Representative And Not The People’s Representative(en/bm/cn)

Posted: 01 Apr 2013 09:39 PM PDT

Press Statement By Penang Chief Minister And DAP Secretary-General Lim Guan Eng In Komtar, George Town On 2.4.2013.

No Matter How Clever Teng Chang Yeow Is In Playing His Games Of Political Deception, He Can Not Run Away From The Fact That He Sees Himself As UMNO's Representative And Not The People's Representative, Which Is Contrary To The Principle That The Penang Chief Minister Must Lead The People From The Front And Not From Behind UMNO.

I must confess that have I been deceived by BN Penang Chairman Teng Chang Yeow in his political games of challenging me to a contest between both of us in Padang Kota . Clearly Teng's statements yesterday showed that he had no intention of honouring his challenge to me. This is despite the fact that I had accepted his ridiculous condition that I contest only a state seat and give up contesting a parliamentary seat, as is required of me as DAP Secretary-General leading my party nationally.

There were 3 reasons why I was drawn into Teng's political deception. One he had issued the challenge to me first. If he now denies it, why did he set the ridiculous condition that I contest only a state seat, which I had immediately accepted. For Teng to claim that he had not issued the challenge first shows he lacks even the courage to admit that.

Two, Teng had had declared previously that "you must pick up from where you fall", which can only mean that he would recontest Padang Kota. For him to say that he meant picking himself up in Penang and not Padang Kota, is dishonest as he might as well say picking himself up from planet Earth.

Third, he had announced that he would be a different leader from his predecessor Tan Sri Dr Koh Tsu Koon and was willing to stand up to UMNO. By running away from contesting his own seat of Padang Kota that he had held for 3 terms from 1995-2008, shows that he is only willing to stand behind UMNO.

No matter how clever Teng is in playing his games of political deception, he can not run away from the fact that he sees himself as UMNO's representative and not the people's representative, which is contrary to the principle that the Penang Chief Minister must lead the people from the front and not from behind UMNO.

By leaving my seat of Air Putih picking Teng's old seat of Padang Kota, I am giving his a favourable advantage. Padang Kota was won by DAP with the lowest majority of 1,661 votes amongst all the 19 state seats won by DAP in Penang in 2008. And yet despite DAP winning this seat by the smallest majority, he dare not recontest his old seat back.

I had hoped that this contest between us would offer the people clear choices – whether to revert back to UMNO and BN's choice of a government led by cronies or choose a people-centric government for the people by the people and of the people. This is also about two governing policies between one that condones corruption and another that believes that a clean government based on Competency, Accountability and Transparency can outperform a corrupt one.

I was wrong in thinking that Teng would be a different leader from Koh Tsu Koon. In fact he is worse than Koh because Koh at least dared to recontest his state seat. As such I would no longer entertain Teng's political games. Even though I have been tricked by Teng's political deception, at least there is a silver lining in that Teng's refusal to recontest his old seat has exposed him as a leader who leads not from the front but from behind UMNO.

Instead I will focus on my message on what type of future of Penang do we want our young to live in. PR believes in a Penang that is cleaner, greener, safer and healthier. Let the people of Penang decide whether PR has the policies and principles as well as possess the courage and the idealism to prepare the future for our young and the young for the future.

LIM GUAN ENG

—-BM Version —-

Kenyataan Media Ketua Menteri Pulau Pinang Merangkap Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng Di Komtar, George Town Pada 2 April 2013.

Tidak Kira Bagaimana Pandai Teng Chang Yeow Melakukan Helah Politiknya, Dia Tidak Boleh Lari Dari Hakikat Bahawa Beliau Sendiri Melihat Dirinya Sebagai Wakil UMNO Dan Bukan Wakil Rakyat, Yang Jelas Berbeza Daripada Prinsip Bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang Mesti Memimpin Rakyat Dari Hadapan Dan Bukan Dari Belakang UMNO.

Saya mesti mengakui bahawa saya telah tertipu dengan helah Pengerusi BN Pulau Pinang Teng Chang Yeow dalam permainan politik beliau mencabar saya dalam pertandingan antara kami berdua di Padang Kota. Jelas sekali kenyataan Teng semalam menunjukkan bahawa dia tidak mempunyai niat pun untuk menepati cabaran beliau sendiri terhadap saya. Walaupun saya telah menerima syaratnya yang tidak masuk akal iaitu supaya saya bertanding hanya satu kerusi DUN dan tidak bertanding kerusi Parlimen, sebagaimana yang dikehendaki terhadap saya sebagai Setiausaha Agung DAP untuk memimpin parti saya di peringkat nasional.

Terdapat 3 sebab mengapa saya telah terheret ke dalam penipuan politik Teng. Pertama, dia telah mengeluarkan cabaran kepada saya terlebih dahulu. Jika dia kini menafikannya, kenapa dia menetapkan syarat yang tidak masuk akal supaya saya bertanding hanya kerusi negeri, yang saya terima. Tindakan Teng mendakwa bahawa bukan dia yang melontarkan cabaran terlebih dahulu menunjukkan dia tidak mempunyai keberanian pun untuk mengakui hakikat itu.

Dua, Teng telah pernah menyatakan sebelum ini bahawa “anda mesti bangkit di tempat anda jatuh”, yang hanya bermakna bahawa dia akan bertanding semula di Padang Kota. Untuk dia mengatakan bahawa dia bermaksud untuk bangkit di Pulau Pinang dan bukan Padang Kota memperlihatkan dia sebenarnya tidak jujur kerana dia boleh juga maksudkan bahawa dia akan bangkit dari planet Bumi.

Ketiga, dia telah mengumumkan bahawa dia akan menjadi seorang pemimpin yang berbeza dari Tan Sri Dr Koh Tsu Koon dan bersedia untuk bertegas dengan UMNO. Dengan melarikan diri daripada bertanding kerusi sendiri di Padang Kota yang telah disandangnya selama 3 penggal pada tahun 1995 sehingga 2008 menunjukkan bahawa dia hanya bersedia untuk berdiri di belakang UMNO.

Tidak kira bagaimana pandai Teng melakukan helah Politiknya, dia tidak boleh lari dari hakikat bahawa beliau sendiri melihat dirinya sebagai wakil UMNO dan bukan wakil rakyat, yang jelas berbeza daripada prinsip bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang mesti memimpin rakyat dari hadapan dan bukan dari belakang UMNO.

Dengan meninggalkan kawasan saya di Air Putih dan memilih kawasan lama Teng di Padang Kota, saya telah memberikan beliau kelebihan yang baik. Padang Kota telah dimenangi oleh DAP dengan majoriti terendah 1,661 undi di antara semua 19 kerusi negeri yang dimenangi oleh DAP di Pulau Pinang pada tahun 2008. Walaupun DAP memenangi kerusi ini dengan majoriti terkecil, dia masih tidak berani untuk kembali bertanding di kerusi lamanya.

Saya mengharapkan pertandingan antara kami akan memberikan pilihan yang jelas kepada rakyat – sama ada untuk kembali kepada UMNO dan memilih kerajaan yang dikepalai oleh kroni BN atau memilih kerajaan yang mesra rakyat, untuk rakyat, oleh rakyat dan terdiri daripada rakyat. Ini juga adalah tentang dua dasar pentadbiran, satu yang membenarkan rasuah; dan satu lagi yang percaya bahawa kerajaan yang bersih berdasarkan kecekapan, akauntabiliti dan ketelusan boleh mengatasi sebuah pentadbiran yang korup.

Saya salah kerana menyangkakan bahawa Teng seorang pemimpin yang berbeza daripada Koh Tsu Koon. Malah dia sebenarnya adalah lebih teruk daripada Koh kerana sekurang-kurangnya Koh berani untuk bertanding semula di kerusi DUN beliau. Oleh itu, saya tidak lagi akan melayan permainan politik Teng. Walaupun saya telah tertipu dengan helah politik Teng, sekurang-kurangnya keengganannya untuk bertanding di kawasan lamanya telah mendedahkan Teng sebenarnya bukan pemimpin yang memimpin dari depan tetapi dari belakang UMNO.

Sebaliknya saya akan memberi tumpuan kepada mesej saya tentang masa depan jenis apa yang kita mahu untuk anak cucu Pulau Pinang. Pakatan Rakyat percaya dengan Pulau Pinang yang lebih bersih, hijau, selamat dan sihat. Biarlah rakyat Pulau Pinang memutuskan sama ada PR mempunyai dasar-dasar dan prinsip-prinsip serta mempunyai keberanian dan idealisme untuk menyediakan masa depan untuk anak-anak kita dan menyediakan anak muda kita untuk masa depan.

LIM GUAN ENG

—–Mandarin Version —–

槟州首席部长暨民主行动党秘书长于2013年4月2日在乔治市光大发表的文告:

无论邓章耀如何聪明的大玩政治诡计,他始终逃不出一个事实,那就是他把自己看成是一个巫统代言人,而不是人民代议士。这与要成为首席部长必须要身先士卒带领人民,而不是瞠乎其后跟随巫统的原则相违背。

我必须承认在接受挑战巴当哥打对垒邓章耀的课题中,我陷入了槟州国阵主席邓章耀的政治诡计中。很明显的邓章耀昨天的言论,对他挑战我这件事,根本无法老实面对。须知,事实上,作为领导全国民主行动党上下的秘书长,我已经答应了他荒谬的要求,弃国攻州。

我陷入邓章耀的诡计原因有三。一、是邓章耀挑战我在先。如果他连这也否认,那为何他还要设下如此荒谬的只打州席的限制,即使如此我还是立刻答应。如今邓章耀反口否认,显示他连承认挑战我的勇气也没有。

其二、邓章耀之前声称"从哪里跌倒就从哪里爬起来",这只能在他回到巴当哥打重新上阵才有意义,但他竟然辩解说他是要从槟州爬起来,那倒不如说他是要从地球爬起来。

其三、他曾宣称他将会与其前任丹斯里许子根博士不同,会敢于站起来面对巫统。但他在自己从1995年至2008年服务了三届的巴当哥打选区中逃跑,可见他只愿瞠乎其后追随巫统。

无论邓章耀如何聪明的大玩政治诡计,他始终逃不出一个事实,那就是他把自己看成是一个巫统代言人,而不是人民代议士。这与要成为首席部长必须要身先士卒带领人民,而不是瞠乎其后跟随巫统的原则相违背。

我选择离开自己阿逸布爹选区到邓章耀的旧选区巴当哥打上阵,已经给他占尽优势。要知道巴当哥打是行动党在槟州所有19席当中多数票赢得最少的一席,只有1千661张多数票。可即使这是行动党赢得最少的一席,他还是不敢重回其旧选区上阵。

我原本希望透过我们之间这场对决,可以给人民明确的选择,是否要选回以朋党为先的巫统与国阵,还是选择民治、民有、民享的以民为本政府。同时人民也要抉择到底是要选择奉行贪污的政权,还是要相信奉行能干、公信、透明可以比贪污政权做得更杰出的廉洁政府。

我错了,我错在以为邓章耀是与许子根有别的领袖。事实上,他比许子根更不如,因为许子根之前至少敢于在自己的选区重新上阵。既然如此,我不会再应酬邓章耀的政治把戏。虽然我陷入了邓章耀的诡计当中,但至少从邓章耀拒绝原区上阵的事实中,曝露出邓章耀是个无法身先士卒,却瞠乎于巫统之后的领袖。

我将会专心传达我们槟城需要一个怎样的未来,让我们的年轻人能好好生活。民联坚信,槟城是一个干净、绿意、安全与健康的好地方。我们就让人民自决,决定民联到底有没有政策、原则,同时拥有勇气及理想,创造年轻一代的未来,培养未来的年轻一代。

林冠英

Tiada ulasan:

Nuffnang